Sorting
Source
Katalog centralny
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Status
available
(2)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(3)
Author
Buchwald Dorota
(1)
Figzał-Janikowska Magdalena
(1)
Kościelniak Marcin
(1)
Majchrowski Zbigniew (1955-2023)
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
Subject
Akcja (dzieło sztuki)
(1)
Artyści polscy
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Hasior, Władysław (1928-1999)
(1)
Inscenizacja
(1)
Kontrkultura
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kultura
(1)
Literatura polska
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Mit
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Opozycja polityczna nielegalna
(1)
Performance
(1)
Pomniki
(1)
Rzeźba plenerowa
(1)
Rzeźba polska
(1)
Scenografia
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka site-specific
(1)
Teatr polski
(1)
Subject: work
Dziady
(1)
Subject: time
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Polska
(3)
Genre/Form
Monografia
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Domain
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
3 results Filter
Book
In basket
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Spis prac Władysława Hasiora i bibliografia, netografia, spis dokumentów audiowizualnych na stronach 267-283. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Performanse plastyczne Władysława Hasiora to pierwsza monografia w całości poświęcona perfomatywnej twórczości zakopiańskiego artysty. Autorka przygląda się w niej mniej znanym obszarom działalności Władysława Hasiora, analizując jego akcje efemeryczne, teatralizowane ceremonie odsłonięcia rzeźb i pomników, realizacje scenograficzne, wreszcie projekty partycypacyjne i aktywizujące publiczność. Podejmując próby zrekonstruowania kształtu wybranych performansów plastycznych badaczka odwołuje się do ich materialnych i niematerialnych śladów: zachowanych dokumentów fotograficznych, filmowych, nagranych i zapisanych komentarzy samego autora, artykułów prasowych oraz relacji widzow-uczestnikow. Z krytycznego i teoretycznego namysłu nad tymi archiwaliami wyłania się sylwetka twórcy wszechstronnego nie tylko rzeźbiarza i plastyka, ale przede wszystkim performera, reżysera zmysłowego teatru żywiołów, artysty wchodzącego w bezpośrednią interakcję z widzem i świadomego siły oddziaływania zdarzeń o charakterze efemerycznym, widowiskowym, ulotnym. Uczyłem się rzeźby, ale rzeczywiście w tej chwili pomieszałem konwencję malarską z rzeźbiarską i z tych dwóch dyscyplin uprawiam coś w rodzaju własnego teatru deklarował Władysław Hasior w jednym z programów publicystycznych. Mimo licznych prób konfrontowania twórczości artysty z teatralną optyką, nie podjęto jak dotąd tak obszernej i syntetycznej próby analizy jego dorobku w perspektywie performatywnej i interdyscyplinarnej. Książka Performanse plastyczne Władysława Hasiora wypełnia znaczącą lukę w badaniach nad twórczością artysty, jest także propozycją jej nowego ujęcia, wykorzystującego narzędzia i metodologie z zakresu performatyki, sztuki partycypacyjnej, współczesnych badań teatrologicznych i intermedialnych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 404126 (1 egz.)
Book
In basket
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Bibliografia na stronach 555-576. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków MNiSW przyznanych na finansowanie badań naukowych
Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” - za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty - oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem. [...] Książka jest odświeżającym i istotnym uzupełnieniem, a jednocześnie pewnym przekształceniem mapy idei najnowszej historii Polski i ważnym głosem w toczącej się obecnie debacie o dziedzictwie Solidarności, również w jego lewicowym wymiarze. Autor buduje konsekwentny i trudny do przełknięcia obraz polskiego tradycjonalizmu - tym ostrzej przedstawiony, im bardziej przegląda się w lustrze praktyk Kultury Zrzuty. (dr hab. Iwona Kurz)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353931 (1 egz.)
Book
In basket
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Kontynuacja monografii "Cela Konrada: Powracając do Mickiewicza", opublikowanej w 1998 roku przez Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Indeks.
Analiza różnych intepretacji i inscenizacji "Dziadów" Adama Mickiewicza po 1945 r. M.in. o inscenizacjach warszawskich, "Dziadach" w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym w 1967 r. Liczne fot. z przedstawień.
Dofinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Gdański)
Druga część monografii o scenicznym "przepisywaniu" "Dziadów" skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna "Cela Konrada" ukazała się w 1998 roku.
Czy "Dziady" są toksycznym arcydziełem? Czy nadal stanowią opresyjną inicjację w polskość, jak uważał Czesław Miłosz, pisząc w "Ziemi Urlo", że swą wizją Mickiewicz "zapeklował Polaków w mesjańskim nacjonalizmie, który ma to do siebie, że pochłania każdego, kto mu się opiera"? Jak uwolnić to, co w "Dziadach" uniwersalne, od nacisku polonocentrycznych matryc lekturowych i ich edukacyjnych nadużyć? Jak od "Daj mi rząd dusz!" przejść do "Dajcie mi człowieka…"? Najnowsza historia sceniczna "Dziadów" podpowiada niejedną odpowiedź. Mniej interesować mnie będzie teatr jako medium literatury dramatycznej, bardziej - teatr jako medium emocji zbiorowych. […] Warto opowiedzieć o scenicznym zdejmowaniu z arcydramatu interpretacyjnych klisz przez nieufnych reżyserów i reżyserki, o wyłuskiwaniu nowych podtekstów przez aktorki i aktorów, o dekonstruowaniu mitów nadpisanych nad Dziadami. Mickiewiczowski Konrad wcale nie musi zejść ze sceny, by ustąpić miejsca Gustawowi, wystarczy, że odzyska utraconą "połowę" biografii.
W "Krypcie Gustawa" autor przygląda się "Dziadom" w świetle inscenizacji powstałych po 1989 roku do dzisiaj. Wstępne wersje fragmentów tej książki, publikowane w czasopismach ("Dialog", "Didaskalia", "Konteksty") bądź w tomach zbiorowych, zostały przeredagowane, a niekiedy znacznie poszerzone. Książkę wzbogaca imponujący materiał ikonograficzny, na który składają się liczne fotografie z przedstawień, ale także obszerny i ciekawy zbiór ilustracji kontekstowych, obejmujący archiwalia, grafiki, fotografie prasowe, fotosy z filmów, dokumentację wystaw i akcji plastycznych, a nawet "zrzuty" z mediów społecznościowych, niemal z ostatniej chwili.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389052 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again