Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(3)
Czytelnia BG
(1)
Autor
Banasińska Kira (1899-2002)
(1)
Geron Małgorzata
(1)
Jedlińska Eleonora (1954- )
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Kossowski Łukasz (1950- )
(1)
Malinowski Jerzy (1950- )
(1)
Markowa Eugenia (1895-1973)
(1)
Martini Małgorzata
(1)
Reinhard-Chlanda Małgorzata (1954- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(3)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Banasińska, Kira (1899-2002)
(1)
Bohema
(1)
Działacze polonijni
(1)
Działacze społeczni
(1)
Formizm
(1)
Jung Idysz (grupa artystyczna)
(1)
Kobieta
(1)
Malarze polscy
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Markowa, Eugenia (1895-1973)
(1)
Pisarze żydowscy
(1)
Polacy za granicą
(1)
Sztuka japońska
(1)
Sztuka polska
(1)
Szwarc, Marek (1892-1958)
(1)
Zrzeszenie Artystów "Bunt"
(1)
Życie kulturalne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
1914-1918
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Indie
(1)
Montparnasse (Paryż ; część miasta)
(1)
Rosja
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Antologia
(1)
Autobiografia
(1)
Grafika polska
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; 4A)
Bibliografia na stronach 203-204. Indeksy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, umowa nr: 10642/17/FPK/DDZ
Kira Banasińska z domu Ćwirko-Godycka (Witebsk 1899 – Hajdarabad 2002) była malarką, fotografką, zajmowała się filmem, projektowała i wytwarzała zabawki i pomoce szkolne. Przeżyła długie, fascynujące, pełne niebezpieczeństw życie, rozpięte między Syberią w przedrewolucyjnej i rewolucyjnej Rosji, Mandżurią, Japonią i Indiami, spędzając w odrodzonej Polsce zaledwie kilka lat. Jako żona polskiego konsula Eugeniusza Banasińskiego w Bombaju i przedstawicielka Czerwonego Krzyża odegrała wybitną rolę w niesieniu pomocy tysiącom polskich uchodźców, którzy przybyli ze Związku Radzieckiego do Indii, w tym zwłaszcza dzieciom, organizując transporty z Aszchabadu do Bombaju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 362662 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; t. VI A)
Druk dwuszpaltowy.
Indeks.
Antologia zawiera teksty o sztuce - manifesty, wypowiedzi programowe w czasopismach i wstępy do katalogów wystaw. Ich autorami są malarze, rzeźbiarze i graficy, reprezentujący nowe tendencje, które w Europie ukształtowały się przed I wojną światową, a rozpowszechniły w Polsce po jej zakończeniu. Wstęp zawiera: stan badań i źródła opublikowanych tekstów; omówienie genezy europejskiej awangardy i roli polskich artystów w jej powstaniu; charakterystykę krajowych ośrodków artystycznych i kolonii artystów zagranicą. Publikacja składa się z trzech części. Każda z nich jest poświęcona jednej z trzech grup artystycznych, działających w Polsce po odzyskaniu niepodległości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki ; t. 3)
Bibliogr. 344-349. Indeks.
Książka "Wielka fala : inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice" zawiera dzieła zaczerpnięte ze źródła inspiracji: sztuki japońskiej i japonizującej grafiki europejskiej z kolekcji Feliksa Mangghi-Jasieńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie (znajdującej się dziś częściowo w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) oraz artystyczne efekty tej inspiracji -przykłady japonizującej sztuki polskiej, począwszy od przełomu XIX i XX wieku aż po dzień dzisiejszy.
Książkę otwiera esej Małgorzaty Martini, kustosza japońskiej kolekcji Feliksa Jasieńskiego. Autorka opisuje dzieje kolekcji, charakteryzuje jej unikatowość i wysoki artystyczny poziom. Kolejny esej, traktujący o polskim japonizmie, jest efektem wieloletniej pracy Łukasza Kossowskiego. Autor ukazuje wyjątkowość inspiracji japońskich w sztuce polskiej na tle japonizmu europejskiego, a także udowadnia, że stanowią one brakujące, niezdefiniowane dotychczas przez badaczy, ogniwo polskiego symbolizmu. Japońskie ziarno, padając na polski grunt kulturowy, wydało owoc odmienny od japonizującej sztuki Zachodu. Środki artystyczne, przejęte ze sztuki japońskiej, stały się w sztuce polskiej narzędziami symbolizowania natury, ujawniając jednocześnie wspólnotę postaw artystów polskich i japońskich. Większą część publikacji stanowi album zawierający 566 ilustracji, skonstruowany wedle odmiennej zasady, którą określają zestawienia dzieł. Dla ułatwienia odbioru poszczególne segmenty albumu, poprzedzone zostały krótkimi wstępami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7165 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Źródła do Dziejów Sztuki / Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata = Sources for Art History / Polish Institute of World Art Studies ; T. 2 A)
Tytuł oryginału: [Le choix...] 1961.
Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia, netografia na stronach 127-129. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka obejmuje zaledwie kilka lat życia autorki, jej męża oraz pierwszy okres życia ich dziecka, są to lata 1919–1921. Markowa w ramy swych wspomnień włączyła także fragmenty intymnego dziennika, który regularnie prowadziła w czasie paryskich lat życia wiedzionego u boku męża-artysty. Życie Giny, opisane przez nią samą w prezentowanej publikacji, początkowo wydawało się całkowicie zależne od losu Marka Szwarca, wybitnego artysty związanego z kręgiem żydowskich twórców École de Paris, z jego decyzjami i wyborami. Gdy, już w Paryżu, przyszło na świat ich dziecko, los Giny nierozłącznie spleciony został z życiem Tereski. W książce autorka opisuje najwcześniejszy okres dzieciństwa córeczki - Teresy Zuzanny, w przyszłości znanej francuskiej dziennikarki i pisarki Tereski Torres. Kolejne paryskie lata znacznie poszerzają i wzbogacają życie młodej kobiety. Marek Szwarc wprowadza żonę w kręgi artystycznej bohemy Montparnasse’u lat 20., w zagadnienia współczesnej sztuki, której kształtowanie początkowo zdawała się jedynie obserwować, w istocie zaś była jej wrażliwym odbiorcą i komentatorem. Oboje wywodzili się z rodzin żydowskich (Marek Szwarc urodził się w Zgierzu w 1892 roku). Rodzice Giny byli zasymilowanymi, zamożnymi łódzkimi Żydami, rodzice Marka byli bardziej ortodoksyjni, ojciec Izucher (Isucher) Szwarc był zasłużonym dla mieszkańców rodzinnego Zgierza działaczem społecznym i politycznym, zwolennikiem umiarkowanej asymilacji żydowskiej i jednym z twórców syjonizmu formowanego na ziemiach polskich
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380933 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej