Sorting
Source
Katalog centralny
(1)
Form of Work
Muzyka
(1)
Status
available
(1)
Branch
Biblioteka Muzyczna
(1)
Author
Harna Maciej
(1)
Mieczkowski Tadeusz (1963- )
(1)
Pospieszalski Marcin (1963- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
Country
Poland
(1)
Language
Slavic (Other)
(1)
Demographic Group
Muzyka bojkowska
(1)
Muzyka podolska
(1)
Muzyka zakarpacka
(1)
Muzyka łemkowska
(1)
Genre/Form
Aranżacja i transkrypcja
(1)
Folk (muzyka)
(1)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(1)
Nagranie studyjne
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
1 result Filter
Music
CD
In basket
Toloka [Dokument dźwiękowy] / Wernyhora. - Warszawa : Polskie Radio S.A. Agencja Muzyczna, 2022. - 1 płyta audio (CD) (44 min 06 s) zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm.
Muzyka: tradycyjne pieśni z Bojkowszczyzny, Łemkowszczyzny, Zakarpacia i Podola.
Zawiera: A â sobi na gorbočku = A ja sobie na góreczce (Bóbrka, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 50) ; Bulo ne kopati = Było nie kopać (Leszczowate, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 50) ; Červena ruža = Czerwona róża (Wołtuszowa, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 50) ; Na visokìj poloninì = Na wysokiej połoninie (w. Kruszelnica, rejon skolski, obwód lwowski. Julian Korczynskyj, Pieśni z lwowszczyzny) ; Marìâ Dìva = Maryja czysta (Łosie / od Anny Woźniak ur. 1904 r. - z zapisków Macieja Harny, z nagrań terenowych) ; Âk Boža Mati po svìtu hodila = Gdy Boża Mateńka po świecie chodziła (Beniowa, Petro Zborowskyj, Śpiew Bożonarodzeniowego cyklu w ziemi turczańskiej) ; Ŝandrij večor = Szczodry wieczór (Leszczowate, Bóbrka, Procisne, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 49) ; Ne bij mene = Nie bijże mnie (Leszczowate, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 50) ; Oj, sobosû, sobosejko = Oj, sobótko, sobóteńko (Serednica, Lisko, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Sanockie-Krośnieńskie, t. 49) ; Oj, u nočì = Oj, w nocy (Łubnia, Zakarpacie / od Marii Musak ur. 1939 r. - z zapisków Tomasza Kośka, z nagrań terenowych) ; Žurba = Smutek (Tarnopol, Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie. Podole, t. 47).
Wernyhora: Daria Kosiek, śpiew ; Anna Oklejewicz, fidel, rebek, skrzypce, viola da gamba, wiolonczela ; Maciej Harna, lira korbowa. Gościnnie: Wojciech Lubertowicz, bębny obręczowe, taraban, duduk ; Marcin Pospieszalski, gitara basowa..
Nagrania zrealizowano w ramach Nagrody Programu 2 w 23. Konkursie Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" 2021 na zlecenie Programu 2 i Radiowego Centrum Kultury Ludowej.
Śpiew w języku Bojków.
Wernyhora. Muzyka pełna nostalgii, ale pozbawiona granic. O muzyce bojkowskiej zawsze mówiło się mniej niż o łemkowskiej czy huculskiej, choć przed II wojną światową Bojkowie stanowili przeważającą większość mieszkańców Bieszczad. Sanockie trio Wernyhora przywraca swoją nową płytą głównie zapomniany świat Bojków i ich muzycznej kultury, ale też muzykę ich sąsiadów. Artyści proponują nową interpretację i wykonanie tradycyjnych pieśni, choć z zachowaniem ducha oryginału. W maju 2021 roku zespół zdobył I nagrodę w XXIII Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, w którym wokalistkę grupy, Darię Kosiek uhonorowano dodatkowo Nagrodą im. Czesława Niemena za wyjątkowy talent i osobowość artystyczną. Nagranie wydawanej właśnie przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia płyty zatytułowanej „Toloka” stanowiło zaś nagrodę Programu 2 Polskiego Radia. Wernyhorę stworzyła w roku 2019 trójka sanockich muzyków. Grająca na skrzypcach, wiolonczeli i historycznych instrumentach smyczkowych Anna Oklejewicz poznała grającego na lirze korbowej i kobzie Macieja Harnę. Maciej spotkał śpiewającą Darię Kosiek i jesienią cała trójka połączona miłością do tradycyjnych pieśni z Bojkowszczyzny, Łemkowszczyzny, Zakarpacia i Podola ruszyła na pierwszy wspólny koncert, na Słowację. Wiosną 2020 roku Daria Kosiek otrzymała Stypendium MKiDN „Kultura w sieci” i tak zrodził się pierwszy muzyczny projekt Wernyhory, „Bojkowski głos Bieszczadu”. Dwie nagrody na „Mikołajkach Folkowych” w tym samym roku były naturalną konsekwencją dobrze przepracowanego czasu pandemii. A potem nadeszła „Nowa Tradycja” w roku 2021. W nagraniu płyty, która powstawała w styczniu i marcu 2022 roku, w Studiu Polskiego Radia S-4 im. Jerzego Wasowskiego, do zespołu Wernyhora dołączyli Wojciech Lubertowicz grający na bębnach i duduku oraz gitarzysta basowy Marcin Pospieszalski, który całość wyprodukował muzycznie. Za stołem mikserskim w czasie nagrywania, miksowania i masterowania materiału zasiadł Tadeusz Mieczkowski. Tytuł „Toloka” nawiązuje do ukraińskiego określenia formy sąsiedzkiej pomocy na wsi, zwykle kończonej wspólną zabawą i śpiewem. Muzycy Wernyhory mówią: „W tym szczególnym czasie, gdy u naszych sąsiadów w Ukrainie trwa krwawa wojna chcielibyśmy by nasze interpretacje ukazywały piękno pieśni z pogranicza w pełnym nadziei oczekiwaniu na wspólne, sąsiedzkie spotkanie i śpiew.” Wydawaną przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia płytę promuje zadedykowana walczącej Ukrainie pieśń z Podola zatytułowana „Żurba” („Smutek”). Choć została zanotowana w XIX wieku, to jej wojenne przesłanie wciąż jest niestety aktualne (Empik).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. 41018 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again