Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Publikacje naukowe
(7)
Dostępność
dostępne
(12)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(13)
Autor
Żyto Kamila
(2)
Ciszewska Ewa (filolog)
(1)
Ciszewska Ewa (filolożka)
(1)
Cybulski Adam (filmoznawca)
(1)
Durys Elżbieta
(1)
Dutkowski Adrian
(1)
Jakubowska Małgorzata (1970- )
(1)
Klejsa Konrad (filmoznawca)
(1)
Korczarowska-Różycka Natasza
(1)
Kozubek Małgorzata
(1)
Miller-Klejsa Anna
(1)
Nurczyńska-Fidelska Ewelina (1938-2016)
(1)
Pabiś-Orzeszyna Michał
(1)
Robert Maciej (1977- )
(1)
Szczepański Tadeusz (1947- )
(1)
Włodek Patrycja
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(10)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(13)
Język
polski
(12)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Adaptacja filmowa
(2)
Film czeski
(2)
Film polski
(2)
Has, Wojciech Jerzy (1925-2000)
(2)
Tematy i motywy
(2)
Teoria filmu
(2)
Bajon, Filip (1947- )
(1)
Cenzura
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Coen, Ethan (1957- )
(1)
Coen, Joel (1954- )
(1)
Czas
(1)
Femme fatale
(1)
Film amerykański
(1)
Film czechosłowacki
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film europejski
(1)
Film fabularny
(1)
Film noir (nurt filmowy)
(1)
Filmoznawstwo
(1)
Historia
(1)
Historiografia
(1)
Hrabal, Bohumil (1914-1997)
(1)
Inność
(1)
Internacjonalizm
(1)
Jadowska, Anna (1973- )
(1)
Kina
(1)
Kolski, Jan Jakub (1956- )
(1)
Konkursy i festiwale filmowe
(1)
Literatura czeska
(1)
Lęk
(1)
Mezinárodní Filmový Festival (Karlowe Wary)
(1)
Nazizm
(1)
Niepełnosprawność
(1)
PRL
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Policja
(1)
Producenci filmowi
(1)
Produkcja filmowa
(1)
Przemysł filmowy
(1)
Reżyseria
(1)
Reżyserzy amerykańscy
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Terroryzm
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Współpraca międzynarodowa
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: dzieło
Generał (film ; 2009)
(1)
Pornografia (film)
(1)
Poznań 56 (film)
(1)
Szyfry (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1945-1989
(7)
2001-
(6)
1989-2000
(4)
1801-1900
(1)
1939-1945
(1)
1970-2000
(1)
Temat: miejsce
Czechy
(2)
Czechosłowacja
(1)
Europa
(1)
Karlowe Wary (Czechy)
(1)
Literatura czeska
(1)
Gatunek
Monografia
(4)
Film polski
(2)
Opracowanie
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Biografia
(1)
Film niemiecki
(1)
Film sensacyjny amerykański
(1)
Film włoski
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(8)
Historia
(7)
Literaturoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325359 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 221-245. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Streszczenie w języku angielskim.
Rozprawa przedstawia historię sukcesów i porażek powojennego projektu filmowej współpracy między Polską a Czechosłowacją. Opisuje proces jego realizacji, kluczowe momenty, które miały decydujący wpływ na przebieg projektu, oraz analizuje przyczyny, dla których niektóre aspekty współpracy były realizowane z nadmiarem, a inne zakończyły się niepowodzeniem. Rozważa również, jakie konsekwencje przyniosła ta współpraca dla obu krajów. Tematem książki jest transfer kulturowy pomiędzy dwoma krajami socjalistycznymi w okresie zimnej wojny. W tym czasie współpraca filmowa między Polską a Czechosłowacją obejmowała wspólne produkcje filmowe, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i stowarzyszeniach, wymiany edukacyjne oraz wspólne uczestnictwo w festiwalach filmowych. Działania te tworzą – zrekonstruowany z perspektywy czasu – tzw. socjalistyczny internacjonalizm filmowy, czyli zestaw praktyk i postaw odzwierciedlających uczestnictwo w socjalistycznej kulturze filmowej, charakterystycznej dla krajów będących pod wpływem radzieckiej soft power. Praca dowodzi, że choć socjalistyczny internacjonalizm filmowy nie spełnił założeń politycznych, przejawił się w działaniach praktycznych: w zawodowych kontaktach, w realizowanych i niezrealizowanych projektach filmowych oraz we współtworzeniu wydarzeń kształtujących socjalistyczną kulturę filmową. Projekt ten wspierał modernizację polskiej kinematografii, wzmacniał symboliczny prestiż filmów, umożliwiał zdobywanie wiedzy i rozwijanie kontaktów zawodowych przez studentów, filmowców i pracowników branży filmowej, a także przyczyniał się do budowania wizerunku aktorów i aktorek. The study presents a history of the successes and failures of the post-war project of film cooperation between Poland and Czechoslovakia. It describes the process of its realisation, the key moments that had a decisive influence on the course of the project and analyses the reasons why some aspects of the cooperation were carried out to excess and others failed. It also considers what consequences the cooperation has had for both countries. The theme of the book is cultural transfer between the two socialist countries during the Cold War. At that time, film cooperation between Poland and Czechoslovakia included joint film productions, participation in industry events and associations, educational exchanges and participation in film festivals. These activities form - reconstructed in retrospect - the so-called ‘socialist film internationalism’, a set of practices and attitudes reflecting participation in socialist film culture, characteristic of countries under the influence of Soviet soft power. The work demonstrates that although socialist film internationalism did not fulfil political objectives, it manifested itself in practical activities: in professional contacts, in realised and unrealised film projects and in the co-creation of events shaping socialist film culture. The project supported the modernisation of Polish cinematography, strengthened the symbolic prestige of films, enabled students, filmmakers and film workers to acquire knowledge and develop professional contacts, and contributed to the image of actors and actresses.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 405561 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Flimo!znawcy)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 197-210. Indeks.
Filmowe wizerunki ciała "anormalnego" budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było "przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy". Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny. (Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373686 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliogr. s. 471-485. Indeksy.
Streszcz. ang. Wstęp także ang.
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. "Zacietrzewiony glina" - jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać - stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju. W swojej książce tropienie tego wątku uczyniłam głównym przedmiotem swojego zainteresowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 328416 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Okł. wliczona w paginację.
Bibliogr. s. 361-371, filmogr. s. 372-380. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335526 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliogr. s. 349-381, filmogr. s. 383-387. Indeksy.
Streszcz. ang.
W jaki sposób niemieccy twórcy filmowi dwóch pierwszych dziesięcioleci po zakończeniu II wojny światowej opowiadali o niedawnej przeszłości? Które tematy z nią związane były szczególnie często podejmowane w filmach fabularnych, a jakie pozostały przemilczane? W jaki sposób bieżąca polityka oddziaływała na audiowizualne reprezentacje autentycznych wydarzeń oraz fikcjonalne narracje osadzone w realiach III Rzeszy? Na te pytania próbuje odpowiedzieć autor niniejszej książki. Została ona podzielona na trzy części, które dotyczą kolejno: okresu do 1949 roku (filmy powstałe w strefach okupacyjnych), kinematografii Niemieckiej Republiki Demokratycznej do połowy lat 60. (cezurą jest XI Plenum Komitetu Centralnego SED) oraz Republiki Federalnej Niemiec (do pojawienia się tzw. Nowego Kina Niemieckiego). Walorem pracy jest komparatystyczne zintegrowanie rozważań dotyczących kina RFN i NRD wokół kilku zagadnień tematycznych, m. in. mitu o "dobrym Wehrmachcie", przedstawień ruchu oporu oraz reprezentacji obozów koncentracyjnych. Bazę źródłową monografii stanowi ponad sto pełnometrażowych filmów fabularnych oraz najważniejsze recenzje opublikowane w głównych tytułach prasowych obu krajów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339794 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliografia na stronach 329-338.
Streszczenie w języku angielskim.
W "Innym spojrzeniu" Natasza Korczarowska-Różycka bierze pod uwagę filmy, w których przedstawianie historii nie przystaje do tradycyjnych wyobrażeń społeczeństwa na temat własnej przeszłości. Nie chodzi o demitologizowanie historii jako takiej, lecz jej wyobrażeń utrwalonych w pamięci społecznej. Twórcy czterech analizowanych filmów odwołują się do tych wyobrażeń, co nadaje ich dziełom charakter "wielośladowych intertekstów". Autorka zdywersyfikuje owo "inne spojrzenie", wyróżniając: spojrzenie Gombrowiczowskie (Szyfry i Pornografia), spojrzenie dziecka (Poznań 56), spojrzenie (post)historyka (Generał. Zamach na Gibraltarze). Każdy wątek zostaje udokumentowany i poświadczony szczegółowymi analizami wybranych scen.
Na podstawie czterech wybranych do analizy filmów autorka zbudowała dyskurs wielostronny, bogaty, złożony, uderzający zarówno erudycją, jak i oryginalnością. Tekst jest znakomicie napisany, żywo i zajmująco, a tok wywodu przykuwa uwagę czytelnika.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388835 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, filmografia na stronach 195-205. Indeksy.
Współfinansowanie: Narodowe Centrum Kultury.
Włochy latach 70. były areną wielu aktów terroru, najczęściej motywowanych lewacką ideologią. Już wtedy kino stało się portrecistą i komentatorem tych wydarzeń, niekiedy krytycznie oceniającym reakcje władz. W prezentowanej książce autorka opisuje i analizuje ten wycinek niedawnej historii włoskiego filmu. Oprócz teoretycznych rozważań na temat kina politycznego oraz obszernych omówień fabuł o „dekadzie ołowiu”, książka zawiera dwa rozdziały analityczne, dotyczące śmierci anarchisty Giuseppe Pinellego oraz zabójstwa Alda Moro – lidera chadecji i byłego premiera Włoch. Autorka widzi kino przede wszystkim w perspektywie historycznej i kulturowej, pamiętając, że opisywane wydarzenia miały duże znaczenie dla włoskiej tożsamości i pamięci zbiorowej. "Dekada ołowiu" jest w związku z tym książką nie tylko o kinie Włoch, ale i o ich kulturze i historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341553 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliografia na stronach 185-194.
Celem mojej książki jest krytyczna refleksja nad tak zwanym "zwrotem historycznym" w badaniach filmoznawczych. W dyskursie akademickim [...] zwrot ten jest związany ze zmianą myślenia o przeszłości kina w ciągu ostatnich czterech dekad. Interesuje mnie materialna oraz intelektualna historia owych przemian na tle szeroko rozumianej historiografii filmoznawczej, jak również w świetle pewnych aspektów metodologii filmoznawstwa w ogóle. Zajmę się zatem nie tyle historią filmu, ile instytucjonalną oraz dyskursywną historią pewnego epizodu historiografii filmowej. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359337 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliogr. s. 273-281, filmogr. s. 283-286.
Mówi się, że u Hrabala "nie istnieją peryferie życia". Okazuje się, że z tych Hrabalowskich peryferii bardzo wiele widać. W centrum są analizy filmowych adaptacji czternastu utworów Hrabala - od "Perełek na dnie" po "Obsługiwałem angielskiego króla". Koncentryczny układ książki sprawia, że staje się ona swego rodzaju przewodnikiem po XX-wiecznej historii, po czeskiej literaturze oraz biografii autora "Wesel w domu". Widać, jak w "obłąkańczym słowotoku" Hrabala, w jego "prozie, która nie przestaje być poezją", w nagłym przechodzeniu od "zmyślenia" do "prawdy" (Dichtung und Wahrheit) załamują się XX-wieczne ideologie i stereotypy. Książka Macieja Roberta ma też drugiego, skromnego bohatera. Jest nim Jirzi Menzel, który adaptował Hrabala w każdych warunkach - w czasach Praskiej Wiosny i później, w okresie tzw. normalizacji, także dziś. Te filmy wydobywają pewną cechę czeskiego charakteru, która Polakowi z daleka imponuje: lekceważącą postawę wobec historii, wzięcie w obronę małego człowieka, który biegnie za swoim marzeniem, nie rozumiejąc dziejowych zakrętów. Antybohater Hrabala dostaje rozgrzeszenie - jak Jan Dziecię w finale "Obsługiwałem angielskiego króla". Jest w tym idea niby przyziemna, a w gruncie rzeczy mistyczna: nawet nieszczęście bywa szczęściem. "Trzeba kochać wszystko to, co niemiłe". Tadeusz Sobolewski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335163 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Filmografia przy rozdziałach. Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Wydział Organizacji Sztuki Filmowej ; Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT.
Streszczenie angielskie.
"Polski film dokumentalny w XXI" wieku to 16 artykułów omawiających polskie kino dokumentalne ostatnich lat. Tom składa się na panoramiczną próbę spojrzenia na przeobrażony w początkach obecnego stulecia krajobraz rodzimego kina niefikcjonalnego, które bujnie rozwija się w nowych realiach społecznych, politycznych, instytucjonalnych, obyczajowych, mentalnych i medialnych. Ta wielogłosowa i różnorodna tematycznie prezentacja polskiego filmu dokumentalnego na progu XXI wieku przynosi interesujące i wielostronne świadectwo jego bujnego rozwoju, godnego bogatych tradycji minionej epoki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Drugi wydawca według strony redakcyjnej. Na stronie tytułowej: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Filmografia przy artykułach.
Tom, który oddajemy w ręce czytelniczek i czytelników jest już siódmym z międzywydawniczej serii, zainicjowanej przez filmoznawców łódzkich w latach 90. i podjętej przez Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ w kolejnych dekadach. Proponujemy autorskie interpretacje twórczości zarówno reżyserów zasłużonych, niekiedy nieco niesłusznie zapomnianych, jak też przedstawicieli młodszego pokolenia, dotychczas nieobecnych w polskim piśmiennictwie naukowym. Wybrane kinematografie europejskie reprezentują pary twórców, bohaterów tomu: Włochy - Amelio Gianni i Valerio Zurlini, Hiszpanię Luis Garcia Berlanga i Juan Antonio Bardem, Szwecję Vilgot Sjöman i Bo Widerberg, Anglię Jack Clayton i Joe Wright, Turcję Nuri Bilge Ceylan i Zeki Demirkubuz, Niemcy Werner Herzog i Margarethe von Trotta, a Francję Leos Carax i Walerian Borowczyk.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349374 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, netografia na stronach 321-331. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka?
Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.
na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357035 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej