Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(5)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(5)
Autor
Sikorski Tomasz (1975- )
(5)
Kowalski Maciej (historyk)
(3)
Kowalski Maciej
(2)
Dubois-Mosora Joanna
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
angielski
(1)
Temat
Tematy i motywy
(5)
Film
(3)
Propaganda
(2)
Film dokumentalny
(1)
Film fabularny
(1)
Film polski
(1)
Historia
(1)
Kina
(1)
Komunizm
(1)
Kultura masowa
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
PRL
(1)
Prowincja
(1)
Rewolucja
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Temat: dzieło
Polska Kronika Filmowa
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(4)
1939-1945
(3)
1945-1989
(3)
1918-1939
(2)
1989-2000
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Ziemie Odzyskane
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(5)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(5)
Kultura i sztuka
(5)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Film, Historia i Konteksty ; 1)
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Tytułowi "wykluczeni" to ludzie marginesu politycznego (ideologicznego), społecznego i ekonomicznego: "szpiedzy", "mordercy", chuligani, dzieci z "enklaw biedy" (miejskich gett), "ludzie bez głosu i reprezentacji", przegrani, wydziedziczeni, zdegradowani, sponiewierani przez los, stygmatyzowani, mentalnie zdyskredytowani, zbędni i przeklęci. Jednym słowem, wszyscy niechciani ("obcy"), obecni tak w zachodnich, stabilnych demokracjach, jak i w systemach totalitarnych. Ale to także ludzie żyjący "na krawędzi", stąd dysponujący szerszą perspektywą spojrzenia na rzeczywistość ich otaczającą, jak tego chce Robert Ezra Park. Bardziej racjonalni i niezależni w ocenach i poglądach. Paradoksalnie człowiek marginesu jest zawsze "bardziej cywilizowanym".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373445 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Film, Historia i Konteksty ; 2)
Bibliografia przy pracach. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Tytułowi "wykluczeni" to ludzie marginesu politycznego (ideologicznego), społecznego i ekonomicznego: "szpiedzy", "mordercy", chuligani, dzieci z "enklaw biedy" (miejskich gett), "ludzie bez głosu i reprezentacji", przegrani, wydziedziczeni, zdegradowani, sponiewierani przez los, stygmatyzowani, mentalnie zdyskredytowani, zbędni i przeklęci. Jednym słowem, wszyscy niechciani ("obcy"), obecni tak w zachodnich, stabilnych demokracjach, jak i w systemach totalitarnych. Ale to także ludzie żyjący "na krawędzi", stąd dysponujący szerszą perspektywą spojrzenia na rzeczywistość ich otaczającą, jak tego chce Robert Ezra Park. Bardziej racjonalni i niezależni w ocenach i poglądach. Paradoksalnie człowiek marginesu jest zawsze "bardziej cywilizowanym".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346592 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Film, Historia i Konteksty ; 4)
Bibliografie, filmografie, netografie przy pracach.
Jedna praca w języku angielskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
"Tematem czwartego tomu serii monograficznej "Film, Historia i Konteksty" są maski i oblicza komunizmu w obiektywie kamery filmowej. X Muza miała (i ma do dzisiaj) ogromne znaczenie w kształtowaniu świadomości społeczeństwa, nie tylko przez perswazyjny przekaz, treść, walory artystyczne dzieła, ale również siłę propagandowych odniesień, celowych działań zmierzających do ukształtowania określonych poglądów i zachowań wspólnot lub jednostek.
Elementy nowej ideowości, wyrażonej we wczesnych projektach filozoficznych już od czasów oświecenia, znalazły swoje teoretyczne rozwinięcie dopiero w XIX wieku, urzeczywistniły się zaś w całej okazałości dopiero stulecie później. Tak się złożyło, że doskonałym propagandowo ekwiwalentem jej wizualnego uwiarygodnienia był kinematograf. Dlaczego ostatecznie zwyciężyła sztuka, jak zaznaczał Czesław Miłosz w Zniewolonym umyśle, której wiodącym kryterium jest zasada egalitaryzmu i doczesnej użyteczności? W jaki sposób przebiegały próby artystycznego wyrażenia poszczególnych postulatów oraz refleksji, a także (później) konfliktów wojennych?
Kino/kinematografia to nie tylko dziedzina działalności związana z produkcją filmów oraz ich rozpowszechnianiem, to nie tylko produkt ostateczny utwór audiowizualny ale również twórcy autorzy, reżyserzy, aktorzy, producenci itd. wraz z ich biografiami, doświadczeniami, kolejami losu, które wymuszały zajęcie stanowiska wobec nowego politycznego i ideologicznego porządku. Są to sylwetki nierzadko z niewykorzystanym potencjałem twórczym, ale także ludzie targani dramatycznymi wyborami wymykającymi się spoza zero-jedynkowych ujęć i wyborów jakich dokonywali. W rodzimej kinematografii nawet przygodny widz, niewgłębiający się w istotę dzieł filmowych we wszystkich warstwach, w całej ich złożoności, oprócz nachalnej a zarazem aprobatywnej wizji komunizmu (w kontrze do dekadenckich, rozkładowych i nihilistycznych tendencji starej sztuki), mógł dostrzec także resentyment, tęsknotę, ale też krytykę i ironię, autonomiczny, choć czasami chaotyczny wielogłos albo jednorodny, zgodny z wytycznymi pionu ideologicznego strumień interpretacyjny." (Ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381346 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Film, Historia i Konteksty ; 5)
Noty biograficzne autorów na stronach 203-204.
Bibliografie, filmografie, netografie przy pracach.
Jedna praca w języku angielskim. Streszczenia w języku angielskim.
W piątej już edycji projektu pod wspólnym tytułem "Film. Historia i konteksty", chcielibyśmy się pochylić nad problematyką regionu prowincji (np. miast, miasteczek, wsi), widzianą przez pryzmat sztuki filmowej.
Prowincja była jednym z głównych motywów omawianych w antropologii kulturowej (społecznej) i krytyce kultury od momentu formowania się społeczeństw. Wyrażało się to, choćby w micie o Saturnie, egzemplifikacji złotego wieku, idyllicznego momentu dziejowego, przed strąceniem w przepaść, a więc wynalezieniem ognia przez Prometeusza. Jeden z efektów tych wyobrażeń często pojawia się jako wątek badań poświęconych literaturze pięknej, a więc opozycja miasto wieś (metropolia prowincja).
Antyteza ta miała swoje korzenie już w starożytności, jednak rozwinęła się dopiero w średniowieczu i wczesnej nowożytności. Szczególnie w dobie romantyzmu i sentymentów romantycznych na przełomie XIX i XX wieku widziano w mieście symbol atomizacji, postępu technologicznego, zepsucia oraz rozmywania się więzi międzyludzkich. Z kolei prowincji przypisywano zupełnie inne wartości.
Wieś postrzegano jako uosobienie czystości, życia zgodnego z naturą, silnych relacji międzyludzkich. Dostrzegali to także przedstawiciele nurtów twórczych egzystencjaliści czy parnasiści. (Ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387256 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Film, Historia i Konteksty ; 3)
Bibliografie, filmografie, netografie przy pracach.
Część prac w języku angielskim. Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
"Tematem trzeciego już tomu serii monograficznej "Film, Historia i Kon­teksty" są Ziemie Zachodnie i Północne oraz skupiona wokół nich proble­matyka, widziana przez pryzmat kinematografii. Przez cały okres Polski Ludowej mityczno-symboliczny obraz Ziem Zachodnich i Północnych, życie mieszkańców, ich problemy, codzienność, zachodzące tam proce­sy i zjawiska społeczne interesowały ludzi kultury – od plastyków, lite­ratów po twórców filmowych. Inspirowało i fascynowało ich właściwie wszystko, między innymi: urokliwe, liryczno-pastelowe pejzaże, topo­grafia tych ziem, życie codzienne mieszkańców, ukazane przez pryzmat jednostki lub szerszej wspólnoty, procesy asymilacyjne, repolonizacyjne. Z biegiem czasu sztampowe, propagandowe produkcje (zwłaszcza do­kumenty) zaczęły ustępować miejsca filmom bardziej ambitnym, we­wnętrznie skomplikowanym i nie do końca jednoznacznym. W kinie polskim Ziemie Zachodnie i Północne przeszły więc swoistą ewolucję. W okresie stalinowskim zapoczątkowały ją filmy stawiające na poety­kę socrealistyczną, stabilizującą nowe poczucie tożsamości i integracji (w momencie olbrzymiego trudu dźwignięcia zrujnowanego kraju). Do­piero lata pięćdziesiąte, należące do tzw. Polskiej Szkoły Filmowej wpro­wadziły eksperymenty psychologiczne oraz warsztatowe, aby przejść do nowofalowej, trochę swobodniejszej narracji, także do pewnego stopnia uwarunkowanej neomarksistowskim zwrotem ideologicznym w obyczajowości, filozofii, literaturze, architekturze, począwszy od lat sześćdziesiątych, a później już w kolejnych dekadach PRL. Tom studiów przekazany Czytelnikowi ma zadatki oraz aspiracje, aby stać się publi­kacją pożyteczną, otwierającą kolejne perspektywy do dalszych badań i naukowych dociekań." (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381344 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej