Sorting
Source
Katalog centralny
(357)
Form of Work
Książki
(354)
Publikacje naukowe
(137)
Publikacje fachowe
(51)
Publikacje dydaktyczne
(33)
Proza
(27)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(19)
Poradniki i przewodniki
(14)
Publikacje popularnonaukowe
(12)
Poezja
(9)
Muzyka
(2)
Nuty
(2)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(329)
only on-site
(12)
unavailable
(10)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(335)
Biblioteka Austriacka
(1)
Biblioteka Obcojęzyczna
(2)
Czytelnia BG
(18)
Dział Informacji
(6)
Biblioteka Muzyczna
(13)
Author
Damasiewicz Anna
(37)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(15)
Andrzejewska Anna (ilustratorka)
(14)
Fuks Agata
(9)
Węglarz Józef (1949- )
(7)
Lichtenberg-Kokoszka Emilia
(6)
Lubina Monika
(6)
Szołtysek Adolf Ernest (1942- )
(6)
Winczura Barbara (1969- )
(6)
Beniak-Haremska Ewa (1973- )
(5)
Olszówka Piotr (1970- )
(5)
Cytowska Beata (1964- )
(4)
Giese-Szczap Klaudia
(4)
Głażewski Michał
(4)
Jakubowski Witold (1963- )
(4)
Nowosad Inetta
(4)
Bidzan Mariola
(3)
Bogudał-Borkowska Joanna (1982- )
(3)
Bystrzanowska Maria
(3)
Franczyk Anna
(3)
Janiuk Ewa
(3)
Jasieński Michał
(3)
Jasieński Michał. Myślenie
(3)
Kowalewska Barbara (1950- )
(3)
Krajewska Katarzyna (pedagog)
(3)
Krzemińska Marcelina (1986- )
(3)
Lorecka Katarzyna
(3)
Muchacka Bożena (1953- )
(3)
Sadowska-Krajewska Aleksandra
(3)
Skałbania Barbara
(3)
Stalka-Jarska Joanna
(3)
Szmidt Krzysztof J
(3)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(3)
Baden-Powell Robert (1857-1941)
(2)
Bielak Krystyna
(2)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(2)
Bocheńska-Włostowska Katarzyna
(2)
Błeszyński Jacek (1963- )
(2)
Cabała Monika
(2)
Delecka-Bury Alicja
(2)
Dzierżanowski Jerzy
(2)
Gardian-Miałkowska Renata
(2)
Godawa Grzegorz
(2)
Grzybowski Przemysław Paweł (1968- )
(2)
Gwiazda-Elmerych Małgorzata (1967- )
(2)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(2)
Hejwosz-Gromkowska Daria
(2)
Karpińska-Szaj Katarzyna (1964- )
(2)
Klat Jolanta
(2)
Konieczna Ewelina J
(2)
Konopczyński Marek (1956- )
(2)
Krasoń Ewa (historyczka)
(2)
Krzemińska Dorota
(2)
Lindyberg Iwona
(2)
Miksza Małgorzata (1957- )
(2)
Olszewska Agnieszka (logopeda)
(2)
Pikuła Norbert (1975- )
(2)
Pisula Ewa (1964- )
(2)
Sawiczewski Stanisław (1866-1943)
(2)
Skorek Ewa Małgorzata
(2)
Stanek Janusz
(2)
Stawarski Andrzej
(2)
Stepek Alicja
(2)
Szaga Hanna (1965- )
(2)
Szempruch Jolanta
(2)
Szybist Joanna
(2)
Szyszka Katarzyna (pedagog)
(2)
Walczak-Klimek Małgorzata (1987- )
(2)
Wawrzak-Chodaczek Mirosława (1954- )
(2)
Wolanin Mikołaj (2002- )
(2)
Woynarowska Agnieszka
(2)
Wyczesany Janina (1937- )
(2)
Wyrobek Mieczysław
(2)
Wyrobek Zygmunt (1872-1939)
(2)
Zachwatowicz-Jasieńska Katarzyna (1932- )
(2)
Zajdel Krzysztof
(2)
Ładyżyński Andrzej (1961- )
(2)
Łukasik Joanna Małgorzata
(2)
Agafonov Oleg
(1)
Agarwal Rajeev
(1)
Ahapau Andrei (1989- )
(1)
Albański Łukasz (1981- )
(1)
Aleksander Tadeusz (1938- )
(1)
Ambrozik Wiesław (1947- )
(1)
Antosz Wiesław
(1)
Augustyński Andrzej (1963- )
(1)
Babicka-Wirkus Anna
(1)
Bala Joanna
(1)
Banasiak Anna (pedagog)
(1)
Bardi Luciano
(1)
Bardówna Zofia (1915-1944)
(1)
Barragán Medero Fernando
(1)
Bartoszak Patrycja
(1)
Baxter Richard (stomatolog)
(1)
Bekus-Richane Marzena
(1)
Belins'kij Sergij (1977- )
(1)
Belzyt Joanna (1977- )
(1)
Belìns'kìj Sergìj (1977- )
(1)
Benner Dietrich (1941- )
(1)
Białecka Marlena
(1)
Year
2020 - 2025
(165)
2010 - 2019
(105)
2000 - 2009
(80)
1990 - 1999
(7)
Time Period of Creation
2001-
(241)
1901-2000
(10)
1918-1939
(4)
1989-2000
(2)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(351)
United States
(1)
Language
Polish
(332)
English
(5)
Czech
(1)
German
(1)
Slovak
(1)
Audience Group
Dzieci
(29)
6-8 lat
(27)
Rodzice
(25)
Nauczyciele
(24)
0-5 lat
(16)
Logopedzi
(14)
Pedagodzy
(14)
9-13 lat
(9)
Szkoły wyższe
(8)
Terapeuci zajęciowi
(8)
Psycholodzy
(7)
Przedszkola
(5)
Studenci
(5)
Pedagodzy specjalni
(4)
14-17 lat
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciele przedszkoli
(3)
Terapeuci
(3)
Klasa 1.
(2)
Klasa 2.
(2)
Klasa 3.
(2)
Nauczyciele akademiccy
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
A1 poziom biegłości językowej
(1)
Arteterapeuci
(1)
Chorzy
(1)
Chorzy z chorobą Alzheimera
(1)
Chorzy z otępieniem
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(1)
Dziewczęta
(1)
Harcerze
(1)
Kobieta
(1)
Lekarze
(1)
Literatura polska
(1)
Menedżerowie
(1)
Muzykoterapeuci
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele śpiewu
(1)
Opiekunowie
(1)
Politycy
(1)
Pracownice i pracownicy naukowi
(1)
Psychologowie
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rehabilitanci
(1)
Specjaliści ds. kadr
(1)
Szkoły muzyczne II stopnia
(1)
Szkoły specjalne
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Wychowawcy internatów
(1)
Wychowawcy klas
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(43)
Muzyka polska
(1)
Subject
Wychowanie
(19)
Dzieci
(16)
Język polski
(16)
Nauczanie
(16)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(16)
Rodzina
(15)
Nauczyciele
(14)
Kształcenie
(13)
Relacje międzyludzkie
(12)
Korekcja mowy
(11)
Uczniowie
(11)
Kobieta
(10)
Leczenie
(9)
Nauczanie początkowe
(9)
Pedagogika
(9)
Postawy
(9)
Szkolnictwo
(9)
Dziecko z niepełnosprawnością
(8)
Edukacja międzykulturowa
(8)
Wychowanie w rodzinie
(8)
Mutyzm wybiórczy
(7)
Osoby z niepełnosprawnością
(7)
Uczenie się
(7)
Uczucia
(7)
Wymowa
(7)
Zmiana społeczna
(7)
Życie codzienne
(7)
Autyzm
(6)
Bajkoterapia
(6)
Metody nauczania
(6)
Mężczyzna
(6)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(6)
Pedagodzy
(6)
Psychoterapia
(6)
Seksualność
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(6)
Zaburzenia mowy
(6)
Antropologia filozoficzna
(5)
Arteterapia
(5)
Chorzy w rodzinie
(5)
Diagnostyka medyczna
(5)
Dziecko autystyczne
(5)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(5)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(5)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(5)
Lęk
(5)
Mowa
(5)
Myślenie twórcze
(5)
Niepełnosprawność intelektualna
(5)
Pedagogika specjalna
(5)
Polityka oświatowa
(5)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(5)
Resocjalizacja
(5)
Wielokulturowość
(5)
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)
(5)
Zachowanie
(5)
Aktywność fizyczna
(4)
Bliskie związki międzyludzkie
(4)
Dysleksja i dysgrafia
(4)
Dziecko z mutyzmem wybiórczym
(4)
Gry edukacyjne
(4)
Harcerstwo
(4)
Inność
(4)
Jakość życia
(4)
Język
(4)
Metoda Montessori
(4)
Myślenie
(4)
Młodzież
(4)
Niepełnosprawność
(4)
Osobowość
(4)
Pedagogika kultury
(4)
Poczucie własnej wartości
(4)
Przyjaźń
(4)
Rodzicielstwo
(4)
Samoakceptacja
(4)
Społeczeństwo
(4)
Tematy i motywy
(4)
Terapia logopedyczna
(4)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(4)
Wychowanie przedszkolne
(4)
Zaburzenia zachowania
(4)
Zespół ADHD
(4)
Zespół Aspergera
(4)
Zwierzęta
(4)
Adaptacja społeczna
(3)
Adopcja
(3)
Agresja rosyjska na Ukrainę (2022)
(3)
Chorzy
(3)
Chłopcy
(3)
Ciało ludzkie
(3)
Czytanie
(3)
Diagnoza pedagogiczna
(3)
Dzieciństwo
(3)
Edukacja regionalna
(3)
Empatia
(3)
Epidemie
(3)
Harcerze
(3)
Innowacje pedagogiczne
(3)
Jąkanie
(3)
Subject: work
Harry Potter
(1)
Kobieta i Życie (czasopismo ; 1951-2002)
(1)
Przyjaciółka (czasopismo)
(1)
Telewizja Dziewcząt i Chłopców (program telewizyjny)
(1)
Subject: time
2001-
(80)
1901-2000
(39)
1989-2000
(18)
1945-1989
(14)
1801-1900
(10)
1989-
(5)
1918-1939
(4)
1701-1800
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1939-1945
(1)
Subject: place
Polska
(72)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Czechy
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Niemcy
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Ukraina
(2)
Województwo pomorskie (1999- )
(2)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Arabia Saudyjska
(1)
Austria
(1)
Belgia
(1)
Częstochowa (woj. śląskie)
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Finlandia
(1)
Francja
(1)
Grecja
(1)
Litwa
(1)
Pomorze Zachodnie
(1)
Portugalia
(1)
Powiat białostocki (woj. podlaskie)
(1)
RFN
(1)
Sarajewo (Bośnia i Hercegowina)
(1)
Siedlce (woj. mazowieckie)
(1)
Singapur
(1)
Stróża (woj. małopolskie, pow. myślenicki, gm. Pcim)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Warszawa
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(1)
Łuków (woj. lubelskie)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Śląsk
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(82)
Praca zbiorowa
(36)
Monografia
(31)
Poradnik
(30)
Raport z badań
(26)
Opowiadania i nowele
(22)
Podręcznik
(17)
Ćwiczenia i zadania
(15)
Scenariusz zajęć
(9)
Wiersze
(9)
Case study (studium przypadku)
(7)
Pamiętniki i wspomnienia
(7)
Esej
(6)
Materiały konferencyjne
(6)
Podręczniki akademickie
(6)
Poezja dziecięca polska
(5)
Biografia
(3)
Materiały pomocnicze
(3)
Powieść
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Reportaż
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Ćwiczenia logopedyczne
(3)
Śpiewnik
(3)
Antologia
(2)
Autograf
(2)
Relacja z podróży
(2)
Reprint
(2)
Rozprawa doktorska
(2)
Aforyzmy
(1)
Anegdoty
(1)
Ankieta
(1)
Aranżacja i transkrypcja
(1)
Bajka terapeutyczna
(1)
Bibliografia
(1)
Broszura
(1)
Czasopisma młodzieżowe polskie
(1)
Czasopisma społeczno-kulturalne polskie
(1)
Dedykacje
(1)
Felieton
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Książka-zabawka
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Muzyka dla dzieci
(1)
Muzyka fortepianowa
(1)
Muzyka na głos i fortepian
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Partytura
(1)
Pieśń (głos i fortepian)
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Piosenka harcerska
(1)
Piosenka polska
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik metodyczny
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Publicystyka polska
(1)
Publikacja stworzona z zastosowaniem sztucznej inteligencji
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Scenariusz teatralny
(1)
Słownik angielsko-polski
(1)
Testy na iloraz inteligencji
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(145)
Psychologia
(76)
Socjologia i społeczeństwo
(64)
Medycyna i zdrowie
(26)
Historia
(24)
Językoznawstwo
(18)
Filozofia i etyka
(15)
Kultura i sztuka
(13)
Kultura fizyczna i sport
(10)
Nauka i badania
(10)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(9)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Literaturoznawstwo
(5)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Rozwój osobisty
(4)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(3)
Religia i duchowość
(3)
Biologia
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Matematyka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
357 results Filter
Book
In basket
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 79-84.
Współfinansowanie: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Niniejsza publikacja wypełnia lukę w organizacji polskich uniwersytetów. Stanowi ona wnikliwe studium na temat prawdziwej obecności retoryki w kształceniu akademickim. Można powiedzieć, że dwoje autorów, Imelda Chłodna-Błach i Andrei Ahapau, przygotowało tekst zgodnie z najlepszymi kanonami interesującej nas dyscypliny. Rady starożytnych były bowiem jednoznaczne: gdy mówisz/piszesz - mów/pisz jak do ludzi prostych, ale myśl jak mędrzec. Postulat prostoty formy i bogactwa treści został w tej rozprawie zrealizowany. Czytelnik znajdzie w niej zwarty, syntetyczny przegląd różnych koncepcji retoryki, zapozna się ze specyfiką pracy nauczyciela akademickiego, a nawet otrzyma praktyczne wskazówki, jak opracować, przygotować i wreszcie dobrze wygłosić rozmaite formy uniwersyteckich wypowiedzi. A wszystko czyta się bardzo dobrze, gdyż wspomniana forma jest bardzo... retoryczna, czyli przejrzysta, klarowna i spójna.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391572 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 209-231.
Współfinansowanie: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków)
Książka "Społeczno-kulturowe implikacje migracji dzieci" stanowi rozwinięcie moich analiz i badań dotyczących kulturowych, społecznych i pedagogicznych kontekstów dzieciństwa w sytuacji różnicy kulturowej i odmienności etnicznej, zawartych w poprzedniej publikacji "Adopcja międzyrasowa" (2018). W niniejszej pracy staram się przede wszystkim określić społeczno-kulturowe warunki i następstwa migracji osób małoletnich. Ze względu na podjęty w książce temat, na jej stronach często odwołuję się do kategorii dzieciństwa i znaczenia relacji dziecko - dorosły.
Dziecko jest ważnym podmiotem refleksji pedagogicznej, a dzieciństwo przedmiotem rozważań w pracach polskich pedagogów. Chociaż studia nad dzieciństwem są zazwyczaj przyporządkowane do obszarów pedagogiki społecznej lub pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to niewątpliwie w tradycji polskiej myśli pedagogicznej istnieje zakorzenione przekonanie o słuszności stwierdzenia Janusza Korczaka, że "[…] to jeden z najzłośliwszych błędów sądzić, że pedagogika jest nauką o dziecku, a nie o człowieku… Nie ma dzieci - są ludzie; ale o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć".
Jestem przekonany, że słowa Korczaka są zachętą do wielowymiarowego spojrzenia na dziecko i dzieciństwo, czyli spojrzenia, które wykracza poza istniejące podziały, klasyfikacje i zdroworozsądkowe uzasadnienia.[...]
W niniejszej publikacji staram się dokonać wszechstronnej analizy zjawiska migracji dzieci z naciskiem na specyfikę migracji osób małoletnich, warunki i następstwa tych migracji, nie dając jednak żadnych ostatecznych rozstrzygnięć oraz nie roszcząc sobie prawa do całościowego opisu zjawiska. Jestem też świadomy tego, że dokonany przeze mnie wybór typów migracji dziecięcych zawęża dyskusję do specyficznych przypadków dzieci, które są w procesie migracji wykluczone, odrzucone i wykorzystane przez dorosłych. Zaprezentowany w pracy obraz dzieciństwa może przez to wydawać się Czytelnikowi nadzwyczaj pesymistyczny. Moim celem było jednak wskazanie, w jaki sposób niektórzy małoletni migranci są uwikłani w różnego rodzaju relacje i sytuacje społeczne. Idąc za postulatem Korczaka, żeby w dziecku zobaczyć przede wszystkim człowieka, starałem się zdekonstruować dyskursy, towarzyszące dziecięcym migracjom, tworzące czasami błędne oczekiwania w stosunku do konstruktu dziecka migranta oraz wskazać, że dla praktyki pedagogicznej, zarówno w wymiarze aktualnym, jak i w biograficznym, osobne, wyizolowane dziecko migrant nie istnieje. Akcent na relacje w otoczeniu dziecka oraz uwikłanie tych relacji w społeczno-kulturowe konteksty funkcjonowania migracji są istotnymi elementami zrozumienia dynamiki zjawiska migracji dzieci... Autor (fragment Wstępu)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391794 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 242794, 242795 (2 egz.)
Book
In basket
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach.
Współfinansowanie: Wydział Studiów Edukacyjnych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Wydział Nauk o Edukacji (Uniwersytet w Białymstoku)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Wokół polskiego systemu profilaktyki społecznej i resocjalizacji narosło wiele mitów, nieporozumień i przekłamań. Narosło też wiele emocji. Źródłem większości z nich są medialnie rozpowszechniane poglądy osób nie mających ani wiedzy ani kompetencji w opisywanym przedmiocie, a wypowiadających się z głębokim przekonaniem własnych i jedynych racji. Należą do nich zarówno politycy jak i różnego rodzaju "specjaliści od wszystkiego", pochodzący często ze środowiska akademickiego, a głoszący często poglądy oparte na jednostkowych wydarzeniach społecznych i chcący się wkupić w łaskę decydentów, nie mówiąc już o medialnych celebrytach i innych "wieszczach" narodowych. To właśnie przez medialne wypowiedzi wspomnianych "specjalistów" ukształtowane zostały poglądy zwykłych "zjadaczy chleba", obrócone w społeczne emocje. Owe, najczęściej negatywne emocje stają się ostatnio niestety coraz częściej politycznym pretekstem do tworzenia rozwiązań formalnoprawnych regulujących sferę działalności resocjalizacyjnej. Można nawet odnieść wrażenie, że niektóre media sprzyjające władzy, celowo prowadzą politykę medialną, która ma za zadanie stymulowanie kierunku zaostrzania kar i wykluczania osób podlegających penalizacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 376017 (1 egz.)
Book
In basket
Żyję, więc jestem? / Wiesław Antosz. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2023. - 111 stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Na okładce: Hania, Agnieszka, Darek, Grzesiek, Ewa, Magda, Dorota, Przemek....
Dla terapeutów, instruktorów terapii, pedagogów, specjalistów i bliskich towarzyszących na co dzień osobom z niepełnosprawnością intelektualną i psychiczną, a także pracujących z nimi.
Finansowanie: Stowarzyszenie "Człowiek w Potrzebie - Wolontariat Gorzowski"
Gdyby nawet zgodzić się z tymi, którzy twierdzą, że Olga Tokarczuk w swojej twórczości pokazuje własne krytyczne poglądy na temat egalitarności, popkultury, kultury masowej; gdyby przyjąć, że obrazem takiej postawy jest ukazana w Empuzjonie nalewka Schwrmerei, przenosząca w świat nierealny, zachęcająca do marzeń, rozmów, ale równocześnie odbierająca pewność samodzielnego myślenia, a utożsamiana przez niektórych z otaczającym nas światem Internetu, mediów społecznościowych, celebrytów, powszechnych przekazów o tym, jak należy widzieć rzeczywistość; gdyby przyjąć, że Noblistka odrywa się od świata ludzi, którym jest trudniej, bo nie mogli korzystać z kapitału kulturowego, i dla których właśnie kultura powszechna jest szansą na uczestnictwo społeczne - to pewnie trudno byłoby nie zgodzić się z poglądem, iż w tym krytycznym, a raczej krytykującym wołaniu o uwzględnianie różnorodności poprzez zapewnienie dostępu do wszystkiego dla wszystkich jest przecież wykluczenie z prawa do indywidualności, oryginalności i właśnie różnorodności.
Napisałem do Olgi Tokarczuk w trochę podobnym tonie, odnosząc się do naszej pracy z osobami niepełnosprawnymi, którym niemal wszyscy chcą nieba przychylić, zabiegając o poprawność językową w deklaracjach powszechnej troski o ich niezależne życie. Po pewnym czasie dostałem mail od Jany Karpienko, asystentki pisarki, a potem pomyślałem, że otaczając szczególną troską osoby, z którymi pracujemy, możemy stawać się tłumem uniemożliwiającym bycie sobą tym, o których samostanowienie wołamy.
Kultura unieważniania (cancel culture) odrzuca prawo do bycia innym w imię obowiązywania zasad, które należy przyjmować. Dzieło twórcy przestaje być twórczością, gdy autor głosi poglądy czy podejmuje działania niezgodne z aktualnie obowiązującą doktryną poprawności politycznej. Człowiek rasy białej z dredami może być wykluczony, gdy grupa strzegąca doktryny uzna, że zabiera on w ten sposób tożsamość innym, a na dodatek nie poczuwa się do winy za krzywdy niegdyś tym innym uczynione. Realizowana praktyka może wykluczać w trosce o wspólnotę, indywidualność i różnorodność te wartości poprzez brak dbałości o samą praktykę i koncentrację na przestrzeganiu reguł.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391779 (1 egz.)
Book
In basket
Skauting dla chłopców : wychowanie dobrego obywatela metodą puszczańską / Lord Baden-Powell of Gilwell. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, copyright 2023. - 9, [1], III-XVIII, [2], 11-527, [5] stron : ilustracje ; 16 cm.
(Przywrócić Pamięć)
Na stronie tytułowej: Przekład z wydania szesnastego.
W obrębie wydania nakłady w oprawie twardej lub miękkiej.
Bibliografia na stronach 517-520.
Dla młodzieży, instruktorów harcerskich, badaczy dziejów ruchu harcerskiego.
Reprint z: Warszawa : Harcerskie Biuro Wydawnicze " Na Tropie", 1938.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 409826 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Przywrócić Pamięć)
Tyt. oryg.: "The Wolf Cub's handbook" 1916.
Repr., oryg.: Warszawa : Książnica Harcerstwa i Kultury Fizycznej W. Niklewicz, Sedlaczek, Glass, 1923.
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939. Reprint wydania, Warszawa 1921 r.: Szkoły Harcerza PRZEDMOWA Trzecie wydanie „Szkoły Harcerza“ idzie pod prasę w chwili, gdy kończy się okres przejściowy naszej organizacji, gdy mamy już podstawy prawne Związku Harcerstwa Polskiego, jednego dla całej Polski, w statucie i podstawy rządu wewnętrznego w ogólnym regulaminie Z. H. P., gdy mamy uznane przez całe polskie Harcerstwo Naczelnictwo Związku z Druhem Generałem Józefem Hallerem, jako jego przewodniczącym. Inaczej było, gdy obmyślałem wydanie pierwsze, na kresach polskich w Kijowie i gdy je pisałem w Motowidłówce w czasie dwutygodniowego odpoczynku latem 1916 r. Harcerstwo było wtedy w dwóch zaborach nielegalnem. W Kijowie nie było niemal tygodnia bez jakichś mniej lub więcej uzasadnionych ostrzeżeń, iż ochrana, żandarmerja, władze wojskowe są na naszym tropie. Drugie wydanie wyszło po obaleniu caratu (lipiec 1917 r.). Można już wtedy było pisać, że harcerstwo jest organizacją, nie jakimś nieokreślonym ruchem tylko, można było wyraźnie podać formy tej organizacji. Jak się stosunki zmieniły — świadczy drobny fakt, że mieliśmy oficjalne zezwolenie dowództwa kijowskiego okręgu wojennego na odbywanie ćwiczeń na terenach ćwiczeń wojskowych. Toteż w tem wydaniu podałem wiele wiadomości, dotyczących form organizacji harcerstwa na Rusi i w Rosji, dążąc w ten sposób do pogłębienia poglądów na organizację naszą wśród szerokich sfer harcerskich. Trzecie wydanie tego zadania podręcznika oficjalnego, instrukcji organizacyjnej, spełniać nie potrzebuje. Mamy perjodyczne wydawnictwa Naczelnictwa Z. H. P., w których ukazują się regulaminy i przepisy obowiązujące, prócz tego opracowałem ten dział dla trzeciego wydania „Harców“ Profesora E. Piaseckiego, a zamierzam wydać osobną broszurkę, obejmującą ustawy Z. H. P., z objaśnieniami. Dla tego w tej książce zostały wiadomości organizacyjne podane tylko w szczupłym zakresie. Część pierwsza podręcznika obejmuje: Wstęp, w którym wzorując się na książce) X. Jana Zawady (Ks. d-ra Kazimierza Lutosławskiego), zebrałem najogólniejsze wskazówki prowadzenia pracy, — oraz: zbiór gawęd Ba­den Powella i kilku polskich harcerzy, przyczem po każdej gawędzie podaję nazwiska autorów; niektóre z gawęd i przy­kładów wyjąłem z dzieł Foerstera „Wychowanie człowieka“. W wielu miejscach korzystałem z książki Małkowskiego „Jak skauci pracują“, ze zbioru gawęd ks. Lutosławskiego „Czuj Duch“ w kilku z „Harców młodzieży polskiej“ prof. dr-a E. Piaseckiego i Schreibera, z roczników Skauta Lwowskiego i Warszawskiego; gry podałem przeważnie według d-ra Mojmira „Gry i zabawy skautowe“, kilka zaś według Cenara „Gry i zabawy ruchowe“. Słownictwo stosuję z rozmysłu mieszane: skaut-harcerz, skautowy-harcowy i t. d. Jakkolwiek bowiem cenię prądy, dążące do spolszczenia słownictwa harcerskiego — nie uważam za rzecz złą używanie wyrażeń pochodzenia obcego, powszechnie u nas znanych i rozumianych. Używam słowa „harcerz“ na oznaczenie skauta polskiego, nadając słowu „skaut“ znaczenie „skaut wogóle“, bez względu na narodowość. Przymiotnika „harcowy“ używam w znaczeniu: odnoszący się do strony technicznej harców“, „harcerski“ — dotyczący ideologji lub organizacji harcerskiej. Słów „skautostwo“, „skautowski“ nie używam, brzmią one dla mnie jakoś niezgodnie z duchem języka, a są niepotrzebne. Termin „instruktor skautowy“ oznacza to samo, co używany przez Anglików i Małkowskiego termin „oficer skautowy“. Instruktor — to nie tylko drużynowy, przyboczny, ale i instruktor pionierki, sygnalizacji, szycia butów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 407945 (1 egz.)
Book
In basket
O autorkach na stronach 109-110.
Bibliografie, netografie przy niektórych pracach.
Książka przedstawia doświadczenia terapeutów i ich różne spojrzenia na terapię w mutyzmie wybiórczym. Opisuje formy, techniki i metody pracy z dziećmi z tym zaburzeniem.
Autorki wykorzystują zróżnicowane formy terapeutyczne i "szyją terapie na miarę dziecka", a także podkreślają, że z wielu metod terapeutycznych należy stworzyć tę jedną, "własną" - indywidualną dla konkretnego dziecka z mutyzmem wybiórczym. […] Przedstawiają przypadki dzieci na różnych etapach rozwojowych: dwuletniej dziewczynki uczęszczającej do żłobka, pacjentów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz chłopca w wieku gimnazjalnym. Ukazanie skali zaburzenia wśród dzieci jest ogromnie ważne dla logopedów, psychologów, pedagogów i rodziców. Mutyzm może bowiem pojawić się niezależnie od wieku dziecka, przeżyć, środowiska i miejsca.
Publikacja prezentuje wiele unikatowych i bardzo ciekawych propozycji oddziaływań, które opierają się na szerokiej literaturze przedmiotu oraz pogłębionych przez analizę rozwiązaniach praktycznych. […] Należy czerpać jak najwięcej z wiedzy i doświadczenia specjalistów prowadzących diagnozę i terapię mutyzmu wybiórczego, którzy reprezentują różne ośrodki terapeutyczne w Polsce, co podkreśla wagę podjętej tutaj problematyki. (Z recenzji dr Moniki Kozery-Wierzchoś)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391689 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Dział Informacji
Copies are only available in the library: sygn. B UE-443 (1 egz.)
Book
In basket
Kulawy chłopiec / Zofia Bardówna. - Kraków : Impuls, 2023. - 39, [9] stron : faksymilia ; 16 cm.
(Przywrócić Pamięć)
Podstawa edycji: Warszawa : M. Arct, [1937]. Na stronie tytułowej także rok pierwszego wydania: 1937.
Bibliografia publikacji Zofii Bardówny i bibliografia na stronie [40].
Dziedzictwo po przodkach jest w nas i wokół nas, w duszach i w rzeczach. Możemy wyobrażać je sobie, interpretować i oceniać na najrozmaitsze, niekiedy bardzo rozbieżne lub jawnie sprzeczne, sposoby, możemy nawet je przeklinać i ostentacyjnie się go wyrzekać, ale nie jesteśmy w stanie spowodować, żeby go - na dobre czy na złe - nie było. Jedni z nas chcą dziedzictwo uświęcać, inni wręcz przeciwnie, ale jedni i drudzy nieuchronnie je mają, chociaż - powtórzmy zajanem Assmannem - zjedna grupa pamięta przeszłość ze strachu przed odejściem odjej wzorów, inna ze strachu przed jej powtórzeniem”. Jerzy Szacki, Tradycja
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398283 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, filmografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 175-193.
Finansowanie: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków)
Tekst częściowo tłumaczony z hiszpańskiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344205 (1 egz.)
Book
In basket
Teatr angażujący : teatroterapia drogą wyjścia z izolacji / Patrycja Bartoszak. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2022. - 91, [2] strony : fotografie ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronie [93].
W książce, którą trzymasz w dłoni, koncentruję się na roli teatru angażującego w życiu osób zepchniętych na margines lub narażonych na wykluczenie społeczne. Znajdziesz w niej różnorodne wskazówki dotyczące możliwości budowania i rozwijania ich potencjału za pomocą działań teatralnych. Od wielu lat zajmuję się tworzeniem teatru angażującego, prowadzę warsztaty oraz zajęcia arteterapeutyczne (na temat teatroterapii, choreoterapii, dramy). Poza tym realizuję projekty artystyczne, rozwojowe, terapeutyczne, edukacyjne, którymi chcę się podzielić. Moim celem jest przedstawienie własnej perspektywy oraz idei działania z różnymi grupami. W niniejszej publikacji omawiam istotę teatru zaangażowanego i angażującego. Ponadto prezentuję kilka projektów teatralnych swojego autorstwa, które opisują działania społeczne, terapeutyczne, rozwojowe oraz angażują emocjonalnie jednostki biorące w nich udział. Moje doświadczenia zawodowe dotyczą głównie pracy z osobami niepełnosprawnymi, należącymi do mniejszości seksualnej oraz kobietami (działalności związanej z przeciwdziałaniem przemocy wobec nich i edukacji w tym zakresie).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373447 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 297091 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronie 91.
W poradniku autorka przedstawia problemy, które mogą być przeoczone, a są ważne dla ogólnego rozwoju dziecka, szczególnie dla rozwoju jego mowy. Wyjaśnia i sygnalizuje, kiedy rodzice powinni szukać pomocy u specjalisty i na jakie objawy należy zwrócić szczególną uwagę. Praca ta oraz zamieszczone w niej tzw. logoporady są nowym ujęciem tematyki wczesnego rozwoju. mgr Grażyna Sklarzyk, logopeda, specjalista neurologopeda Książka ta może się stać logopedycznym vademecum dla osób sprawujących opiekę nad dzieckiem rozwijającym i doskonalącym swoją mowę. Twórczy charakter tego poradnika pokazuje, że osoby dorosłe wnikliwie obserwujące dziecko mogą już w pierwszych latach jego życia podejmować, w formie miłej zabawy, działania sprzyjające prawidłowemu funkcjonowaniu artykulatorów, przeciwdziałające jąkaniu wczesnodziecięcemu, służące wydłużeniu fazy oddechu, sprzyjające ukształtowaniu prawidłowego zgryzu. Autorka uświadamia, jak istotna jest rola słownego i emocjonalnego kontaktu z dzieckiem, które dzięki zabawom logopedycznym może uniknąć wielu rozczarowań i szkolnych niepowodzeń. Zaletą publikacji, oprócz jej praktycznego aspektu, jest komunikatywny język. dr Grażyna Pietruszewska-Kobiela
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391831 (1 egz.)
Book
In basket
A światłość w ciemności świeci... / Sergij Belińskij, Julia Iwaszko. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2023. - 155 stron : fotografie ; 24 cm.
Polecana publikacja pt. A światłość w ciemności świeci... autorstwa Sergieja Belińskijegoi Julii Iwaszko składa się z sześciu rozdziałów zatytułowanych odpowiednio: Kijów i wojna, Ludzie i wojna, Słodycze na front, oblicze wojny i spojrzenie w przeszłość, Impresje wojenne, Życie na froncie i na zapleczu oraz szósty A światłość w ciemności świeci... Podczas wojny zrozumiał ten czas tu i teraz jako taki, od którego nie można uciec, bo czuje, że za nim jest kraj, którego nie można opuścić. Mógłby wyjechać za granicę, tam, gdzie bezpiecznie, ale w jego wyobraźni ten wyjazd zamienia się w katastrofę na skalę planetarną. I celowo pozostaje w tej niewygodnej rzeczywistości, która nie może mu zaoferować nic poza niebezpieczeństwem i śmiercią. To jego świadomy wybór.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382168 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 243-254.
Finansowanie: Uniwersytet Gdański
Dużym walorem książki jest [...] starannie przemyślana struktura. Autorki podjęły ważny dyskurs dotyczący funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną w sytuacji pandemii SARS-CoV-2. Przedstawiając szczegółowo trudne, wręcz traumatyczne doświadczenia badanych, pokazały, jak bardzo komplikuje ona ich życie: uniemożliwia lub w znacznym stopniu opóźnia realizację planów, spełnianie marzeń oraz zmusza do rekonstrukcji sposobów radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. [...] Ze względu na specyfikę i rangę społeczną omawianych zagadnień polecana publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony środowiska pedagogów, terapeutów, psychologów, nauczycieli, lekarzy, studentów, a także rodziców, dla których ważne jest zrozumienie złożoności omawianych problemów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373439 (1 egz.)
Book
In basket
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Bibliografia, netografia na stronach 389-411. Indeks.
Tłumaczenie zostało dofinansowane przez Instytut Goethego
Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt.: "Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych".
Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej, którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki.
Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.
Książka jest kierowana do różnych czytelników, w tym akademików zajmujących się edukacją, studentów i doktorantów realizujących projekty badawcze w ramach prac promocyjnych. Z pewnością zaciekawi ona również bardzo wielu refleksyjnych nauczycieli poszukujących intelektualnych narzędzi do odkrycia sensu tego, co stanowi treść ich zawodowej codzienności, i nadania temu znaczenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391683 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 313-332.
Streszczenie w języku angielskim.
Problematyka podjęta w tej publikacji jest interdyscyplinarna łączy w sobie wiedzę z zakresu dwóch dziedzin nauki: pedagogiki specjalnej oraz logopedii. Marlena Białecka podjęła się zbadania ważnego i aktualnego zagadnienia dotyczącego percepcji i rozumienia mowy przez osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Problematyka podjęta w tej publikacji jest interdyscyplinarna łączy w sobie wiedzę z zakresu dwóch dziedzin nauki: 1) pedagogiki specjalnej (głównie dotyczącej głębszej niepełnosprawności intelektualnej i uszkodzenia słuchu) oraz 2) logopedii (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy, wpływu niedosłuchu na mowę, a także centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD). [...] Marlena Białecka podjęła się zbadania ważnego i aktualnego zagadnienia dotyczącego percepcji i rozumienia mowy przez osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Udało jej się osiągnąć założony cel i znaleźć odpowiedzi na pytania badawcze przy pomocy autorskiego sposobu oraz z wykorzystaniem licznych narzędzi. Wartość książki jest szczególnie widoczna w jej interdyscyplinarnym charakterze. [...] Autorka, uwzględniając dotychczasową wiedzę z danego zakresu, dogłębnie przeanalizowała dostępną literaturę przedmiotu, zaprojektowała i przeprowadziła interesujące badania, zestawiła wyniki swojej pracy z wcześniejszymi wynikami badań oraz na tej podstawie spisała implikacje dla praktyki, a także postulaty do dalszych dociekań badawczych. Z recenzji dr hab. Urszuli Bartnikowskiej, prof. UWM Problemem podjętym w niniejszej pracy badawczej jest ocena stanu percepcji i rozumienia mowy u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Badania obejmują wybrane czynniki mózgowe odpowiedzialne za rozumienie mowy (słuch fonematyczny i krótkotrwałą pamięć słuchową) oraz ocenę innych czynników mogących rzutować na jej rozumienie, takich jak niedosłuch i centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 408757 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 281-315.
"Monografia Marioli Bidzan jest dziełem z zakresu psychologii lekarskiej. Autorka podjęła temat bardzo ważny poznawczo i użyteczny społecznie. W Polsce około 4-6 min osób cierpi na nietrzymanie moczu z różnych przyczyn. Należy uzmysłowić sobie, że jest to dolegliwość społecznie stygmatyzowana, a w wymiarze podmiotowym łącząca się ze wstydem i dyskomfortem psychicznym [...] M. Bidzan jest wybitną znawczynią tego problemu w wymiarze medycznym, psychologicznym i społecznym. Jest także psychologiem praktykiem wspierającym kobiety doświadczające tej bardzo przykrej dolegliwości. Jej praca stanowić będzie nieocenioną pomoc dla wszystkich, którzy udzielają wsparcia medycznego i psychologicznego osobom i stowarzyszeniom non profit zajmującym się na co dzień leczeniem i rehabilitacją kobiet nietrzymających moczu. Stanowić będzie także wkład do psychologii lekarskiej oraz teorii i praktyki rehabilitacji." (prof. zw. dr hab. Roman Ossowski)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 289868 (1 egz.)
Book
In basket
Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym / Mariola Bidzan. - Wyd. 2. popr., rozsz. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010. - 215 s. : il. ; 24 cm.
Wyd. 1. pt.: Psychologiczne aspekty niepłodności.
Bibliogr. s. 189-215.
„Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym” autorstwa Marioli Bidzan, profesora Uniwersytetu Gdańskiego, specjalisty z zakresu psychologii klinicznej jest cenną zarówno z punktu widzenia teoretycznego, jak i praktycznego monografią z zakresu psychologii lekarskiej. Autorka przyjmując bio-psycho-społeczny model prokreacji, zakładający, że na problem z utrudnioną prokreacją należy patrzeć w sposób wysoce zintegrowany, uwzględniając zarówno perspektywę biologiczną (tu odwołując się do czynników określających płodność, jak i wyznaczających strategie reprodukcyjne), psychologiczną (uwzględniając m.in. takie czynniki psychologiczne, jak osobowość, emocje, poczucie własnej wartości) jak i społeczno- kulturową (zwracając uwagę na społeczne znaczenie rodzicielstwa) zajmuje się medycznymi, psychologicznymi, społecznymi, a także prawnymi aspektami niepłodności, odwołując się zarówno do piśmiennictwa, jak i przytaczając wyniki badań własnych oraz swojego zespołu. Ciekawym pomysłem jest przedstawienie przypadków klinicznych, będących ilustracją zarówno tych częstych, jak i tych mniej typowych problemów, z jakimi na różnych etapach diagnozy i leczenia zmagają się niepłodne pary. Sposób ich prezentacji potwierdza nie tylko dużą wnikliwość psychologiczną Autorki, ale także sprawia, że Czytelnikowi łatwiej dostrzec, a nawet przeżyć emocje towarzyszące diagnozie i leczeniu niepłodności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 309450 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again