Sorting
Source
Katalog centralny
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(1)
Czytelnia BG
(3)
Author
Dworniczak-Leśniak Kamila (1985- )
(2)
Franecka Maria (1987- )
(2)
Gołaszewski Marcin (grafik)
(1)
Nowicki Wojciech (1968- )
(1)
Rydet Zofia (1911-1997)
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
English
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Fotografia polska
(3)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(3)
Lewczyński, Jerzy (1924-2014)
(2)
Busza, Jerzy (1947-1997)
(1)
Czartoryska, Urszula (1934-1998)
(1)
Czytelnia Sztuki (Muzeum ; Gliwice)
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne
(1)
Humanizm (prąd)
(1)
Jakubowski, Stanisław (1934- )
(1)
Janik, Piotr (1923-1981)
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Ligocki, Alfred (1913-1981)
(1)
Muzeum w Gliwicach
(1)
PRL
(1)
Portrety
(1)
Portrety (fotografia)
(1)
Wsie
(1)
Wystawy fotograficzne
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Życie artystyczne
(1)
Życie codzienne
(1)
Subject: time
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(2)
Subject: place
Gliwice (woj. śląskie)
(2)
Polska
(2)
Genre/Form
Album
(2)
Antologia
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Katalog wystawy
(1)
Listy
(1)
Recenzja artystyczna
(1)
Wydawnictwo źródowe
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(3)
Historia
(2)
3 results Filter
Book
In basket
(Czytelnia Sztuki)
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Czytelni Sztuki w Gliwicach w dniach 25 października - 31 grudnia 2024 r.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Choć początki fotografii są od naszych czasów stosunkowo nieodległe, często traktujemy je jak historię antyczną: domysł i rekonstrukcja przeważają tu nad pewnikami. Wiedza o kierunkach, ugrupowaniach, stylach w fotografii - cały ten bagaż niezbędny do zrozumienia pewnego języka - zaciera się szybko i zatraca. Fotograficzne obrazy pojmujemy więc najczęściej poza ich naturalnym kontekstem, epoką, w oderwaniu od ich naturalnego habitatu; ich znaczenie nieuchronnie ulega przemianie. Historia i teoria fotografii, narzędzia konieczne do jej pełnego zrozumienia, nie doczekały się nigdy takiej popularności jak choćby historia malarstwa, której podręczniki są powszechnie dostępne. Fotografia uchodzi za jeden z najłatwiej zrozumiałych języków sztuki, choć wrażenie to oparte jest na nieporozumieniu: wiemy o fotografii zbyt mało, by rozumieć ją w pełni. Dlatego ze szczególną uwagą trzeba się przyglądać tym, którzy język fotografii pojmowali szczególnie ostro, nie ustawali w dyskusjach. Trudno dziś nie zachwycać się pokoleniem, które wydało jednocześnie tak wybitnych fotografów jak Jerzy Lewczyński i Zofia Rydet oraz grupę wybitnych krytyków i teoretyków: Jerzego Buszę, Urszulę Czartoryską i Alfreda Ligockiego. Dostęp do języków fotografii, możliwości studiowania w dowolnym miejscu sprawia, że z mniejszą czujnością przyglądamy się tym, którzy u nas w kraju położyli podwaliny pod język pewnej sztuki. Grzegorz Krawczyk, kierownik ds. programowych i merytorycznych Muzeum w Gliwicach Choć
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 26697 Ś (1 egz.)
Book
In basket
(Czytelnia Sztuki)
Wystawa: Czytelnia Sztuki, Gliwice, 29 września - 17 grudnia 2023 r.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
„W Gliwicach już od 1951 roku działało towarzystwo fotograficzne zrzeszające entuzjastów fotografii, do których należeli m.in. Zofia Rydet, Jerzy Lewczyński, Piotr Janik i Stanisław Jakubowski. Język wizualny i podejście fotografów inspirujących się tą formułą na Górnym Śląsku nabiera nieco innego zabarwienia. W pracach gliwickich twórców pojawiają się odcienie nieobecne w zachodniej wersji tego nurtu. Było to niewątpliwie związane z indywidualną wrażliwością poszczególnych artystów, a także zupełnie innym społecznym doświadczeniem ostatnich dekad. [...] Fotografia humanistyczna traktowana jest jako narzędzie zachęcające do współodczuwania, a co za tym idzie - do budowania poczucia solidarności z marginalizowanymi grupami. W tym kontekście ten rodzaj fotografii można uznać za nadal aktualny ze względu na potencjał społecznego rezonansu". [M. Franecka, Poszerzanie wspólnoty, fragm.]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 25392 Ś (1 egz.)
Book
In basket
Zofia Rydet : zapis socjologiczny 1978-1990 / tekst i wybór zdjęć Wojciech Nowicki. - Wydanie pierwsze. - Gliwice : Muzeum w Gliwicach, copyright 2016. - 300, [4] strony : faksymilia, fotografie ; 30 cm.
(Czytelnia Sztuki)
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kiedy w 1978 roku Zofia Rydet zaczęła zdjęcia do swego największego cyklu, nic nie zapowiadało, że powstanie rzecz potężna. Fotografka, znana już wtedy szerszej publiczności, zbliżała się powoli do siedemdziesiątki. Stworzyła jedno z największych dzieł w historii polskiej fotografii: niezwykle ważne i wybitne. Nadała mu nazwę "Zapis socjologiczny 1978-1990" (ta druga data pochodzi od roku, w którym przestała fotografować). "Zapis" jest cyklem niebywale gęstym, składającym się z twardych, pozbawionych czułostkowości portretów ludzi patrzących prosto w obiektyw. Oni wszyscy wyglądają, jakby przygotowywali się do… no właśnie, by przejść do historii, tak są pewni swego; a także, ponieważ wiele tu osób starych, jakby mieli za chwilę, tuż po wyzwoleniu migawki, przejść na drugą stronę.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343205 (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7854 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again