Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(7)
Autor
Maciejewska-Mroczek Ewa
(3)
Radkowska-Walkowicz Magdalena
(3)
Witeska-Młynarczyk Anna
(3)
Reimann Maria ( -2023)
(2)
Boni Zofia
(1)
Krawczak Anna
(1)
Rakoczy Marta (1979- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Odbiorca
9-13 lat
(3)
Dzieci
(3)
6-8 lat
(2)
Dziewczęta
(1)
Temat
Dzieci
(5)
Autoetnografia
(2)
Chore z zespołem Turnera
(2)
Choroby dziecięce
(2)
Kobiecość
(2)
Kobieta
(2)
Matki i córki
(2)
Nauczyciele
(2)
Nie-miejsca
(2)
Opieka nad dziećmi
(2)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(2)
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
(2)
Rodzice
(2)
Samopostrzeganie
(2)
Zespół ADHD
(2)
Zespół Turnera
(2)
Cywilizacja
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziewczęta
(1)
Elias, Norbert (1897-1990)
(1)
Medykalizacja
(1)
Niepłodność kobieca
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Rola społeczna
(1)
Socjalizacja
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Temat: czas
2001-
(6)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Monografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(7)
Edukacja i pedagogika
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Kultura i sztuka
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Bibliografia na stronach 325-341. Indeks.
Cywilizowanie dzieci to swoiste projektowanie dzieci za pomocą norm, wzorców i wartości uważanych w określonych momentach kulturowo-historycznych za pożądane. Przekonanie, że dziecko musi zostać poddane społecznej i kulturowej „obróbce” dotyczącej jego umysłu, emocji i ciała – czyli tytułowemu „cywilizowaniu” – towarzyszy zachodnim praktykom wychowawczym przynajmniej od czasów Oświecenia. Choć procesy te nie są zjawiskiem nowym, ich intensyfikacja i wieloaspektowość — realizowanie wielu, często sprzecznych założeń i oczekiwań wobec dzieci — są warte analizy. W książce przyglądamy się „cywilizowaniu dzieci” w różnych kontekstach historycznych, łącząc metody i perspektywy kulturoznawstwa, antropologii społecznej, historii sztuki, prawa i socjologii. Interdyscyplinarność tego ujęcia służy pokazaniu złożoności procesów społecznego wychowania. Wraz z autorkami rozdziałów czytamy na nowo teorię Norberta Eliasa przez pryzmat badań dzieci i dzieciństwa, zwracając szczególną uwagę na rolę i sprawczość dzieci w tych procesach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385456 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie numeru tomu na grzbiecie.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Książka ta jest wynikiem spotkania praktyków i akademiczek. Wybrali oni formę autoetnograficznej opowieści, aby przybliżyć współczesne doświadczenia opieki nad dziećmi wychowującymi się poza rodzinami, w których się urodziły. Choć każda z przedstawionych w książce historii jest inna i bardzo osobista, wszystkie są częścią szerszej rzeczywistości kulturowej tej dotyczącej współczesnego systemu pomocy w Polsce i tego, jak funkcjonuje on względem dzieci. Teksty te można więc traktować jako komentarz, który narusza hegemoniczne wyobrażenia o cudzie adopcji czy mit kulturowy zapewniający nas, że matka jest tylko jedna. Czytanie tych opowieści pomaga uchwycić wielowymiarowość i nieoczywistość takich słów, jak rodzina, miłość, praca opiekuńcza, państwo, dobro dziecka, adopcja czy matka. Książka została napisana z myślą nie tylko o odbiorcach akademickich, lecz także o praktykach pracownikach systemu i innych osobach zaangażowanych w pomoc dzieciom. W końcu zakładanymi odbiorcami książki są także dzieci, dla których powstał ten tom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377874 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie tomu w postaci jednej kropki na grzbiecie książki.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych przy rozdziałach. Indeksy.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2016-2019
Spis treści także w języku angielskim.
Autorki przedstawiają analizę społecznego konstruowania kobiecości, „idealnego” obrazu ciała, ról przypisanych do płci, znaczenia macierzyństwa, pokazują, kiedy te dominujące konstrukcje mają znaczenie, a kiedy są podważane. Zespół Turnera występuje tylko u kobiet, jest zbiorem cech zewnętrznych i pewnych wad wrodzonych, spowodowanych brakiem lub uszkodzeniem drugiego chromosomu X. W literaturze medycznej jest dobrze opisany, a w praktyce klinicznej spotykany nie tak rzadko (rodzi się z nim 1 na 2500 dziewczynek). Zespół Turnera to jednak nie tylko jednostka medyczna, to także wielowymiarowy fakt kulturowy, który pojawia się w konkretnym kontekście historycznym i geograficznym i lokuje w ciałach uwikłanych w społeczne koncepcje zdrowia, płci czy macierzyństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363182 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie tomu w postaci dwóch kropek na grzbiecie książki.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2016-2019
O zespole Turnera można powiedzieć na pewno, że występuje tylko u kobiet i że przydarza się rzadko, rodzi się z nim w przybliżeniu jedna na dwa i pół tysiąca dziewczynek. Bardzo często te dziewczynki nie rosną tak szybko, jak ich koleżanki, dlatego muszą codziennie dostawać zastrzyki z hormonem wzrostu. Wiele z nich, kiedy staje się nastolatkami, nie dojrzewa też tak jak inne dziewczynki (bez odpowiednich leków nie dostają na przykład miesiączki, później też zmienia się ich ciało w ciało kobiet — wolniej rosną im piersi) i musi dostawać specjalne leki hormonalne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363183 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie numeru tomu na grzbiecie.
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy większości prac.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Książka ta jest wynikiem spotkania praktyków i akademiczek. Wybrali oni formę autoetnograficznej opowieści, aby przybliżyć współczesne doświadczenia opieki nad dziećmi wychowującymi się poza rodzinami, w których się urodziły. Choć każda z przedstawionych w książce historii jest inna i bardzo osobista, wszystkie są częścią szerszej rzeczywistości kulturowej tej dotyczącej współczesnego systemu pomocy w Polsce i tego, jak funkcjonuje on względem dzieci. Teksty te można więc traktować jako komentarz, który narusza hegemoniczne wyobrażenia o cudzie adopcji czy mit kulturowy zapewniający nas, że matka jest tylko jedna. Czytanie tych opowieści pomaga uchwycić wielowymiarowość i nieoczywistość takich słów, jak rodzina, miłość, praca opiekuńcza, państwo, dobro dziecka, adopcja czy matka. Książka została napisana z myślą nie tylko o odbiorcach akademickich, lecz także o praktykach pracownikach systemu i innych osobach zaangażowanych w pomoc dzieciom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377873 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziecięce doświadczenia ADHD : etnografia spornej jednostki diagnostycznej / Anna Witeska-Młynarczyk. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Oficyna Naukowa, 2019. - 294, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie tomu w postaci jednej kropki na grzbiecie książki.
Spis treści również w języku angielskim.
Bibliografia na stronach 276-289. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr UMO-2015/16/S/HS3/00150
Spis treści także w języku angielskim.
Na kartach tej książki nie znajdziemy stwierdzeń w rodzaju „ADHD nie istnieje”, „lekarze z premedytacją farmakologizują dzieci” czy „ADHD to wymysł koncernów farmaceutycznych”. Dużą rolę odegrała tutaj, jak sądzę, etnografia. Wgląd w świat przeżywany pozwala bowiem za jednym zamachem uchwycić realność i problematyczność ADHD. W narracji Autorki ADHD jest problematyczną jednostką diagnostyczną, ale jest jednocześnie czymś realnie istniejącym w praktykach społecznych, doświadczeniach, codziennych zmaganiach. Książka jest zarazem oryginalna i inspirująca. ADHD jest w niej fenomenem niejednoznacznym, płynnym, wymagającym nieustannej pracy, a zarazem zaskakującym i niezwykle ciekawym. Czytając ją, mamy bowiem przekonanie, że nawet tak oklepany medialnie temat, jak nadpobudliwe dzieci, może ukazać swoje nieznane oblicze. Jest to zasługa głównie drobiazgowej pracy etnograficznej, która ujawniła nieznane aspekty życia z ADHD. (Z recenzji Michała Wróblewskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363105 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieci / Granice / Etnografie)
Oznaczenie tomu w postaci dwóch kropek na grzbiecie książki.
Spis treści również w języku angielskim.
Bibliografia na stronie 50.
Książka dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na badania statutowe Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego
Na kartach tej książki nie znajdziemy stwierdzeń w rodzaju „ADHD nie istnieje”, „lekarze z premedytacją farmakologizują dzieci” czy „ADHD to wymysł koncernów farmaceutycznych”. Dużą rolę odegrała tutaj, jak sądzę, etnografia. Wgląd w świat przeżywany pozwala bowiem za jednym zamachem uchwycić realność i problematyczność ADHD. W narracji Autorki ADHD jest problematyczną jednostką diagnostyczną, ale jest jednocześnie czymś realnie istniejącym w praktykach społecznych, doświadczeniach, codziennych zmaganiach. Książka jest zarazem oryginalna i inspirująca. ADHD jest w niej fenomenem niejednoznacznym, płynnym, wymagającym nieustannej pracy, a zarazem zaskakującym i niezwykle ciekawym. Czytając ją, mamy bowiem przekonanie, że nawet tak oklepany medialnie temat, jak nadpobudliwe dzieci, może ukazać swoje nieznane oblicze. Jest to zasługa głównie drobiazgowej pracy etnograficznej, która ujawniła nieznane aspekty życia z ADHD. (Z recenzji Michała Wróblewskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363106 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej