Sorting
Source
Katalog centralny
(15)
Form of Work
Książki
(15)
Publikacje naukowe
(5)
Status
available
(9)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(9)
Czytelnia BG
(5)
Rogów
(1)
Author
Bałus Wojciech (1961- )
(3)
Fabiański Marcin (1956- )
(2)
Balisz-Schmelz Justyna (1982- )
(1)
Dettloff Paweł (1970- )
(1)
Jankowska-Marzec Agnieszka
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Jędruch Dorota (1977- )
(1)
Krasny Piotr (1966- )
(1)
Małkiewicz Adam (1936-2021)
(1)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(1)
Sepielak Paweł
(1)
Smorąg-Różycka Małgorzata
(1)
Walanus Wojciech (1976- )
(1)
Wolańska Joanna
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(5)
Country
Poland
(15)
Language
Polish
(14)
Subject
Tematy i motywy
(3)
Malarstwo monumentalne polskie
(2)
Nagrobki
(2)
Rzeźba sakralna polska
(2)
Sztuka polska
(2)
Sztuka sakralna polska
(2)
Aillaud, Émile (1902-1988)
(1)
Architektura
(1)
Architektura francuska
(1)
Architektura hiszpańska
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura polska - historia - 17-18 w.
(1)
Architektura postmodernistyczna
(1)
Architektura ukraińska
(1)
Architektura włoska - historia - 17-18 w.
(1)
Berrecci, Bartolomeo (ok. 1480-1537)
(1)
Bofill, Ricardo (1939-2022)
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Budownictwo wielorodzinne
(1)
Gotyk
(1)
Grafika europejska
(1)
Grafika polska
(1)
Grafika włoska
(1)
Hozjusz, Stanisław (1504-1579)
(1)
Huculi
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Ikonografia chrześcijańska
(1)
Katedra na Wawelu (Kraków)
(1)
Konarski, Jan (1447-1525)
(1)
Konserwatorstwo
(1)
Kościół katolicki
(1)
Le Corbusier (1887-1965)
(1)
Malarstwo - historia - 16-18 w.
(1)
Malarstwo sakralne polskie
(1)
Matejko, Jan (1838-1893)
(1)
Modernizm
(1)
Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego (Ziębice)
(1)
Neogotyk (szt.)
(1)
Osiedle mieszkaniowe
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Polityka
(1)
Renesans
(1)
Reszka, Stanisław (1544-1600)
(1)
Rzeźba figuralna
(1)
Rzeźba polska
(1)
Rzeźba włoska
(1)
Sen
(1)
Symbolika religijna
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka bizantyńska
(1)
Sztuka niemiecka
(1)
Sztuka sakralna
(1)
Sztuka sepulkralna
(1)
Teoria sztuki
(1)
Treter, Tomasz (1547-1610)
(1)
Witraże
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(1)
Śmierć
(1)
Subject: time
1501-1600
(4)
1801-
(4)
1401-1500
(2)
1601-1700
(2)
1901-
(2)
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1801-1900
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
2001-0
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Kraków (woj. małopolskie)
(3)
Bełz (Ukraina ; okręg)
(1)
Chełm (woj. lubelskie ; okręg)
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Hiszpania
(1)
Huculszczyzna (Ukraina)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Małopolska
(1)
Polska
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Ziębice (woj. dolnośląskie)
(1)
Genre/Form
Monografia
(3)
Materiały konferencyjne
(2)
Opracowanie
(2)
Ikony greckie
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(4)
Architektura i budownictwo
(1)
Religia i duchowość
(1)
15 results Filter
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova ; t. 46)
Bibliografia na stronach 319-343. Indeks.
Publikacja współfinansowana przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego
Streszczenie w języku angielskim.
Książka Justyny Balisz-Schmelz jest pierwszym opracowaniem tej problematyki na gruncie polskim. Co ciekawe, pod wieloma względami wydaje się pionierska także z perspektywy niemieckiej historii sztuki, w ramach której do tej pory nie powstała monografia poświęcona temu zagadnieniu. Jak podkreśla autorka, nie chodzi o sztukę po Holokauście, lecz o recepcję drugiej wojny światowej we wszelkich jej przejawach, co dotychczas umykało uwadze badaczy, skoncentrowanych głównie na analizie traumy wynikającej z Shoah. Wart podkreślenia jest również fakt, że dzięki tej książce na gruncie polskiej humanistyki po raz pierwszy udał się proces unarzędziowienia teorii pamięciologicznych obojga Assmannów, głównie zaś Aleidy Assmann w analizach wybranych dzieł sztuki. Metodologia w ujęciu Justyny Balisz-Schmelz stała się kluczem do stawiania pytań i rozumienia, a nie jedynie zewnętrznym „rynsztunkiem”, który nie znajdowałby zastosowania na poziomie analitycznym. Autorka przepracowuje teorie Assmannów w taki bowiem sposób, że działają one zarówno w makro-, jak i w mikroskali, co stanowi doskonałe uzupełnienie wydanych nareszcie po polsku fundamentalnych tekstów Assmannów. Z recenzji dr hab. Marty Smolińskiej, prof. UAP
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 392250 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. C 72-122/3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. C 72-122/I (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. C 72-122/2 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 284644 (1 egz.)
Book
In basket
Nagrobek biskupa Jana Konarskiego w katedrze na Wawelu / Marcin Fabiański ; [projekt okładki i stron tytułowych Sepielak]. - Kraków : Universitas, copyright 2020. - 130, [2] strony, [62] strony tablic : faksymilia, fotografie ; 24 cm.
(Ars Vetus et Nova ; t. 47)
Na okładce: Fragment nagrobka biskupa Jana Konarskiego.
Bibliografia na stronach 99-108. Indeksy.
Finansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Ufundowany przez biskupa Jana Konarskiego (zm. 1525) w katedrze wawelskiej nagrobek własny to najstarszy w Polsce wyrzeźbiony przez Włochów pomnik z figurą zmarłego. Nie został jednak dotąd systematycznie zbadany. Dlatego niniejsza książka wypełnia dotkliwą lukę w badaniach sztuki XVI wieku w Polsce.
Czytelnik dowiaduje się najpierw o zasługach ordynariusza na polu fundacji artystycznych. Podobnie jak królowa Elżbieta Rakuszanka w kaplicy Jana Olbrachta, Konarski ograniczył się do gruntownej modernizacji średniowiecznej kaplicy, którą wyposażył w sprzęty liturgiczne, nastawę ołtarzową, rzeźbę nagrobną i inne dzieła. Nie próbował natomiast rywalizować ze wspaniałością wznoszonego obok mauzoleum króla Zygmunta. Starał się jednak przyćmić pomniki innych dygnitarzy, stawiane właśnie w katedrze. Wspomagany prawdopodobnie przez swojego bratanka Jana, który studiował w Bolonii, biskup doprowadził do wykonania dzieła nowatorskiego przez artystów włoskich.
Towarzyszące temu okoliczności zostały tu po raz pierwszy przedstawione systematycznie. Inaczej niż sądzono dotąd, okazuje się, że struktura pomnika wywodzi się z nagrobków papieskich. Zidentyfikowano też włoskie i antyczne źródła poszczególnych ornamentów. Spłaszczona płaskorzeźba figuralna wykazuje niedostrzegane wcześniej podobieństwa do archaizujących płyt generałów dominikańskich w Rzymie z przełomu wieku XV i XVI, akceptowanych w kręgu przyszłego papieża Juliusza II. Niemało uwagi poświęcono też szczegółom stroju, formie insygniów oraz fizjonomii hierarchy, w znacznej mierze wyidealizowanym, choć niepozbawionym odniesień do rzeczywistości.
Analizie formalnej towarzyszą rozważania nad treściami dekoracji kaplicy grobowej. Zidentyfikowano antyczne literackie źródła napisów widniejących niegdyś na tablicach ściennych. Przedstawienie śmierci NPMarii w ołtarzu zestawiono z katedralną tradycją urządzania wnętrz sepulkralnych, osnutą wokół wątku błogosławionej wizji, czyli dostąpienia przez zmarłego zaszczytu obcowania z Bogiem twarzą w twarz.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 392196 (1 egz.)
Book
In basket
Sen w rzeźbie nagrobnej Bartolomea Berrecciego / Marcin Fabiański. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2022. - 373, [3] strony, [76] stron tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 25 cm.
(Ars Vetus et Nova ; t. 50)
Bibliografia, netografia na stronach 295-322. Indeksy.
Współfinansowanie: Wydział Historyczny (Uniwersytet Jagielloński)
W aneksach teksty źródłowe równolegle w języku łacińskim i polskim. Streszczenie w języku angielskim.
Temat snu do polskiej sztuki nagrobnej wprowadził Berrecci w pomniku dziecięcym zamówionym w roku 1525. Wnet inni rodzice zaczęli tak upamiętniać przedwcześnie zmarłych. Zbliżone ujęcia powracają też w kilku zaprojektowanych przez Włocha wizerunkach osób dorosłych, jak Zygmunt Stary, które zainicjowały długotrwały popyt na typ kompozycji zwany sansovinowskim. Liczba takich figur wyróżnia nowożytną sztukę sepulkralną Rzeczypospolitej na tle Europy.
Ta część twórczości artysty została omówiona na podstawie systematycznych studiów nad kształtem rzeźb oraz licznych nieuwzględnionych dotąd źródeł wizualnych i pisanych. Autor wydobywa oryginalność i klasę artystyczną posągów, dotąd niekiedy niedocenianą, a także weryfikuje domysły o neoplatońskim wydźwięku poruszonych postaci. Dowodzi, że zgodnie z nauką Kościoła dzieła te wyrażają nadzieję na zmartwychwstanie. O sukcesie artysty świadczy przegląd ponad stu przykładów z różnych regionów Rzeczypospolitej i krain sąsiednich, których twórcy nawiązywali do Berrecciego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 377979 (1 egz.)
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova ; t. 37)
Bibliogr. s. 259-282. Indeks.
Streszcz. ang.
Książka Agnieszki Jankowskiej-Marzec ukazuje związki łączące sztuki piękne i etnografię, zarówno w zakresie działań praktycznych, jak i powinowactw ideowych. Analiza stereotypów wyobrażeniowych dotyczących Hucułów, obecnych w kulturze wysokiej XIX i pierwszej połowy XX stulecia, pozwoliła autorce na sformułowanie ustaleń potwierdzających analogie i zbieżności omawianych dziedzin. Praca składa się z trzech rozdziałów, z których dwa pierwsze stanowią szerokie tło na jakim rozpatrywane jest malarstwo o tematyce huculskiej. W rozdziale trzecim szczegółowo omówiona jest twórczość trójki malarzy, zwanych przez ówczesną krytykę artystyczną, a za nią przez historię sztuki, "Hucułami" : Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha i Kazimierza Sichulskiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 327712 (1 egz.)
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova ; t. 48)
Bibliografia, netografia na stronach 327-339. Indeksy.
Finansowanie: Uniwersytet Jagielloński
Książka poświęcona jest historii francuskich blokowisk. Twórczość trzech architektów: Le Corbusiera, Émile’a Aillauda i Ricarda Bofilla wytycza w wieku XX trzy węzłowe momenty w dyskusji o tym, jak ma wyglądać mieszkanie dla mas: począwszy od normatywnych, modernistycznych koncepcji Le Corbusiera (formułowanych już w okresie międzywojennym, a realizowanych po 1945 roku), przez idee Aillauda, który w modernistyczny model włącza dekorację architektoniczną (w latach 60. i 70.), po postmodernistyczne osiedla projektowane przez Bofilla we Francji (w latach 80). Analizując koncepcje społeczne i estetyczne prezentowanych twórców, autorka stara się podważać wizję masowego mieszkalnictwa jako zagadnienia wyłącznie funkcjonalistycznego. Obserwuje różne wątki znaczeniowe: dekoracje, nawiązania i cytaty z tradycji obecne w architekturze socjalnej od XVIII w., prezentując dyskusję o modelu bloku wielorodzinnego jako dyskusję o dziele sztuki. Jej elementami okazują się takie wątki jak relacja z naturą, motyw pierwotnej siedziby człowieka, tradycja śródziemnomorska, pojęcie archetypu. Elementy te łączą – pozornie bardzo odmienne – omawiane koncepcje osiedli mieszkaniowych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 366198 (1 egz.)
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova / Uniwersytet Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego ; t. 44)
Bibliografia na stronach 325-361. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warszawski ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2013/09/B/HS2/01444
Tomasz Treter (1547-1610), wieloletni sekretarz kardynała Stanisława Hozjusza, a następnie kanonik rzymskiej bazyliki Santa Maria in Trastevere, amatorsko zajmował się poezją, rysunkiem, malarstwem, a nade wszystko grafiką. U początków jego twórczości stoi skomplikowana alegoria Kościoła rzymskokatolickiego, której program opracował wspólnie ze Stanisławem Reszką na podstawie obrazu z 1557 r. zachowanego do dziś w Skolitach na Warmii. Oparty na nim sztych, wykonany w 1573 r. przez Giovanniego Battistę de’ Cavalieriego, a następnie kopiowany przez innych włoskich rytowników, jest dedykowany Hozjuszowi. Z listów kardynała wiadomo, że wysyłał on odbitki członkom rodów królewskich i dostojnikom kościelnym, co z kolei przyczyniło się do rozpowszechnienia kompozycji. Inne dzieła graficzne, w których powstanie zaangażowany był Treter jako inwentor, a z czasem także jako rytownik, cieszyły się mniejszą popularnością, ale również dają wgląd w mechanizmy funkcjonowania medium grafiki w epoce nowożytnej, od wskazania wzoru obrazowego, przez wykonanie opartej na nim ryciny, po drogi rozprzestrzeniania poszczególnych odbitek, które z kolei stawały się wzorami kolejnych dzieł graficznych lub malarskich. W tym skomplikowanym łańcuchu zależności moc sprawczą wykazywali nie tylko ludzie zaangażowani w kolejne etapy procesów produkcji i recepcji konkretnych dzieł, lecz także materialne przedmioty, przede wszystkim ryciny krążące po całej Europie, od Portugalii po Skandynawię.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Rogów
Copies are only available in the library: sygn. 118425 podr. (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 5909 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 5910 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova ; t. 27)
Na grzb. akronim serii: AVN.
Indeks.
Streszcz. ang.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 289353 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 264666 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Ars Vetus et Nova ; t. 21)
Bibliogr. s. 311-339. Indeksy.
Streszcz. niem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 285199 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again