Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Poezja
(9)
Dramat (rodzaj)
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(9)
Autor
Carson Anne (1950- )
(3)
Fiedorczuk Julia (1975- )
(3)
Topolski Maciej (1989- )
(3)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(2)
Koronkiewicz-Kaczmarska Marta
(2)
Bartczak Kacper (1972- )
(1)
Carson Anne (1950- ). Betty Godwin, "Siedząca postać z czerwonym kątem" (1988)
(1)
Carson Anne (1950- ). Dekreacja
(1)
Carson Anne (1950- ). Dekreacja (opera w trzech częściach)
(1)
Carson Anne (1950- ). Gnostycyzmy
(1)
Carson Anne (1950- ). H i A
(1)
Carson Anne (1950- ). Każde wyjście jest wejściem
(1)
Carson Anne (1950- ). Kolor całkowitego zaćmienia
(1)
Carson Anne (1950- ). Kwad
(1)
Carson Anne (1950- ). Pełno broni
(1)
Carson Anne (1950- ). Tęsknota, dokument
(1)
Carson Anne (1950- ). Wzniosłości
(1)
Carson Anne (1950- ). Zatrzymania
(1)
Czechowska Justyna (1979- )
(1)
Gander Forrest (1956- )
(1)
Hutchinson Ishion (1983- )
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Kapla Marit (1970- )
(1)
Kurek Marcin (1970- )
(1)
Misiak Marian (1981- )
(1)
Parra Nicanor (1914-2018)
(1)
Rich Adrienne (1929-2012)
(1)
Robert Maciej (1977- )
(1)
Rukeyser Muriel (1913-1980)
(1)
Trojanowski Aleksander (1990- )
(1)
Wójcik Bartosz (anglista)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(5)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(3)
Literatura kanadyjska
(3)
Literatura angielska
(1)
Literatura chilijska
(1)
Literatura jamajska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Temat
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(2)
Geje
(2)
Przemoc w rodzinie
(2)
Relacja romantyczna
(2)
Zawód miłosny
(2)
British Army
(1)
Chłopcy
(1)
Depopulacja
(1)
Dojrzewanie
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Jamajczycy
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
Mieszkańcy wsi
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Twórczość
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1914-1918
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Bliski Wschód
(1)
Jamajka
(1)
Osebol (Szwecja)
(1)
Gatunek
Wiersze
(5)
Poemat
(2)
Antologia
(1)
Epos
(1)
Esej
(1)
Libretto
(1)
Powieść poetycka
(1)
Scenariusz
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Wygłosy ; 1)
Gerion, wrażliwy skrzydlaty chłopiec o czerwonej skórze, zaczyna tworzyć swoją autobiografię, gdy ma pięć lat. Pewnego dnia, już jako zagubiony młodzieniec, natrafia na butnego włóczęgę Heraklesa. Ich spotkanie jest jak wybuch wulkanu. Istnieje wiele sposobów na opowiedzenie takiej historii – notuje Anne Carson. Jednym z nich jest grecki mit o nieustraszonym herosie oraz jego dwunastu pracach. Innym – stworzony przez poetę Stezychora poemat Gerioneida, opisujący życie skrzydlatego odmieńca, w spokoju doglądającego swej czerwonej trzody i zabitego przez gwałtownego grabieżcę, wysłannika cywilizacji. Carson sięga do antycznych historii, by opowiedzieć je na nowo: to zdumiewająco obrazowa i zarazem erudycyjna książka o zwyczajnej, po ludzku zwyczajnej,źle wybranej miłości, ale też refleksja o byciu innym. Autobiografia czerwonego jest powieścią-poematem, rozszczelniającą ramy gatunkowe i wyrastającą z praktyki przekładu literackiego, napisaną po Homerze i Stezychorze, po Emily Dickinson i Gertrude Stein – dowcipną, inteligentną, niepowtarzalną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376784 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 1)
Gerion, wrażliwy skrzydlaty chłopiec o czerwonej skórze, zaczyna tworzyć swoją autobiografię, gdy ma pięć lat. Pewnego dnia, już jako zagubiony młodzieniec, natrafia na butnego włóczęgę Heraklesa. Ich spotkanie jest jak wybuch wulkanu. Istnieje wiele sposobów na opowiedzenie takiej historii – notuje Anne Carson. Jednym z nich jest grecki mit o nieustraszonym herosie oraz jego dwunastu pracach. Innym – stworzony przez poetę Stezychora poemat Gerioneida, opisujący życie skrzydlatego odmieńca, w spokoju doglądającego swej czerwonej trzody i zabitego przez gwałtownego grabieżcę, wysłannika cywilizacji.
Carson sięga do antycznych historii, by opowiedzieć je na nowo: to zdumiewająco obrazowa i zarazem erudycyjna książka o zwyczajnej, po ludzku zwyczajnej,źle wybranej miłości, ale też refleksja o byciu innym. Autobiografia czerwonego jest powieścią-poematem, rozszczelniającą ramy gatunkowe i wyrastającą z praktyki przekładu literackiego, napisaną po Homerze i Stezychorze, po Emily Dickinson i Gertrude Stein - dowcipną, inteligentną, niepowtarzalną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393099 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 7)
Zawiera: Zatrzymania ; Każde wyjście jest wejściem : pochwała snu ; Piana : (esej z rapsodem) : o wzniosłości u Longinusa i Antonioniego ; Wzniosłości ; Gnostycyzmy ; Betty Godwin, "Siedząca postać z czerwonym kątem" (1988) ; Pełno broni : (oratorium na pięć głosów) ; Kwad ; H i A : (scenariusz) ; Kolor całkowitego zaćmienia ; Dekreacja : Safona, Marguerite Porete i Simone Weil mówią o Bogu ; Dekreacja : (opera w trzech częściach) ; Tęsknota, dokument.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W Dekreacji Anne Carson podejmuje próbę przekroczenia własnego „ja”, by oddać głos temu, co niewyrażalne i radykalnie odmienne. Przy pomocy naświetlających się wzajemnie utworów, w kolażu literackich form i stylów – od wierszy, przez krytyczno-filozoficzne eseje i dialogi, po operę poetycką – kieruje wzrok ku postaciom, które, mówiąc słowami Simone Weil, „uczestniczyły w kreacji świata przez dekreację samych siebie”. Pisze m.in. o Samuelu Becketcie, Marguerite Porete, Safonie czy filmach Michelangelo Antonioniego. Renata Lis zauważyła: „Oryginalność pisarstwa Anne Carson jest tyleż bezdyskusyjna, co paradoksalna. Autorka Dekreacji jest tak przywiązana do tradycji, jak tylko może być wykładowczyni i tłumaczka literatur klasycznych, i zarazem tak nowatorska, jak tylko może być urodzona eksperymentatorka, która poezji każe wyrażać się poprzez taniec. Z dezynwolturą ignoruje podział na epikę, lirykę i dramat, a dwa tysiące lat to dla niej żaden dystans. Carson mówi wszystkimi językami sztuki, w sposób tylko sobie właściwy reanimując świat starożytności swoim gorącym, na wskroś romantycznym oddechem. W twórczości Carson romantyzm w przebraniu klasycyzmu wciąż poszukuje absolutu, a ponadto – jest kobietą”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 405490 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 4)
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski
Forrest Gander zaprzęga literaturę do działań, które poezja zwykła odkładać na później. Podsłuchuje świat - naturę oraz ludzi - i oddaje mu głos. Jak zauważa Julia Fiedorczuk w posłowiu do "Podwojonego życia", "polifoniczny charakter twórczości Gandera odzwierciedla jego przeświadczenie, że na każdą tożsamość składają się liczne zjawiska, procesy i byty. Komunikacja nie jest przymiotem wyłącznie ludzkim, w każdym zakątku ziemi toczą się rozmowy, każda wypowiedź - także wypowiedź poetycka - jest częścią planetarnego chóru".
W swoich wierszach Gander koncentruje się na tym, co wiąże jednostkę z innymi i ze światem, przygląda się głęboko splątanym relacjom oraz niekończącemu się procesowi powstawania i rozpadu, narodzin, miłości i śmierci. Jako literaturoznawca wraca do źródeł indyjskiej literatury sangam, jako geolog adaptuje język nauki do poruszającego, intymnego dialogu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387551 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wygłosy ; 6)
Tytuł oryginału: Osebol.
Współfinansowanie: Swedish Arts Council
Tekst w przekładzie z języka szwedzkiego.
August Prize for Fiction, 2019
Boras Tidnings Debutantpris, 2020
Warwick Prize for Women in Translation, 2022
Monumentalna, ośmiusetstronicowa książka poetycka skomponowana z wypowiedzi niemal wszystkich mieszkańców pustoszejącej szwedzkiej wsi Osebol, w której dorastała autorka. To niezwykły portret miejsca i ludzi z nim związanych, ożywiony słowami osób o różnym pochodzeniu, urodzonych na przestrzeni kilku dekad oraz parających się rozmaitymi zajęciami. W posłowiu do tomu Maciej Robert zauważa: „W wypowiedziach bohaterów Kapli, zdawać by się mogło bliźniaczo do siebie podobnych (bo powiązanych wspólnymi doświadczeniami życia we wspólnej przestrzeni), nie ma mowy o powtarzalności”. To wielowątkowa książka o codziennym życiu, o pracy i czasie, o stagnacji i nieustannych zmianach, a zarazem subtelna elegia na cześć odchodzącego świata, która została dostrzeżona przez kapituły najważniejszych szwedzkich nagród, m.in. Nagrody Augusta i Nagrody Literackiej Dziennika „Boras Tidning” dla Debiutantów. Angielski przekład autorstwa Petera Gravesa wyróżniono Warwick Prize for Women in Translation.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 399357 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wygłosy)
Tytuł oryginału: La camisa de fuerza.
Wiersze Nicanora Parry zrewolucjonizowały poezję współczesną w Chile, wywierając bezsprzeczny wpływ na kolejne generacje twórczyń i twórców w całej Ameryce Łacińskiej. To właśnie Parrze przypisuje się autorstwo pojęcia „antypoezja”, które celnie oddaje charakter jego odartych z liryzmu wierszy, będących odpowiedzią na koturnową dykcję Pabla Nerudy, surrealizm grupy poetyckiej Mandragora czy kreacjonistyczne koncepcje Vincentego Huidobro. Krótki, bezkompromisowy zbiór Kaftan bezpieczeństwa po raz pierwszy ukazał się w 1969 roku w tomie wierszy zebranych Obra gruesa. W tym cyklu, składającym się z dwudziestu dwóch utworów, Parra w pełni wykorzystuje krytyczny oraz anarchistyczny potencjał „antypoezji”, rozwijanej przez niego od lat pięćdziesiątych. To zbiór jasny i komunikatywny, przełamujący odrętwienie zadłużonej wówczas w wysokim modernizmie chilijskiej awangardy, a zarazem zapowiadający późniejsze związki autora z poezją konkretną. Twórczość Parry dotychczas znana była u nas głównie za sprawą Krystyny Rodowskiej. Kaftan bezpieczeństwa w przekładzie Aleksandra Trojanowskiego to pierwsza książka chilijskiego poety ukazująca się po polsku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387692 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 3)
Tytuł oryginału: Diving into the wreck : poems 1971-1972.
Adrienne Rich należy do grona najchętniej czytanych i najważniejszych poetek drugiej połowy XX wieku. W swojej twórczości – często skupionej na tematach niesprawiedliwości społecznej i ekonomicznej – poszukiwała języka, który by sprawił, że rzeczywistość będzie bardziej rzeczywista: ciche stanie się głośne; ulotne – trwałe; wcześniej niedostrzegane – istotne. Wiersze Rich iskrzą od zaangażowania i niezgody, żywią się codziennością: domową krzątaniną, pięknem linii brzegowej, kwaśnymi powidłami.
Ogłoszone w 1973 roku "Zejście do wraku", często uznawane za najdonioślejsze osiągnięcie literackie Rich, jest poetycką ekspedycją do wnętrza konstruktów społecznych, butwiejących głęboko pod powierzchnią historii i polityki, ekonomii i kultury. Jak pisała Margaret Atwood, zbiór wierszy amerykańskiej poetki "jest jedną z tych rzadkich książek, które zmuszają do rozstrzygnięcia nie tylko, co się o niej myśli, ale też co myśli się o sobie. To książka, która podejmuje ryzyko i zmusza czytelników do tego samego".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386220 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 5)
Muriel Rukeyser w przełomowym tomie poetyckim z 1938 roku postawiła sobie za cel wypracowanie formy, która pozwoliłaby wyrazić sprzeciw wobec niesprawiedliwości społecznych. Otwierający "U.S. 1" cykl "Księga umarłych" – najsłynniejsze dzieło tej amerykańskiej pisarki – w nowatorski sposób dokumentuje konsekwencje katastrofy przemysłowej w Gauley Bridge w Wirginii Zachodniej: zatrudnieni do drążenia tunelu robotnicy ze względu na złe warunki pracy zaczęli zapadać na pylicę krzemową. Stwierdzono czterysta siedemdziesiąt sześć przypadków śmiertelnych, lecz niektóre szacunki mówią o ponad tysiącu ofiar. Rukeyser komponuje wiersze z dokumentów, relacji ustnych, listów czy stenogramów. Spisuje poezję świadectwa, przywracając głos tym, którzy nie mogli się wypowiedzieć. "U.S. 1" – pierwsza książka Rukeyser ukazująca się w języku polskim, w przekładzie Marty Koronkiewicz i z posłowiem Kacpra Bartczaka – jest ważnym osiągnięciem amerykańskiej literatury modernistycznej. Autorka pokazała, jak pisać po Ezrze Poundzie i T.S. Eliocie, oraz stworzyła oryginalną dykcję, do której odnosić się będą twórcy tacy jak William Carlos Williams czy Adrienne Rich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 397218 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Poetycka Wygłosy ; 8)
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
"Szkoła ćwiczeń" to poemat zawieszony w czasie, między działaniami wojennymi z lat 1916–1918 oraz Jamajką u schyłku XX stulecia. Ishion Hutchinson przypomina o karaibskich żołnierzach, którzy wzięli udział w wielkiej wojnie, walcząc na Bliskim Wschodzie po stronie Imperium Brytyjskiego. Wyobrażenie o ich codzienności autor przeplata narracją o dorastającym siedemdziesiąt lat później (trzy dekady po odzyskaniu przez Jamajkę niepodległości) chłopcu, który konfrontuje własne doświadczenia z wiedzą czerpaną z brytyjskiej encyklopedii. Podwójności czasu towarzyszy inne zwielokrotnienie, które dokonuje się w języku, choćby przez częste aliteracje, nadające mu rytm jak dub w muzyce reggae. Dla Hutchinsona pisanie wiąże się z nieustannym negocjowaniem tego, co minione: „Poeta jest dla mnie nie tyle twórcą […], ile przetwórcą, kimś, kto odkrywa na nowo rzeczy już istniejące. Poezja to niezawodna forma stawiania oporu wobec pojmowania historii jako przeszłości”. Rewizja ta dokonuje się także w formie gry z tradycją: Hutchinson jest jednocześnie spadkobiercą T.S. Eliota i Dereka Walcotta, Williama Shakespeare’a i George’a Lamminga, kanonu europejskiego i kultury karaibskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 407925 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej