Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(7)
Autor
Zaremba Łukasz (1983- )
(3)
Kurz Iwona (1972- )
(2)
Kwiatkowska Paulina (1979- )
(2)
Szcześniak Magda (1985- )
(2)
Bałdyga Janusz (1954- )
(1)
Bertram Łukasz (1985- )
(1)
Biskupski Łukasz (1985- )
(1)
Charchalis Wojciech (1970- )
(1)
Díaz-Szmidt Renata
(1)
Edelman Udi
(1)
Frydrych Waldemar
(1)
Gajewski Henryk
(1)
Kieżun Piotr
(1)
Krawczuk Marcin (1983- )
(1)
Krieger Omer
(1)
Libera Zbigniew (1959- )
(1)
Partum Ewa (1945- )
(1)
Skiba Krzysztof (1964- )
(1)
Sosnowska Agnieszka (filozof)
(1)
Szupejko Małgorzata
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Temat
Kultura wizualna
(4)
Sztuka polska
(3)
Antropologia wizualna
(2)
PRL
(2)
Polityka
(2)
Artyści plastycy polscy
(1)
Bałdyga, Janusz (1954- )
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Działacze partyjni
(1)
Edelman, Udi
(1)
Fydrych, Waldemar
(1)
Gajewski, Henryk
(1)
Intelektualiści
(1)
Internet
(1)
Kolonializm
(1)
Komunistyczna Partia Polski
(1)
Komunizm
(1)
Krieger, Omer
(1)
Kultura uczestnictwa
(1)
Kultura wysoka a kultura niska
(1)
Kulturoznawstwo
(1)
Libera, Zbigniew (1959- )
(1)
Media społecznościowe
(1)
Mural
(1)
Odmienność kulturowa
(1)
Opór (postawa)
(1)
PZPR
(1)
Partum, Ewa (1945- )
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Performance
(1)
Politycy
(1)
Polska Partia Robotnicza (1942-1948)
(1)
Pomniki
(1)
Postawy
(1)
Postkolonializm
(1)
Reklama zewnętrzna
(1)
Religia
(1)
Skiba, Krzysztof (1964- )
(1)
Socjalizacja polityczna
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria obrazu
(1)
Teoria sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
2001-
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Afryka
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Bibliografia, netografia na stronach 208-215.
Publikacja dofinansowana ze środków dotacji MNiSW, decyzja nr 219912/E-560/M/2015 dla Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego
Publikacja na przykładzie street artu pokazuje, co dzieje się ze sztukami wizualnymi w czasach, kiedy hierarchie wartości artystycznej i rynkowej kształtowane są w znacznym stopniu w mediach społecznościowych. Rozwój internetu zmienił relacje w sferze wytwarzania treści medialnych zmonopolizowanej wcześniej przez duże podmioty. Nowe kanały rozpowszechniania treści kulturowych, zwłaszcza blogi i media społecznościowe, w pewnym sensie umożliwiały ominięcie tradycyjnych depozytariuszy wartości kulturowej, w ich obrębie tworzyły się hierarchie wartości, nowe sieci powiązań i nowe kategorie pośredników, sprawiły, że szybciej podejmuje się działalność profesjonalną?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365931 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Bibliografia przy rozdziałach.
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący (1) teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz (2) autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367086 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Wizualna)
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367087 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 254-273. Indeks.
Książka dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Czy w Polsce jest dziś za dużo obrazów? Albo czy mnogość obrazów na naszych ekranach i ulicach świadczy o ich potędze? I jak opowiadać o obrazach w języku, który na ten temat mówił dotąd tak niewiele? Obrazy wychodzą na ulice to próba rekonstrukcji dominującego porządku wizualnego dokonana w oparciu o analizę konfliktów o obrazy: usuwania pomników około 1989 roku, ataków na sztukę w galeriach około roku 2000 i sporu o „śmietnik wizualny” w jego najnowszej odsłonie. W momentach sporów o obrazy ujawnia się wielość opinii o nich – na co dzień niewypowiadanych, przeoczanych lub znaturalizowanych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350421 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bęc. Seria Kieszonkowa)
Prace nad książką zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka ma formę historii mówionej, czyli opiera się na osobistych przeżyciach i opiniach mówiących. To seria wywiadów o czasach PRL z wybitnymi polskimi artystami i aktywistami. Rozmowy te niejednokrotnie rzucają nowe światło na akcje przeprowadzane przed laty, problematyzują pojęcie performansu oporu oraz stawiają pytania o możliwości tworzenia sztuki zaangażowanej i sens radykalnych gestów w czasach PRL i dzisiaj.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350031 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach.
Publikacja dofinansowana przez Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Instytut Filologii Romańskiej UAM, Katedrę Języków I Kultur Afryki UW
Streszczenie w języku angielskim przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
Książka tworzy zwarty tematycznie i niezwykle wnikliwy obraz problematyki postkolonialnej i transkolonialnej obecnej w twórczości pisarzy oraz działalności intelektualistów afrykańskich. Szeroka perspektywa proponowanych odczytań tych ważnych problemów pozwala nie tylko na postrzeganie omawianych zjawisk w horyzoncie politologicznym czy kulturoznawczym, ale stwarza wspólny horyzont odniesień przybliżających polskiemu odbiorcy skomplikowaną sytuację polityczną krajów Afryki oraz ich kulturową specyfikę, a przede wszystkim balast kolonializmu.
Książkę należy uznać za niezwykle istotną i ważną nie tylko dla debaty akademickiej, ale przede wszystkim dla czytelników współczesnej prozy wysokoartystycznej podejmującej problematykę polityczną współczesnego świata. (recenzji dr. hab. Bogdana Trochy, prof. UZ)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359465 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia na stronach 655-718. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Politycznych (Polska Akademia Nauk)
Streszczenie w języku angielskim.
Nagroda Historyczna "Polityki" 2023 w kategorii "Prace naukowe"
Książka ta opowiada o polskich komunistach i komunistkach: o ich doświadczeniach, poglądach, postawach i emocjach. Autor śledzi losy ponaddwustuosobowej grupy działaczy i działaczek od ich dzieciństwa, przez wieloletnią formację w nielegalnym ruchu rewolucyjnym w II Rzeczypospolitej, aż po lata powojenne, kiedy stanęli oni na szczytach władzy. Dzięki nowatorskiemu spojrzeniu, krytycznemu, a zarazem empatycznemu, uchwycona zostaje wielość "osobistych komunizmów" i mechanizmy ich ujednolicania, biograficzne zerwania i ciągłości, emancypacyjne marzenia i afirmacja przemocy.
Praca Łukasza Bertrama otwiera drogę ku nowatorskim badaniom potężnego ruchu politycznego, jakim był komunizm, i stanowi wzorzec dla refleksji nad partiami komunistycznymi w całym regionie. Pokazuje, że formacja ta nie była historyczną groteską, lecz oferowała odpowiedzi na napięcia społeczne związane m.in. z nowoczesnością. Jest to nie tylko historia ruchu politycznego, lecz także socjologiczna historia emocji: niepewności, lęku, resentymentu. (Prof. Padraic Kenney, Indiana University)
Książka ta jest opracowaniem niezwykłym z wielu względów. Autor łączy metody socjologiczne ze skrupulatną analizą źródeł historycznych, a podjąwszy tak trudny temat, powstrzymuje się od łatwych osądów i konkluzji, zachęca natomiast do ich niuansowania. Potrafi zarazem stawiać tezy odważne, wręcz drażniące - jak wtedy, gdy zestawia komunistów z bohaterami "Rodowodów niepokornych". (Prof. Andrzej Friszke, Instytut Studiów Politycznych PAN)
Łukasz Bertram dzieli się z nami pomysłowo skonceptualizowaną wiedzą na temat polskich komunistów kierujących partią i rządzących państwem w pierwszych latach powojennych. Odkrywa, z jakich środowisk się wywodzili, jakie książki czytali i z kim się przyjaźnili, przywraca też wagę zatartego w ostatnich dekadach problemu rewolucji jako doświadczenia pokoleniowego. Otrzymaliśmy jako czytelnicy portret wyjątkowy. (Dr hab. Eryk Krasucki, Uniwersytet Szczeciński)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380151 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej