Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Dostępność
dostępne
(8)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(10)
Autor
Burzyńska Anna R. (1979- )
(2)
Kwaśniewska Monika (filolog)
(2)
Szturc Włodzimierz (1959- )
(2)
Fazan Katarzyna
(1)
Fazan Katarzyna (1965- )
(1)
Guzy Maciej
(1)
Jarząbek-Wasyl Dorota (1977- )
(1)
Kobiałka Michał (1957- )
(1)
Kornaś Tadeusz
(1)
Kościelniak Marcin
(1)
Kwaśniewska Monika (filolożka)
(1)
Michalik Jan (1938- )
(1)
Niziołek Grzegorz (1962- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(7)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(10)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(10)
angielski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Teatr polski
(5)
Inscenizacja
(2)
Konkursy i festiwale teatralne
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Sztuka polska
(2)
Teatr
(2)
Teatrologia
(2)
Tematy i motywy
(2)
Antropologia rzeczy
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Autocenzura
(1)
Borys, Aleksandra (choreografia)
(1)
Büchner, Georg (1813-1837)
(1)
Cenzura
(1)
Choreografia
(1)
Choreografowie polscy
(1)
Cricoteka
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dramat filmowy
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Fragment (literatura)
(1)
Grzegorzewski, Jerzy (1939-2005)
(1)
Instytucje kultury
(1)
Kantor, Tadeusz (1915-1990)
(1)
Klata, Jan (1973- )
(1)
Konkursy i festiwale artystyczne
(1)
Krytyka teatralna
(1)
Literatura polska
(1)
Medycyna
(1)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Boska Komedia" (Kraków)
(1)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Konfrontacje Teatralne" (20 ; 2015 ; Lublin)
(1)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Konfrontacje Teatralne" (21 ; 2016 ; Lublin)
(1)
Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Konfrontacje Teatralne" (22 ; 2017 ; Lublin)
(1)
Modrzejewska, Helena (1840-1909)
(1)
Naród
(1)
Ontologia
(1)
Pawlikowski, Tadeusz (1861-1915)
(1)
Performance
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poetyka
(1)
Poezja
(1)
Polish drama
(1)
Pražské Quadriennale
(1)
Przedmiot (filozofia)
(1)
Przegląd Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" (51 ; 2016 ; Szczecin)
(1)
Ptasznik, Magdalena
(1)
Rekwizyty
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Scenografia
(1)
Scenografowie polscy
(1)
Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Kraków)
(1)
Szostak, Iza (1984- )
(1)
Sztuka
(1)
Taniec
(1)
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego (Wałbrzych)
(1)
Teatr Polski (Wrocław)
(1)
Teatrolodzy
(1)
Teoria literatury
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Trapszo, Tekla (1873-1944)
(1)
Walaszek, Joanna
(1)
Wolność twórczości artystycznej
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
(1)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
2001-
(7)
1801-1900
(5)
1989-2000
(3)
1701-1800
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Wałbrzych (woj. dolnośląskie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Monografia
(4)
Opracowanie
(3)
Materiały konferencyjne
(2)
Antologia
(1)
Esej
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Miscellanea
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Recenzja teatralna
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(8)
Historia
(5)
Literaturoznawstwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Nauka i badania
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Atlas anatomiczny Georga Büchnera / Anna R. Burzyńska. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2022. - 450, [2] strony ; 24 cm.
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia, netografia na stronach 397-430. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Streszczenie w języku angielskim.
Pierwszym – i być może najważniejszym – mocnym punktem monografii Atlas anatomiczny Georga Büchnera jest fakt, że autorka znalazła, by użyć sformułowania Ericha Auerbacha, właściwy Ansatz, punkt wyjścia, wstępną intuicję organizującą całość dociekań i pozwalającą nadać strukturę amorficznym masom materiału tekstowego – została nim rozumiana dosłownie i metaforycznie „anatomia”. […] Publikacja podzielona jest na dwie części: Anatomię pisania – z rozdziałami poświęconymi między innymi problemom, takim jak taksonomia, eksperyment czy kazus, oraz Pisanie anatomii. […] W części drugiej monografii Anna R. Burzyńska konsekwentnie systematyzuje reprezentacje poszczególnych układów organizmu ludzkiego w tekstach pisarza, przy okazji podejmując takie aspekty jego twórczości, jak opisy głodu, „podłych ciał”, rewolucji społecznej, konstrukcji męskości, „spacerów schizofrenika”, dekapitacji czy anatomii mózgu i nerwów. […] Autorka napisała nie tylko głęboko erudycyjną monografię naukową, ale także prawdziwy page-turner, od którego lektury trudno się oderwać. Z recenzji prof. Jana Balbierza, Uniwersytet Jagielloński
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380115 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Materiały z konferencji naukowej, październik 2021 r., Kraków.
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Część tekstu w języku angielskim. Wstęp także w języku angielskim. Streszczenia w języku angielskim przy referatach.
Zbiór tekstów Autocenzura i cenzura. Nowe ujęcia obejmuje niezwykle szeroko zakrojony obszar, dla którego hasłem wywoławczym jest pojęcie cenzury. Nie ogranicza się ono do kwestii instytucjonalnych i związanych z zakazami formalno-prawnymi, lecz opisuje złożone mechanizmy ekonomiczne, obyczajowe, społeczne i symboliczne, które regulują przepływ treści kultury ze względu na domyślne interesy jednostek, instytucji, społeczeństwa i państwa. Procesy te mają charakter zarówno uświadomiony, jak i nieświadomy; to drugie dotyczy zwłaszcza autocenzury, ciągle niedostatecznie rozpoznanej jako postawa i praktyka. W takim ujęciu cenzura – traktowana jako mechanizm negatywnie regulatywny o złożonym działaniu – staje się pojęciem centralnym dla kultury, wyznaczającym jej niechciane, niepożądane i wyparte obszary, ale także zmuszającym do namysłu nad granicami samego pojęcia, co jest szczególnie ważne w dzisiejszych sporach kulturowych. To szerokie podejście zostaje jeszcze wzmocnione w wyniku dominującej w tekstach perspektywy teoretycznej. Wykracza ona poza opis relacji władzy w duchu Foucaultowskim; autorki i autorzy sięgają przede wszystkim do teorii psychoanalitycznej oraz afektywnej, z jednej strony śledząc niejawny wymiar ingerencji i zaniechań o charakterze cenzorskim, z drugiej obserwując psychocielesne doświadczenie związane z takimi aktami. Z recenzji dr hab. Iwony Kurz, prof. UW
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395987 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia na stronach 511-524.Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia zogniskowana jest wokół osobowości artystycznej Tadeusza Kantora, jego twórczości, obecnych w niej przekształceń i nawrotów, zmieniających się technik plastycznych i projektów teatralnych; jest to studium miejsc ważnych dla biografii artysty i archiwów jego pamięci, analiza pozostawionych, albo śladowych, albo restytuowanych, albo wreszcie konstruowanych przez nieobecność, znaków jego obecności i dynamicznego dzieła.
Jednak jest to książka nie tylko o Kantorze, ale i o sztuce współczesnej, także o sztuce czasów, w których żyjemy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357147 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pasaże scenografii : praskie quadriennale 1999-2019 / Katarzyna Fazan. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2022. - 223, [1] strona, [72] strony tablic : fotografie, ilustracje ; 24 cm.
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia, netografia na stronach 201-203. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w „Didaskaliach” zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze – omawiały polską ekspozycję; po drugie – analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego „zdarzenia”, nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba – pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię – i dlatego ekspozycje (…) wymagają od zwiedzających (a często raczej – uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment. Autorka pokazuje przemianę drogi zwiedzającego od obserwacji do partycypacji (…). I to zjawisko z biegiem lat (książka obejmuje sześć edycji PQ – kalendarzowo to jest 20 lat) narasta wręcz lawinowo, stawiając pojęcie scenografii w sytuacji granicznej. Stajemy tu pomiędzy koncepcjami wystaw scenograficznych jako katalogu „śladów po przedstawieniach” (takie były pierwsze polskie ekspozycje) a dzisiejszym doświadczeniem odczytywania przedstawienia przez tropienie zakładanych relacji z odbiorcą. [Z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Raszewskiej]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383198 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia, netografia na stronach 165-172. Indeks.
Współfinansowanie: Towarzystwo Doktorantów (Uniwersytet Jagielloński), Fundacja Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego "Bratniak", Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Książka ta stanowi przyczynek do dyskusji nad wykorzystaniem obiektu we współczesnych polskich sztukach choreograficznych oraz wprowadzenie do możliwych ontologii przedmiotu, które wyłaniają się z tych praktyk. Celem autora jest zarysowanie problematyki na przykładzie działań trzech artystek kojarzonych ze sceną tańca współczesnego: Aleksandry Borys, Izy Szostak i Magdaleny Ptasznik. Guzy stwarza adekwatną metodologię, opartą na trendach filozoficznych skupionych na kategoriach przedmiotu i materii, która pozwala przybliżyć specyfikę poszczególnych projektów artystycznych wspomnianych choreografek, a także zaznaczyć dzielące je różnice. Odwołuje się przy tym do realizmu agencyjnego Karen Barad, tłumacząc nietrwałą, labilną naturę obiektu w projektach Borys; do ontologii zwróconej ku przedmiotom Grahama Harmana, podkreślając posthumanistyczny wymiar twórczości Szostak; a także do myśli spekulatywnej Quentina Meillassoux oraz Isabelle Stengers, eksplorując rozwój form artystycznych Ptasznik. Analizom prac i wypowiedzi artystek […] towarzyszy charakterystyczny dla refleksji Guzego namysł teoretyczny. Głównymi matronkami tego przedsięwzięcia są Karen Barad i Donna Haraway. Guzy słusznie zauważa, że choreografia staje się idealnym polem do praktykowania nowego materializmu, ponieważ w spektaklach często obserwujemy dynamiczne współdziałanie ciała i materii. To podejście podważa tradycyjne hierarchie, w których centralnym punktem jest człowiek, a przedmioty jedynie tłem. Nowy materializm służy tu redefiniowaniu postrzegania materii, która jest nie tylko bierną substancją, lecz także dynamicznym, żywym i zdolnym do działania aktantem.Z recenzji dr. hab. Piotra Morawskiego, prof. UW Maciej Guzy - Absolwent prawa i teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UJ, gdzie przygotowuje rozprawę poświęconą dźwiękowym aspektom współczesnej scenografii teatralnej. Laureat nagrody specjalnej im. Sławomira Świontka dla najlepszej pracy z zakresu teorii teatru (2022). Zakładał Pracownię Kuratorską, w której zajmował się działalnością kuratorsko-producencką w obszarze sztuk performatywnych. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na materii teatru, jego dźwiękowości, a także próbie powiązania współczesnych teatrologicznych metodologii badawczych z dyskursami nowego materializmu i sound studies. Publikował między innymi w „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Pamiętniku Teatralnym”, „Didaskaliach”, a także „Dwutygodniku”, „Ruchu Muzycznym”, „Glissandzie” i „Dialogu”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 410772 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Materiały z konferencji naukowej "Inscenizator, aktor, przestrzeń w teatrze XX wieku", 22 czerwca 2018 r., Kraków.
Bibliografia podmiotowo-przedmiotowa J. Walaszek na stronach 407-424. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Na książkę składa się dwadzieścia siedem tekstów napisanych z myślą o Joannie Walaszek oraz jej ofiarowanych. Autorami są przede wszystkim jej przyjaciele, często wybitni naukowcy z różnych ośrodków uniwersyteckich i teatralnych w Polsce. Największy blok tekstów dotyczy Konrada Swinarskiego. Nowe świadectwa (niepublikowane listy), nowe odczytania pozwalają po raz kolejny spojrzeć na życie i twórczość tego reżysera. Kolejne rozdziały książki zawierają interesujące teksty dotyczące historii, krytyki i teorii teatru. Tytuł tomu w oczywisty i bezpośredni sposób nawiązuje do zbioru recenzji Joanny Walaszek: „Ślady przedstawień", wydanego w 2008 roku. Punkt wyjścia obu książek jest podobny – ocalamy ślady. Przy tym, pisząc recenzje, komponując teksty naukowe, ślady po sobie też pozostawiamy... (Od redaktorów tomu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360585 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia, netografia na stronach 317-327. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka to zbiór tekstów krytycznych i naukowych, wywiadów i recenzji publikowanych przez autorkę w ciągu ostatniej dekady (od roku 2009).
To mapa jawnych i zawoalowanych hierarchii, przemocy symbolicznej, ale także procesów emancypacyjnych i strategii oporu. Książka nie tylko o teatrze, ale także o Polsce ostatnich lat. Monika Kwaśniewska ma wyjątkową zdolność do zaglądania pod powierzchnię teatralnego ekosystemu, umiejętność wglądu w pracę wszystkich jego aktorów, odsłaniania spraw niby-marginalnych, przeźroczystych, ledwie widocznych. Domaga się ich ujawniania i przepracowywania, zdając sobie sprawę z tego, że jest to proces skomplikowany przez spiętrzone zależności i ukryte interesy.
Tylko dzięki takiej pracy mamy jednak szansę rozwijać teatr w coraz to bardziej nieoczywistych, ekscytujących kierunkach, podważać skostniale struktury i porzucać przykurzone schematy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364239 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia, netografia na stronach 355-381. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Polonistyki oraz Fundację Studentów i Absolwentów UJ "Bratniak"
Streszczenie angielskie.
"Bohaterowie pracy należą do innych pokoleń, realizują zdecydowanie odmienną estetykę sceniczną i inaczej komunikują się z widzami, nie wystawiają tych samych sztuk i kierują zespołami artystycznymi w innym czasie i w innych miastach. Autorce udało się jednak w bardzo interesujący sposób tak omówić ich stosunek do "wspólnoty narodowej", żeby ukazać historyczną zmienność tego pojęcia, czynniki warunkujące jego performatywną istotę. A ponadto wnikliwie przedstawić skomplikowane relacje między tak rozumianą wspólnotą a komunikacją w teatrze i jej inscenizacyjno-estetycznym wymiarem." (Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Sugiery)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343288 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gawędy o teatrze krakowskim / Jan Michalik. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2023. - 528, [2] strony : faksymilia, ilustracje, portrety ; 24 cm.
(Teatr/Konstelacje)
Bibliografia na stronach 509-511. Indeks osób.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Dorobek naukowy profesora Jana Michalika jest powszechnie znany i szanowany. Z tego względu każda książka jego autorstwa budzi zainteresowanie i niemal w ciemno można powiedzieć, że zasługuje na wydanie. Niemniej Gawędy o teatrze krakowskim przyciągają uwagę z dodatkowych względów. Książka zbiera teksty rozproszone, w większości już opublikowane, ale w wydawnictwach niszowych, księgach zbiorowych czy czasopismach, nie zawsze łatwo dostępnych. Jest też kilka tekstów wcześniej niepublikowanych.
Ułatwienie czytelnikom i badaczom dostępu do tych rozpraw to pierwszy, najprostszy argument za wydaniem tego zbioru. Drugi to prezentacja znakomitego warsztatu badawczego, na którym mogą i powinny się uczyć kolejne pokolenia teatrologów. Właśnie w takim zestawieniu tekstów większych i drobnych znakomicie widać, jak znaczącą naukową wartość mogą mieć hasła słownikowe, przyczynki, emendacje, komentarze, uzupełnienia – nawet w zakresie tematów z pozoru znanych i przebadanych (jak Wyspiański czy Modrzejewska). Profesor Michalik (autor obszernych monografii) jest i w tym zakresie mistrzem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389729 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dramaturgia fragmentu / Włodzimierz Szturc. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024. - 259, [1] strona ; 24 cm.
(Teatr/Konstelacje)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński)
Badania naukowe Włodzimierza Szturca charakteryzują się interdyscyplinarnym ujęciem problemu wyobraźni, szczególnie istotnej w literaturze wieku XIX oraz w dramacie i teatrze tego okresu – aż po współczesność. Ruch, gest, słowo, znak, ale też milczenie i przemilczanie, znikanie i zasłanianie są dla uczonego punktem wyjścia na ścieżce rozpoznawania fenomenów dzieła literackiego i scenicznego. Dramaturgia jako cecha fragmentu oznacza go i zarazem determinuje, uwalniając od niesprawiedliwego stereotypu głoszącego, że fragment to coś statycznego, niemożliwego do „właściwego” rozpoznania. Fragmentaryczność okazuje się takim rodzajem napięcia, jakie nosi w sobie utwór zawieszony w niewybrzmiałym akcie twórczego uniesienia, pozostaje organiczną częścią autora, który nigdy się od swego dzieła nie uwolnił, ale pozostaje w najbliższym związku z nim. Fragment oznacza trwanie procesu twórczego, dzieje się, nie może się skończyć. To dramat tekstu i jego autora. Z recenzji dr. hab., prof. UwB, Krzysztofa Korotkicha
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 404441 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej