Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(17)
Forma i typ
Książki
(17)
Publikacje naukowe
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(15)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(17)
Autor
Mrozik Agnieszka (1979- )
(2)
Nadana-Sokołowska Katarzyna (1971- )
(2)
Rudaś-Grodzka Monika
(2)
Amenta Alessandro (1974- )
(1)
Araszkiewicz Agata (1971- )
(1)
Benedek Rafał
(1)
Büthner-Zawadzka Małgorzata
(1)
Dysa Kateryna (1977- )
(1)
Fournier Kiss Corinne
(1)
Głowacka Barbara
(1)
Jakubova Natalija
(1)
Jaworska Krystyna (1956- )
(1)
Kotyńska Katarzyna (1973- )
(1)
Marszałek Agnieszka (1963- )
(1)
Marzec Lucyna (1984- )
(1)
Müller Anna
(1)
Paja Agnieszka (1976- )
(1)
Rychta Weronika (1996- )
(1)
Serafin Ewa (filolog)
(1)
Smoleń Barbara
(1)
Szopa Katarzyna (1986- )
(1)
Szumlewicz Katarzyna
(1)
Wilczak Marlena
(1)
Wołowiec Grzegorz (1963- )
(1)
Wróbel Agnieszka
(1)
Wójtowicz-Zając Agnieszka (1990- )
(1)
Łazar Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(11)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(14)
Kraj wydania
Polska
(17)
Język
polski
(14)
Przynależność kulturowa
Literatura czeska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura rumuńska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Temat
Literatura polska
(10)
Kobieta
(8)
Tematy i motywy
(5)
Biografia
(3)
Pisarze polscy
(3)
Powieść
(3)
Wpływ i recepcja
(3)
Archiwa prywatne
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Emancypacja kobiet
(2)
Feminizm
(2)
Formy autobiograficzne
(2)
Listy
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura kobieca
(2)
Sand, George (1804-1876)
(2)
Aktorzy polscy
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Archiwistyka
(1)
Boznańska, Olga (1865-1940)
(1)
Czarownice i czarownicy
(1)
Czarownictwo
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czytelnictwo
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Działacze kulturalno-oświatowi
(1)
Działacze partyjni
(1)
Dzienniki
(1)
Dąbrowska, Maria (1889-1965)
(1)
Edycje i wydania dzieł
(1)
Ekonomia
(1)
Gender
(1)
Historia mówiona
(1)
Historiografia polska
(1)
Iwaszkiewiczowa, Anna (1897-1979)
(1)
Iłłakowiczówna, Kazimiera (1892-1983)
(1)
Komparatystyka
(1)
Komunizm
(1)
Krytyka feministyczna
(1)
Krytyka literacka
(1)
Kultura czytania i pisania
(1)
Literatura
(1)
Madame de Staël (1766-1817)
(1)
Magia
(1)
Malarze polscy
(1)
Marrené-Morzkowska, Waleria (1832-1903)
(1)
Mit
(1)
Modernizacja
(1)
Muzealnictwo
(1)
Nałkowska, Zofia (1884-1954)
(1)
Notatki
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Poezja
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powstanie styczniowe (1863-1864)
(1)
Praktyki kulturowe
(1)
Prawa kobiet
(1)
Procesy o czary
(1)
Promocja czytelnictwa
(1)
Przedmioty użytku codziennego
(1)
Publicystyka
(1)
Publicyści
(1)
Scenarzyści filmowi polscy
(1)
Siedziby i pracownie artystów
(1)
Solska, Irena (1875-1958)
(1)
Struktura społeczna
(1)
Teatr polski
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Tulli, Magdalena (1955- )
(1)
Więźniowie
(1)
Zbrodnia komunistyczna
(1)
Zbrodnie sądowe
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Świrszczyńska, Anna (1909-1984)
(1)
Żmichowska, Narcyza (1819-1876)
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(13)
1801-1900
(9)
2001-
(6)
1945-1989
(5)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1701-1800
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1989-2000
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1989-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Francja
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa
(1)
Gatunek
Monografia
(9)
Praca zbiorowa
(3)
Literatura kobieca
(2)
Literatura polska
(2)
Opracowanie
(2)
Czasopismo dla kobiet
(1)
Literatura
(1)
Pamiętniki mówione
(1)
Proza polska
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad etnograficzny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(9)
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Religia i duchowość
(1)
17 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Historii, Dziedzictwa Kulturowego, Edukacji i Społeczeństwa (Uniwersytet Rzymski "Tor Vergata"), Departament Języków i Literatur Obcych (Uniwersytet w Turynie)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie o znaczenie, miejsce i rolę mitu w twórczości polskich pisarek współczesnych. Pojęcie „mitu” rozumiane jest tu jako zestaw wątków, figur i symboli pochodzących przede wszystkim z kultur starożytnych i z opowieści biblijnych, na stale zakorzenionych we wspólnej wyobraźni literackiej i w tradycji europejskiej. Nie brakuje jednak szerszego rozumienia mitu jako stereotypu kulturowego, tak jak w przypadku obrazu Czarnej Afryki, który ucieleśnia Innego w stosunku do świata zachodniego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366196 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliogr. s. 254-264. Indeks.
"Przedmiot refleksji analitycznej Agaty Araszkiewicz stanowią nie tylko nieznane pisarki dwudziestolecia (Aniela Gruszecka, Wanda Melcer), ale także te niedocenione (Irena Krzywicka) oraz te, których popularna sława przyćmiewa ich prawdziwą wartość (Pola Gojawiczyńska). Za pomocą narzędzi krytyki feministycznej autorka zastanawia się, czy w tworzonych przez kobiety powieściach pojawił się nowy typ podmiotowości i czy te „artystyczne osiągnięcia feminizmu”, o których pisała krytyka epoki, poszerzyły kanon literatury polskiej. Obecny w tych utworach potencjał staje się widoczny dzięki wyczuleniu Agaty Araszkiewicz na nowe tematyzacje (zdobywanie artystycznej tożsamości twórczej przez kobietę, relacja matka – córka, kobieca homoseksualna niewyrażalność, somatyczne doświadczenie ciąży opisane jako fenomen filozoficzny). Autorka kreuje własną kartografię kobiecej subkultury literackiej dwudziestolecia, która pojawia się jako świadomie odnosząca się do siebie grupa tekstów. Eksperymenty literackie czy odmienne manifestacje językowe ujawniają pracę nad kobiecą podmiotowością tekstualną oraz wpisane w nią inne doświadczenie ciała, roli społecznej i kulturowej. Interpretacje Araszkiewicz, wykorzystujące z jednej strony anglosaską krytykę feministyczna skupioną na tożsamości autorki, a z drugiej strony francuskie koncepcje autoekspresji écriture féminine, przypisują nowatorskie odczytania problemom znanym, przesuwając akcenty na to, co w tradycyjnej optyce było na marginesie. Najciekawsze i najbardziej odkrywcze są właśnie te przesunięcia." (prof. dr hab. Maria Janion)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 334849 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliogr. s. 602-615. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Autorka zaprasza do odczytania kobiecych powieści, opowiadań, reportaży i felietonów związanych ze stolicą, powstałych między upadkiem powstania styczniowego a wybuchem drugiej wojny światowej. Przedmiotem studiów są dzieła piętnastu pisarek, od Elizy Orzeszkowej i Marii Konopnickiej po Polę Gojawiczyńską i Magdalenę Samozwaniec.
Książka analizuje, jak teksty z okresu obfitującego w ważne zmiany cywilizacyjne odzwierciedlają rozwój metropolii i postępującą emancypację kobiet, a ich bohaterki z różnych warstw społecznych negocjują swą obecność i role w sferze publicznej. Warszawa traktowana jest podczas lektury i jako ogólny przykład nowoczesnego miasta, i jako miejsce konkretne, ze specyficzną historią i topografią. Autorka sięga do kontekstów z wielu dziedzin humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów varsavianistycznych. Perspektywa gender pozwała uwypuklić kwestie dotąd w badaniach nad miastem i literaturą niepodejmowane.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 333097 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 199-213. Indeks.
Finansowanie tłumaczenia: Arizona State University
Część tekstu tłumaczona z języka ukraińskiego. Część tekstu tłumaczona z języka angielskiego.
Zimą 1753 roku we wsi Szczurowczyki doszło do strasznego wydarzenia. Dzieci Iwana Petrowycza znalazły w chlewie martwego noworodka i pobiegły opowiedzieć tacie o swoim makabrycznym odkryciu. Plotki wskazywały na nowoprzybyłą Jewkę Stanorychę. Tłum ruszył do karczmy, gdzie kobieta zamieszkała.
Kateryna Dysa w książce "Historia z wiedźmami" zajęła się w nowatorski sposób badaniem procesów o czary w dawnych województwach ukraińskich Rzeczpospolitej. Autorka zwraca uwagę na nowe konteksty i zadaje nowe pytania źródłom będącym od dawna przedmiotem badań - takim jak na przykład zgromadzone w wydanej w 1877 książce "Czary. Dokumenty - procesy - badania ukraińskiego archeologa i etnografa Wołodymyra Antonowycza". Dociera także do dokumentów, których nikt przed nią nie badał, takich jak "Księga Czarna Krzemieniecka 1747-1777". Łącznie analizuje 198 przypadków procesów o czary, przede wszystkim z XVII i XVIII wieku. W książce zajmuje się także dyskursami naukowymi wokół czarów i ich związkiem ze współczesnymi debatami na ten temat. Przekonująco dowodzi, że w Ukrainie procesy o czary intensyfikowały się przede wszystkim wtedy, kiedy przedstawiciele władzy czuli się zagrożeni i chcieli skorzystać z sądu jako instytucji mogącej uciszyć niepokornych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396231 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 425-445. Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Francuski (Polska), Institut für Französische Sprache und Literatur (Universität ; Berno)
Streszczenie w języku angielskim.
Szczegółowa, erudycyjna monografia Corinne Fournier Kiss stanowi istotny wkład w badanie europejskich kontekstów polskiej literatury dziewiętnastowiecznej. Ta udana próba komparatystyczna, daleka zarówno od naiwnej wpływologii, jak i od poszukiwania kultur dominujących i kultur podporządkowanych, konstruuje obiecujący paradygmat studiów porównawczych. Dochodzą do tego olśnienia interpretacyjne. Teraz już wiemy, że bez pani de Stäel, George Sand, E.T.A. Hoffmanna nie wyjaśnimy statusu gatunkowego Poganki Żmichowskiej ani zaskakującego układu postaci w jej Książce pamiątek. Nie zobaczymy czarownicy w kobiecie, która nie ukrywa swej inności, ujrzymy w niej kozła ofiarnego przywracającego spójność wspólnoty. A Orzeszkowa, mimo wielu krytycznych opinii formułowanych pod adresem George Sand, stanie z nią w jednej linii uznanych twórców kultury emancypacyjnej. prof. Grażyna Borkowska, IBL PAN
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377787 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Irena Solska : ciężar niezwykłości / Natalija Jakubova ; przekład Agnieszka Marszałek. - Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2024. - 357 stron, 32 strony tablic : fotografie, ilustracje, portrety ; 23 cm.
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 340-348. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Solska jako przedmiot erotyczny i podmiot erotyczny, Solska i mężczyźni, Solska jako egeria Młodej Polski, fascynująca aktorka i demoniczna bohaterka kilku skandali obyczajowych – wszystko to, co buduje dziś rozpowszechnione wyobrażenie o Irenie Solskiej, zawiera się w obrębie tematu jej kobiecości, specyficznej, przesyconej erotyzmem, skomplikowanej – zgodnie z manierą epoki, w której było o niej najgłośniej. Natalija Jakubova zaczyna więc przekornie: od przypomnienia spektaklu zrealizowanego przez Pawła Passiniego na podstawie scenariusza Patrycji Dołowy w 2014 roku, od Kryjówki: wizerunek starzejącej się, schorowanej Karoliny (takie było metrykalne imię Solskiej, o czym nie zawsze się pamięta), utrzymującej się podczas wojny z nielegalnego przędzenia wełny; kobiety, która z heroicznym samozaparciem przechowuje kilka żydowskich dziewcząt w swoim warszawskim mieszkaniu. Autorka monografii wczytuje się we wszystko – listy, recenzje, wspomnienia, dramaty, materiały ikonograficzne, powieści powstałe pod wrażeniem obcowania z Solską, naukowe opracowania – na nowo, uważnie, wprowadzając znamienne przeakcentowania i pogłębienia interpretacyjne, stawiając hipotezy, zawsze jednak przekonująco uzasadnione. Zmierza ku temu, by jak najlepiej zrozumieć tę szczególną kobietę i oddać jej sprawiedliwość, rozprawiając się z jej uschematyzowanym wizerunkiem kobiety demonicznej i aktorki, którą wiąże się niemal wyłącznie z teatrem początków XX wieku. Ze "Wstępu" Agnieszki Marszałek Natalija Jakubova – PhD, jest historyczką teatru i literatury. Przez wiele lat zajmowała się S.I. Witkiewiczem (w serii „Badania Polonistyczne za Granicą” Wydawnictwa IBL ukazała się jej książka O Witkacym, 2010). Od 1995 r. współpracuje z czasopismem „Didaskalia. Gazeta Teatralna”; publikowała też w czasopismach „Teatr”, „Dialog”, „Pamiętnik Literacki”. W latach 2013–2015 jako Marie Curie Fellow realizowała poświęcony Irenie Solskiej projekt badawczy w Archiwum Kobiet Instytutu Badań Literackich PAN. Od 2016 r. mieszka w Austrii, gdzie dzięki Lise Meitner Fellowship Austriackiego Funduszu Nauki przeprowadziła badanie „Female Performers of the Work of Hugo von Hofmannsthal” (2018–2020). Obecnie związana jest z Instytutem Teatru i Filmu Słowackiej Akademii Nauk, w którym prowadzi badania nad historią słowackiego teatru po 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406608 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 520-530. Indeks.
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań), Szkoła Nauk o Języku i Literaturze (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Papiery po Iłłakowiczównie. Archiwum jako przedmiot badań Lucyny Marzec jest ważnym głosem teoretycznym w toczącej się we współczesnej humanistyce dyskusji po tzw. zwrocie archiwalnym. Zarazem jest także przykładem koronkowej roboty historycznoliterackiej, wielostronnym, wieloaspektowym portretem pisarki o skomplikowanej biografii i trudnym charakterze, portretem zbudowanym mimo rozmaitych przeszkód i pułapek, zastawionych głównie przez pierwszą twórczynię tego archiwum, Kazimierę Iłłakowiczównę. Nie jest ta książka wszakże biografią osoby, raczej barwnym, fascynującym opisem archiwum, z którego wyłania się ów wizerunek pisarki. Mamy tu do czynienia z nieustannym przeplotem trzech podejść: teoretycznego, biograficznego i wynikającego z praktyki archiwalnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383013 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 324671 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 463-513. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki, transform! europe EUPF
Streszczenie w języku angielskim.
Książka poświęcona jest polskim lewicowym intelektualistkom, polityczkom i działaczkom, które po drugiej wojnie światowej współtworzyły projekt socjalistycznej modernizacji kraju i emancypacji kobiet. Jednocześnie dotyczy ona nieobecności komunistek - lub ich specyficznej obecności - w historii kobiet i ruchu kobiecego w Polsce. "Architektki PRL-u" to książka zarazem historyczna - wzbogacająca wiedzę o rzeczywistości PRL i jej współtwórczyniach, jak i teoretyczna - badająca dyskursy historyczne - i w pewnym sensie interwencyjna, proponująca ich zmianę.
Jedną z najmocniejszych stron książki jest jej świeże spojrzenie na historię feminizmu w Polsce. Autorka komplikuje dominującą definicję feminizmu jakoby wywodzącego się przede wszystkim z zachodniego liberalizmu. Skupiając się na lewicowej tradycji feministycznej, pokazuje, że ruch kobiecy nigdy nie był jednorodny ani w Polsce, ani na świecie. (prof. Małgorzata Fidelis, University of Illinois at Chicago)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380996 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Pileckiego, Fundacja Kościuszkowska, University of Michigan-Dearborn
Streszczenie w języku angielskim. Część wywiadów w przekładzie z języka czeskiego, niemieckiego, rumuńskiego i węgierskiego.
"Rozmowa z człowiekiem doświadczonym, często głęboko, przez przeszłość (historię) to wielka lekcja cierpliwości i empatii. W czasie takiego spotkania trzeba się otworzyć na osobę siedzącą naprzeciwko – na jej sposób myślenia, który pozwalał jej uporządkować swój świat – i spróbować odnaleźć w tym procesie ulgę. Te spotkania postrzegam przez pryzmat mądrości Emmanuela Levinasa. Filozof ten uczył, że spotkanie z drugim człowiekiem twarzą w twarz jest nie tyle doświadczeniem, co wykroczeniem poza siebie. Wykroczenie to zmusza do zetknięcia się ze słabością czy podatnością na zranienie drugiego (vulnerability). To w trakcie spotkania z drugim człowiekiem stykamy się z drugą osobą, która nie jest ani taka jak my, ani nawet od nas inna, ale całkowicie autonomiczna." (Anna Müller, Wstęp)
"Lektura rozmów zmusza czytelniczkę/czytelnika do rezygnacji z prostych ocen. W więzieniu w jakimś stopniu z jednej strony niknie prosty podział na dobro i zło, z drugiej jednak dobro i zło stają się niejako bardziej znaczące. Często dzięki „dobrym” zachowaniom „złych”, czy też osób stojących nie po stronie więźniarek, udaje się osadzonym uzyskać lepszą pracę, wyzdrowieć, a w konsekwencji przetrwać. To każe postawić szersze pytanie o kategorie dobra i zła oraz ich definiowanie w sytuacjach granicznych." (Katarzyna Sierakowska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378696 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia, netografia na stronach 475-499. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
Książka Nadany-Sokołowskiej przynosi satysfakcjonujące poznawczo, eklektyczne ujęcie przekrojowe, z nakładających się kilku perspektyw: obejmujących dzieło pisarskie, ukazywane w perspektywie reinterpretacyjnej współczesnej sandologii, tekst „życia” jako tekst kultury oraz recepcyjne nawiązania. (…) Na kartach książki nieustannie (i nieuchronnie) prowadzą ze sobą swoisty dialog: Sand jako pisarka (zdaniem autorki, o wiele ciekawsza niż wskazuje trwały stereotyp historycznoliteracki, poddany władzy legendy biograficznej) i Sand jako ikona kobiety wyzwolonej. Te dwie formuły sandyzmu tworzą swoisty splot recepcyjny, wytwarzający w kulturze polskiej sieć nieoczywistych odniesień i relacji, ze znawstwem i subtelnością interpretacyjną odtwarzanych w książce. [prof. dr hab. Arkadiusz Bagłajewski, UMCS]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382380 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 358-386. Indeks.
Książka imponuje zakresem badań oraz bogactwem i różnorodnością zgromadzonych źródeł. Rozległość objętego kwerendami i analizą obszaru dziewiętnastowiecznego piśmiennictwa (zasadnie poszerzanego także o pierwszą dekadę wieku XX), sytuowanego w sieci komunikacyjnych powiązań, pozwala uznać rozpoznania Autorki w zakresie ówczesnych standardów normowania i praktykowania czytelnictwa kobiet za pionierskie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346368 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Indeks.
"Podstawowym walorem przedstawianego tu tomu jest jego polifoniczność. Grupie warszawskich badaczek udało się doprowadzić do sensownej dyskusji z ludźmi mającymi tak różne poglądy na powstanie styczniowe (a chyba i na współczesną nam Polskę), jak Daniel Beauvois i Zdzisław Najder. […] Może się okazać, że badania nad najtragiczniejszym (obok 1944 roku) polskim powstaniem przyczynią się do skutecznego zakwestionowania „lakrymogenetycznej” interpretacji polskich dziejów, szkodliwie upatrującej źródeł wielkości w klęsce, a Polsce przypisującej rolę bohaterskiej, skazanej na porażkę ofiary. Z tej wielkiej narodowej katastrofy faktycznie narodziła się nowoczesna Polska, z jej różnymi wadami, ale i z jej atutami. O martyrologii napisano już sporo, może więc warto zająć się szerzej tym drugim, niecierpiętniczym polskim obliczem." (Prof. Mirosław Filipowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343285 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia, netografia na stronach 401-424. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim i francuskim.
Niniejsza monografia poświęcona jest kwestii społecznej reprodukcji w poezji Anny Świrszczyńskiej. W odczytaniu Katarzyny Szopy feministyczny światopogląd poetki jest wykwitem epoki, którą charakteryzowała złożona dynamika społecznych zmian i politycznych napięć zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Odczytanie twórczości Świrszczyńskiej z perspektywy feminizmu społecznej reprodukcji pozwala w pełni uwidocznić owe napięcia oraz wyłuskać z jej twórczości wyobrażeniowy projekt świata bez krzywd i cierpienia, oparty na radykalnej potrzebie rozszerzania solidarności ze wszystkimi grupami marginalizowanymi. Twórczość Świrszczyńskiej jest świadectwem rozwoju i obecności drugofalowego projektu emancypacyjnego w PRL-u i skłania tym samym do ponownej refleksji nad twórczością literacką tamtej epoki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384104 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach 200-203. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warszawski.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka analizuje powieści i sztuki teatralne takich autorek i autorów, jak Jane Austen, siostry Bronte, Charles Dickens, Wilkie Collins, Emil Zola, Aleksander Dumas, Henryk Ibsen, Zofia Nałkowska, Gabriela Zapolska, Alice Munro, Marilyn French, Elfriede Jelinek, Toni Morrison, Alice Walker, Arundhati Roy, David Herbert Lawrence, Michel Faber i Sarah Waters. Wszystkie te dzieła opisują doświadczenia kobiet żyjących w świecie, który ogranicza ich wolność i możliwości spełnienia. Katarzyna Szumlewicz zwraca uwagę na dwa rzadko opisywane razem aspekty biografii swoich bohaterek: z jednej strony na ekonomię, czyli pracę, pieniądze i własność, z drugiej zaś - na miłość i powiązane z nią zagadnienia, takie jak seks, małżeństwo i macierzyństwo. Mimo ograniczeń i restrykcji opisywane kobiety dążą do szczęścia i spełnienia, a przynajmniej niezależności w decydowaniu o swoim życiu. Gdy ambicje te zostają zduszone, często pojawiają się rozpacz i szaleństwo. Książka rekonstruuje losy i subiektywne punkty widzenia bohaterek z perspektywy emancypacji, to znaczy wizji takiego ładu społecznego, w którym usunięte zostałyby przeszkody w zaspokajaniu potrzeb zarówno materialnych, jak i emocjonalnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346634 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia, netografia na stronach 271-287. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
I nagroda w Konkursie serii Lupa Obscura "Zmieniamy Świat", 2024
Archiwalna wrażliwość sprawia, że wyjściowy błąd – omyłkowa atrybucja zapisów codziennych – przynosi twórcze inspiracje i otwiera spuściznę w nowym wymiarze. Marlena Wilczak dokonuje wzorcowej, wieloaspektowej analizy archiwum Boznańskiej, uruchamiając pokłady cierpliwości, afirmacji i podejrzliwości. Z laudacji dr hab. Lucyny Marzec Moją historię zaczynam w miejscu, gdzie inni biografowie zwykli kończyć swoją opowieść. Książka dotyczy fragmentu spuścizny pozostawionej przez Olgę Boznańską, który po jej śmierci trafił do Biblioteki Polskiej w Paryżu. Nie piszę jednak kolejnej biografii, lecz raczej szkic losów i statusu wybranych przedmiotów z przestrzeni tworzenia malarki. Dzieje archiwum Boznańskiej warto opracować z trzech powodów. Po pierwsze, dzięki nim możemy zobaczyć, jak rzeczy codziennego użytku wpłynęły na powstanie legendy biograficznej. Po drugie, dzieje te dają wgląd w metody nadawania znaczenia przedmiotom materialnym oraz tekstom we współczesnych instytucjach pamięci (praktyki segregowania, katalogowania i inwentaryzowania, a także wyboru przedmiotów na ekspozycje). Po trzecie wreszcie, pokazują, jak kształtuje się pamięć kulturowa. Na archiwum malarki chciałabym spojrzeć pod kątem materialności pamięci i historii przedmiotów znajdujących się w przestrzeni tworzenia oraz – w przypadku zapisów codziennych – zwrócić uwagę na ich warstwę nie tylko tekstową, lecz także materialną. Historię kulturową archiwum Boznańskiej zaczynam od próby nakreślenia, czym była pracownia malarki, gdy istniała jako przestrzeń tworzenia i pierwotny kontekst funkcjonowania rzeczy znajdujących się w niej. Następnie opisuję historię pracowni po śmierci Boznańskiej w 1940 roku. Ostatni etap to analiza rekonstrukcji pracowni zrealizowanej z okazji ekspozycji dzieł Boznańskiej w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2015 roku. Nawiązuję do pojęcia społecznej biografii rzeczy, opisuję strategie wykorzystania spuścizny Boznańskiej w muzeum. Konstruuję biografię jej spuścizny, analizując przeplatanie się trzech aspektów kulturowego funkcjonowania rzeczy: ich formy, funkcji i znaczenia. Proponuję przyjrzeć się praktykom pisma Boznańskiej, dla której tworzywem wyrazu artystycznego nie było słowo, ale której archiwum zawiera wiele piśmiennych nośników znaczenia. Chodzi tu o pracę z materiałem historycznym, wybrakowanym, nieożywionym przez codzienne użycie pisma w działaniu. Korzystam ze sposobów badania twórczości artystycznej wypracowanych w obrębie dwóch dyscyplin: genetyki sztuki, która w prostej linii wywodzi się z krytyki genetycznej tekstów, oraz z antropologii, zwłaszcza w tym jej dziale, który bada użycia pisma, jego sprawczość i praktyki językowe. Ze Wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406611 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach [221]-245. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Przyglądam się w książce dwóm „ocalaniom”: temu, jak autorka (Tulli) usilnie próbuje ocalić narratorkę/bohaterkę, a wraz z nimi swoją własną historię na przekór komunikacyjnemu fiasku, oraz temu, jak czytelniczka (Wójtowicz-Zając) próbuje ocalić autorkę, wydobywając i odzyskując to, co osobiste, spod warstwy literackości. Z recenzji dr hab. Moniki Świerkosz Pragnę spojrzeć na pisarstwo Tulli niejako à rebours – zobaczyć "Sny i kamienie", "W czerwieni", "Tryby" i "Skazę" przez pryzmat "Włoskich szpilek" i "Szumu". Dwie ostatnie książki – silnie osadzone w tematyce autobiograficznej – pozwalają prześledzić sposób strukturowania narracji, konstrukcji „ja” mówiącego, a także metafor i obrazów pojawiających się we wcześniejszych utworach pisarki. W tym kontekście nie tylko "Szum" i "Włoskie szpilki" noszą znamiona prozy autobiograficznej – ślady „ja” autorskiego można odnaleźć także w różnych miejscach pajęczej sieci tekstu, jakim jest cała twórczość Magdaleny Tulli. W pozornie lekkich, metaliterackich opowieściach dostrzec można palimpsest autobiografii kobiecej, unaoczniający splot literatury i doświadczenia osobistego, naznaczonego przez płeć w relacji matka – córka. Agnieszka Wójtowicz-Zając, (fragment Wstępu).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 402400 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej