Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(15)
Forma i typ
Książki
(15)
Publikacje naukowe
(14)
Dostępność
dostępne
(15)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(14)
Biblioteka Muzyczna
(2)
Autor
Hejmej Andrzej (1970- )
(4)
Kucia-Kuśmierska Katarzyna
(3)
Ciemiera Katarzyna
(2)
Górny Tomasz
(2)
Sepielak Paweł
(2)
Skwara Marta
(2)
Szczęsna Ewa (1967- )
(2)
Birkholc Robert (1986- )
(1)
Chojnowski Przemysław (1975- )
(1)
Kubiński Piotr (1986- )
(1)
Kujawska-Kot Anna
(1)
Leszczyński Marcin (filolog)
(1)
Pigulak Joanna
(1)
Pisarski Mariusz (1973- )
(1)
Reimann-Czajkowska Aleksandra
(1)
Skowera Maciej (1989- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(9)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(14)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Temat
Komparatystyka
(6)
Literatura polska
(6)
Intermedialność
(3)
Korespondencja sztuk
(3)
Literatura
(3)
Muzyka
(3)
Tematy i motywy
(3)
Teoria literatury
(3)
Barańczak, Stanisław (1946-2014)
(2)
Dźwięk
(2)
Film
(2)
Film polski
(2)
Głos
(2)
Hulewicz, Witold (1895-1941)
(2)
Literatura amerykańska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Multisensoryczność
(2)
Akuzmatyka
(1)
Aronofsky, Darren (1969- )
(1)
Barrie, J. M. (1860-1937)
(1)
Baum, L. Frank (1856-1919)
(1)
Bertolucci, Bernardo (1941-2018)
(1)
Carroll, Lewis (1832-1898)
(1)
Czytanie na głos
(1)
Dyskurs
(1)
Film amerykański
(1)
Film europejski
(1)
Film tajlandzki
(1)
Filozofia francuska
(1)
Fotografie
(1)
Gry komputerowe
(1)
Herz, Juraj (1934-2018)
(1)
Hipertekst i hipermedia
(1)
Interdyscyplinarność
(1)
Intersemiotyczność
(1)
Kenoza (teologia)
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Królikiewicz, Grzegorz (1939-2017)
(1)
Kultura audiowizualna
(1)
Kultura oralna
(1)
Lachmann, Piotr (1935- )
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura elektroniczna
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura pogranicza
(1)
Literatura światowa
(1)
Majewski, Lech (1953- )
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Mann, Thomas (1875-1955)
(1)
Mowa pozornie zależna
(1)
Muzyka fińska
(1)
Muzyka polifoniczna
(1)
Narracja
(1)
Odbiór dzieła literackiego
(1)
Oratorium (utwór muzyczny)
(1)
Osoby transpłciowe
(1)
Performatyka
(1)
Polifoniczność (literatura)
(1)
Postacie fikcyjne
(1)
Przekłady
(1)
Regionalizm
(1)
Rybczyński, Zbigniew (1949- )
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921-2014)
(1)
Saariaho, Kaija (1952- )
(1)
Sound studies
(1)
Stone, Oliver (1946- )
(1)
Subiektywizm
(1)
Sztuczna inteligencja
(1)
Teoria filmu
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Transkrypcja i transliteracja
(1)
Transpłciowość
(1)
Weil, Simone (1909-1943)
(1)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: dzieło
Alice's adventures in Wonderland
(1)
Conformista (film)
(1)
Doktor Faustus
(1)
Natural born killers (film)
(1)
Passion de Simone
(1)
Peter Pan
(1)
Peter Pan in Kensington Gardens
(1)
Peter and Wendy
(1)
Requiem for a dream (film)
(1)
Spalovač mrtvol (film)
(1)
Tańczący jastrząb (film)
(1)
Through the looking-glass
(1)
Wiersze przeczytane
(1)
Wonderful wizard of Oz
(1)
Temat: czas
2001-
(15)
1901-2000
(14)
1801-1900
(7)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Gatunek
Monografia
(9)
Praca zbiorowa
(4)
Opracowanie
(3)
Literatury europejskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(12)
Kultura i sztuka
(9)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Historia
(3)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Filozofia i etyka
(1)
15 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Książka jest nieco zmodyfikowaną wersją rozprawy doktorskiej obronionej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w 2018 r.
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 311-328. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
"Podwójna perspektywa" to książka o subiektywizacji, o myślach, emocjach i odczuciach bohaterów wyrażanych przez wieloznaczną i często zaskakującą formę filmową. Przedmiotem badań są filmy, w których zabiegi audiowizualne tworzą różnorodne wariacje dotyczące stanów psychicznych postaci. Wewnętrzna perspektywa bohaterów i zewnętrzna perspektywa narracyjna nakładają się na siebie i wchodzą w rozmaite relacje, angażując widza emocjonalnie i zachęcając do interpretacji. Autor pokazuje, jak za pomocą niezwykle złożonych środków stylistycznych twórcy filmowi kreują wielowymiarowy świat wewnętrzny.
Publikacja ta nie tylko przynosi nowe teoretyczne rozpoznania dotyczące subiektywizacji, lecz także dostarcza praktycznych narzędzi do analizy filmów, w których narracja została przefiltrowana przez perspektywę postaci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355095 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia na stronach 287-304. Indeks.
Współfinansowanie: Katedra Literatur Słowiańskich (Uniwersytet Wiedeński), Uniwersytet Europejski Viadrina (Frankfurt nad Odrą)
Streszczenie w języku niemieckim.
Muzeum w Gliwicach jest współwydawcą monografii Przemysława Chojnowskiego i nie jest to dziełem przypadku. Gliwice są bowiem miejscem kluczowym dla Petera (Piotra) Lachmanna, którego biografia nierozerwalnie splata się z dziejami Górnego Śląska, a jego twórczość wyrasta z doświadczeń polsko-niemieckiego pogranicza. Metamorfoza niemieckich Gliwic - miasta urodzenia i dorastania pisarza - stała się dla twórcy jedną z figur bycia "pomiędzy". To właśnie tu w trakcie studiów na Politechnice Śląskiej Lachmann współtworzył teatr satyryczny i na fali Października '56 roku zadebiutował jako polski poeta.
Książka Przemysława Chojnowskiego jest teoretycznie dobrze uzasadnionym, głęboko przemyślanym oraz dobrze napisanym studium, które przedstawia pasjonującą postać polsko-niemieckiego pisarza i transdyscyplinarnego artysty w niewielkim stopniu znanego polskiej humanistyce. Monografia ukazuje biograficznie uwarunkowane aspekty dwujęzyczności i kulturowej biwalencji jako figuracje podmiotu liminalnego czy też liminalnej sytuacji egzystencjalnej. Mocną stroną tej pracy jest niezwykle dokładna lektura, trafna kontekstualizacja historyczno-kulturowa i biograficzna, a także […] uważna analiza tekstów Lachmanna. Zwłaszcza w analizach liryki uwidaczniają się umiejętności filologiczne monografisty i jego wyraźne zainteresowania zjawiskami kontaktów językowych i kulturowych. (Z recenzji prof. M. Marszałek, Uniwersytet Poczdamski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392191 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Polifonia : od muzyki do literatury / Tomasz Górny. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2017. - 236, [1] strona : ilustracje, nuty ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia na stronach 197-226. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach wsparcia przyznanego dla Uniwersytetu Warszawskiego na działalność statutową młodych naukowców
Polifonia stanowi wyjątkowo cenną i inspirującą propozycję interpretacyjną – jest niewątpliwie jedną z ciekawszych prac, jakie w ostatnich latach pojawiły się w obszarze polskich badań muzyczno-literackich. Nowatorstwo idzie w parze z solidnym zapleczem faktograficznym i historycznym; książka z jednej strony dostarcza wzorcowo usystematyzowanej wiedzy na temat używanych pojęć i orientacji badawczych, z drugiej zaś inspiruje oryginalnymi, odkrywczymi tezami interpretacyjnymi, wspartymi przekonującą, kunsztowną argumentacją. Książka jest wartościowa nie tylko pod względem zastosowanych w niej ujęć i konceptów, ale i sposobu ich przedstawienia – klarownego, skrupulatnego, ujętego w ramy eleganckiego, sugestywnego języka. (dr hab. Iwona Puchalska Katedra Komparatystyki Literackiej Uniwersytetu Jagiellońskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363612 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dźwięk - głos - literatura : przestrzenie intermedialności / redakcja naukowa Andrzej Hejmej, Katarzyna Kucia-Kuśmierska, Katarzyna Ciemiera. - Kraków : Universitas, copyright 2024. - 469, [3] strony, [10] stron tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, nuty ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnym tytułem. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia na stronach 411-450. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
"Na recenzowany tom składają się studia interdyscyplinarne sytuujące się na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii, teorii muzyki, sound studies, kulturoznawstwa i medioznawstwa. Zagadnieniem centralnym książki jest głos w jego różnych aspektach – jako zjawisko zmysłowe, jako przejaw bezpośredniej obecności autora, jako fenomen fizjologiczny, jako narzędzie perswazji, jako pole eksperymentu, a nawet jako pejzaż dźwiękowy. Takie podejście przesuwa perspektywę badawczą z tradycyjnego zapisu (słów, dźwięków) ku performatywności, wydarzeniowości, konkretności i ulotności głosu. Autorki i autorzy zamieszczonych w książce artykułów nie dążą jednak do prostego przeciwstawienia głosu zapisowi, starają się natomiast wyartykułować bogate niuanse ich współzależności. Książka podejmuje temat aktualny i – biorąc pod uwagę rozwój mediów – przyszłościowy. Stanowi ważny przyczynek do dyskusji o paradygmatycznej zmianie kulturowej." [Dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM, Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 400080 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dźwięk i głos : rezonans literatury / redakcja naukowa Andrzej Hejmej, Katarzyna Kucia-Kuśmierska, Katarzyna Ciemiera. - Kraków : Universitas, copyright 2025. - 465, [3] strony, [2] strony tablic : faksymilia, nuty ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia, netografia na stronach 411-448. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Seria Projekty Komparatystyki Monografia jest kontynuacją czy też rozwinięciem wcześniejszego tomu zatytułowanego Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności, który ukazał się w roku 2024 nakładem Wydawnictwa Universitas (…). Zbiór ten wpisuje się jednoznacznie w obszar badań kluczowych dla współczesnej humanistyki. W oczywisty sposób patronują całości Jean-Luc Nancy czy Roland Barthes, a także Jacques Derrida, Jacques Lacan i Pascal Quignard – chodzi oczywiście o refleksję tych myślicieli na temat głosu i słuchania – podstawowych kategorii, wokół których skomponowane zostały obydwa tomy. Jest to książka, która (…) wraz z poprzednią dostarcza polskiej komparatystyce współczesnej wielu doskonałych narzędzi i metod badania tekstów literackich w oparciu o narzędzia innych dyscyplin humanistycznych; szeroko otwiera horyzonty badawcze i pozwala odsłonić w dobrze znanych tekstach zaskakujące obszary znaczeniowe, które bez narzędzi komparatystycznych pozostawałyby ukryte czy po prostu niedostrzeżone. Obydwu tych książek nie da się pominąć w przyszłych badaniach nad głosem i dźwiękiem; są one nie tylko inspirujące, ale też podsuwają badaczom całą bogatą sieć pojęciową (rozwinięcia takich pojęć, jak „audiolektura”, „muzyczność”, „skryptoralność”, „widmo głosu”, „tekst intermedialny”) i narzędziową, z której wielu będzie w przyszłości korzystać. Będą to książki podstawowe dla wszystkich komparatystów (i nie tylko), którzy zechcą zajmować się podobnymi problemami badawczymi. Prof. dr hab. Adam Dziadek Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytet Śląski w Katowicach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406682 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Skryptoralność : literatura w dobie społeczeństwa medialnego / Andrzej Hejmej. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2022. - 315, [4] strony, [1] karta tablic, [1] karta tablic złożona : faksymilia ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki (Polskie Stowarzyszenie Komparatystyki Literackiej))
Bibliografia na stronach 241-286. Indeksy.
Książka ta jest próbą diagnozowania nowej sytuacji literatury w społeczeństwie medialnym, kształtowanej za sprawą procesów słyszenia i praktyk słuchania, a jednocześnie sytuacji komparatystyki (i szerzej: literaturoznawstwa) jako dyscypliny uprawianej w charakterystycznych dla współczesnej kultury warunkach intermedialności. W centrum uwagi pozostają trzy zasadnicze kwestie: po pierwsze, fenomen słyszenia/słuchania w świecie XX i XXI wieku (ekspansywność dźwięku, kakofonia medialna, hiperestezja słuchowa, doświadczenie akuzmatyczne związane z różnymi formami słuchania pośredniego); po drugie, reperkusje doświadczenia audialnego w przypadku literatury nowoczesnej (procesy słyszenia i praktyki słuchania wpływające na twórczość literacką i sposób funkcjonowania literatury w społeczeństwie medialnym); po trzecie – w konsekwencji – możliwość wykorzystania w dzisiejszej refleksji literaturoznawczej wiedzy z zakresu nowych badań nad dźwiękiem i tym samym przekraczania ograniczeń tradycyjnego literaturoznawstwa monomedialnego. Proponowane interpretacje twórczości przedstawicieli pierwszych awangard, zapisów Witolda Hulewicza, nietypowych przekładów Stanisława Barańczaka czy poezji i realizacji głosowych Tadeusza Różewicza ujawniają rozmaite konsekwencje bycia w dźwięku. Szeroko rozpatrywane nowoczesne doświadczenie audialne prowadzi do sformułowania głównej tezy: literaturę jako taką – w realiach społeczeństwa medialnego, w kulturze akuzmatycznej – proponuję traktować w kategoriach nie tylko pisma (zgodnie z utrwaloną tradycją literaturoznawczą), lecz skryptoralności – jako fenomen pisma i zarazem fenomen głosu (dźwięku).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376994 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Jagielloński. Wydział Polonistyki.
"Zgromadzone w tomie "Transpozycje : muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej" teksty są przede wszystkim studiami o charakterze interpretacyjnym, w których aspekty metodologiczne, często zresztą precyzyjnie zarysowane, schodzą na dalszy plan. Cały tom układa się w imponujący i - mimo niekiedy odmiennych optyk metodologicznych - w gruncie rzeczy spójny obraz spotkań nowoczesnej literatury i muzyki. I jakkolwiek tytułowe zjawisko nie zostało wyczerpane (bo zresztą być nie mogło), "Transpozycje" z pewnością przez długie lata stanowić będą ważny punkt odniesienia dla wszystkich humanistów zainteresowanych artefaktami z pogranicza literatury i muzyki oraz - szerzej - kwestią współczesnych przejawów korespondencji sztuk. Pozostaje mi jedynie wyrazić nadzieję, że zbiór studiów stanowić będzie zaledwie początek szerszej inicjatywy naukowo-wydawniczej, poświęconej eksploracji pograniczy muzyki i literatury." (Prof. dr hab. Marcin Gmys)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339613 (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 4630 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia, netografia na stronach 341-370. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Polskie Stowarzyszenie Komparatystyki Literackiej, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Książka jest bez wątpienia pozycją wartościową, prezentującą tak teorię, jak i praktykę badawczą z obszaru nowoczesnej komparatystyki – zajmującej się problematyką „inter”: interdyscyplinarną, interdyskursywną, intersemiotyczną, interartystyczną, intermedialną. Zarówno zbiera związane z nią wątki (ich część, mamy bowiem współcześnie do czynienia z niezwykle obszernym i różnicowanym przedmiotem badań „inter”), jak i wyznacza horyzont przyszłej możliwej refleksji porównawczej. Jeśli miałbym syntetycznie wskazać na zalety publikacji, wymieniłbym właśnie wspomniane: nowoczesność (zwłaszcza na polskim gruncie komparatystycznym, zdominowanym przez tradycyjne ujęcia historycznoliterackie) oraz przede wszystkim różnorodność zebranych artykułów, gwarantującą odkrywczą przygodę intelektualną na obszarze dzisiejszej komparatystyki. Dr. hab. Michał Kuziak, prof. UW Zakład Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392226 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kenosis : Simone Weil i Kaija Saariaho / Katarzyna Kucia-Kuśmierska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2022. - 366, [2] strony, [9] kart tablic złożonych : nuty ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia, netografia na stronach 339-354. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Książka stanowi próbę interpretacji wymiaru kenotycznego w refleksji Simone Weil oraz „audioportretu” filozofki – oratorium "La Passion de Simone" Kaiji Saariaho (2006). Utwór muzyczny fińskiej kompozytorki w całości odnosi się do sylwetki oraz myśli Weil, a jego ukształtowanie formalne jest wzorowane na nabożeństwie Drogi Krzyżowej. W centrum uwagi znajduje się problem kenozy, rozpatrywany w kontekstach filozoficzno-teologicznych, estetycznych, hermeneutycznych oraz etycznych – zarówno w odniesieniu do pisarstwa Weil, jak i muzyki Saariaho.
Myśl francuskiej filozofki została ujęta w perspektywie postsekularnej avant la lettre, a szczególną uwagę autorka poświęca motywom kenozy, (nie)obecności Boga, kenotycznej uważności, bliskiej postsekularnemu pojęciu adoracji w kontakcie z drugim człowiekiem, oraz etycznej postawy miłosierdzia wobec anonimowego bliźniego. Otwiera tym samym na nowo dyskusję na temat doniosłości myśli Weil w dzisiejszym momencie historycznym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377981 (1 egz.)
Książka
W koszyku
CiałoTeksty : literackie i filmowe reprezentacje transpłciowości / Anna Kujawska-Kot. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2024. - 480, [3] strony, [8] stron tablic, [1] karta tablic : faksymilia, fotografie, ilustracja, portrety ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 391-439. Indeksy.
Współfinansowanie: Rektor Uniwersytetu Warszawskiego
Streszczenie w języku angielskim.
Autorka rozpatruje problem niezgodności między płcią doświadczaną przez bohatera a płcią przypisaną mu przy urodzeniu, podejmuje też temat tranzycji – stopniowego uzewnętrzniania tożsamości płciowej w wyniku procesów psychologicznych, społecznych, prawnych oraz medycznych. Analizując i interpretując doświadczenia transpłciowych kobiet i transpłciowych mężczyzn, sięga po przykłady literackie i filmowe powstałe głównie w ostatnich kilku dekadach. Podmiot, narracja, ciało, tekst, ciałopisanie, intertekstualność, palimpsest, oksymoron, lustro, lalka, maszyna do pisania, ekran, dowód osobisty czy fotografia – to pojęcia kluczowe dla przyjętej perspektywy badawczej. Otwierają one przed czytelnikiem nowe obszary poznania prezentowanych tekstów kultury oraz doświadczeń bohaterów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393806 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 271-296. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań)
Książka stanowi wieloaspektowe studium intermedialnych i transmedialnych relacji między dynamicznie rozwijającymi się grami cyfrowymi oraz filmem. Autorka, przywołując bogaty materiał egzemplifikacyjny, dowodzi, że w konsekwencji oddziaływania na siebie obu mediów dochodzi do ich ewolucji oraz nieustannych przetworzeń w obszarze poetyk, struktur i systemów medialnych. Analiza różnorodnych gier cyfrowych pozwala wykazać, w jaki sposób użycie środków kinematograficznego wyrazu oddziałuje na gameplay, a w szerszym kontekście - na zanurzenie użytkownika w wirtualną rzeczywistość. Twórcy gier wideo eksploatują i reinterpretują kinematograficzne struktury audiowizualne, narracyjne, gatunkowe oraz dramaturgiczne, wykorzystują i transformują elementy filmowego języka po to, aby symulować doświadczenie filmu w grze. W ten sposób tworzy się ponadmedialne, kulturowe porozumienie z odbiorcą/użytkownikiem - gry okazują się kolejnym źródłem doświadczenia tego, co "filmowe", a to, co "filmowe" staje się przecież coraz częściej synonimem tego, co rzeczywiste.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376443 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia, netografia na stronach 271-287. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
"Książka Mariusza Pisarskiego przekonująco udowadnia, że literaturoznawstwo, studia kulturowe i humanistyka w ogólności powinny włączać interaktywne fikcje i – szerzej – literaturę elektroniczną do swoich badań. Figury obecności w cyfrowych mediach to praca dojrzała, napisana językiem naukowym, opartym na precyzyjnej terminologii, ale jednocześnie stylem przejrzystym i jasnym; praca charakteryzująca się nowatorskimi propozycjami, oryginalnością, a także doniosłymi naukowo wnioskami. To niezwykle cenne przedsięwzięcie. I też przekonująco udowodnione. Mariusz Pisarski proponuje w swojej książce systematyzację badawczą i konkretne instrumentarium, sięga do poetyki i retoryki, przymierzając je do literatury elektronicznej (nie darmo tytuł jednego z rozdziałów brzmi: Cyfrowa retoryka i semiopoetyka). Wart docenienia jest też fakt, że badacz z powodzeniem i pełną swobodą przemieszcza się po obszarach retoryki, poetyki, antropologii kultury i antropologii literatury i zarazem najnowszych konstatacji na temat przemian literackich." (prof. Anna Łebkowska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395517 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia na stronach 293-307. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/11/N/HS3/04781 i ze środków Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
"Książka Aleksandry Reimann-Czajkowskiej ukazuje szerokie spektrum poetyk i praktyk intermedialnych, dzięki którym dzieła i zjawiska muzyczne przenoszone są do literatury i filmu. Percepcja tych niecodziennych utworów wymaga subtelnego zmysłu estetycznego, ten zaś nie może się wyostrzyć bez udziału intelektu, dokonującego analizy w obszarze pośrednim między sztukami. Autorka przeprowadza nas przez labirynt nieoczywistości, uwypuklając nie tylko czysto estetyczny wymiar interpretowanych dzieł (oraz specyficzny humor, którego źródłem jest niewspółmierność mediów artystycznych), ale także ukrytą pod tą ludyczną powierzchnią egzystencjalną powagę." (dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5630 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Carroll, Baum, Barrie : (mito)biografie i (mikro)historie / Maciej Skowera. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2022. - 510, [1] strona, [10] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Projekty Komparatystyki / Polskie Stowarzyszenie Komparatystyki Literackiej)
Zmieniona i rozbudowana wersja rozprawy doktorskiej.
Bibliografia na stronach 437-490. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Warszawski), Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
"Do głębszego zrozumienia współczesnych literackich, komiksowych, filmowych czy serialowych nawiązań do "Alicji", "Czarnoksiężnika" oraz "Piotrusia Pana" (...), ciągłej sławy tych dzieł oraz roli, którą odgrywały one niegdyś i odgrywają dziś, nieodzowne jest odwołanie się tak do treści oryginałów, jak do innych, nierzadko pomijanych w profesjonalnej refleksji przejawów ich obecności w naszej wyobraźni. Naczelnym zamierzeniem książki jest zatem opisanie, jak klasyka literatury dziecięcej (...) funkcjonowała i wciąż funkcjonuje w kulturowym imaginarium (...). Badanie tego imaginarium – cudownego, ale w pewnej mierze też prawdziwego – może przebiegać na drodze studiowania losów sensotwórczych figur i znaczących tekstów w celu określenia sposobów cyrkulowania wyobrażeń na ich temat w zbiorowej świadomości (...). Studia zawarte w monografii dotyczą więc nie tylko utworów literackich pojmowanych jako zamknięte między kartami książek skończone historie, lecz także „długiego życia” dylogii Carrolla, cyklu Bauma i dzieł Barriego w rozmaitych kulturowych mediach, rejestrach, odmianach gatunkowych (...). Ważne są pytania o to, co poszczególne historie mówiły i wciąż mówią o ludzkich lękach i marzeniach; czym były kiedyś, a czym są dziś dla świata Zachodu dzieciństwo i dorosłość, literatura dla dzieci i dla dorosłych, rzeczywistość i fantazja; co kulturowo zapamiętaliśmy na temat Carrolla, Bauma i Barriego, a o czym już nie pamiętamy." (fragmenty Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379705 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Projekty Komparatystyki)
Bibliografia, filmografia na stronach 349-379. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Szczeciński
Kolejny tom serii „Projekty Komparatystyki” prezentuje międzynarodową dyskusję na jeden z podstawowych tematów współczesnej komparatystyki: sposoby rozumienia literatur narodowych i regionalnych oraz ich związki z literaturą światową. Czytelnik ma wyjątkową okazję prześledzić stanowiska badaczy z wielu zagranicznych i krajowych ośrodków akademickich, przedstawione w jednolitej polskiej szacie językowej. Wśród analizowanych zagadnień znajdują się problemy filozoficzne i etyczne współczesnej komparatystyki, strategie pisarzy narodowych wobec literatury światowej, teoria i praktyka studiów regionalnych, komparatystyka intermedialna, zagadnienia recepcji i przekładu oraz nowoczesne projekty badawcze związane z funkcjonowaniem literatury polskiej w świecie. Dodatkowym walorem tomu jest przedstawienie zagadnień dotychczas mało dyskutowanych, jak np. rola pisarza post-ponowoczesnego, narracje intermedialne, Polenlieder czy polskie reakcje na Iowa Writing Program.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392227 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej