Sorting
Source
Katalog centralny
(2)
Form of Work
Książki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Status
available
(2)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(2)
Author
Piotrowska Agnieszka (1979- )
(2)
Abd al-Latif Jasir
(1)
Kamal Hala
(1)
Mirsal Iman (1966- )
(1)
Szarawi Huda (1879-1947)
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
Time Period of Creation
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Country
Poland
(2)
Egypt
(2)
Language
Polish
(2)
Demographic Group
Literatura egipska
(1)
Literatura egipska nowożytna
(1)
Subject
Działacze społeczni
(1)
Feminizm
(1)
Kobieta
(1)
Literatura egipska
(1)
Mirsal, Iman (1966- )
(1)
Pisarze egipscy
(1)
Prawa człowieka
(1)
Prawa kobiet
(1)
Ruchy niepodległościowe
(1)
Samobójstwo
(1)
Szarawi, Huda (1879-1947)
(1)
Zayyat, Inayat (1936-1963)
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Subject: place
Egipt
(2)
Genre/Form
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Esej
(1)
Domain
Historia
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
2 results Filter
Book
In basket
Śladami Inajat / Iman Mirsal ; z przedmową Jasira Abd al-Latifa ; z języka arabskiego przełożyła Agnieszka Piotrowska. - Wydanie I. - Kair ; Łódź : Biblioteka Polsko-Arabska, 2023. - 251, [1] strona : faksymilia, fotografie, portrety ; 21 cm.
(Egipt Mówi o Sobie ; 2)
Na stronie przedtytułowej tytuł oryginału w alfabecie arabskim.
Współfinansowanie: Centrum Języka Arabskiego Abu Zabi, Departament Kultury i Turystyki Abu Zabi
Nagroda Literacka Szajcha Zajida, 2021
"Śladami Inajat" zdobyła Nagrodę Literacką Szajcha Zajida SZBA 2021 dla najlepszej książki arabskiej.
"Na początku lat pięćdziesiątych dwudziestego stulecia na ulicy Kasr an-Nil w centrum Kairu przed witrynami sklepów z modną odzieżą widywano dwie nastolatki; jedna z nich była oszałamiająco piękną blondynką, druga - brunetką; duet niczym Marilyn Monroe i Jane Russell w filmie "Mężczyźni wolą blondynki"… Po kilku latach blondynka stanie się prawdziwą gwiazdą filmową, znaną pod pseudonimem „Nadia Lutfi”, a jej biografia stanie się elementem wielkiej historii egipskiej kinematografii. Ale gdzie się podziała jej smagła przyjaciółka?
Na początku lat dziewięćdziesiątych, gdy Lutfi wycofała się z grania głównych ról, pewna poetka, spacerując ulicami egipskiej stolicy, pozbawionej już blasku „złotego wieku”, znalazła na jednym z ulicznych stoisk ze starymi książkami opublikowaną ponad ćwierć wieku wcześniej powieść zatytułowaną "Miłość i milczenie" autorstwa pisarki nazwiskiem Inajat az-Zayyat, o której nigdy wcześniej nie słyszała. Otrzepała tom z kurzu i nabyła go. Następnie dowiedziała się, że Inajat, która popełniła samobójstwo przed opublikowaniem jej jedynego dzieła, była wieloletnią przyjaciółką Lutfi.
Dwadzieścia lat później młoda kobieta z Kairu zostanie wybitną poetką i profesorką literatury arabskiej na jednym z kanadyjskich uniwersytetów, ale towarzyszyć jej będzie wciąż ta sama stara książka - i obsesja na punkcie buntowniczego ducha jej autorki, która w kwiecie młodości odebrała sobie życie. Obsesja natrętna, niczym zawoalowana groźba, stawiająca przed poetką pytanie o punkt zwrotny, który doprowadził Inajat do desperackiego czynu.
W "Śladami Inajat" - swojej nowej przygodzie twórczej - Iman Mirsal podąża za wyjątkowym projektem literackim, nagle przerwanym z uwagi na niesprawiedliwość świata otaczającego jego autorkę, prowadząc - niczym detektyw - badania terenowe, kwerendy w archiwach sądowych i prasowych, a także rozmowy z krewnymi Inojat i jej znajomymi, zwłaszcza z Nadią Lutfi, i przy zastosowaniu narracji łączącej techniki śledcze z powieściowymi. Podróż, w którą Mirsal zabiera czytelnika, służy przywróceniu naturalnych - nie zawsze radosnych - barw wielu małym historiom, ukazaniu w prawdziwym świetle „złotego wieku” historii Egiptu, pogrążonego w czarno-białej nostalgii." (Jasir Abd al-Latif, poeta i prozaik)
"Śladami Inajat" łączy w fascynujący sposób elementy reportażu, śledztwa dziennikarskiego, zapisu badań kulturoznawczych, pamiętnika i eseju. Mówi wiele o miejscu kobiety w egipskim społeczeństwie, zachodzących w nim przemianach obyczajowych, niespełnionym pragnieniu wolności i samorealizacji zderzonych z konserwatyzmem lub zwykłą obojętnością otoczenia. W ramach tej wielogatunkowej opowieści wyważony ton biograficznych dociekań łączy się z pełną empatii, feministyczną relacją. Mirsal pozostaje jednocześnie poetką: nostalgiczną, wyczuloną na symboliczny wymiar rzeczywistości, otwartą na tajemnicę." (dr hab. prof. URad. Anna Spólna, literaturoznawczyni)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 393925 (1 egz.)
Book
In basket
(Egipt Mówi o Sobie ; 1)
Gdy posadzono mnie na tronie przeznaczonym dla panny młodej, zaczęły kolejno podchodzić do mnie cudzoziemki. Tuliły moje dłonie i podawały bukiety róż albo kładły je wzruszone u moich stóp. Nie rozumiałam wówczas, że ich uczucia płynęły z sympatii dla dziecka, które w tak młodym wieku wydawano za mąż. Na dźwięk bębnów kobiety wyszły. Pojawił się za to aga, obwieszczając przybycie pana młodego. Ten wszedł, wykonał dwa pokłony, wstał, podszedł do mnie, odsunął z mojej twarzy zasłonę i pocałował mnie w czoło. Wziął mnie za rękę i zaprowadził do tronu. Zasiadł obok i powiedział coś, czego nie zrozumiałam. Potem, zgodnie z tradycją, przyniesiono dwa kielichy z czerwonym napojem. Mnie podał jeden, sam wziął drugi. Gdy następnego dnia rano wyjrzałam przez okno mojego pokoju, namiotu weselnego przyozdobionego pięknymi dywanami, meblami i jaskrawymi światłami – które tak mnie oczarowały podczas ostatnich nocy – już nie było.
Wzdrygnęłam się, gdy zobaczyłam, jak go zniszczono. Ziemie w ogrodzie, gdzie rozłożono namiot, także spustoszono. Nie było na niej żadnego z tych drzew, które tak lubiłam i z którymi miałam tyle wspomnień. Drzew, na które się wspinałam i na których huśtałam się w dzieciństwie, które posadził, pielęgnował i kochał mój ojciec. Zniknęły w zamian za te jedną noc, o której myślałam, że będzie trwała wiecznie w swoim blasku i majestacie – a które minęła jak piękny sen. Opłakiwałam moje drzewa i dzieciństwo. Ujrzałam w tym wymarłym ogrodzie swoje życie. Miałam je przeżyć odcięta od wszystkiego, co mnie cieszyło i sprawiało przyjemność. Odeszłam od okna z ciężkim sercem i unikałam go przez długi czas, by bolesne wspomnienia nie powróciły.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373357 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again