Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(4)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(4)
Autor
Feliks Anna
(1)
Kesling Katarzyna Anna
(1)
Kondracka Karolina
(1)
Kopania Izabela (1979- )
(1)
Skrodzka Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Grafika polska
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Etnografowie
(1)
Etnomuzykologia
(1)
Graficy polscy
(1)
Grafika europejska
(1)
Impresjonizm
(1)
Jakuci
(1)
Koszykarstwo
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarze polscy
(1)
Meblarstwo
(1)
Meble plecione
(1)
Medale
(1)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(1)
Młoda Polska
(1)
Numizmatyka
(1)
Polacy za granicą
(1)
Postimpresjonizm
(1)
Rubczak, Jan (1882-1942)
(1)
Sybiracy
(1)
Szkolnictwo zawodowe
(1)
Tematy i motywy
(1)
Władcy
(1)
Życie muzyczne
(1)
Temat: czas
1901-1914
(3)
1901-2000
(3)
1801-1900
(2)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Jakucja (Rosja ; republika autonomiczna)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Monografia
(4)
Biografia
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Kultura i sztuka
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Nauka i badania
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Meble plecione w Polsce 1864-1939 / Anna Feliks. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, copyright 2018. - 400, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 13)
Bibliografia, netografia na stronach 338-359. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Polska w dwudziestoleciu międzywojennym była największym na świecie producentem mebli wiklinowych, a ich wytwórczość była wówczas kilkakrotnie większa niż stolarskich. Źródła drukowane i zdjęciowe przekazują, jak bardzo popularne na przełomie XIX i XX wieku były meble plecione z wikliny, trzciny, a także rotangu, jak duża była rozmaitość form i zastosowań. Jednak tylko nieliczne z nich przetrwały w polskich zbiorach. To materiał - giętki, ale i kruchy, przez co nietrwały - jest przyczyną tego stanu. Mimo że stanowiły wyposażenie ogrodów i wnętrz pałacowych, dworskich, a także willi miejskich, mimo że ich projektowaniem zajęli się również uznani artyści, nadal znaczenie mebli plecionych jest deprecjonowane. Opracowanie jest pierwszą próbą syntezy rozległego zagadnienia obejmującego rodzime szkolnictwo koszykarskie, produkcję i handel meblami plecionymi, a także ich wykorzystywanie w plenerze i poza nim. Wskazuje trendy społeczne, środowiskowe i stylowe, które kształtowały tę wytwórczość. Jest także hołdem dla materiału, który ikonicznie wiąże się z polskim krajobrazem. W książce znajdziemy historię mebli plecionych od starożytności i szczegóły techniczne, łącznie z ich ewentualną tapicerką. Autorka przytoczyła ciekawe przykłady ikonograficzne, zgromadziła sporo fotografii od 2. połowy XIX po lata 30. XX wieku (m.in. Piłsudski z rodziną). Sporządziła wykazy szkół koszykarskich i wykonawców na ziemiach polskich. Zebrała obszerną bibliografię opartą na kwerendzie archiwów i prasy, ale sięgnęła także do literatury pamiętnikarskiej. Odnalazła konkretnych projektantów, ale i europejskie wzory (meble i wzorniki). W epilogu wskazuje na polskie współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie (EXPO w Japonii).
Opracowanie jest pierwszą próbą syntezy rozległego zagadnienia obejmującego rodzime szkolnictwo koszykarskie, produkcję i handel meblami plecionymi, a także ich wykorzystywanie w plenerze i poza nim. Wskazuje trendy społeczne, środowiskowe i stylowe, które kształtowały tę wytwórczość. Jest także hołdem dla materiału, który ikonicznie wiąże się z polskim krajobrazem. W książce znajdziemy historię mebli plecionych od starożytności i szczegóły techniczne, łącznie z ich ewentualną tapicerką. Autorka przytoczyła ciekawe przykłady ikonograficzne, zgromadziła sporo fotografii od 2. połowy XIX po lata 30. XX wieku (m.in. Piłsudski z rodziną). Sporządziła wykazy szkół koszykarskich i wykonawców na ziemiach polskich. Zebrała obszerną bibliografię opartą na kwerendzie archiwów i prasy, ale sięgnęła także do literatury pamiętnikarskiej. Odnalazła konkretnych projektantów, ale i europejskie wzory (meble i wzorniki). W epilogu wskazuje na polskie współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353666 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Między Krakowem a Paryżem : twórczość graficzna i malarska Jana Rubczaka / Katarzyna Anna Kesling. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2021. - 331, [3] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 18)
Bibliografia, netografia na stronach 280-313. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
„Graficzna i malarska twórczość Jana Rubczaka nie doczekała się dotychczas szczegółowego opracowania. Znana jest dziś. w pewnym tylko stopniu, głównie wąskiemu gronu historyków sztuki, muzealnikom, marszandom i kolekcjonerom dzieł sztuki. Prace artysty doceniono za jego życia (już od momentu debiutu w 1908 roku. kiedy był jeszcze studentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), ale nie zyskał on sławy i uznania, jaką cieszył się jego mistrz Józef Pankiewicz. Nie osiągnął też takiego sukcesu i popularności, jaka była udziałem Mojżesza Kislinga. Ryciny i obrazy autorstwa Rubczaka pojawiają się dość regularnie na rynku antykwarycznym. Jak dotąd jednak nie poświęcono dostatecznej uwagi dorobkowi tego twórcy, którego wiele prac (w szczególności grafik) zasługuje na omówienie. Celem niniejszej rozprawy jest zaprezentowanie możliwie najpełniejszego oeuvre Jana Rubczaka oraz jak najszersze przedstawienie dorobku artysty w kontekście sztuki polskiej i francuskiej pierwszej połowy XX wieku". [Wstęp, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392719 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kultura muzyczna Jakutów w pracach Polaków - zesłańców syberyjskich XIX i początku XX wieku / Karolina Kondracka. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2021. - 372, [2] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, nuty, portrety ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 17)
Bibliografia, netografia na stronach 331-362. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
„Na konstrukcję książki złożyły się trzy rozdziały. W pierwszym, będącym obszernym wprowadzeniem w tematykę deportacji w głąb Syberii, ukazano historię zesłań ze szczególnym uwzględnieniem Jakucji, opisano warunki panujące na zasłaniu oraz specyfikę obszaru. W rozdziale drugim przedstawiono sylwetki i dorobek najważniejszych polskich badaczy Jakutów oraz informacje o działalności artystycznej i naukowej zesłańców duchownych. W rozdziale trzecim omówiono prace zesłańców oraz dokonano krytycznej analizy relacji o muzyce z odniesieniem do aktualnych badań poświęconych wokalnej, tanecznej i instrumentalnej muzyce Sacha. Z uwagi na głębokie osadzenie tradycji muzycznych Jakutów w całym systemie lokalnej kultury, materialnej i duchowej, konieczne było również uwzględnienie szerszego kontekstu etnograficzno-wierzeniowego, któremu autorzy- - zesłańcy w swych publikacjach poświęcali wiele uwagi". [Wprowadzenie, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392716 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 12)
Bibliografia na stronach 363-434. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka opisuje zagadnienie do tej pory niezauważane przez historyków sztuki, lub też będące na marginesie ich zainteresowań. Mowa o ikonografii "królów nieszczęśliwych", czyli o dziełach sztuki, w których przedstawiono tragiczne wydarzenia z życia władców, lub też aluzje do rozmaitych nieszczęść będących udziałem tych królów. Przyjęte przez autorkę kryterium wyboru materiału to opozycja wobec ikonografii ukazującej króla w majestacie władzy, porównywanego z władcami biblijnymi i antycznymi albo z mitycznymi herosami, adorowanego przez poddanych i cieszącego się ich zaufaniem. Wyodrębniona w ten sposób grupa zawiera dzieła sztuki związane między innymi z królewskimi abdykacjami i zamachami na życie władców, wizerunki ukazujące nieszczęśliwy stan ich ducha, czy obiekty satyryczne. Różnorodność tej grupy odzwierciedla rozmaitość funkcji tych dzieł. Są wśród nich takie, które miały na celu podniesienie królewskiego autorytetu, inne miały wzbudzić w odbiorcach współczucie i sympatię, jeszcze inne powstały, by deprecjonować osobę władcy. Autorka prezentuje wiele dzieł nieznanych do tej pory obiegowi naukowemu. Wszystkie zaś obiekty poddaje zupełnie nowej interpretacji w kontekście toposu "króla nieszczęśliwego", a także w oparciu o przekazy współczesnych i tradycję ikonograficzną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392729 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej