Sorting
Source
Katalog centralny
(9)
Form of Work
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Status
available
(6)
only on-site
(2)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(8)
Dział Informacji
(1)
Author
Śliwerski Bogusław (1954- )
(3)
Kupisiewicz Czesław (1924- )
(2)
Agafonov Oleg
(1)
Benner Dietrich (1941- )
(1)
Damasiewicz Anna
(1)
Konopczyński Marek (1956- )
(1)
Nikitorowicz Jerzy (1951- )
(1)
Nowosad Inetta
(1)
Stępkowski Dariusz (1968- )
(1)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(5)
Time Period of Creation
2001-
(5)
Country
Poland
(9)
Language
Polish
(9)
Audience Group
Szkoły wyższe
(2)
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy
(1)
Pracownice i pracownicy naukowi
(1)
Studenci
(1)
Subject
Kształcenie
(3)
Teoria nauczania
(2)
Awans zawodowy
(1)
Badania naukowe
(1)
Dysertacje naukowe
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Ewaluacja
(1)
Kompetencje dydaktyczne
(1)
Kształcenie nauczycieli
(1)
Nauczanie
(1)
Pedagogika porównawcza
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Pracownice i pracownicy naukowi
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Reforma oświaty
(1)
Resocjalizacja
(1)
Socjologia edukacji
(1)
Stopnie i tytuły naukowe
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Szkoły (budynki)
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Uczenie się
(1)
Wielokulturowość
(1)
Wychowanie
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Genre/Form
Opracowanie
(3)
Podręczniki akademickie
(3)
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki
(1)
Domain
Edukacja i pedagogika
(4)
Nauka i badania
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 results Filter
Book
In basket
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Bibliografia, netografia na stronach 389-411. Indeks.
Tłumaczenie zostało dofinansowane przez Instytut Goethego
Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt.: "Zarys ogólnej dydaktyki nauki. Podstawy i orientacje dla kształcenia nauczycieli, nauczania i badań edukacyjnych".
Monografia nie prezentuje uniwersalnego podejścia do przygotowywania i prowadzania lekcji ze wszystkich przedmiotów i w każdym typie szkół ani propozycji wielofunkcyjnej dydaktyki szczegółowej, którą można by się posługiwać na wszystkich przedmiotach należących do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Jest to zarys ogólnej dydaktyki nauki.
Opracowano w nim koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.
Książka jest kierowana do różnych czytelników, w tym akademików zajmujących się edukacją, studentów i doktorantów realizujących projekty badawcze w ramach prac promocyjnych. Z pewnością zaciekawi ona również bardzo wielu refleksyjnych nauczycieli poszukujących intelektualnych narzędzi do odkrycia sensu tego, co stanowi treść ich zawodowej codzienności, i nadania temu znaczenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 391683 (1 egz.)
Book
In basket
(PNiP)
Bibliogr. s. 183-197. Indeksy.
Dla studentów nauk społecznych, przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, pracowników resortu edukacji, działaczy i wolontariuszy z organizacji pozarządowych, pracowników sektora pomocy społecznej.
Współfinansowanie: "Pedagogium" Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie.
W prezentowanej książce przede wszystkim postaramy się uzasadnić tezę, iż współczesna działalność resocjalizacyjna nie powinna być tym, czym jest w chwili obecnej, a więc „narzucaniem” określonych postaw i zachowań na drodze instytucjonalnego, zalegalizowanego administracyjnie przymusu, zakamuflowanego pod pojęciem oddziaływań resocjalizacyjnych. Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników: od studentów nauk społecznych (pedagogiki, prawa, psychologii, socjologii, pracy socjalnej) poczynając poprzez przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości (sędziów, kuratorów sądowych, wychowawców zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, wychowawców w zakładach karnych i aresztach śledczych), pracowników resortu edukacji (pedagogów i psychologów szkolnych, wychowawców placówekwychowawczych, specjalnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych), działaczy i wolontariuszy z organizacji pozarządowych, na pracownikach szeroko rozumianego sektora pomocy społecznej kończąc (pracownicy socjalni, wychowawcy w placówkach socjalizacyjnych, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, asystenci rodziny itp.). Przedstawiona pozycja wydawnicza jest próbą przybliżenia uwikłanego w spory teoretyczne i aksjologiczne oblicza współczesnej polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej. Przede wszystkim jednak ma za zadanie uporządkowanie jej przestrzeni merytorycznej i wskazanie, w jakim kierunku należy podążać, aby przezwyciężyć kryzys zmiany i osiągać bardziej realne sukcesy resocjalizacyjne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Dział Informacji
Copies are only available in the library: sygn. B 37-86 (1 egz.)
Book
In basket
Dydaktyka / Czesław Kupisiewicz. - Wyd. 13. zm. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012. - 356 s. ; 21 cm.
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Na s. tyt.: Podręcznik częściowo programowany. Poprz. wyd. pt.: Podstawy dydaktyki ogólnej.
Bibliogr. s. 331-337, 346-356 i przy rozdz. Indeksy.
Podręcznik akademicki.
Przekazujemy czytelnikom podręcznik wybitnego pedagoga - dydaktyka, komparatysty i badacza dziejów oświaty, członka rzeczywistego Polskiej Akademii Nauk PAN profesora Czesława Kupisiewicza. W dobie płynnej ponowoczesności wydawałoby się, że nie ma już miejsca na klasykę, tradycję, na tę wiedzę, która trwała przez wieki, służąc wielu pokoleniom przygotowującym się do jednego z najpiękniejszych zawodów ludzkości, ja kim jest szeroko pojmowane nauczycielstwo.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 320387 (1 egz.)
Book
In basket
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Bibliogr. s. 304-310. Indeksy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 318900 (1 egz.)
Book
In basket
(PNiP)
Bibliografia, netografia na stronach 373-403. Indeksy.
W niniejszej książce, po określeniu przedmiotu zainteresowań etnopedagogiki, scharakteryzowaniu edukacji i enkulturacji jako głównych kategorii etnopedagogiki, zwróciłem uwagę na wielokulturowość jako stan faktyczny, fakt empiryczny. Pozwoliło mi to przedstawić negatywne skutki prowadzonej polityki wielokulturowości i wskazać na potrzebę kreowania kilku nurtów rozwoju człowieka i jego kultury (nurt kultury i tradycji regionalnych, kultur narodowych, kultury obywatelskiej, ustawicznego dialogu wspierającego kształtowanie się społeczeństw wielokulturowych). W realizacji tych nurtów upatruję najbardziej istotnego wyzwania etnopedagogiki i w tym kontekście prezentuję rozumienie kultury, tradycji, uwypuklając jej aspekt czynnościowy, przedmiotowy i podmiotowy. Następnie omawiam zagadnienie kultury pamięci zbiorowej, lokalnej-zakorzeniającej, problem kultur narodowych, kultury obywatelskiej oraz kultury państw kształtujących społeczeństwa obywatelskie. Zwróciłem także uwagę na kulturę pogranicza i przedstawiłem koncepcję kształtowania się człowieka pogranicza. (Z wprowadzenia prof. Jerzego Nikitorowicza).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350785 (1 egz.)
Book
In basket
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Na grzb. akronim serii: PNiP.
Bibliogr. s. 197-207. Indeks.
Dla naukowców z szeroko rozumianych nauk o edukacji.
Autor bez żadnych problemów porusza się po wchodzących w skład podręcznika zagadnieniach, a jego analizy są dobrze przygotowane. Jest to stojące na wysokim poziomie merytorycznym kompendium wiedzy, które daje znakomity wgląd w problematykę i metody socjologii edukacji...
Podręcznik zawiera obszerną bibliografię, słownik ważniejszych terminów, problemy do przemyślenia i dyskusji. Może być wykorzystywany przez studentów, a także przez inne osoby zainteresowane socjologicznymi zagadnieniami współczesnej edukacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 322984 (1 egz.)
Book
In basket
Szkolne rewolucje / Bogusław Śliwerski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Impuls, 2024. - 287 stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(PNiP)
Bibliografia na stronach 251-274. Indeksy.
Publikacja ma charakter naukowy, Autor opiera się na badaniach amerykańskich, niemieckich, francuskich, czeskich, ukraińskich, słowackich naukowców. Powołuje się na źródła z dziedzin pedagogiki, m.in. pedeutologii, pedagogiki porównawczej, pedagogiki wychowania. Książka jest interdyscyplinarna, ponieważ problemy w niej określone są ściśle związane z psychologią, socjologią, filozofią, zarządzaniem w oświacie. Umiejętnie dobrane zdjęcia, zaprezentowane rysunki i obrazy graficzne nie tylko ilustrują opisane treści naukowe, ale także mocno oddziałują estetycznie na Czytelnika, pobudzają go do krytycznego myślenia i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania, jest to niezwykle wartościowa publikacja, gdyż przedstawia problemy polityki edukacyjnej i polskiego szkolnictwa na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, a także wskazuje kroki, jakie powinny być podjęte przez kadrę kierowniczą i nauczycielską w obliczu postępu technologicznego. Autor postuluje uwolnienie uczniów od myślenia liniowego w kierunku myślenia twórczego, które sprzyja kształtowaniu osobowości myślącej, kreatywnej, gotowej do zmian i radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych. Nauczyciele znajdą w niej także odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym, ze stresem, jak przeciwstawiać się mobbingowi, a dyrektorzy szkół - jak mu zapobiegać w środowisku pedagogicznym. Trudno nie zgodzić się z Autorem, że jest to możliwe dzięki rewolucji szkolnej, której nie trzeba zaczynać od zera, tylko doprowadzić do skutku zaczęte wcześniej próby reformowania szkolnictwa polskiego. Z recenzji dr hab. Iryny Androshchuk, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398100 (1 egz.)
Book
In basket
(PNiP)
Na okładce: Patronat KNP PAN.
Bibliografia, netografia na stronach 177-199 i 385-404. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Zielonogórski
Praca Inetty Nowosad i Bogusława Śliwerskiego ukazuje najważniejsze problemy i wyzwania w dziedzinie współczesnej polityki oświatowej oraz prowadzenia reform szkolnych z uwzględnieniem badań komparatystycznych. Zawiera pogłębioną wiedzę z tej tematyki, wiele postulatów i wniosków dotyczących sposobów poznania naukowego zjawisk o zasięgu globalnym, krajowym i lokalnym, a także utrzymania właściwych relacji między reprezentantami władzy politycznej, oświatowej, przedstawicielami nauki i ogółu ludności. (Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego) Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. pt. Strategie, przepływy i bariery reform szkolnych. Studia z pedagogiki porównawczej prof. dr. hab. Inetty Nowosad oraz prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego Publikacja Strategie, przepływy i bariery reform szkolnych. Studia z pedagogiki porównawczej stanowi wieloperspektywiczny opis dynamiki reform edukacyjnych w warunkach globalizacji. Naszą ambicją jest nie tylko wyjaśnić, jak i dlaczego idee, modele i rozwiązania wędrują pomiędzy krajami, lecz także wyposażyć w narzędzia do ich krytycznej analizy. Książka wpisuje się w dyskusje prowadzone w Polsce: o sensowności porównywania systemów, o presji rankingów i standardów międzynarodowych, o granicach centralizacji i możliwościach decentralizacji, wreszcie o tym, jak łączyć badania z praktyką tworzenia polityk publicznych w edukacji. W naszym przekonaniu przyjęte podejście pozwala lepiej rozumieć zjawiska, które po 1990 roku stały się codziennością. Monografia składa się z dwóch komplementarnych części, które realizują podwójny cel. Część pierwsza, o tytule Konteksty kształtowania polityki edukacyjnej przez rządy krajowe, porządkuje kategorie i język opisu polityk edukacyjnych, wprowadzając polskiego czytelnika w międzynarodowe ramy pojęciowe transferu, zapożyczeń i dyfuzji. Część druga, zatytułowana Komparatystyka polityk publicznych w dziedzinie edukacji. Badania, przepływy i inspiracje, testuje i ilustruje te ramy w szeregu studiów porównawczych i historyczno-analitycznych, pokazując, jak komparatystyka przekłada się na konkret: rozpoznawanie orientacji reformatorskich, krytykę uproszczeń, ostrożne wnioskowanie z danych międzynarodowych i uświadamianie ograniczeń, których nie widać z poziomu pojedynczej szkoły. [...] Obu częściom przyświeca teza, że reformy są jednocześnie procesem politycznym i kulturowym. Podróż idei zawsze odbywa się przez gęstą sieć interesów, procedur i znaczeń przypisywanych przez jednostki i całe społeczeństwa. Dlatego żywimy nadzieję, że książka zaciekawi szerokie grono odbiorców; okaże się przewodnikiem dla badaczy, decydentów, dyrektorów szkół i nauczycieli zainteresowanych sensowną zmianą, która nie gubi kontekstu lokalnego. Pozycja ta bowiem otwiera i porządkuje pole komparatystyki polityk publicznych w edukacji w Polsce, włączając nas w aktualny, międzynarodowy obieg idei. Stanowi propozycję wspólnego języka i zestawu narzędzi, którymi można opisywać oraz wyjaśniać reformy w warunkach globalnych przepływów idei. Wzmacnia to kumulatywność badań i ich porównywalność. Dla praktyków (nauczycieli, dyrektorów, urzędników) niniejsza publikacja może być swoistym kompasem: podpowiada, które rozwiązania warto traktować jako inspiracje, a kiedy zapalić czerwone światło, bo pakiet reform jest jedynie politycznym spektaklem. Dla badaczy to mapa z przykładami: wskazuje na ramy teoretyczne, które dają się operacjonalizować, oraz studia przypadków sprawdzające ich użyteczność. Wspólny przekaz obu części można ująć w słowach: komparatystyka jest w Polsce potrzebna nie po to, by kopiować rozwiązania, lecz by lepiej rozumieć własne problemy, rozpoznawać bariery i projektować sensowne zmiany.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 408474 (1 egz.)
Book
In basket
Problemy doskonałości naukowej / Bogusław Śliwerski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Impuls, 2025. - 194 strony : ilustracja, wykresy ; 21 cm.
(PNiP)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 177-186. Indeks.
Publikacja ukazuje jeden z najważniejszych wycinków polskiego życia akademickiego. Jest dwojako komprehensywna: po pierwsze dzięki swojemu szerokiemu zakresowi przedmiotowemu, spełniając tym samym trudny warunek wyczerpywalności w naukowym ujmowaniu tematu, po wtóre zaś dzięki jego klarowności. Tym tematem jest zagadnienie ścieżki awansowej w akademickiej nauce, głównie w naukach społecznych, a szczególnie pedagogicznych, ujmowane w kategoriach społecznych [], wraz z oświetlaniem indywidualnej kondycji naukowców (także naukowczyń) oraz środowisk, które na nich (na nie) wpływają. Książka ma charakter w pełni pedagogiczny, bo opisuje... [...] (Z recenzji dr. hab. Marka Budajczaka, prof. UAM) Polecamy kolejny wyjątkowy podręcznik akademicki w ramach serii autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. pt. Problemy doskonałości naukowej prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego Zapraszamy do publikacji opiniami recenzentów: Publikacja ukazuje jeden z najważniejszych wycinków polskiego życia akademickiego. Jest dwojako komprehensywna: po pierwsze dzięki swojemu szerokiemu zakresowi przedmiotowemu, spełniając tym samym trudny warunek wyczerpywalności w naukowym ujmowaniu tematu, po wtóre zaś dzięki jego klarowności. Tym tematem jest zagadnienie ścieżki awansowej w akademickiej nauce, głównie w naukach społecznych, a szczególnie pedagogicznych, ujmowane w kategoriach społecznych [], wraz z oświetlaniem indywidualnej kondycji naukowców (także naukowczyń) oraz środowisk, które na nich (na nie) wpływają. Książka ma charakter w pełni pedagogiczny, bo opisuje, nierzadko skrzeczącą, rzeczywistość awansów naukowych, opierając się na doniesieniach z licznych badań. Ponadto komentuje z pozycji aksjonormatywnych, bywa, że gorzko i oskarżycielsko, fakty czy kazusy, odwołując się do fundamentalnego etosu nauki. Wreszcie precyzyjnie informuje osoby zainteresowane rozwojem naukowym o formalno-prawnych warunkach kroczenia ścieżką kariery akademickiej. W swoim ogólnym wydźwięku monografia bardziej podkreśla konieczność bycia rzetelnym na każdym kroku w czasie wspinaczki, niż wskazuje na sam szczyt doskonałości naukowej. Z recenzji dr. hab. Marka Budajczaka, prof. UAM Bogusław Śliwerski, korzystając z osobistych doświadczeń, odnosi się do kwestii doskonałości naukowej i tym samym podąża za przedmiotową legislacją oraz nomenklaturą obecnie obowiązującą w legalnym słowniku formalno-naukowym. Ma to z pewnością znaczenie dla głównych adresatów monografii, czyli młodych kadr nauki młodych uczonych, ponieważ jednoznacznie ujawnia przedmiot podjętych analiz. [] Troska o wysoką naukową jakość pedagogiki jest osią, wokół której Autor rozwija szczegółowe kwestie pracy naukowej i towarzyszących temu rezultatów (zarówno naukowych, jak i instytucjonalnych, w tym formalnych). Jest to głos, który niesie ze sobą walory historyczne, eksplanacyjne, jak również informacyjne oraz inspiracyjne (wyzwalające refleksję). Z recenzji dr. hab. Arkadiusza Żukiewicza, prof. UKEN
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 408473 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again