Sorting
Source
Katalog centralny
(81)
Form of Work
Książki
(81)
Proza
(40)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(26)
Publikacje naukowe
(10)
Dramat (rodzaj)
(3)
Status
available
(82)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(81)
Biblioteka Austriacka
(1)
Author
Proust Marcel (1871-1922)
(21)
Jaksender Anna
(18)
Jaksender Kajetan Maria
(16)
Dwulit Anastazja (1970- )
(10)
Handke Peter (1942- )
(6)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(6)
Chrobok Magdalena
(5)
Banasiak Bogdan
(4)
Derrida Jacques (1930-2004)
(4)
Sade Donatien Alphonse François de (1740-1814)
(4)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(4)
Brzeziński Jędrzej
(3)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(3)
Kafka Franz (1883-1924)
(3)
Kotkowski Ignacy
(3)
Surowska Barbara (1939- )
(3)
Abramowicz Edyta
(2)
Chrobak Magda
(2)
Grotowicz Wiktor (1958- )
(2)
Hauptmann Gerhart (1862-1946)
(2)
Kristeva Julia (1941- )
(2)
Musil Robert (1880-1942)
(2)
Sadzik Piotr (1989- )
(2)
Żmuda Emilia
(2)
Adolphe Jean-Marc
(1)
Arich-Gerz Bruno (1966- )
(1)
Baker John Alec (1926-1986)
(1)
Baquiast Jean-Paul
(1)
Barszczewski Jan (1794-1851)
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Baszczak Błażej (1984- )
(1)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Baumfeld Gustaw Bolesław (1879-1940)
(1)
Birnbaum Jean (1974- )
(1)
Blanchot Maurice (1907-2003)
(1)
Borg Eliza (1951- )
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Böll Heinrich (1917-1985)
(1)
Błażewicz Anita
(1)
Canetti Elias (1905-1994)
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Befristeten
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Hochzeit
(1)
Canetti Elias (1905-1994). Komödie der Eitelkeit
(1)
Charędziak Aleksandra
(1)
Chevigné Laure de (1860-1936)
(1)
Derrida Jacques (1930-2004). Nie, apokalipso, nie teraz!
(1)
Derrida Jacques (1930-2004). O apokaliptycznym tonie przyjętym niedawno w filozofii
(1)
Didier-Weill Alain (1939-2018)
(1)
Dmitroca Zbigniew (1962- )
(1)
Dobroszek Beata
(1)
Dziekoński Józef Bogdan (1816-1855)
(1)
Dzienniak-Pulina Daniela
(1)
Dąbrowski Jakub (tłumacz)
(1)
Fassin Didier (1955- )
(1)
Garbacik-Balakowicz Magdalena
(1)
Geel Catherine
(1)
Ghoussoub Sabyl (1988- )
(1)
Gide André (1869-1951)
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936)
(1)
Grabowski Wojciech (1969- )
(1)
Guattari Emmanuelle (1964-)
(1)
Guattari Félix (1930-1992)
(1)
Halévy Daniel (1872-1962)
(1)
Handke Peter (1942- ) "Proces" (Dla Franza K.)
(1)
Handke Peter (1942- ) Co mam na to powiedzieć?
(1)
Handke Peter (1942- ) Stan wyjątkowy
(1)
Handke Peter (1942- ) Szerszenie
(1)
Handke Peter (1942- ) Trzy odczytania ustawy
(1)
Handke Peter (1942- ). O zmęczeniu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o Ustronnym Miejscu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o grzybiarzu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o szafie grającej
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o udanym dniu
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Hexenritt (pol.)
(1)
Hauptmann Gerhart (1862-1946). Schwarze Maske (pol.)
(1)
Henisch Peter (1943- )
(1)
Ignaczak Łukasz
(1)
Jaksender Anna Zofia
(1)
Kordas Emilia
(1)
Korzeniowski Józef (1797-1863)
(1)
Kowalski Jacek (1959- )
(1)
Koza Michał (1987- )
(1)
Krajewski Tadeusz (1746-1817)
(1)
Kraus Karl (1874-1936)
(1)
Kruszelnicki Michał (1979- )
(1)
Krzykawski Michał
(1)
Krzykawski Michał Krzysztof (1980- )
(1)
Kyrou Ariel
(1)
Lachaud Jean-Marc
(1)
Lange Antoni (1862-1929)
(1)
Lapoujade David (1964- )
(1)
Leszczyńska Katarzyna (1969- )
(1)
Lipszyc Paweł (1964-2023)
(1)
Malabou Catherine (1959- )
(1)
Marwińska M
(1)
Merz Klaus (1945- )
(1)
Michnik Adam (1946- )
(1)
Nancy Jean-Luc (1940-2021)
(1)
Némirovsky Irène (1903-1942)
(1)
Pieniążek Paweł (1957- )
(1)
Year
2020 - 2025
(62)
2010 - 2019
(19)
Time Period of Creation
2001-
(49)
1901-2000
(36)
1801-1900
(16)
1918-1939
(13)
1901-1914
(11)
1945-1989
(11)
1914-1918
(7)
1989-2000
(7)
1701-1800
(5)
1939-1945
(3)
2001-2001-
(1)
Country
Poland
(80)
Language
Polish
(81)
Demographic Group
Literatura francuska
(36)
Literatura austriacka
(14)
Literatura polska
(8)
Literatura angielska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Literaura francuska
(1)
Subject
Proust, Marcel (1871-1922)
(13)
Pisarze francuscy
(11)
Literatura francuska
(6)
Relacje międzyludzkie
(6)
Kafka, Franz (1883-1924)
(4)
Kobieta
(4)
Libertynizm
(4)
Okrucieństwo
(4)
Przemoc
(4)
Zaburzenia preferencji seksualnych
(4)
Amoralizm
(3)
Człowiek
(3)
Pisarze austriaccy
(3)
Prostytucja
(3)
Przestępstwo
(3)
Rozpusta
(3)
Seksualność
(3)
Zabójstwo
(3)
Życie
(3)
COVID-19
(2)
Deleuze, Gilles (1925-1995)
(2)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(2)
Egzystencjalizm
(2)
Etyka
(2)
Filozofia
(2)
Metafizyka
(2)
Miłość
(2)
Mężczyzna
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Przyjaźń
(2)
Psychoanaliza
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Tematy i motywy
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Uczucia
(2)
Śmierć
(2)
Życie seksualne
(2)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Arabowie
(1)
Artyści
(1)
Arystokracja
(1)
Baker, John Alec (1926-1986)
(1)
Balzac, Honoré de (1799-1850)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Birdwatching
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Bunt
(1)
Böll, Heinrich (1917-1985)
(1)
Chevigné, Laure de, (1860-1936)
(1)
Chorzy
(1)
Cywilizacja
(1)
Czas
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Daudet, Lucien (1878-1946)
(1)
Dehumanizacja
(1)
Dialektyka
(1)
Diament
(1)
Dmitroca, Zbigniew (1962- )
(1)
Dramaturdzy francuscy
(1)
Drobnomieszczaństwo
(1)
Duchy
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziewczęta
(1)
Egzystencja (filozofia)
(1)
Epidemie
(1)
Erotyzm
(1)
Farmaceuci
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia literatury
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia prawa
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Filozofia transcendentalna
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofowie
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Forma
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Gide, André (1869-1951)
(1)
Grimaldi, Pierre (1895-1964)
(1)
Guattari, Emmanuelle
(1)
Guattari, Félix (1930-1992)
(1)
Halévy, Daniel (1872-1962)
(1)
Hodowla zwierząt
(1)
Homoseksualizm
(1)
Idea (filozofia)
(1)
Imigranci
(1)
Immanencja
(1)
Integracja europejska
(1)
Integracja gospodarcza
(1)
Integracja społeczna
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kapitalizm
(1)
Kara (prawo)
(1)
Subject: work
Fackel (czasopismo)
(1)
Justine
(1)
Temps retrouvé
(1)
Von einem neuerdings erhobenen vornehmen Ton in der Philosophie
(1)
Subject: time
1901-2000
(24)
1918-1939
(12)
1901-1914
(11)
1914-1918
(11)
1801-1900
(8)
2001-
(3)
1701-1800
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Subject: place
Francja
(10)
Europa
(3)
Paryż (Francja)
(3)
Włochy
(3)
Austria
(1)
Cambridge (Wielka Brytania, hrabstwo Cambridgeshire)
(1)
Dolny Śląsk
(1)
Essex (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Izrael
(1)
Kosów Lacki (woj. mazowieckie, pow. sokołowski, gm. Kosów Lacki ; okolice)
(1)
Liban
(1)
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Genre/Form
Opowiadania i nowele
(19)
Esej
(13)
Powieść
(11)
Listy
(8)
Antologia
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(5)
Dramat (gatunek literacki)
(4)
Opracowanie
(4)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(3)
Publicystyka
(3)
Wiersze
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Analiza i interpretacja
(2)
Dzienniki
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Satyra
(2)
Aforyzmy
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Autograf
(1)
Biografia
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Fantastyka
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Monografia
(1)
Mowy
(1)
Pastisz
(1)
Poezja
(1)
Powieść autobiograficzna
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Proza poetycka
(1)
Saga rodzinna
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Wykład
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(15)
Literaturoznawstwo
(13)
Historia
(10)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Biologia
(2)
Psychologia
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
81 results Filter
Book
In basket
Poetycki opis zimowej obserwacji pary sokołów wędrownych w południowo-wschodniej Anglii. Książka, po raz pierwszy wydana w 1967 roku, uważana powszechnie za arcydzieło literatury przyrodniczej.
"Sokół" J.A. Bakera to wyzbyty mowy, opartej na jakiejkolwiek komunikacji, kryształowy język pisma, gdzie absolut rzeczy samych w sobie, sił natury i istot włączonych w nieludzko nieruchomy bieg natury, opowiada historię ptaka, sokoła wędrownego, falco peregrinum. I zarazem jest to język tak odległy od mowy nas, ludzi współczesnych, że wydaje się jakby był napisany starożytną łaciną: czytając te zdania rozumiemy je i zarazem ich nie rozumiemy, bo niemal wprost uderzają nas swoją obraną z epitetów sumienną doskonałością, docierając bezpośrednio do zachwyconego spojrzenia, dna oka, synaps i nerwów mózgu. Przejrzyste niczym światło wschodzącego słońca zdania zapełniające Sokoła, to ewangeliczne niemal frazy, a chcąc zakreślić dla siebie fragmenty, które w nas uderzają i są dla nas wyjątkowo piękne bądź zaskakują swoim nowatorstwem języka, opisu czy w końcu także i - powiedzmy to wprost - geniuszu autora, który zapisuje myśli jakby je brał na czysto i przenosił na białe kartki notatników, nagle okazuje się, że zakreśla się tę opowieść w całości, od pierwszej do ostatniej litery. (Kajetan Maria Jaksender)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 380764 (1 egz.)
Book
In basket
Racine / Roland Barthes ; przekład Kajetan Maria Jaksender. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 312, [5] stron : ilustracje ; 20 cm.
Dofinansowanie: Instytut Literatury, Fundacja Gutenberg
Jeśli literatura jest, jak mi się wydaje, w sposób zasadniczy zarazem sensem zadanym i sensem nadanym, Racine jest bez wątpienia największym francuskim pisarzem; jego geniusz tkwi nie tyle w cnotach, które kolejno przyczyniały się do jego sukcesu (bowiem etyczna definicja Racine’a stale się zmieniała), ile raczej w niezrównanie mistrzowskiej dyspozycyjności, która pozwalała mu utrzymywać się bez końca w obszarze zainteresowania dowolnego języka krytycznego. Owa dyspozycyjność nie jest cnotą podrzędną, wręcz przeciwnie – jest istotą literatury, wyniesioną do paroksyzmu. Pisanie to akt zachwiania sensem świata, stawianie pośredniego pytania, na które pisarz, sięgając po ostatni suspens, powstrzymuje się odpowiedzieć. Odpowiedzi każdy z nas udziela sam, wnosząc w nią swoją historię, swój język, swoją wolność; ze względu na to, że historia, język i wolność nieustannie się zmieniają, odpowiedź, jakiej świat udziela pisarzowi, jest nieskończona: nieustannie odpowiadamy na to, co zostało napisane bez względu na odpowiedzi, zaś sensy – kolejno potwierdzane, konfrontowane i zastępowane – znikają, choć samo pytanie pozostaje.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 370102 (1 egz.)
Book
In basket
(Humanistyki XXI wieku)
Projekt powstał przy współpracy z Fundacją Gutenberg.
Bibliografia na stronach 389-402. Indeks.
Francuska filozofka kreśli zarys nowej ontologii - ontologii formy, albowiem to właśnie ona najlepiej oddaje współczesną rzeczywistość po schyłku tradycyjnej, klasycznej metafizyki - od Arystotelesa do Heideggera. Jest zupełnie nowym przetasowaniem pojęć metafizycznych i ich ujęcia w obiegu współczesnych koncepcji filozoficznych. Albowiem po dekonstrukcji Heideggera i Derridy cały metafizyczny ekwipaż pojęć, znaczeń i sensów uległ zatarciu, i przypomina dziś ikonę, a więc przedstawienie religijne i święte, ale takie, na którym przez mglistą przestrzeń pierwszego planu egzystencji przebijają jedynie zarysy i zanikające jakby we mgle kontury dawnych olbrzymów, zaś całość domaga się ponownego zrozumienia i kolejnej w historii reinterpretacji.
To właśnie plastyczność kładzie Malabou na pierwszy plan jako odpowiedź na to, co nadchodzi po destrukcji i dekonstrukcji metafizyki, a także po tym, co filozofka określa jako zmierzch epoki pisma. Forma staje się synonimem absolutnej wymienności, suplementarności, metamorficzności, z(a)miany. Zdaniem Malabou forma po destrukcji metafizyki i dekonstrukcji obecności sama uległa transformacji ukazując swoją prawdziwą postać - stała się plastyczna. Jest zatem taką formą metafizyki, która już uległa przemianie. Plastyczne lektury Hegla, Heideggera, Kanta czy współczesnej neuronauki stają się dla Malabou artykulacją "istotowo materialnej plastyczności", pierwszej metabolê, która "nie jest zmianą dokonująca się w jakimś już ustalonym i ustanowionym momencie, lecz samym ruchem wychodzenia na jaw, ruchem fundującym ontologiczny sens doświadczenia. Myślenie o doświadczeniu świadomości jako metabolê implikuje więc rozumienie go jako oderwanie się od siebie, jako skok, który wytwarza tożsamość, zamiast ją zakładać". Owa plastyczność formy, uprzednia wobec każdego uobecniania, jest dla Malabou stawką w opisie jej materialistycznej i metamorficznej ontologii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398711 (1 egz.)
Book
In basket
Mały / Georges Bataille ; tłumaczenie i posłowie Jakub Dąbrowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2022 - 88, [3] strony ; 17 cm.
Tytuł oryginału: Le Petit, 1943.
"Czytając Bataille’a wędrujemy po pustyni. W pełni słońca. Zamiast oazy możemy tu znaleźć złamane czasem resztki kościołów i wytarte piachem głowy posągów, w których twarzach nie sposób już rozpoznać rysów antycznych bogów. Nie wiadomo, czy leżące w nie dających cienia jaskiniach kości to resztki anachoretów czy szakali. Szalejemy. Na horyzoncie majaczy niewyraźny kształt. A może to tylko fatamorgana." (Jakub Dąbrowski)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 376301 (1 egz.)
Book
In basket
(Transgresje - Ostrogi)
Współfinansowanie: Fundacja Gutenberg
Kilka słów od siebie. Właściwie nie utrzymywałem z Michelem Foucaultem osobistych kontaktów. Nie spotkałem go nigdy poza jednym razem, na dziedzińcu Sorbony w trakcie wydarzeń majowych 68 roku, bodaj w czerwcu czy lipcu (choć mówią mi, że go tam nie było) – zamieniłem z nim parę słów, a on nie wiedział, z kim rozmawia (cokolwiek mówią potwarcy maja była to piękna chwila, gdy każdy mógł rozmawiać z każdym anonimowo, bezosobowo, jako jeden z wielu, bez innych uzasadnień prócz tego, że jest człowiekiem jak inni). Istotnie, podczas tych nadzwyczajnych wydarzeń mawiałem często: „Ale dlaczego nie ma tutaj Foucaulta?”, uznając tym samym jego siłę przyciągania i widząc puste miejsce, które winien był zająć. Odpowiadano mi wówczas słowami, które mnie nie zadowalały: „Trzyma się na uboczu”, bądź: „Jest za granicą”. Ale przecież przybyszy zza granicy było tam całkiem sporo, nawet z dalekiej Japonii. I tak się właśnie podówczas rozminęliśmy…
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 385454 (1 egz.)
Book
In basket
Na stronie tytułowej: Listy wojenne ; Pociąg przyjechał o czasie (opowiadanie) ; Reportaże, przemówienia, wywiady ; Podróż po Polsce ; Recenzje, odezwy, laudacje ; Wywiad z Adamem Michnikiem.
Źródła na stronach 220-222.
Książka ukazała się przy finansowym wsparciu Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Niemieckiego Centrum Kultury Pamięci i Edukacji Pamięci
Opublikowany w niniejszej książce wybór pism Heinricha Bölla odsłania mało w Polsce znaną, lecz w kontekście polskiej recepcji jego twórczości nader istotną kartę z dorobku niemieckiego Noblisty: jego żywe zainteresowanie Polską, osobiste doświadczenia z nią związane i relacje z konkretnymi Polakami, których spotkał na swej drodze, czy to osobiście, czy to za pośrednictwem ich pisarstwa. Począwszy od listów wojennych z Bydgoszczy, gdzie przyszły pisarz odbywał szkolenie wojskowe i debiutanckiego opowiadanie Pociąg przyjechał o czasie, poprzez reminiscencje z podróży do Polski w 1956 roku i prace krytycznoliterackie o polskiej literaturze, aż po apele i odezwy formułowane w latach 70. i 80. XX w., w obronie prześladowanych przez komunistyczne władze działaczy Komitetu Obrony Robotnika i Solidarności, książka prezentuje szeroki i barwny, ilustrowany archiwalnymi zdjęciami wachlarz dokumentów literackich i publicystycznych ukazujących autora Utraconej czci Katarzyny Blum jako wielkiego przyjaciela Polski i Polaków. Osobistymi wspomnieniami o Heinrichu Böllu i refleksjami o jego twórczości dzieli się w ekskluzywnym wywiadzie Adam Michnik, któremu było niejednokrotnie dane doświadczyć od Bölla bezpośredniego wsparcia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360167 (1 egz.)
Book
In basket
Dramaty / Elias Canetti ; przekład Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 624, [2] strony ; 21 cm.
Zawiera: Wesele ; Komedia próżności ; Do chwili ostatniej.
Wszystkie trzy zaprezentowane tu po raz pierwszy w języku polskim dramaty Eliasa Canettiego układają się więc w swoistą całość. Choć powstawały w różnych okresach i z odmiennych pobudek, łączy je swoisty rozrachunek ze społeczeństwem czy raczej z mechanizmami ujawniającymi się pomiędzy władzą, masą a jednostką. To zbliża dramaturgię noblisty do jego utworów prozatorskich i głównych tematów, jakie poruszał już od wczesnych lat trzydziestych XX wieku. Mimo upływu lat jego teksty zdają się coraz bardziej zyskiwać na aktualności, autor zaś swą intuicją i stawianymi diagnozami znacząco wyprzedzać własną epokę.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 384084 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: L' Île déserte et autres textes : textes et entretiens 1953-1974 de Gilles Deleuze.
Niniejszy tom zbiera niemalże całość tekstów Gilles’a Deleuze’a opublikowanych we Francji i za granicą między 1953 i 1974 rokiem – to znaczy od momentu, w którym ukazała się jego pierwsza książka Empiryzm i subiektywność, aż po debaty toczone wokół wydania, wraz z Félixem Guattarim, Anty-Edypa. Zbiór ten składa się zasadniczo z artykułów, zapisów konferencji, przedmów, wywiadów i wykładów, które zostały już opublikowane, ale nie znalazły się dotąd w żadnej z książek Deleuze’a. Jedyne warunki postawione przez Deleuze’a były następujące: żadnych tekstów sprzed 1953 roku i żadnych publikacji pośmiertnych czy wziętych z niezredagowanych rękopisów. Znajdziemy tu wprawdzie kilka tekstów uprzednio niewydanych, ale wszystkie one figurują w bibliografii z roku 1989. Zbiór ten chce więc udostępnić czytelnikom teksty trudno dostępne, rozproszone w czasopismach, dziennikach, publikacjach zbiorowych, itp.Chodzi tu raczej o odnalezienie mitologicznego życia bezludnej wyspy. Robinson, mimo swej porażki, udziela nam wskazówki: potrzebny był mu najpierw pewien kapitał. Jeśli idzie o Zuzannę, punktem wyjścia jest sytuacja oddzielenia. Żadne z tych dwojga nie nadawałoby się do życia w parze. Należy jednak odzyskać mitologiczną czystość tych trzech podpowiedzi i powrócić do ruchu wyobraźni, który uczynił z bezludnej wyspy model, prototyp duszy zbiorowej. Prawdą jest, że to, co ma miejsce na bezludnej wyspie nie jest stwarzaniem, ale odtwarzaniem i nie początkiem, ale zaczynaniem od nowa. Wyspa jest źródłem, ale źródłem wtórnym – tu wszystko zaczyna się ponownie. Wyspa jest niezbędnym minimum tego ponownego zaczynania, materiałem ocalałym z początku pierwszego, jądrem lub promieniującym jajem, które musi wystarczyć, by odtworzyć wszystko. Zakłada się tu oczywiście, że powstanie świata przebiega w dwóch etapach lub dwustopniowo, jako narodziny i odrodzenie, gdzie to drugie jest równie konieczne i istotne co pierwsze, a to pierwsze – z konieczności ułomne, domagające się podjęcia na nowo i od razu zanegowane przez katastrofę. Konieczność drugich narodzin nie wynika z katastrofy, ale na odwrót: katastrofa następuje na początku, bo początek od początku wymaga drugich narodzin.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 394989 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Francuska)
Współfinansowanie: Fundacja Tislowitzów, Fundacja Gutenberg.
"Jak wniknąć w dzieło Kafki? To kłącze, jama. Zamek posiada „liczne wejścia”, o nieznanym nam sposobie użytkowania ani rozkładzie. Również hotel Ameryka posiada niezliczoną ilość drzwi, głównych i pobocznych, przy których stróżują liczni dozorcy, a także wiele wyjść i wejść bez drzwi. Wydaje się jednak, że Jama, z opowiadania pod tym tytułem, posiada tylko jedno wejście; być może bestia rozważa istnienie jakiegoś drugiego, które spełniałoby wyłącznie funkcje nadzoru. Lecz to pułapka, zastawiona przez bestie i samego Kafkę; cały opis jamy tworzony jest właśnie w taki sposób, by zwieść wroga. Wchodzimy zatem z którejkolwiek strony, przy czym żadna nie jest lepsza od drugiej, żadne wejście nie jest uprzywilejowane, nawet jeśli jest prawie ślepym zaułkiem, wąską tuleją, syfonem etc. Następnie będziemy poszukiwać, z jakimi innymi punktami łączy się to, któreśmy obrali, przez które skrzyżowania i korytarze musimy przejść, by połączyć ze sobą dwa punkty, a następnie jaka jest mapa kłącza i w jaki sposób mogłaby się natychmiastowo modyfikować, gdybyśmy starali się dostać w jakimś innym miejscu. Zasada rozlicznych wejść ma zapobiegać wtargnięciu wroga, Znaczącego, jak również próbom interpretacji dzieła, które w rzeczywistości poddaje się jedynie eksperymentowaniu".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398586 (1 egz.)
Book
In basket
Fichus : wykład frankfurcki / Jacques Derrida ; przekład i posłowie Piotr Sadzik. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Ostrogi, 2021. - 97, [7] stron ; 20 cm.
(Humanistyki XXI wieku ; t. 5)
Tytuł oryginału: "Fichus : discours de Francfort", 2005.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
"Fichus" to mowa, którą Derrida wygłosił z okazji otrzymania nagrody imienia Theodora Adorno (2001).
Wbrew oczekiwaniom nie traktuje ona o dialektyce negatywnej i jej wpływie na dekonstrukcję. Derrida, jak zwykle przekorny wobec konwencji, skupia się w niej nie tyle na filozofii Adorno, lecz na snach. Mówi o marzeniach sennych Adorna, który spisywał je w formie "Traumprotokollen", o fantazjach Waltera Benjamina, który dzielił się raportami ze swoich snów z przyjaciółmi (tytuł pochodzi z jednego takiego snu, gdzie kluczowym symbolem okazuje się właśnie fichus, czyli halsztuk) i o swoich własnych nocnych zjawach, w ten sposób dołączając do grona mesjańskich marzycieli, należących do żywiołu nocy, nie dnia. Wysnuwając z tego "kłębka snów" nić sennej analizy, Derrida rozwija nową koncepcję oświecenia jako racjonalności zdolnej do "ocalającej krytyki" marzeń sennych.
W ten sposób powracają wielkie filozoficzne wątki, które Derrida z pozoru zawiesił w swojej mowie o Adorno: kolejnym krokiem w procesie dialektyzacji oświecenia okazuje się właśnie jego stosunek do snów, w których ludzkość od zawsze deponuje swoje najśmielsze pragnienia, broniąc się przed ich brutalnym odczarowaniem. To czułe oświecenie nie ma być niszczącym marzenia "trzeźwym światłem dnia", lecz nową praktyką rozumu, który będzie potrafił porzucić sen, jednocześnie zachowując zeń to, co najcenniejsze - nadzieję. (Agata Bielik-Robson)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367999 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria Krytyczna)
Na stronie redakcyjnej błędnie przypisany ISBN.
Indeks.
Zawiera: O apokaliptycznym tonie przyjętym niedawno w filozofii ; Nie, apokalipso, nie teraz! (cała naprzód, siedem pocisków, siedem orędzi).
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński), Fundacja Studentów i Absolwentów UJ "Bratniak"
Apokalupto bez wątpienia było dobrym słowem dla hebrajskiego gala. Apokalupto – wyjawiam, odsłaniam, odkrywam, ujawniam rzecz, która może być częścią ciała, głową lub oczami, częścią sekretną, płcią lub czymkolwiek, co może być ukryte, rzeczą tajemną, rzeczą zakrytą, rzeczą, która pozostaje w ukryciu i nie jest artykułowana, może być wyrażona, ale która nie potrafi, albo której nie wolno odsłaniać ani wyprowadzać na światło dzienne. Apokekalummenoi logoi to epizodyczne uwagi. Jest to więc rzecz tajemnicy lub pudenda. Być może byłoby konieczne – i myślałem przez moment o zrobieniu tego – by zebrać lub wydobyć wszystkie znaczenia tłoczące się wokół hebrajskiego gala, przyglądając się kolumnom i kolosom Grecji, obcując z galaktyką pod Drogą Mleczną, której konstelacja ostatnio mnie fascynuje. Co ciekawe, znaleźlibyśmy tam znowu takie znaczenia, jak te w kamieniu, na kamiennych tablicach, cylindrach, pergaminach lub księgach, zwojach, które określają ideę obnażenia [mise a nu], specyficznie apokaliptycznego odsłonięcia, wyjawienia tego, co do tej pory pozostawało spowite, odseparowane, zatajone, na przykład ciało, kiedy zdjęte zostaje ubranie lub żołądź, kiedy napletek zostaje usunięty przy obrzezaniu. A tym, co zdaje się najbardziej godne uwagi we wszystkich tych biblijnych przykładach, jakie udało mi się znaleźć, a które muszę pozostawić bez komentarza, jest fakt, że gest obnażenia lub wystawienia na widok – ten ruch apokaliptyczny – jest tutaj bardziej poważny, niekiedy bardziej winny i bardziej niebezpieczny, niż to, co następuje potem i czemu może on dać początek, na przykład stosunkowi płciowemu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 403282 (1 egz.)
Book
In basket
(Humanistyki XXI wieku ; t. 6)
Zawiera wywiad Jeana Birnabauma z Jacquesem Derridą, który ukazał się w "Le Mond" 15.08.2004.
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
"W końcu naczyć się żyć" to w życiu Jacquesa Derridy wywiad ostatni i traktujący o rzeczach ostatnich: o życiu, śmierci, życio-śmierci i przeżyciu.
Derrida przedstawia siebie jako myśliciela przeżycia (survie), tym samym dystansując się do tradycji filozoficznej, którą określił platoński imperatyw melete thanatou, czyli nauki umierania. Derrida staje po stronie życia jako przeżycia, które nieustannie musi zmagać się ze śmiercią, utratą i żałobą, ale póki przeżywa - nie poddaje się i nie przyjmuje Heideggerowskiego wyroku bycia-ku-śmierci jako dydaktycznego autorytetu. Życie określone przez survie jest skończone, ale nie definiuje się przez swój kres: jest pełnoprawnym życiem, pomimo tego, że nie może liczyć na nieśmiertelność. W istocie w ogóle się nie definiuje: życia nie sposób się nauczyć. Stąd, jak zawsze u Derridy, subtelna zabawa słowna w tytule: życie można by ogarnąć tylko "w końcu", a więc wtedy, gdy już zabraknie ucznia. W ten sposób tworzy Derrida nowy, skromnie witalistyczny typ mądrości w stylu nowoczesnej docta ignorantia: nawigując między od zawsze umierającą filozofią (od Platona do Heideggera) a chrześcijańską obietnicą życia wiecznego, Derrida kreśli trzeźwą pochwałę życia skończonego, które nie pojmuje się przez pryzmat własnego kresu, lecz pozostaje otwarte, niedokończone i niewyuczalne - aż do samego końca.
Piotr Sadzik, tłumacz i autor posłowia, znakomicie wychwycił wszystkie elementy Derridiańskiej "uczonej niewiedzy", która odsłania nam inne, dotąd w Polsce nieznane oblicze twórcy dekonstrukcji: myśliciela, który tym razem zmaga się z tekstem własnego życia. (Agata Bielik-Robson)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367994 (1 egz.)
Book
In basket
Lekcje (nie)obecności / Zbigniew Dmitroca. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Ostrogi, 2023. - 206, [31] stron ; 20 cm.
Wśród kilkuset osób poznanych w ciągu całego mojego życia, są takie, które wymykają się opisowi. Z daleka widzę je dość wyraźnie, ale ilekroć się do nich zbliżam i próbuję wydobyć z pamięci jakieś szczegóły, są nieuchwytni jak cienie. Jedni przemknęli na podobieństwo meteorytów, innych znałem dłużej, czasem kilka ładnych lat, mimo to nie potrafię o nich napisać wiele więcej niż kronikarz pewnego wschodniego królestwa z opowiadania Jorge Luisa Borgesa: rodzili się, żyli, umierali.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 392282 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 253-265.
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
W ostatnich dziesięcioleciach większość społeczeństw stała się o wiele bardziej represyjna, ich prawa są surowsze względem ubiegłych epok a nawet lat, a sędziowie stali się bardziej nieelastyczni, i to bez bezpośredniego związku z ewolucją przestępczości i systemu wymierzania sprawiedliwości.
W niniejszej książce, która realizuje podejście zarówno genealogiczne, jak i etnograficzne, Didier Fassin stara się uchwycić stawkę tego karnego momentu, wychodząc od samych podstaw kary. Czym jest karanie? Dlaczego się karze? Kogo się karze? Te trzy pytania strukturują tę pracę. Poprzez owe trzy pytania Didier Fassin podejmuje krytyczny dialog z filozofią moralną i teorią prawa. Chodzi zatem o ponowne przyjrzenie się definicji, uzasadnieniu i dystrybucji kary. Te trzy pytania przywołują, jak zobaczymy, trzy inne. "Czym jest karanie?" skłania do zapytania o to, skąd pochodzi idea karania. "Dlaczego się karze?" ma swoją kontynuację w pytaniu o to, w jaki sposób się karze. I wreszcie: "Kogo się karze?" okazuje się nierozłączne od badania tego, że wybiera się karanie. Oznacza to, że pole badań jest obszerne.
Kreśląc swoje obrazy z różnych kontekstów historycznych i społecznych, od "dzikich" Malinowskiego, przez genealogię moralności Nietzschego, aż po współczesną Amerykę i Europę, autor pokazuje w szczególności, że reakcja na zbrodnię nie zawsze była związana z zadawaniem cierpienia, że kara nie wynika wyłącznie z racjonalnej logiki służącej jej legitymizacji oraz że wzrost często skutkuje społecznym zróżnicowaniem zdań, a tym samym zwiększeniem nierówności. W przeciwieństwie do triumfującego populizmu penalnego, śledztwo, które bierze sobie w niniejszej książce za ślad "karę", oferuje nam rewizję założeń, które podsycają pasję karania i zachęca do przemyślenia miejsca kary we współczesnym świecie.
Książka ta jest rezultatem wykładów wygłoszonych przeze mnie na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. (Didier Fassin)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379681 (1 egz.)
Book
In basket
Żydowski nos / Sabyl Ghoussoub ; tłumaczenie Anastazja Dwulit. - Wydanie pierwsze. - Kraków ; [Małusy Wielkie] : Wydawnictwo Ostrogi, 2024. - 155, [26] stron ; 21 cm.
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: Le nez juif : roman.
Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Wyglądałem jak Żyd, islamista, Portugalczyk, Irańczyk i idiota. Miałem wielki nos, gębę brazylijskiego piłkarza albo syneczka saudyjskiego tatusia miliardera. Francuza ani Niemca nie przypominałem. Ale wyglądałem jednocześnie jak Turek, jak głupek, a także jak Ormianin. Jak sycylijski opryszek. I to wcale nie był problem. Miałem aparat, statyw i czarne tło. Chciałem się dobrze bawić. Aleph, narrator tej krótkiej, bystro płynącej powieści to antybohater, Woody Allen na wspak. Od dziecka matka powtarzała mu: „Ale z ciebie brzydal, musisz sobie ten nos zoperować jak dorośniesz. Z takim nochalem wyglądasz jak Żyd”. A jednak Aleph biega po klubach, uwodzi dziewczyny i zdobywa przyjaciół. Angażuje się i podróżuje – często do Libanu. Zakochuje się, pracuje jako filmowiec. I nic nigdy nie idzie zgodnie z jego planem. Między Paryżem a Bejrutem, Palestyną a Izraelem, Hezbollahem a Mosadem, Aleph dokonuje wyborów. Jako Arab w ciele Żyda, nieustannie poszukuje swojej tożsamości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 397422 (1 egz.)
Book
In basket
"Od niezwykłości baśni do nadrealizmu - tak w skrócie można określić specyfikę dawnej polskiej noweli fantastycznej. Nie jest to specyfika wyłącznie nasza, rozciąga się bowiem na całą Słowiańszczyznę. Gdy czytamy prozę rosyjską pierwszej połowy XIX wieku, odnajdujemy podobne inspiracje. Najpierw jest to więc ludowa klechda, najczęściej z elementami grozy, która pod piórem pisarza zamienia się opowiadanie. Z tego gatunku pochodzi więc jej szkielet konstrukcyjny, motywy wzięte są z legend, podań i opowieści wiejskich. Ale opisy, pełnokrwiste postacie i świat przedstawiony to już twórcza robota artysty, która decyduje o sugestywności wyrazu." (z wstępu Wojciecha Grabowskiego)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 355301 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: La petite borde, 2012.
Emmanuelle Guattari dorastała w szpitalu na Zamku La Borde, prywatnej klinice psychiatrycznej dla dorosłych, położonej we francuskim departamencie Loir-et-Cher, w której przez całe życie pracowali jej rodzice. Wcześniej uczyła języka francuskiego i angielskiego w Stanach Zjednoczonych i we Francji. W 1992 r. umiera jej słynny ojciec Félix Guattari, znany filozof i psychiatra francuski. Emmanuelle wraca do Paryża, zajmuje się olbrzymim archiwum ojca oraz pisaniem.
„Przemieszczaliśmy się niczym chmara wróbli, w postaci głośnej i bezczelnej mgławicy. Chodziliśmy na zamek. Przechodziliśmy przez wielki salon, przekraczaliśmy jadalnię, zmierzając do kuchni (albo w przeciwnym kierunku) w wielkich gromadach dzieciarni. Chodziliśmy odwiedzić kucharza René (mojego wuja), zawsze go o coś prosząc. Prosiliśmy go o pomoc w noszeniu ciężkich koszy z resztkami jedzenia, które sortowaliśmy po każdym posiłku, oraz koszy z obierkami (a czasami, przez przypadek również i z innymi rzeczami) dla świń. Miały one okropne małe niebieskie oczy. Gryzły opieszałe dłonie i, przepychając się, przygniatały swoje małe, które przeraźliwie piszczały.” (fragment książki)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 354858 (1 egz.)
Book
In basket
Wydano przy wsparciu finansowym: Austriackiego Forum Kultury w Warszawie, Fundacji Gutenberg oraz Federalnego Ministerstwa Kultury, Sztuki, Służby Cywilnej i Sportu Republiki Austrii
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
To dane z mojego własnego życia. Pisząc o nich udaję się w swego rodzaju podróż, nie wiem jednak dokąd mnie ona zaprowadzi. Lecz mimo to w nader jednostajny sposób kolekcjonuję elementy, z których składam się sam, oczywiście muszę wierzyć, że nie są to moje własne elementy, lecz sprawy ogólne, które fabrykuję w swoisty rodzaj narracji, opowieści, jakiej sam nigdy nie doświadczyłem, ale z pewnością przeżyłem wiele poszczególnych jej elementów. Peter Handke
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368145 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "Wunschloses unglück" 1972.
Finansowanie: Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Fundacja Gutenberga
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
„Czytanie książek Petera Handkego często przypomina krętą drogę poprzez własny świat myśli. Jego zdania są niby ścieżki, wijące się pośród zakamarków podświadomości, prowadzą do nieprzeniknionych obszarów marzeń sennych, zakątków bardzo odległych i zarośniętych. Odnajduje się je w drodze na polanę, a mimo wszystko nieustannie krąży się tylko wokół niej. Człowiek poszukuje oparcia, i choć proza Handkego ma swe racjonalne podstawy, to daje się wyczuć, jakby traciło się grunt pod nogami – wszystko bowiem, co zostało wypowiedziane jest precyzyjne, ale i niepewne zarazem, każde zdanie jest arbitralne, a mimo wszystko może oznaczać coś zupełnie przeciwnego. Rozterki u Handkego to przestrzeń, w której ukryte są poetyckie prawdy, uwidocznione w języku”. Ulrich Rüdenauer
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368123 (1 egz.)
Book
In basket
Wydano przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie i dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
On, chłopak ze wsi, wychowany gdzieś przy słoweńskiej granicy, wystrzega się idei geograficznego centrum, idei serca kołaczącego pośród światowych metropolii, która w większości współczesnych nadal wywołuje ogromne poczucie tęsknoty. (...) Etyce Handkego nie można odmówić przywiązywania ogromnej wagi do momentów mistyczno-monastycznych. Przy czym jego własny wizerunek pozostaje bardzo doczesny: spośród wszystkich "błąkających się po okolicy i po lasach włóczęgów", jest najprawdopodobniej "jedynym reliktem przeszłości" - i jest to obraz poetycki, nie realistyczny. (Ina Hartwig)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 366086 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again