Sorting
Source
Katalog centralny
(21)
Form of Work
Książki
(21)
Publikacje naukowe
(12)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Filmy i seriale
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Status
available
(19)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(20)
Czytelnia BG
(1)
Author
Szczepański Tadeusz (1947- )
(3)
Kozubek Małgorzata
(2)
Szymczyk Witold
(2)
Szyryk Marek (1966- )
(2)
Turek Maria (sztuki piękne)
(2)
Bomanowska Marzena
(1)
Borzęcka Maria (1958- )
(1)
Chmielewska Aleksandra (marketing)
(1)
Ciszewska Ewa (filolożka)
(1)
Cybulski Adam (filmoznawca)
(1)
Czembrowski Jarosław
(1)
Domański Marek
(1)
Dowgiel Maciej
(1)
Drozdowski Rafał (1961- )
(1)
Dutkowski Adrian
(1)
Ferenc Tomasz (1973- )
(1)
Grzegorzek Mariusz (1962- )
(1)
Gucio Katarzyna
(1)
Głowala Łukasz
(1)
Głowska Aneta
(1)
Harrer Stephanie (1973- )
(1)
Has Wojciech Jerzy (1925-2000)
(1)
Holoubek Gustaw (1923-2008)
(1)
Jakubowska Małgorzata (1970- )
(1)
Kania Grażyna (1971- )
(1)
Klejsa Konrad (filmoznawca)
(1)
Kondrat Tadeusz (1908-1994)
(1)
Korczarowska-Różycka Natasza
(1)
Kowalska Halina (1941-)
(1)
Krzemiński Olaf
(1)
Lechowicz Lech (1952- )
(1)
Makowska-Ferenc Aleksandra
(1)
Maksymiuk Jerzy (1936- )
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Michałowska Marianna (1970- )
(1)
Miller-Klejsa Anna
(1)
Minticz-Skarżyńska Lidia (1920-1994)
(1)
Nowicki Jan (1939-2022)
(1)
Olechnicki Krzysztof (1969- )
(1)
Orska Irena (1915-2004)
(1)
Pabiś-Orzeszyna Michał
(1)
Płocki Andrzej
(1)
Radkiewicz Małgorzata
(1)
Schuler Margarete (1966- )
(1)
Schulz Bruno (1892-1942). Sanatorium pod Klepsydrą
(1)
Schütte Oliver
(1)
Skarżyński Jerzy (1956- )
(1)
Skwarczek Kordian
(1)
Snopkiewicz Jacek (1942- )
(1)
Sobociński Witold (1929-2018)
(1)
Sternak Wojciech
(1)
Szuścik Agnieszka
(1)
Szyryk Beata
(1)
Talarczyk-Gubała Monika (1976- )
(1)
Wysokińska Aleksandra
(1)
Zagrodzki Janusz (1941- )
(1)
Zarychta Anna M
(1)
Zarychta Anna Maria
(1)
Żak Paweł
(1)
Żyto Kamila
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(17)
Time Period of Creation
2001-
(16)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(21)
Language
Polish
(18)
Audience Group
Szkoły artystyczne
(2)
Scenarzyści filmowi
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Demographic Group
Film polski
(1)
Subject
Teoria filmu
(4)
Film polski
(2)
Fotografie
(2)
Inscenizacja
(2)
Reżyseria
(2)
Tematy i motywy
(2)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Bajon, Filip (1947- )
(1)
Brecht, Bertolt (1898-1956)
(1)
Cenzura
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Coen, Ethan (1957- )
(1)
Coen, Joel (1954- )
(1)
Element wykonawczy
(1)
Femme fatale
(1)
Film
(1)
Film amerykański
(1)
Film animowany
(1)
Film czechosłowacki
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film fabularny
(1)
Film noir (nurt filmowy)
(1)
Filmoznawstwo
(1)
Has, Wojciech Jerzy (1925-2000)
(1)
Historia
(1)
Historiografia
(1)
Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch (Berlin)
(1)
Inność
(1)
Internacjonalizm
(1)
Jadowska, Anna (1973- )
(1)
Kina
(1)
Kobieta
(1)
Kolski, Jan Jakub (1956- )
(1)
Konkursy i festiwale filmowe
(1)
Kornatowska, Maria (1935-2011)
(1)
Kreatywność
(1)
Krytycy filmowi
(1)
Literatura polska
(1)
Lęk
(1)
Media publiczne
(1)
Mezinárodní Filmový Festival (Karlowe Wary)
(1)
Nazizm
(1)
Niepełnosprawność
(1)
PRL
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Producenci filmowi
(1)
Produkcja filmowa
(1)
Program telewizyjny
(1)
Przemysł filmowy
(1)
Reżyserzy
(1)
Reżyserzy amerykańscy
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Scenariusz filmowy
(1)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(1)
Szaleństwo
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka żydowska
(1)
Telewizja prywatna
(1)
Telewizja publiczna
(1)
Teoria fotografii
(1)
Terroryzm
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Współpraca międzynarodowa
(1)
Zaburzenia psychiczne
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Życie artystyczne
(1)
Subject: work
Generał (film ; 2009)
(1)
Pornografia (film)
(1)
Poznań 56 (film)
(1)
Sanatorium pod Klepsydrą
(1)
Sanatorium pod klepsydrą (film)
(1)
Subject: time
1901-2000
(11)
2001-
(10)
1945-1989
(7)
1801-1900
(4)
1989-2000
(3)
Subject: place
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Czechosłowacja
(1)
Karlowe Wary (Czechy)
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(7)
Monografia
(4)
Film polski
(3)
Podręcznik
(3)
Praca zbiorowa
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Album
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Film
(1)
Film fabularny
(1)
Film niemiecki
(1)
Film obyczajowy
(1)
Film włoski
(1)
Fotografia polska
(1)
Poradnik
(1)
Publicystyka polska
(1)
Recenzja filmowa
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(14)
Historia
(11)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Nauka i badania
(1)
Psychologia
(1)
21 results Filter
Book
DVD
In basket
Książka powstała w ramach projektu Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa.
Partnerzy wydania: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, KinoRP, Studio"OKO".
Do książki dołączona jest płyta DVD z filmem Sanatorium pod Klepsydrą według powieści Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza.
Produkcja filmu: ZF Silesia 1973.
Opis płyty z opakowania.
Bibliografia na stronach 156-[159].
Zdjęcia Witold Sobociński; scenografia Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki; kostiumy Lidia Skarżyńska, Jerzy Skarżyński.
Jan Nowicki, Gustaw Holoubek, Tadeusz Kondrat, Irena Orska, Halina Kowalska.
Książkę dofinansowano ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi
Filmoznawcze odczytanie Hasa, który czyta i wizualizuje prozę Brunona Schulza - to swoisty dialog dwóch artystycznych wrażliwości naznaczonych czasem przeżywanym i doświadczonym w jego wszelkich odcieniach i mirażach, z których wyłania się obraz światów przeczuwanych i tych naznaczonych mocą „rzeczy ostatecznych”. Autorka wprowadza nas w liczne konteksty, w możliwe odczytania i interpretacje filmu Sanatorium pod klepsydrą tropiąc poszczególne obrazy, motywy, znaki i symbole - zarówno te filmowe, jak i literackie. Ten esej-podróż przez przemijanie i śmierci - ukochane motywy filmów Hasa - doprowadza nas do heroicznej afirmacji świata i czasu, zachęcając tym samym do stawiania nowych pytań, pytań z perspektywy czasu, który dla nas jeszcze się nie wypełnił - o czy pisze Autorka w jednym z ostatnich akapitów książki. (Wydawnictwo)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351504+DVD (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Finansowanie ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na działalność statutową Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej oraz z funduszy projakościowych Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi
Książka jest próbą spojrzenia na współczesną rodzima animację zarówno pod kątem kulturowym i artystycznym, jak i instytucjonalnym, prawnym, finansowym oraz społecznym. W tomie znalazły się teksty omawiające animację zaangażowaną, kierunki przemian polskiej animacji oraz kwestie rozpowszechniania najnowszego filmu animowanego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351617 (1 egz.)
Book
In basket
(Ze Zbiorów Gintera Stillera)
Egzemplarz 404632 ze zbiorów Gintera Stillera.
Bibliografia na stronach 370-389. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Pierwsza część powszechnej historii fotografii, obejmująca okres między rokiem 1839 a 1939. Zawiera historyczny opis ewolucji fotografii jako elementu kultury wizualnej, w tym wzajemne relacje fotografii i sztuk pięknych. Próba rekonstrukcji przemian formy i treści jest tu wzbogacona o prezentacje ewolucji refleksji teoretycznych oraz przez odwołania do mało znanych na polskim gruncie tekstów źródłowych. Tekst ilustrowany jest kilkuset reprodukcjami.
"Publikacja, w swój ograniczony sposób, stara się wypełnić sporą lukę w naszej literaturze, wynikającą z braku opracowania powszechnej historii fotografii przez autorów polskich, uwzględniających we właściwych proporcjach zjawiska historyczne występujące w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie zaś w naszym kraju. Książka dzieli się na dwie części. Pierwsza stanowi opis zjawisk i przemian występujących w wieku XIX. Druga dotyczy pierwszych czterech dziesięcioleci wieku XX." (fragment Wstępu)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 404632, 346190/I (2 egz.)
Book
In basket
(Techniki Aktorskie)
Bibliografia na stronach 223-224.
Finansowanie ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na działalność statutową Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi
Niezastąpiona pozycja dla tych, którzy dopiero myślą o zawodzie aktora. Bogate źródło wiedzy dla studentów i wykładowców - znajdziemy tu ciekawy opis pierwszego semestru studiów aktorskich, wzbogacony licznymi ćwiczeniami. Pozycja zainteresuje również wszystkich tych, którzy chcieliby zdobyć warsztatową wiedzę na temat zawodu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 356353 (1 egz.)
Book
In basket
Opis według okładki. Tytuł oryginału: Die Kunst des Drehbuchlesens.
Bibliografia, netografia na stronach 267-269. Indeks.
Książka ta jest przeznaczona dla tych, którzy czytają scenariusze. Wszyscy bowiem, którzy z racji wykonywanego zawodu profesjonalnie zajmują się scenariuszami, winni posiąść sztukę ich właściwej analizy i oceny. A są to nie tylko dramaturdzy, którzy na zlecenie firm produkcyjnych czy stacji telewizyjnych piszą dłuższe analizy, lecz także producenci, którzy muszą odróżnić dobry scenariusz od złego - i co najważniejsze - umieć rozpoznać i skorygować jego błędy. TO samo tyczy się redaktorów i reżyserów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349565 (1 egz.)
Book
In basket
(Warsztat Realizatora Filmowego i Telewizyjnego ; z. 18)
Bibliografia i filmografia na stronach 337-342.
"Inscenizacja filmowa" jest przejrzyście napisanym podręcznikiem do reżyserii nie tylko dla początkujących. Ogólna koncepcja podręcznika oparta jest na systemie nauki inscenizacji filmowej w łódzkiej Szkole Filmowej.
Witold Szymczyk, wieloletni asystent Henryka Kluby, podpatrywał mistrza i wiele przemyśleń, idei, pomysłów profesora zostało w tej książce pokazanych. Inscenizacja płaszczyznowa, inscenizacja glębionowa, kontrplan, różne odmiany mastershotu - to pojęcia, które każdy reżyser powinien znać i umieć bez problemu wykonać. "Inscenizacja filmowa" to podręcznik dla wszystkich, którzy chcą robić filmy, którzy chcą zostać reżyserami. Przede wszystkim dla studentów szkół filmowych. Ale także dla amatorów, aby przestali być amatorami. Również dla profesjonalistów, aby wzbogacili swój warsztat. Zawiera bogaty materiał rysunkowy, który świetnie ilustruje omówione w tekście zagadnienia. (Robert Gliński)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 342003/I (1 egz.)
Book
In basket
(Warsztat Realizatora Filmowego i Telewizyjnego ; z. 23)
Bibliografia na stronach 307-308, filmografia na stronach 309-312.
Założeniem tej książki jest, że jej odbiorcą będzie ktoś, dla kogo stanie się ona przewodnikiem po filmowej materii. Stąd precyzyjne, definicyjne opisy akcji i ruchu w filmie, rodzajów inscenizacji czy praktyczne wskazówki jak filmować nie tylko sceny akcji, ale też sceny kameralne. (dr hab. prof. UŚ Marek Uhma)
Pierwsza i druga część "Inscenizacji filmowej" tworzą razem wyjątkowe na polskim rynku kompendium technik warsztatowych, wspartych setkami rysunków, przykładów i analiz. Jest to jedyna, jak dotąd, tak obszerna i rzetelna książka poświęcona technicznej stronie sztuki filmowej. (prof. dr hab. Robert Gliński)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 342003/II (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Filmografia przy rozdziałach. Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Wydział Organizacji Sztuki Filmowej ; Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT.
Streszczenie angielskie.
"Polski film dokumentalny w XXI" wieku to 16 artykułów omawiających polskie kino dokumentalne ostatnich lat. Tom składa się na panoramiczną próbę spojrzenia na przeobrażony w początkach obecnego stulecia krajobraz rodzimego kina niefikcjonalnego, które bujnie rozwija się w nowych realiach społecznych, politycznych, instytucjonalnych, obyczajowych, mentalnych i medialnych. Ta wielogłosowa i różnorodna tematycznie prezentacja polskiego filmu dokumentalnego na progu XXI wieku przynosi interesujące i wielostronne świadectwo jego bujnego rozwoju, godnego bogatych tradycji minionej epoki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343072 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 332-353. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Artyści niepokorni Łodzi : Jankiel Adler, Henryk Barciński, Wincenty Brauner, Henryk (Enoch) Glicenstein, Karol Hiller, Leon Hirszenberg, Bolesław Hochlinger, Katarzyna Kobro, Jerzy Ryszard Krause, Julian Lewin, Konstanty Mackiewica, Aniela Menkes, Leopold Pilichowski, Władysław Strzemiński, Marek Szwarc, Pinkus Szwarc, Samuel Szczekacz, Stefan Wegnr.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 348700 (1 egz.)
Book
In basket
Finansowanie ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na działalność statutową Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWSTTviF w Łodzi.
Zbiór artykułów poświęconych szaleństwu w fotografii. Autorzy w ciekawy sposób poruszają temat opisując m.in. próby portretowania szaleństwa w XIX wieku, a także udział tego medium w zamykaniu zakładów psychiatrycznych we Włoszech. Podejmują również próbę opisu procesu twórczego w kryzysie psychicznym, a także wpływ substancji psychoaktywnych na sztukę. W tomie nie pominięto różnych osobliwości fotograficznych, takich jak cieszące się niezwykłą popularnością w ostatnich latach selfie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350741 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 221-245. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Streszczenie w języku angielskim.
Rozprawa przedstawia historię sukcesów i porażek powojennego projektu filmowej współpracy między Polską a Czechosłowacją. Opisuje proces jego realizacji, kluczowe momenty, które miały decydujący wpływ na przebieg projektu, oraz analizuje przyczyny, dla których niektóre aspekty współpracy były realizowane z nadmiarem, a inne zakończyły się niepowodzeniem. Rozważa również, jakie konsekwencje przyniosła ta współpraca dla obu krajów. Tematem książki jest transfer kulturowy pomiędzy dwoma krajami socjalistycznymi w okresie zimnej wojny. W tym czasie współpraca filmowa między Polską a Czechosłowacją obejmowała wspólne produkcje filmowe, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i stowarzyszeniach, wymiany edukacyjne oraz wspólne uczestnictwo w festiwalach filmowych. Działania te tworzą – zrekonstruowany z perspektywy czasu – tzw. socjalistyczny internacjonalizm filmowy, czyli zestaw praktyk i postaw odzwierciedlających uczestnictwo w socjalistycznej kulturze filmowej, charakterystycznej dla krajów będących pod wpływem radzieckiej soft power. Praca dowodzi, że choć socjalistyczny internacjonalizm filmowy nie spełnił założeń politycznych, przejawił się w działaniach praktycznych: w zawodowych kontaktach, w realizowanych i niezrealizowanych projektach filmowych oraz we współtworzeniu wydarzeń kształtujących socjalistyczną kulturę filmową. Projekt ten wspierał modernizację polskiej kinematografii, wzmacniał symboliczny prestiż filmów, umożliwiał zdobywanie wiedzy i rozwijanie kontaktów zawodowych przez studentów, filmowców i pracowników branży filmowej, a także przyczyniał się do budowania wizerunku aktorów i aktorek. The study presents a history of the successes and failures of the post-war project of film cooperation between Poland and Czechoslovakia. It describes the process of its realisation, the key moments that had a decisive influence on the course of the project and analyses the reasons why some aspects of the cooperation were carried out to excess and others failed. It also considers what consequences the cooperation has had for both countries. The theme of the book is cultural transfer between the two socialist countries during the Cold War. At that time, film cooperation between Poland and Czechoslovakia included joint film productions, participation in industry events and associations, educational exchanges and participation in film festivals. These activities form - reconstructed in retrospect - the so-called ‘socialist film internationalism’, a set of practices and attitudes reflecting participation in socialist film culture, characteristic of countries under the influence of Soviet soft power. The work demonstrates that although socialist film internationalism did not fulfil political objectives, it manifested itself in practical activities: in professional contacts, in realised and unrealised film projects and in the co-creation of events shaping socialist film culture. The project supported the modernisation of Polish cinematography, strengthened the symbolic prestige of films, enabled students, filmmakers and film workers to acquire knowledge and develop professional contacts, and contributed to the image of actors and actresses.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 405561 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliografia na stronach 329-338.
Streszczenie w języku angielskim.
W "Innym spojrzeniu" Natasza Korczarowska-Różycka bierze pod uwagę filmy, w których przedstawianie historii nie przystaje do tradycyjnych wyobrażeń społeczeństwa na temat własnej przeszłości. Nie chodzi o demitologizowanie historii jako takiej, lecz jej wyobrażeń utrwalonych w pamięci społecznej. Twórcy czterech analizowanych filmów odwołują się do tych wyobrażeń, co nadaje ich dziełom charakter "wielośladowych intertekstów". Autorka zdywersyfikuje owo "inne spojrzenie", wyróżniając: spojrzenie Gombrowiczowskie (Szyfry i Pornografia), spojrzenie dziecka (Poznań 56), spojrzenie (post)historyka (Generał. Zamach na Gibraltarze). Każdy wątek zostaje udokumentowany i poświadczony szczegółowymi analizami wybranych scen.
Na podstawie czterech wybranych do analizy filmów autorka zbudowała dyskurs wielostronny, bogaty, złożony, uderzający zarówno erudycją, jak i oryginalnością. Tekst jest znakomicie napisany, żywo i zajmująco, a tok wywodu przykuwa uwagę czytelnika.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 388835 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliografia na stronach 185-194.
Celem mojej książki jest krytyczna refleksja nad tak zwanym "zwrotem historycznym" w badaniach filmoznawczych. W dyskursie akademickim [...] zwrot ten jest związany ze zmianą myślenia o przeszłości kina w ciągu ostatnich czterech dekad. Interesuje mnie materialna oraz intelektualna historia owych przemian na tle szeroko rozumianej historiografii filmoznawczej, jak również w świetle pewnych aspektów metodologii filmoznawstwa w ogóle. Zajmę się zatem nie tyle historią filmu, ile instytucjonalną oraz dyskursywną historią pewnego epizodu historiografii filmowej. (ze Wstępu)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359337 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, netografia na stronach 321-331. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka?
Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.
na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 357035 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografie przy pracach.
Współfinansowanie: Redge Technologies i Artrama
Streszczenia w języku angielskim.
Publikacja jest swoistym kompendium wiedzy o świecie mediów. W przejrzysty sposób opowiada o rynku, jego transformacji do świata internetu i wyzwaniach, z jakimi musimy mierzyć się w erze rewolucji cyfrowej. „ Nowe Supermedium” to przekrojowa lekcja historii i predykcja przyszłości telewizji napisana z każdej perspektywy – praktyka, eksperta oraz naukowca. Czytelnik odkrywa, jak telewizja ewoluuje w erze nowych technologii, oferując użytkownikom nowe ekscytujące doświadczenia. Telewizja nie umiera – przekształca się, a ta książka jest kluczem do nowej narracji. Publikacja porządkuje wiele wymiarów funkcjonowania świata TV: produkcji, reklamy, technologii. Praktyk rynku pozyska dzięki niej akademicką perspektywę, a teoretykom przybliży realia biznesu telewizyjnego. Publikacja jest dziełem pozwalającym spojrzeć na rynek telewizyjny w szerokim zakresie. W książce tej znajdują się artykuły naukowców, wykładowców, ekspertów i praktyków, dzięki czemu tematyka zagadnienia została ujęta bardzo szeroko. Czytając zawarte w książce prace wchodzimy w labirynt, z którego nie ma dzisiaj wyjścia. Zmiany w sferze medialnej zachodzą tak gwałtownie i tak głęboko, że współcześni badacze mogą jedynie stawiać pytania, z których najważniejszym jest pytanie – co dalej? Do czego doprowadzą zmiany technologiczne – do drugiego, nierzeczywistego świata, do powstania nowych zupełnie form odbioru? Być może, ale nikt tego nie wie na pewno. Jakie treści oferować będą media i supermedia, o których mowa w książce, jak zmienią się gatunki i formaty? W jaki sposób będą te media finansowane i w jaki sposób mierzona będzie widownia i aktywne uczestnictwo? Przecież od precyzyjnych, targetowanych mierników zależą przychody i komercyjne zyski
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 388026 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6747 (1 egz.)
Book
In basket
(Flimo!znawcy)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 197-210. Indeks.
Filmowe wizerunki ciała "anormalnego" budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było "przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy". Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373686 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliogr. s. 349-381, filmogr. s. 383-387. Indeksy.
Streszcz. ang.
W jaki sposób niemieccy twórcy filmowi dwóch pierwszych dziesięcioleci po zakończeniu II wojny światowej opowiadali o niedawnej przeszłości? Które tematy z nią związane były szczególnie często podejmowane w filmach fabularnych, a jakie pozostały przemilczane? W jaki sposób bieżąca polityka oddziaływała na audiowizualne reprezentacje autentycznych wydarzeń oraz fikcjonalne narracje osadzone w realiach III Rzeszy? Na te pytania próbuje odpowiedzieć autor niniejszej książki. Została ona podzielona na trzy części, które dotyczą kolejno: okresu do 1949 roku (filmy powstałe w strefach okupacyjnych), kinematografii Niemieckiej Republiki Demokratycznej do połowy lat 60. (cezurą jest XI Plenum Komitetu Centralnego SED) oraz Republiki Federalnej Niemiec (do pojawienia się tzw. Nowego Kina Niemieckiego). Walorem pracy jest komparatystyczne zintegrowanie rozważań dotyczących kina RFN i NRD wokół kilku zagadnień tematycznych, m. in. mitu o "dobrym Wehrmachcie", przedstawień ruchu oporu oraz reprezentacji obozów koncentracyjnych. Bazę źródłową monografii stanowi ponad sto pełnometrażowych filmów fabularnych oraz najważniejsze recenzje opublikowane w głównych tytułach prasowych obu krajów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 339794 (1 egz.)
Book
In basket
(Film i Media Audiowizualne)
Bibliografia, filmografia, netografia przy pracach. Indeks.
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej oraz Instytutu Sztuk Audiowizualnych, Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. I. Schillera w Łodzi, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami ze środków II Zjazdu Filmoznawców i Medioznawców.
Streszczenie w języku angielskim przy pracach.
Teksty zawarte w tomie "(Nie)widzialne kobiety kina" są poświęcone różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej, wychodzącym daleko poza fenomen filmowego aktorstwa. Tytuł przekornie proponuje podwójną perspektywę "(nie)widzialności", zmuszając do dostrzeżenia postaci twórczych kobiet i ich dorobku, a tym samym do przepisana na nowo historii kina. Autorzy poszczególnych tekstów analizują wybrane przykłady włączania lub wykluczania kobiet z pola filmowego. W swoich analizach biografii oraz kobiecej twórczości przybliżą różne formy (auto)marginalizacji autorek filmowych. Rozważają (nie)możność filmowej reprezentacji kontrowersyjnych artystek albo nierzadko kontrowersyjnych tematów związanych z kobiecym doświadczeniem. We wszystkich tekstach na różne sposoby wybrzmiewa więc kwestia tytułowej "(nie)widzialności" kobiet w kinie, pojawiająca się w różnych kontekstach kulturowych i kinematografiach.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 352908 (1 egz.)
Book
In basket
Indeksy.
"Sejsmograf duszy” to tom esejów, artykułów, recenzji i wywiadów Marii Kornatowskiej, wybitnej postaci polskiej krytyki filmowej i niezapomnianej Professoressy łódzkiej Szkoły Filmowej. Autorka wielu książek - z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini” na czele - była świetną znawczynią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z jej rozproszonej spuścizny - łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Osobnym wątkiem tej książki są liczne wspomnienia o Marii Jej przyjaciół: polskich, amerykańskich i włoskich, łódzkich, nowojorskich i warszawskich, Jej dawnych studentów, dziś znanych filmowców, krytyków, artystów i humanistów. Wszyscy zachowali w pamięci obraz Jej bujnej i szczodrej osobowości, ponieważ każde spotkanie z Nią było ekscytujące. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była - jak powiadają Amerykanie - bigger than life". Tadeusz Szczepański
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 339665 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again