Sorting
Source
Katalog centralny
(14)
Form of Work
Książki
(14)
Publikacje naukowe
(12)
Status
available
(14)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(14)
Author
Grygieńć Janusz (1980- )
(3)
Bińczyk Ewa (1976- )
(2)
Gużyński Jakub
(2)
Karalus Andrzej
(2)
Markiewka Tomasz (1973- )
(2)
Srnicek Nick (1982- )
(2)
Tarkowski Krzysztof
(2)
Barnat Damian
(1)
Cook Philip J. (1946- )
(1)
Crouch Colin (1944- )
(1)
Czarnecka Agata
(1)
Czernecki Igor (1984- )
(1)
Derra Aleksandra
(1)
Estlund David M. (1958- )
(1)
Fine Cordelia (1975- )
(1)
Frank Robert H. (1945- )
(1)
Gan Elaine
(1)
Hudzik Jan Paweł (1960- )
(1)
Jaroszewski Tomasz
(1)
Rogowska-Stangret Monika
(1)
Ross Aleksandra (1990- )
(1)
Sak Wojciech
(1)
Skinner Quentin (1940- )
(1)
Tsing Anna Lowenhaupt (1952- )
(1)
Williams Alex (1981- )
(1)
Wróblewski Michał (filozof)
(1)
Łuka Alicja (tłumacz)
(1)
Year
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(9)
Time Period of Creation
2001-
(11)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(14)
Language
Polish
(14)
Subject
Kapitalizm
(4)
Liberalizm
(3)
Demokracja
(2)
Filozofia kultury
(2)
Filozofia polityczna
(2)
Polityka
(2)
Społeczeństwo
(2)
Administracja publiczna
(1)
Antropologia mediów
(1)
Autorytet
(1)
Badania naukowe
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Degradacja środowiska
(1)
Dobro wspólne
(1)
Dyskurs
(1)
Ekologia
(1)
Etyka
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia komunikacji
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Funkcjonariusze publiczni
(1)
Globalizacja
(1)
Gramsci, Antonio (1891-1937)
(1)
Gąska sosnowa
(1)
Handel
(1)
Ideologia
(1)
Indywidualizm (filozofia)
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Konkurencja
(1)
Kościół a państwo
(1)
Kultura
(1)
Kultura masowa
(1)
Laicyzacja
(1)
Metafilozofia
(1)
Modalność (filozofia)
(1)
Model biznesowy
(1)
Mózg
(1)
Neurobiologia
(1)
Partnerstwo publiczno-prywatne
(1)
Platforma internetowa
(1)
Populizm (ideologia)
(1)
Postęp techniczny
(1)
Płeć
(1)
Radykalizm
(1)
Religia
(1)
Republikanizm
(1)
Rozwój gospodarczy
(1)
Ruchy społeczne
(1)
Seksizm
(1)
Semantyka
(1)
Sfera publiczna
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Subkultura
(1)
Sukces
(1)
Teizm
(1)
Teoria komunikacji i mediów
(1)
Teoria poznania
(1)
Tocqueville, Alexis de (1805-1859)
(1)
Ultramontanizm
(1)
Utowarowienie
(1)
Wiara
(1)
Wiedza
(1)
Wolność
(1)
Władza
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Środowisko przyrodnicze
(1)
Subject: time
1901-2000
(6)
2001-
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
1801-1900
(2)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1939-1945
(1)
1945-
(1)
Subject: place
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Wielka Brytania
(2)
Europa
(1)
Francja
(1)
Genre/Form
Monografia
(4)
Opracowanie
(4)
Esej
(3)
Domain
Polityka, politologia, administracja publiczna
(5)
Filozofia i etyka
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Historia
(2)
Biologia
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
14 results Filter
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Na stronie tytułowej: Laureat konkursu na najlepszą rozprawę z filozofii społeczno-politycznej.
Bibliografia na stronach 369-391. Indeks.
Czy określenie współczesnego świata zachodniego mianem świeckiego jest zasadne? Biorąc pod uwagę upadek „tezy sekularyzacyjnej”, zakładającej ścisły związek między powstaniem nowoczesności a atrofią wiary, a także obserwowane w wielu społeczeństwach zachodnich zjawisko „deprywatyzacji” religii, taka diagnoza współczesności musi wydać się co najmniej wątpliwa. Dlaczego zatem Charles Taylor, uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych filozofów, w taki właśnie sposób określa czasy, w których żyjemy? Czy bliższy prawdy nie jest – głoszony przez przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych – pogląd o nastaniu porządku postświeckiego? Prezentowana książka omawia podstawowe cechy współczesnej kultury, które, w przekonaniu kanadyjskiego myśliciela, świadczą o jej świeckim charakterze.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359897 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Tytuł oryginału: The knowledge corrupters : hidden consequences of the financial takeover of public life.
Bibliografia na stronach 191-198. Indeks.
"Napisałem "Psucie wiedzy" (2015), chcąc zwrócić uwagę na to, że wiedza finansowa wypierała inne rodzaje wiedzy w coraz bardziej niepokojący sposób, zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej. […] Napisałem jednak tę książkę za wcześnie! Powstała ona, zanim świat polityki dostarczył nam nowych, poważnych przykładów psucia wiedzy, a w gruncie rzeczy przejawów pogardy dla niej: zanim w zadziwiającej nas drugiej połowie 2016 roku wymyślono określenie „postprawda”; zanim zwolennicy opuszczenia Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo zaczęli używać słowa „ekspert” w charakterze obelgi; zanim Donald Trump odrzucił przekonanie, że wiedza naukowa ma rozstrzygające znaczenie w decydujących debatach dotyczących zmiany klimatycznej; zanim jego doradczyni Kellyanne Conway ukuła wyrażenie „fakty alternatywne”. W Psuciu wiedzy zidentyfikowałem pewne procesy, aczkolwiek nie przewidziałem, że dojdzie do ich kulminacji, która w tak istotny sposób odmieni funkcję wiedzy w debacie politycznej. Colin Crouch." (fragment przedmowy do polskiego wydania)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 355986 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Praca doktorska. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2019.
Bibliografia na stronach 195-201. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Praca nagrodzona w Konkursie na Najlepszą Rozprawę z Filozofii Społeczno-Politycznej UMK, 2020
O ile większość liberałów broni wolności, odnosząc się do materialistycznego i hedonistycznego utylitaryzmu albo do teorii praw człowieka, albo do aksjologicznego pluralizmu, o tyle Tocqueville broni wolności, przede wszystkim odnosząc się do religii. Autor rozprawy jest w pełni świadomy tej unikalnej swoistości myśli Tocqueville’a. Rozprawa Czerneckiego świadczy o wysokim poziomie kompetencji autora. Mając głęboką wiedzę z zakresu myśli Tocqueville’a oraz literatury przedmiotu dotyczącej tej problematyki, Czernecki proponuje kilka oryginalnych interpretacji najważniejszego aspektu myśli Tocqueville’a i potrafi umiejętnie bronić swych tez za pomocą dobrze dobranych argumentów. Fragment recenzji
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381248 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia na stronach 391-399. Indeks.
Opracowanie przekładu zostało przygotowane w ramach realizacji projektu badawczego nr 2014/13/D/HS1/00890 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki
Wydaje się, że demokracja oddaje władzę masom bez względu na jakość podejmowanych przez nie decyzji politycznych. Troska o tę jakość zwraca nas w stronę antydemokratyczną, w kierunku rządów ludzi, którzy są najmądrzejsi. Częściowo z tego powodu autorzy traktatów filozoficznych poświęconych wartości demokracji tak często starają się wyjaśnić, czemu powinniśmy demokratyzować politykę, nawet jeśli nie będzie prowadziło to do podejmowania dobrych decyzji. Uważam takie wytłumaczenia za nieprzekonujące i postaram się dostarczyć mocniejszych argumentów za demokracją. Moim celem jest wykazanie, że troska o jakość decyzji politycznych, odpowiednio ograniczona przez inne zasady, przemawia na korzyść demokratycznych reguł gry. (Fragment rozdziału pierwszego)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360140 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia, netografia na stronach 337-381. Indeks.
Możemy być uprzedzeni, nawet jeśli tego nie chcemy. Myślę, że niewiele osób przyznałoby, że kobiety należy oceniać zgodnie z wyższymi, trudniejszymi i zmiennymi standardami; karać je za zachowanie akceptowane u mężczyzn; albo uznawać za słuszne, że płaci się im mniej za tę samą pracę. Jednak, gdy kategoryzujemy kogoś jako mężczyznę lub kobietę […], automatycznie aktywujemy skojarzenia związane z płcią i odbieramy go/ją przez filtr kulturowych przekonań i norm. To seksizm, który zszedł do podziemia – nieświadomy i niezamierzony.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360373 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Tytuł oryginału: The winner-take-all society : how more and more Americans compete for ever fewer and bigger prizes, encouraging economic waste, income inequality, and an impoverished cultural life.
Bibliografia na stronach 293-307.
Rynki dla zwycięzców mają wiele negatywnych konsekwencji, które będą głównym przedmiotem naszego zainteresowania. Zwiększyły one różnice między bogatymi a biednymi. Zwabiły część najbardziej utalentowanych obywateli do wykonywania społecznie nieproduktywnych, a czasami nawet destrukcyjnych zadań. W gospodarce, która już wcześniej inwestowała zbyt mało w przyszłość, wprowadziły szkodliwe wzory inwestycji i konsumpcji. W pośredni sposób doprowadziły do tego, że najwybitniejsi studenci trafiają do wąskiego grona elitarnych instytucji. Jeszcze bardziej utrudniły znalezienie produktywnej niszy osobom, których talenty objawiają się dopiero w późniejszym okresie życia. Rynki dla zwycięzców ukształtowały także naszą kulturę i nasz język w sposób, który wielu ludzi uważa za wysoce niepokojący […]. Podczas gdy zwolennicy wolnego rynku utrzymują, że bodźce rynkowe prowadzą do społecznie korzystnych rezultatów, my twierdzimy, że rynki dla zwycięzców przyciągają zbyt wielu uczestników, co skutkuje wytworzeniem nieefektywnych wzorców konsumpcji i inwestycji, a w wielu przypadkach prowadzi do psucia naszej kultury.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344073 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia, netografia na stronach 323-338. Indeks.
„Z wewnętrznego rozdarcia pomiędzy tym co powszechne i indywidualne, konieczne i zmienne rodzi się komunikacja, której celem jest pojednanie pozwalające wydobyć to, co przedpojęciowe. […] Tyle że proces komunikacji wymaga środków pośredniczących, wymaga mediacji […] Gdzie zatem miejsce na bezpośredniość i obietnicę prawdy o bycie? Nadzieje te pokładamy w presemiotyce, której ślady tropimy od początków kształtowania się ludzkiej kultury. […] Bo o cóż innego chodzi uczestnikom komunikacji, jak o osiągnięcie poczucia skomunikowania a ono zostaje powołane do istnienia w przestrzeni między mną, tobą i światem tworząc jedno. Presemiotyka stanowi zatem cenne dopełnienie w rozumieniu tego, czym jest komunikacja oraz tego, jak jest ona możliwa, niezależnie od ostatecznie niejasnego statusu ontologicznego bezpośredniości. Bo zaczynamy rozumieć, że kiedy chcemy w pełni odsłonić istotę komunikacji musimy ujmować ją całościowo, jak mowę dopełnia cisza, znaczenie obrazu towarzyszące mu passpartout, tak konieczne dla komunikacji zmediowanie musi być uzupełniane o co najmniej wyobrażone poczucie jedności w bezpośredniości.” (fragment recenzji wydawniczej)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 395887 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia na stronach 549-562.
Mianem ideologii najczęściej określa się zespół idei i przekonań, które wyrażają warunki i doświadczenia życiowe określonej grupy lub klasy społecznej, jak i promują oraz legitymizują dążenia tej grupy do osiągnięcia określonych celów. Niniejsza praca proponuje jednak spojrzeć na to zagadnienie szerzej. „Ideologia” jest tu traktowana jako pojęcie zmącone czy też hybrydalne, łączące w sobie różne perspektywy badawczo-problemowe, gdzie krzyżują się rozmaite interpretacje i krytyczne polemiki. Celem monografii jest historyczna rekonstrukcja metaepistemologicznych przesłanek określających „warunki możliwości” dyskursu „ideologii” oraz jego modalności. Koncentruje się nie tylko na metamorfozach samego pojęcia „ideologii”, ale i na przekształceniach semantycznych całej rodziny pojęć kojarzonych z „ideologią”: „krytyki”, „racjonalności”, „emancypacji”, „dialektyki” czy „podmiotu”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 378688 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 325055 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Tytuł oryginału: Platform capitalism.
Bibliografia, netografia na stronach 103-118.
Kapitalizm platform Nicka przedstawia ekonomiczną historię kapitalizmu oraz zagadnienie wpływu, jaki wywarły nań technologie cyfrowe, uwzględniając zarazem różnorodność form ekonomicznych, a także napięcia konkurencyjne wpisane we współczesną gospodarkę. Książka ta wychodzi od prostego założenia, że możemy się wiele dowiedzieć o największych spółkach technologicznych, jeśli będziemy je traktować jako aktorów ekonomicznych w ramach kapitalistycznego systemu produkcji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 394180 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia na stronach 307-348. Indeks.
Finansowanie tłumaczenia rozdziałów 7-8 i Podsumowania: Narodowe Centrum Nauki
Jakikolwiek ruch społeczny, który pragnie zachować polityczną sprawczość i znaczenie, musi stawić czoła opisanym wyżej możliwościom rozwojowym naszego świata technologicznego. Nasza wyobraźnia społeczna musi wykraczać poza ograniczenia narzucane jej przez kapitalizm. Zamiast zabiegać o takie marginalne ulepszenia, jak wydłużenie średniej długości życia baterii czy poprawa mocy obliczeniowej komputerów, przygotowując się na świat po kapitalizmie, lewica powinna podsycać marzenia rodem z klasycznego science fiction - o dekarbonizacji gospodarki, podróżach kosmicznych czy gospodarce opartej na robotyce. Neoliberalizm, bez względu na to, jak trwały wydaje się dzisiaj, nie musi z konieczności przetrwać w przyszłości. Podobnie jak każdy znany nam wcześniej system społeczny, nie będzie on trwał wiecznie. Naszym zadaniem jest teraz wymyślić, co stanie się w następnej kolejności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 356303 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Tytuł oryginału: "The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins", 2015.
Indeks.
Gąski sosnowe to dzikie grzyby rosnące w lasach zaburzonych przez działalność człowieka. Podobnie jak szczury, szopy pracze i karaluchy, są w stanie do pewnego stopnia znieść środowiskowy bałagan pozostawiony przez ludzi.
Gąski sosnowe jednak nie są szkodnikami, ale uznanymi smakołykami. Tak jest przynajmniej w Japonii, gdzie osiągają niekiedy tak wysokie ceny, że stają się najdroższymi grzybami na ziemi.
Gąski sosnowe potrafią dbać o drzewa i w ten sposób pomagają regenerować się lasom rosnącym w niesprzyjających miejscach. Podążanie za tymi grzybami prowadzi nas ku możliwościom współistnienia w zaburzonym środowisku. To nie wymówka, by dalej pustoszyć świat. Nie da się jednak ukryć, że właśnie gąski sosnowe pokazują nam, jak wspólnie przetrwać. […]
W tej książce badam handel gąską sosnową i jej ekologię, by podjąć temat niestabilnych dochodów i rozchwianego środowiska.
Okazuje się, że w każdym analizowanym przypadku otacza mnie fragmentaryczność, mozaika ruchomych asamblaży splątanych ze sobą sposobów życia, każdy z nich pozostaje otwarty na różne czasowe rytmy i przestrzenne zakrzywienia. Uważam, że tylko zdanie sobie sprawy z tego, że obecna niepewność jest stanem powszechnym jak ziemia długa i szeroka, pozwoli zobaczyć kondycję naszego świata. […]
Musimy ponownie uruchomić wyobraźnię, by móc zdać sobie sprawę z nieregularnej nieprzewidywalności, która stała się sednem naszej obecnej sytuacji. Celem tej książki jest wesprzeć ten proces z pomocą grzybów. (Fragment Prologu)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402504 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Bibliografia, netografia na stronach 401-416. Indeks.
Publikacja skupia się na najważniejszych elementach politycznej filozofii Antonia Gramsciego - teorii państwa, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego, zdrowego rozsądku i intelektualistów - by na ich podstawie zaproponować ujęcie władzy z perspektywy kluczowego dla autora "Zeszytów więziennych" pojęcia - hegemonii. Według Antonia Gramsciego kluczem do zrozumienia współczesnej polityki jest relacja pomiędzy władzą a społeczeństwem oraz sama dynamika rozwiniętych społeczeństw kapitalistycznych. Ta ostatnia sprawia, że celem polityki jest osiąganie konsensusu, wygrywanie przyzwolenia, a nie stosowanie bezpośredniego przymusu. Dla włoskiego filozofa władza nie jest związana jedynie z instytucjami państwa, ale upowszechnia wartości i idee, wpływa na funkcjonowanie instytucji społecznych, reprodukuje się w kulturze popularnej czy wiedzy potocznej, kształtuje dominujący światopogląd. Książka analizuje również dwa rozwinięcia filozofii Gramsciego. Pierwszym z nich są prace szkoły z Birmingham, która nie tylko twórczo rozwinęła koncepcję hegemonii, ale również użyła jej do szeregu empirycznych analiz kultury współczesnej. Drugą kontynuacją Gramsciańskiej myśli jest filozofia Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe. W swojej słynnej Hegemonii i socjalistycznej strategii dokonali oni reinterpretacji myśli włoskiego filozofa, używając do tego narzędzi postrukturalistycznej filozofii dyskursu, wprowadzając zupełnie nowe odczytanie pojęcia hegemonii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 342850 (1 egz.)
Book
In basket
(Polityka w Kulturze)
Tł. z ang.
Książka ta powstawała w czasie, gdy w metropoliach Wielkiej Brytanii doszło do największych od lat zamieszek ulicznych (sierpień 2011 roku). Mieszkańcy Londynu, Manchesteru czy Birmingham plądrowali sklepy, supermarkety, centra handlowe, kradli telewizory, kamery, aparaty fotograficzne, podpalali budynki i bili się z policją. Zygmunt Bauman słusznie zauważył, że był to efekt nowego rodzaju wykluczenia, wykluczenia konsumpcyjnego: "Nie są to zamieszki spowodowane głodem czy brakiem chleba. To są rozruchy wybrakowanych i zdyskwalifikowanych konsumentów". W podobnym tonie wypowiadał się Philippe Marliere: To zabawne, ale zarówno poprzedni, jak i obecny rząd od lat powtarzają, że świadectwem osobistego sukcesu jest posiadanie różnych dóbr, między innymi tych gadżetów, które młodzi ludzi kradli ze sklepów. Jak wiemy, siła kapitalizmu leży w wytwarzaniu nowych dóbr i usług, których na ogół nikt nie potrzebuje, ale kapitalizm nakłania nas do ich kupna. W tak konsumpcyjnym i materialistycznym społeczeństwie jak nasze, jeśli nie jesteś w stanie kupować, jesteś postrzegany jako wyrzutek i nieudacznik.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 319538 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again