Sorting
Source
Katalog centralny
(7)
Form of Work
Książki
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Proza
(1)
Status
available
(7)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(7)
Author
Pieńkos Andrzej (1962- )
(3)
Diderot Denis (1713-1784)
(2)
Kasperowicz Ryszard (1968- )
(2)
Salwa Mateusz (1979- )
(2)
Stadnicki Jerzy
(2)
Algarotti Francesco (1712-1764)
(1)
Burckhardt Jacob (1818-1897)
(1)
Chirico Giorgio de (1888-1978)
(1)
Jaźwierski Jacek (1970- )
(1)
Juszkiewicz Piotr (1959- )
(1)
Luba Iwona
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Reynolds Joshua (1723-1792)
(1)
Salwa Piotr (1950- )
(1)
Winckelmann Johann Joachim (1717-1768)
(1)
Ziemba Antoni (1960- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(3)
Time Period of Creation
1701-1800
(2)
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(7)
Language
Polish
(7)
Demographic Group
Literatura niemiecka
(1)
Literatura włoska
(1)
Subject
Sztuka
(5)
Estetyka
(1)
Filozofia
(1)
Historia kultury
(1)
Krytyka artystyczna francuska
(1)
Kultura
(1)
Nauka
(1)
Reynolds, Joshua (1723-1792)
(1)
Subject: time
1701-1800
(2)
1701-
(1)
Subject: place
Paryż (Francja)
(1)
Genre/Form
Antologia
(2)
Listy
(2)
Malarstwo (szt.plast.)
(2)
Aforyzmy
(1)
Esej
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Domain
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Nauka i badania
(1)
7 results Filter
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 291412 (1 egz.)
Book
In basket
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 145-150. Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Historii Sztuki (Uniwersytet Warszawski)
Tekst tłumaczony z języka włoskiego.
Francesco Algarotti, urodzony w Wenecji koneser sztuki, propagator nauki, literat i erudyta, szeroko znany oraz doceniany w XVIII-wiecznych kręgach intelektualnych i arystokratycznych Europy. Dużą część życia spędził poza Italią, nie tylko podróżując po Europie (m.in. do Rosji), lecz także służąc na dworach, m.in. Augusta III, któremu doradzał przy zakupach dzieł sztuki do Galerii Drezdeńskiej. Pisał rozprawy i eseje, będące świadectwem zarówno jego wszechstronnych zainteresowań, jak i intelektualnego klimatu Oświecenia, który współtworzył. Prezentowany wybór pism po raz pierwszy pozwala polskiemu czytelnikowi zapoznać się szerzej z dorobkiem pisarskim Algarottiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360166 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 294879, 294593 (2 egz.)
No cover
Book
In basket
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliogr. s. 157-164. Indeks.
Tł. z wł.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 319026 (1 egz.)
Book
In basket
Esej o malarstwie / Denis Diderot ; przekł. Jerzy Stadnicki ; wstęp i opracowanie Andrzej Pieńkos. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015. - 80, [1] strona, [12] stron tablic : ilustracje (głównie kolorowe) ; 23 cm.
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 73-75. Indeks.
"Esej o malarstwie" Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości. Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie. Esej stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając wielkie realizacje eseistyki XIX w. "Esej o malarstwie" pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w "Eseju o malarstwie". Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego "Eseju o malarstwie" wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy. W wielu wypowiedziach zawartych w "Eseju o malarstwie" Diderot jawi się jako znawca różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać utwór jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341371 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 298748 (1 egz.)
Book
In basket
(Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków)
Bibliografia na stronach 135-139. Indeks.
Wybór najciekawszych listów z lat około 1745–1768, ukazujących różne aspekty osobowości, motywacje Johanna Joachima Winckelmanna (1717–1768), a także obrazujących przemiany świadomości estetycznej XVIII stulecia. Autor Geschichte der Kunst des Altertums należał do najbardziej wpływowych autorów o sztuce epoki Oświecenia, a jego biografia stała się – niemal natychmiast po śmierci – przedmiotem mitologizacji. Prezentowane listy są jednym z najważniejszych świadectw tworzenia się nowych modeli odczuwania sztuki w XVIII-wiecznej Europie. Wywarły ogromny wpływ na piśmiennictwo artystyczne i krytyczno-estetyczne. Goethe mawiał, że czytając Winckelmanna, człowiek wprawdzie niczego się nie uczy, ale kimś się staje. Inni nie wahali się określać go mianem „męża bożego”. Johann Joachim Winckelmann, uznawany powszechnie za ojca archeologii i historii sztuki, stał się postacią legendarną, synonimem estetycznego człowieczeństwa, nowoczesnym herosem kultury. Jego listy stanowią niezastąpione uzupełnienie i korektę mitu. Ukazują go jako człowieka mozolnie torującego sobie drogę ku zasłużonej wielkości i uznaniu współczesnych, uczestnika naukowej wspólnoty oświeceniowych uczonych, krytyka mechanizmów życia kultury XVIII wieku, który nawet w intymnych wyznaniach nie zapominał o kreowaniu obrazu własnej osobowości, naznaczonej wewnętrznymi konfliktami. Zmyślenie i prawda przeplatają się tu tak harmonijnie, jak pełne sprzeczności było życie Winckelmanna.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379209 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again