Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(30)
Forma i typ
Książki
(30)
Publikacje naukowe
(22)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(30)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(29)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Autor
Jagielski Sebastian (1983- )
(4)
Loska Krzysztof (1966- )
(4)
Stachówna Grażyna (1951- )
(2)
Wojnicka Joanna
(2)
Śmiałowski Piotr
(2)
Elsaesser Thomas (1943- )
(1)
Gorlewska Paulina (1986- )
(1)
Gray Ewa
(1)
Gwóźdź Andrzej (1953- )
(1)
Hagener Malte (1971-)
(1)
Helman Alicja (1935-2021)
(1)
Jaworska Justyna (1975- )
(1)
Kopczyński Krzysztof (1959- )
(1)
Lubelski Tadeusz (1949- )
(1)
Margolis Hanna (1962- )
(1)
Miławska-Ratajczak Małgorzata
(1)
Ostaszewski Jacek
(1)
Podsiadło Magdalena
(1)
Pławuszewski Piotr (1984- )
(1)
Radkiewicz Małgorzata
(1)
Sobolewski Tadeusz (1947- )
(1)
Sowińska Iwona (sztuki piękne)
(1)
Stańczyk Maria
(1)
Szczepańska Anna (1982- )
(1)
Szymański Karol
(1)
Urbańska Magdalena (teatrolog)
(1)
Van Heuckelom Kris (1976- )
(1)
Wach Margarete (1962- )
(1)
Wojnowski Konrad (1987- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(12)
2010 - 2019
(18)
Okres powstania dzieła
2001-
(23)
Kraj wydania
Polska
(30)
Język
polski
(25)
Temat
Tematy i motywy
(10)
Film polski
(7)
Film
(5)
Reżyserzy polscy
(5)
Film fabularny
(4)
Teoria filmu
(4)
PRL
(3)
Film rosyjski
(2)
Homoseksualizm
(2)
Kolski, Jan Jakub (1956- )
(2)
Mężczyzna
(2)
Nowa fala (film)
(2)
Postkolonializm
(2)
Przemysł filmowy
(2)
Reżyserzy rosyjscy
(2)
Trauma
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Aktorzy radzieccy
(1)
Aktorzy rosyjscy
(1)
Antropologia ciała
(1)
Bielińska, Halina (1909-1989)
(1)
Cenzura
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Czechosłowacka Nowa Fala
(1)
Dialog
(1)
Emancypacja
(1)
Fenomenologia
(1)
Film animowany
(1)
Film czechosłowacki
(1)
Film europejski
(1)
Film francuski
(1)
Film historyczny
(1)
Film obyczajowy
(1)
Film radziecki
(1)
Filozofia kultury
(1)
Geje
(1)
Has, Wojciech Jerzy (1925-2000)
(1)
Historia
(1)
Hoffman, Jerzy (1932- )
(1)
Idiolekt
(1)
Imperializm
(1)
Inność
(1)
Janion, Maria (1926-2020)
(1)
Język polski
(1)
Kobieta
(1)
Kolonializm
(1)
Koterski, Marek (1942- )
(1)
Kultura pamięci
(1)
Kultura wizualna
(1)
Latałło, Katarzyna (1924-2009)
(1)
Leroux, Gaston (1868-1927)
(1)
Literatura francuska
(1)
Machulski, Juliusz (1955- )
(1)
Maliszewska, Alina (1926- )
(1)
Migracje
(1)
Mniejszości narodowe
(1)
Morgenstern, Janusz (1922-2011)
(1)
Nagość
(1)
Narracja
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Oraczewska, Zofia (1931-1997)
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Paradygmat
(1)
Pasikowski, Władysław (1959- )
(1)
Poetyka
(1)
Polacy za granicą
(1)
Polityka historyczna
(1)
Polityka kulturalna
(1)
Postpamięć
(1)
Propaganda wizualna
(1)
Reżyserzy japońscy
(1)
Reżyserzy radzieccy
(1)
Romantyzm
(1)
Scenarzyści filmowi rosyjscy
(1)
Seksualność
(1)
Skórzewski, Edward (1930-1991)
(1)
Smarzowski, Wojciech (1963- )
(1)
Studio Miniatur Filmowych
(1)
Styl życia
(1)
Stylistyka
(1)
Teoria krytyczna
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Wajda, Andrzej (1926-2016)
(1)
Wielokulturowość
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Wytwórnie filmowe
(1)
Zespół Filmowy X.
(1)
Zmysły
(1)
Ślesicki, Władysław (1927-2008)
(1)
Śmierć
(1)
Życie seksualne
(1)
Temat: dzieło
Fantôme de l'Opéra
(1)
Kluci z bronzu (film)
(1)
Labakan (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(24)
2001-
(15)
1945-1989
(14)
1989-2000
(8)
1939-1945
(3)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
1945-
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1956-1968
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
ZSRR
(3)
Europa
(2)
Azja
(1)
Czechosłowacja
(1)
Japonia
(1)
Korea (państwo dawne)
(1)
Rosja
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Monografia
(16)
Film polski
(8)
Opracowanie
(7)
Film
(3)
Film japoński
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Antologia
(1)
Felieton polski
(1)
Film radziecki
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(24)
Historia
(19)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Językoznawstwo
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
30 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 9)
Bibliogr. s. 247-254. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej.
O wyjątkowości książki Thomasa Elsaessera i Malte Hegenera, czołowych, współczesnych teoretyków filmu, decyduje dokonanie kluczowych podziałów omawianej dziedziny już w punkcie wyjścia. Patrzą oni bowiem na teorię filmu od samego początku jako na zjawisko historyczne i uwarunkowane instytucjonalnie. Autorzy zwracają uwagę na fakt, że teoria filmu często powstawała wśród środowisk propagujących określone „estetyczne przekonania”, ideologiczne cele kina, faworyzowała pewne rozwiązania, lobbując niejako za pewnymi możliwościami i w ten sposób zakreślając horyzont myślenia o filmie. Teoria filmu nigdy nie była bowiem „niewinna” i czysto naukowa, a tworzący ją filozofowie, psychologowie, akademicy zawsze sprzyjali pewnym formom robienia filmów. Przykładem tego typu zjawiska była np. grupa skupiona wokół słynnych Cahier du cinema lub rosyjscy formaliści. Pierwsi w jawny sposób faworyzowali kino nowofalowe i charakterystyczne dla niego zaangażowanie społeczne, niecodzienne rozwiązania formalne, efekty obcości itp. W przypadku rosyjskich formalistów związek teoretyka z praktykiem (i jednocześnie pewną postawą ideową) jest jeszcze silniejszy. Ustalenie zależności teorii filmu od określonych ideologii i nurtów w kinie jest pierwszym punktem wyjścia autorów książki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339614 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 25)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 313-328. Indeksy.
Książka "Kino postradzieckie" jest nie tylko interdyscyplinarnym, syntetycznym i całościowym opracowaniem zagadnienia traumy sowieckiego doświadczenia w kinie rosyjskim po 1991 roku, ale również wszechstronną analizą mechanizmów instrumentalizacji pamięci przez zmieniającą się władzę. Część pierwsza monografii poświęcona została analizie filmów historycznych, których zadaniem było zlokalizowanie traumatycznych wydarzeń w dziejach ZSRR oraz stworzenie spójnej narracji o przeszłości. Tematem drugiej części książki stały się filmowe reprezentacje postpamięci, różne strategie odnoszenia się do traumy oraz jej rzeczywisty wpływ na budowanie tożsamości współczesnych Rosjan.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375687 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 14)
Na okładce błędny ISBN.
Indeksy.
Publikacja współfinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Publikacja ma służyć wyjaśnianiu pojęć, kontekstu oraz podjętej na nowo ocenie fenomenu tzw. Nowej Fali filmu polskiego w szerokim środowisku międzynarodowym. Ponieważ chodzi o ferment kulturowy obecny zarówno w kinie polskim, jak i w kinematografiach zachodnich, rodzi się pytanie o filmowe świadectwa rebelii i subwersji, stanowiące swoiste popkulturowe spoiwo, które łączyło Wschód i Zachód po obu stronach żelaznej kurtyny – fenomen, który dziś wręcz narzuca się zintegrowanej, transkulturowej historiografii filmu, szeroko w książce reprezentowanej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350544 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 11)
Filmografia na stronach 423-434. Indeks.
Ze względu na tożsamościową rolę, jaką kino polskie odegrało w XX wieku, kwestia narodowości stanowiła jedno z głównych zagadnień z nim związanych oraz wyznaczała istotne ścieżki interpretacyjne w badaniach nad filmem. Ujęcie to domaga się obecnie kontynuacji i uzupełnienia o perspektywę transnarodową, która znacząco poszerza pole badawcze, sięgając poza granice wyznaczone ramami państwa narodowego. Autorzy niniejszego tomu zwracają baczną uwagę na nieszczelność granic, ich przekraczanie, interakcję między tym, co wewnątrz, a tym, co na zewnątrz państwa narodowego, na zjawiska i konteksty ponadnarodowe, transgraniczne kontakty instytucjonalne oraz indywidualne przedsięwzięcia twórcze, które nie tłumaczą się jedynie z perspektywy narodowej. Ujęcie transnarodowe jest tym samym wieloperspektywiczne, kładzie większy nacisk na dynamikę globalnych przemian, uprzywilejowuje kontekst, odchodzi od tematów nacechowanych narodowo, docenia sposoby ekspresji niekoniecznie sprzyjające tożsamościowej spójności oraz odsłania sprzeczności tkwiące w polskiej kinematografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343247 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325268 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 23)
Bibliografia na stronach 359-380. Indeksy.
Współfinansowanie: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Przerwane emancypacje Sebastiana Jagielskiego mają szansę stać się wydarzeniem, zważywszy na ich polemiczny charakter i komentarze do wątków żywo dyskutowanych we współczesnej debacie publicznej: historii ludowych, prześnionych rewolucji, emancypacji kobiet w socjalizmie, relacji polsko-żydowskich. Przekonuje on, że w latach 1968–1982, a więc między Marcem 1968 roku a „Solidarnością”, dwiema rewolucjami konserwatywnymi, wyłaniała się nowa struktura odczuwania, która niosła ze sobą potencjał emancypacyjny (kobiet, chłopów i robotników, Żydów, homoseksualistów), autonomiczny względem wartości narodowych i religijnych, ale został on odrzucony, powściągnięty, niezrealizowany. Trafnie dostrzega freudowskie „wiązanie” nierozładowanego emancypacyjnego potencjału prześnionej rewolucji z energią kontestacji na Zachodzie. Przerwane emancypacje są zatem tyleż pracą akademicką, co manifestem metody i politycznej wrażliwości. dr hab. Monika Talarczyk, prof. PWSFTviT w Łodzi
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370775 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 19)
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 279-299. Indeksy.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Justyna Jaworska przygląda się w tej książce polskim filmom obyczajowym z pierwszej połowy lat siedemdziesiątych jako obrazom sockonsumpcjonizmu. Zastanawia się, w jaki sposób w tym stosunkowo rzadko opisywanym okresie względnej prosperity, między kinem „małej stabilizacji” a Kinem Moralnego Niepokoju, przedstawiano na ekranie dylematy polskiej codzienności. [...] Sockonsumpcjonizm był zjawiskiem z gruntu paradoksalnym: próbą pogodzenia socjalistycznego etosu z kapitalistycznym stylem życia. Jego pęknięcia oddawało kino, które nie zawsze budziło uznanie krytyki - równie paradoksalne, niespójne i pełne „słabych obrazów”. Ta słabość, czasem nieintencjonalna, czasem zamierzona, ale niezmiennie frapująca jako rodzaj oporu wobec zastanych konwencji, stanowi osobny przedmiot namysłu autorki. W ten sposób historia kultury przeplata się w tej książce z refleksją nad strategią estetyczną kina, którą można by nazwać „kłirowaniem Peerelu”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353306 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 24)
Bibliografia na stronach 195-227. Indeksy.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Warszawski)
Streszczenie w języku angielskim.
Tematem książki jest relacja film – filozofia – paradygmat polskiego romantyzmu. Autor uwzględnia uwarunkowania historyczne, a także współzależność filozofii i filmu oraz myśli i filmu. Konfrontuje triadę romantycznego myślenia o egzystencji: melancholia – tragizm – ironia romantyczna z rozwiązaniami wykorzystanymi przez polskich filmowców. W książce znajdują się interpretacje scen i sekwencji z filmów Kuby Czekaja, Macieja Drygasa, Andrzeja Jakimowskiego, Jana Komasy, Marka Koterskiego, Pawła Pawlikowskiego, Wojciecha Smarzowskiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Edwarda Żebrowskiego i Andrzeja Żuławskiego. Dominującym przedmiotem tych interpretacji jest śmierć, zwłaszcza samobójcza, traktowana jako skrajny przykład zastosowania paradygmatu romantycznego. Książka wykorzystuje prace Marii Janion i polskich filmoznawców: Alicji Helman, Marcina Marona, Andrzeja Zalewskiego. Ważne są w niej odwołania do prac filozofów i filmoznawców aktywnych w obszarze międzynarodowym: Roberta Sinnerbrinka z jego romantyczną „film-filozofią”, Richarda Allena, Stanleya Cavella, Paula Coatesa, Gillesa Deleuze’a, Daniela Framptona, Bernda Herzogenratha, Johna Mullarkeya, Davida N. Rodowicka, Richarda Rorty’ego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 370944 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 8)
Bibliogr. s. 277-286. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Jagielloński.
Książka Krzysztofa Loski została pomyślana jako swoiste wprowadzenie do historii kina japońskiego, autor wybrał bowiem ośmiu reżyserów, których dzieła spotkały się z uznaniem widzów i krytyków światowych. Wśród bohaterów znaleźli się zarówno ci najwybitniejsi - Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi i Yasujiro Ozu – jak i nieco mniej znani w naszym kraju: Heinosuke Gosho – prekursor dramatów rodzinnych, Mikio Naruse – mistrz kina kobiecego, Keisuke Kinoshita – wszechstronny rzemieślnik, ceniony przez japońską publiczność, Masaki Kobayashi – twórca walczący z pozostałościami feudalizmu oraz Nagisa Oshima – pionier Nowej Fali. Analizując filmy wymienionych reżyserów, Krzysztof Loska zwraca uwagę na kontekst historyczny i społeczny, pozwalający spojrzeć na dzieła artystyczne jako teksty kultury, dostrzec ich uwikłanie w dyskurs ideologiczny oraz związek z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą piękną i teatrem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341811 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina)
Bibliogr. s. 379-395, filmogr. s. 397-408. Indeks.
Streszcz. ang.
Nowa książka Krzysztofa Loski poświęcona jest kinematografii japońskiej ostatniego półwiecza. Autor rozpoczyna od analizy filmów nowofalowych i pojawienia się kina niezależnego, rozważając te zjawiska w szerokim kontekście kulturowym, następnie przechodzi do omówienia dokonań artystycznych reżyserów młodego pokolenia, którzy debiutowali w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, czyli w okresie głębokich przemian prowadzących do narodzin społeczeństwa ponowoczesnego. Loska charakteryzuje wpływ estetyki nowofalowej na kino gatunkowe - filmy samurajskie, gangsterskie i erotyczne - zwraca też uwagę na obecność nowatorskich rozwiązań formalnych, modernistycznych strategii przedstawiania oraz szereg odniesień do literatury pięknej i teatru, zarówno klasycznego (kabuki, bunraku), jak i współczesnego (post-shingeki).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 323421 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 10)
Bibliografia na stronach 333-359. Indeksy.
W "Postkolonialnej Europie" refleksja nad sposobami przedstawiania mniejszości etnicznych łączy się z opisem globalnych ruchów migracyjnych, analizą funkcjonowania współczesnych diaspor i społeczeństw wielokulturowych. Przyjęta w książce perspektywa badawcza prowadzi do podważenia idei kultury jako spójnej całości, która posiada wyraziste granice oddzielające "nas" od "innych". Zamiast niej pojawia się pojęcie kultur porowatych, przypominających zachodzące na siebie terytoria. Autor spogląda na kino europejskie jako ukształtowane zarówno przez dziedzictwo imperialnej przeszłości, jak i zjawisko imigracji, związane z utratą korzeni i poszukiwaniem tożsamości. Teorie postkolonialne rzucają nowe światło na zmianę, jaka dokonała się w badaniach filmoznawczych za sprawą przejścia od perspektywy narodowej do transnarodowej. W zjawisku transnarodowości nie chodzi wyłącznie o kwestie koprodukcji, dystrybucji czy recepcji, ale o uwzględnienie czynników politycznych i społecznych, pozwalających lepiej zrozumieć dzisiejsze kino oraz otaczający nas świat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343068 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 26)
Bibliografia, filmografia na stronach 273-304. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej (Uniwersytet Jagielloński)
Badając kulturę filmową w krajach podbitych przez Japonię w latach 1895?1945, autor w przekonujący sposób dowodzi, że kino stanowiło integralną część składową narracji imperialnej oraz służyło przekazywaniu opowieści o postępie i misji cywilizacyjnej. Przyjęta przez Krzysztofa Loskę perspektywa badawcza ułatwia zrozumienie zależności kolonialnych w regionach przyłączonych do Imperium Wschodzącego Słońca oraz wyjaśnienie tego, w jaki sposób kino stało się narzędziem promowania wizji nowego porządku w tamtej części świata. Wychodząc od analizy kultury filmowej na Tajwanie i w Korei, autor zwraca uwagę na wewnętrzne sprzeczności projektu kolonialnego, a następnie pokazuje obraz okupacji z punktu widzenia ludności podporządkowanej, odwołując się zarówno do dzieł rozrachunkowych, jak i filmów nostalgicznych. Powiązanie kina kolonialnego ze spojrzeniem na przeszłość z punktu widzenia współczesnych reżyserów tajwańskich, chińskich i koreańskich pozwala na uchwycenie postkolonialnego charakteru kinematografii dalekowschodnich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375113 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowa Fala 60 lat później : o pewnej przygodzie kina francuskiego / Tadeusz Lubelski. - Wydanie 2. poszerzone i poprawione. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2017. - 525, [2] strony : fotografie ; 24 cm.
(Horyzonty Kina ; 15)
Oznaczenie wydania według wstępu.
Bibliografia, filmografia na stronach 473-487. Przy wybranych rozdziałach filmografia. Indeksy.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia zjawiska filmowego powstałego wprawdzie we Francji, ale oddziałującego na kulturę całego świata. Autor przedstawia historię nurtu wywodząc ją z młodzieńczego doświadczenia okupacji przez przyszłych reżyserów, omawia fenomen kinofilii, poddaje analizie najważniejsze filmy, od zapowiadających nurt, poprzez jego arcydzieła - po utwory, które wyznaczyły jego zmierzch.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 347483 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 31)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia na stronach 461-484. Indeksy.
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Książka powstała na podstawie uhonorowanej Nagrodą im. Alicji Helman dysertacji doktorskiej pt. Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach kinematografii w Polsce w perspektywie komparatystycznej, pisanej pod opieką dr hab. Moniki Talarczyk, prof. PWSFTviT, obronionej z wyróżnieniem w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego w 2022 roku. Jest to publikacja szczególna, ponieważ zrodziła się na przecięciu praktyk zawodowych autorki, badaczki akademickiej, która przez ponad dekadę pracowała także jako reżyserka filmów animowanych. Na tej podstawie (nie unikając tonów autorefleksyjnych) stworzyła dobrze udokumentowaną, przekrojową i pasjonującą „historię śledczą”, analizującą nieznany i (do bólu) zadziwiający obraz pracy kobiet w branży polskiej animacji od lat 40. po współczesność, ostatecznie dekonstruując mit mistrzowskiej animacji autorskiej. Publikacja pokazuje zarazem produkcję filmu animowanego jako pracę zbiorową - nawet wtedy, kiedy jej współautorki nie „przechodzą do historii”. Dysertacja Hanny Margolis jest rozprawą wybitną (...), którą „czyta się jak dobry kryminał”. (...) Tekst ten jest domyślany, dojrzały, dopracowany konceptualnie, a częstokroć odkrywczy (...) Pokusiłbym się nawet o opinię, że to książka, która mogłaby powstać w Paryżu lat 50. czy 60. i z powodu wagi prezentowanej w niej „archeologii” stać się od razu ważnym głosem, wpływającym na następujące po jego wybrzmieniu trajektorie humanistyki. z recenzji dr. hab. Marcina Adamczaka, prof. UAM
Rozprawa jest dziełem imponującym, zarówno jeśli chodzi o kwerendę w archiwach dotyczących krajowej produkcji filmów animowanych od czasów powojennych do dziś, jak i krytyki źródeł, analiz i wniosków końcowych. Najważniejsze jest jednak to, że mamy do czynienia z pracą absolutnie pionierską. z recenzji dr. hab. Marcina Giżyckiego, prof. PJATK
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393394 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 16)
Bibliografia, netografia na stronach 327-353. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Streszczenie w języku angielskim.
Prezentowany w monografii punkt widzenia, metaforycznie sygnalizowany już w początkowych słowach tytułu, służy podkreśleniu właściwego dialogowi miejsca w dziele filmowym. W swoistym, osobnym, niezwykle przyjemnym w odbiorze idiostylu ze sporą dozą humoru, Autorka przeprowadza krok po kroku naukową, acz zrozumiałą dla każdego miłośnika X muzy, analizę środków językowych składających się na różne sposoby autorskiego kształtowania polszczyzny (zwanych strategiami stylistyczno-językowymi), czyli strategię kumpla w filmach Juliusza Machulskiego, strategię anatoma w dziełach Marka Koterskiego, strategię wrażliwca w kinie Jana Jakuba Kolskiego, strategię prowokatora w utworach Władysława Pasikowskiego i strategię naturalisty u Wojciecha Smarzowskiego. Językoznawcze (a więc stereotypowo kojarzone z nudną szkolną gramatyką), konsekwentne od pierwszych do ostatnich stron książki spojrzenie na współczesne dzieła filmowe okaże się z pewnością zaskakująco interesujące dla wielu czytelników. (dr hab. Małgorzata Witaszek-Samborska, prof. UAM)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353990 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia narracji filmowej / Jacek Ostaszewski. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2018. - 325, [4] strony : fotografie, portrety ; 24 cm.
(Horyzonty Kina ; 18)
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 277-310. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
"Czym jest narracja?" i "Na czym polega konstrukcja dramaturgiczna w filmach fabularnych?" - te dwa pytania stały się punktem wyjścia do przedstawienia w książce sposobów opowiadania historii na przestrzeni dziejów filmu. Okazuje się, że proste historie wczesnego "kina atrakcji" znajdują swoją puentę w postmodernistycznych grach z widzem, opartych na niewiarygodności narratora, epizodyczności narracji i alinearnej konstrukcji opowiadania w kinie współczesnym.
Z "Historii narracji filmowej" można się dowiedzieć, dlaczego takie filmy jak "Szklana pułapka" czy "Psy" są typowymi przypadkami narracji melodramatycznej. Ciekawe jest też, że odmiennym wariantem gry z realizmem klasycznego kina okazuje się kino nowofalowe, przenoszące uwagę z akcji na postać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352806 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Po swojemu : kino Władysława Ślesickiego / Piotr Pławuszewski. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2017. - 358 stron, [4] strony tablic, [2] karty tablic : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
(Horyzonty Kina ; 12)
Bibliografia, filmografia na stronach 313-337. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Streszczenie w języku angielskim.
Wliczając w całościowy rachunek filmy zrealizowane samodzielnie, w duetach, w szkole filmowej i a zamówienie, dorobek Władysława Ślesickiego to 25 tytułów, powstałych w latach 1954–1984. To trzy dekady reżyserowania, niemal równo podzielone między twórczość dokumentalną i fabularną. Rozważania w książce podążają szlakiem chronologii – z dwóch powodów. Pierwszy wiąże się z chęcią, by na to rodzajowe następstwo spojrzeć nie z perspektywy pęknięcia, lecz intrygująco przejawiającej się konsekwencji twórczej (innymi słowy: jednym z założonych zadań badawczych było tropienie pierwiastków kina fabularnego w dokumencie, ale też – kwestia może nawet ciekawsza – śladów kina dokumentalnego w fabule). Drugi powód spojrzenia diachronicznego odnosi się przede wszystkim do etapu poczynań dokumentalnych reżysera – tych, które nieprzypadkowo zapewniły mu zarówno liczne festiwalowe trofea (w kraju i za granicą), jak i trwałe miejsce w historii polskiego kina. Opłaca się zaś skorzystać tu z analizy osadzonej w porządku chronologicznym, by tym wyraźniej odmalować proces kreowania i ewoluowania dokumentalnego stylu Władysława Ślesickiego – stylu unikalnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 345846 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina)
Indeks.
"Swoimi słowami" - tak nazwałem felietony, które piszę dla miesięcznika "Kino" od lat dziewięćdziesiątych. One właśnie - choć nie tylko, także teksty z "Gazety Wyborczej" - składają się na tę książkę. Nie są to klasyczne recenzje ani filmoznawcze analizy, choć znajdują się wśród nich portrety wybitnych reżyserów i interpretacje znaczących filmów. Uprzedzam: w tych tekstach pełno jest mnie. Są też ludzie, którzy byli mi bliscy, książki, które czytałem oraz miejsca, które mnie fascynowały, od Nowego Jorku po Indie. Dużo jest tam Polski, historii, polityki, religii i herezji - tego, czym żyliśmy w ostatnim dwudziestoleciu. I coś jeszcze, bardzo własnego. A wszystko to w związku z filmami, choć czasem tylko pod pretekstem filmu." (Tadeusz Sobolewski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 323203 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 6)
Bibliogr. s. 309-318. Indeksy.
Finansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej.
Streszcz. ang.
Książka Iwony Sowińskiej "Chopin idzie do kina" to jedyna tego rodzaju pozycja zarówno w literaturze polskiej, jak światowej. Wymagała ona bowiem podwójnej kompetencji - filmoznawczej i muzykologicznej; tymczasem muzykologowie nie interesują się filmem, a filmoznawcy nie znają się na muzyce. Iwona Sowińska ma stosowne kwalifikacje i kompetencje w obu tych dziedzinach. Swój zamysł wykłada nader prosto: "Chcę w tej książce opowiedzieć o filmowych wizerunkach Chopina i o tym, jak jego muzyka żyje w filmach". (Prof. Alicja Helman)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 4334 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jańcioland i okolice : filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego / Grażyna Stachówna. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2021. - 364, [3] strony, [6] stron tablic : faksymilia, fotografie, ilustracja, portrety ; 24 cm.
(Horyzonty Kina ; 22)
Bibliografia, filmografia na stronach 337-351. Indeks.
Pierwsza monografia filmowej twórczości tego wybitnego reżysera i scenarzysty w pełni zasługującego na zaszczytne miano autora filmowego. Oznacza ono, że artysta wypracował własną poetykę kreacyjną, indywidualny i rozpoznawalny styl ekranowy, że jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Jan Jakub Kolski stworzył – w ośmiu filmach fabularnych, dwu krótkometrażowych i czterech wideoklipach – Jańcioland, Mityczną Krainę, której nazwę wywiedziono od tytułu Jańcia Wodnika (1993). Osadzona w mazowieckim pejzażu, zaludniona niezwykłymi mieszkańcami, ma ona swą historię, tradycję i mitologię, emanuje ujmującą aurą, miłym urokiem i specyficznym humorem. Jańcioland stanowi początek i centrum twórczości Kolskiego. Kolejne jego filmy oddalają się od tej Mitycznej Krainy w kierunku coraz bardziej rozszerzającego się horyzontu, obejmując nowe terytoria, odrębne idee i zmieniającą się poetykę autorską.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369184 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej