Sorting
Source
Katalog centralny
(4)
Form of Work
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(3)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(4)
Author
Hoffmann Krzysztof (1983- )
(1)
Horta Oscar
(1)
Kraj Łukasz
(1)
Marder Michael (1980- )
(1)
Moore Jason W. (1971- )
(1)
Ross Aleksandra (1990- )
(1)
Szaj Patryk (1989- )
(1)
Szwebs Weronika
(1)
Vattimo Gianni (1936-2023)
(1)
Wiśniewska Joanna
(1)
Zabala Santiago (1975- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
Time Period of Creation
2001-
(4)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Demographic Group
Literatura hiszpańska
(1)
Subject
Środowisko przyrodnicze
(2)
Antropocen
(1)
Atak atomowy na Hiroszimę i Nagasaki (1945)
(1)
Broń jądrowa
(1)
Cierpienie
(1)
Czarnobylska Elektrownia Jądrowa
(1)
Dusza
(1)
Dyskryminacja
(1)
Dyskurs
(1)
Egzystencja (filozofia)
(1)
Ekokrytyka
(1)
Ekologia
(1)
Elektrownia Atomowa Fukushima Nr 1
(1)
Elektrownie jądrowe
(1)
Etologia
(1)
Kapitalizm
(1)
Katastrofa jądrowa w Czarnobylu (1986)
(1)
Katastrofy ekologiczne
(1)
Katastrofy jądrowe
(1)
Kryzys
(1)
Metafizyka
(1)
Myślenie
(1)
Ochrona zwierząt
(1)
Ontologia
(1)
Posthumanizm
(1)
Psychologia zwierząt
(1)
Rośliny
(1)
Skażenie promieniotwórcze
(1)
Zwierzęta
(1)
Subject: time
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Czarnobyl (Ukraina, obw. kijowski, rej. wyszogrodzki)
(1)
Fukushima (Japonia)
(1)
Hiroszima (Japonia)
(1)
Nagasaki (Japonia)
(1)
Polska
(1)
Genre/Form
Esej
(2)
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(3)
Biologia
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
4 results Filter
Book
In basket
(Seria humanistyczna)
Bibliografia na stronach 211-232. Indeks.
Po stronie zwierząt to apel o radykalną zmianę naszego myślenia o zwierzętach i sposobu ich traktowania. Chociaż istnieje wiele wprowadzeń do etyki zwierząt, zgodnie z zachodnią recepcją Horcie udało się zaproponować nowe ujęcie. Jego argumentacja jest przystępna, klarowna i przekonująca. Książka zainteresuje zarówno osoby, które dotąd nie interesowały się tematem, jak i działające na rzecz praw zwierząt. Książka podejmuje problem szowinizmu gatunkowego. Postrzegamy zwierzęta nieludzkie jako przedmioty, a nie jednostki mające własne zainteresowania oraz zdolność odczuwania przyjemności i cierpienia. Dzielimy na dzikie, gospodarskie i domowe, po czym przydzielamy im prawa zgodnie z etykietami. Tak jak piętnujemy rasizm czy seksizm, Horta poleca wyzbyć się gatunkiwizmu i dzielenia zwierząt na ludzkie i nieludzkie. Wzywa do dbania o wszystkie zwierzęta.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398518 (1 egz.)
Book
In basket
(Humanistyka Środowiskowa)
Bibliografia na stronach 217-223. Indeks.
Nie chcąc myśleć o logice roślinnego życia – poza jego biochemicznymi, komórkowymi czy mikromolekularnymi procesami i układami ekologicznymi – filozofowie z łatwością założyli, że w szerokich ewolucyjnych ramach odniesienia istnienie roślin jest słabiej rozwinięte lub mniej zróżnicowane niż istnienie ich zwierzęcych czy ludzkich odpowiedników i że w związku z tym byty roślinne bezwarunkowo udostępniają się nieograniczonemu użyciu i eksploatacji. Tego rodzaju stłumienie najbardziej podstawowego pytania o rośliny legło u podstaw ich etycznego zaniedbania. Choć – podobnie jak my – są one istotami żywymi, nie potrafimy wychwycić w nich nawet najmniejszych podobieństw z naszym życiem. Marginesy filozofii zamieszkiwane są przez nie-ludzkie i nie-zwierzęce istoty – w tym rośliny. Podczas gdy współczesna filozofia raczej wystrzega się ontologicznego i etycznego namysłu nad roślinnym życiem, Michael Marder stawia je na pierwszym planie dokonującej się obecnie dekonstrukcji metafizyki. Autor wskazuje wybrane aspekty istnienia i zachowania roślinnych organizmów oraz roślinnego dziedzictwa ludzkiej myśli. Dowodzi, że rośliny są w stanie oprzeć się totalizującej logice i wyjść poza ciasne granice instrumentalizacji. Rekonstruując życie roślin „po metafizyce”, Marder skupia się na ich wyjątkowej czasowości, wolności oraz materialnej wiedzy i mądrości. W jego ujęciu „myślenie roślin” to zarówno niekognitywny, nieideacyjny i nieobrazowy tryb myślenia właściwy roślinom, jak i proces sprowadzania ludzkiej myśli z powrotem do jej korzeni i uroślinniania jej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402467 (1 egz.)
Book
In basket
(Humanistyka Środowiskowa)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 271-289. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Badanie dotychczas pomijanych zjawisk mówi więcej o naszej kulturze i historii, niż myślimy. Opowieści powstałe po katastrofach elektrowni w Czarnobylu i Fukushimie pokazują, jak koncepcje kulturowe determinują postrzeganie środowiska oraz ich wzajemne powiązania, oddziaływania i zależności. Przyjrzenie się procesom zachodzącym w obu strefach skażenia oraz sposobom ich opisu uzmysławia, jak dotychczasowe podziały na przestrzenie warte ochrony i zdegradowane przestają być oczywiste. Włączenie do myślenia o nowych formach międzygatunkowego współbycia również takich elementów jak skażenie jest niezwykle istotne w kontekście trwającej katastrofy klimatycznej. Awarie w ukraińskiej i japońskiej elektrowni pokazują, że to, co dotychczas uznawano za niszczące, ma także subwersywny, pozytywny potencjał.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402457 (1 egz.)
Book
In basket
(Humanistyka Środowiskowa)
Bibliografia, netografia na stronach 259-283. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Kapitalizm nie jest niczym innym niż systemem zaprzęgania natury – również natury ludzkiej! – do darmowej lub bardzo nisko płatnej pracy. Kapitalistyczne „prawo” wartości – to, czemu i w jaki sposób kapitalizm nadaje priorytet w sieci życia – zawsze było prawem Taniej Natury. (Tak, to absurd! Natura bowiem nigdy nie jest tania). Dziwny i dynamiczny proces zaprzęgania natury do pracy tanim kosztem stał u podstaw osiągnięć epoki nowoczesnej – jej łaknienia i zdolności pozyskiwania Czterech Tanich Dóbr: pożywienia, energii, surowców i ludzkiego życia. Zdolności te właśnie się wyczerpują. Sprzeczności kapitalizmu, podsycane przez niestabilność biosfery, ujawniają, że osiągnięcia epoki nowoczesnej opierały się na aktywnej i postępującej kradzieży: naszego czasu, życia planetarnego, przyszłości naszej i naszych dzieci. Oryginalna, anglojęzyczna wersja książki Antropocen czy kapitałocen? ukazała się w 2016 roku nakładem wydawnictwa PM Press. Zawiera – poza wstępem napisanym przez Jasona W. Moore’a – siedem szkiców. Ich autorkami i autorami są: Eileen Crist, Donna Haraway, sam Moore, Justin McBrien, Elmar Altvater, Daniel Hartley oraz Christian Perenti. Badacze ci podejmują dyskusję z najważniejszą teoretyczno-historyczną koncepcją środowiskową naszych czasów, czyli z dyskursem antropocenu. Z jednej strony doceniają termin „antropocen” jako nazwę nowej epoki geologicznej, w której człowiek osiągnął sprawczość równą wielkim siłom przyrody i zaczął kształtową geologię planety Ziemia, czego najdobitniejszym, ale nie jedynym, dowodem są postępujące zmiany klimatu. Z drugiej strony autorzy i autorki szkiców zauważają, że koncepcja antropocenu, przeniesiona na grunt nauk społecznych i humanistycznych, przynosi więcej szkód niż pożytków. „Antropocen” bowiem naturalizuje ludzki wpływ na Ziemię, nie różnicując samych sprawców współczesnych zmian planetarnych i traktując „człowieka” jako ich zbiorczego agenta. W koncepcji antropocenu nie są widoczne ani nierówna odpowiedzialność poszczególnych ludzi za kryzys ekologiczno-klimatyczny, ani nierówności w obrębie ludzkich społeczeństw, ani też historyczne przyczyny dzisiejszego stanu planetarnego. Zdaniem autorów i autorek „warunkiem możliwości” wszystkich tych zmian był ustanowiony w XVI wieku system kapitalistyczny, w którego logikę od początku wpisana była ideologia „Taniej Natury” – traktowanie natury (w tym natury ludzkiej) jako dostarczycielki tanich zasobów, a także jako przestrzeni „zewnętrza”, do której eksternalizować można koszty środowiskowe działalności kapitalistycznej. Akumulacja kapitału stoi jednak w radykalnej sprzeczności z biologicznymi podstawami życia na Ziemi, a doświadczany przez nas dziś kryzys ekologiczno-klimatyczny ujawnia, że sprzeczności tej nie da się już dłużej ignorować. Dlatego autorzy i autorki proponują alternatywną wobec antropocenu nazwę epoki, w której żyjemy – kapitałocen.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406730 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again