Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(40)
Forma i typ
Książki
(40)
Dramat (rodzaj)
(36)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(49)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(38)
Biblioteka Austriacka
(11)
Autor
Ganczar Maciej (1976- )
(11)
Kaduczak Jacek (1966- )
(11)
Bikont Karolina (1975- )
(9)
Ziemlańska Aleksandra
(6)
Lisiecka Sława (1947- )
(4)
Buras Jacek Stanisław (1945- )
(3)
Manthey Elżbieta
(3)
Partyka Paweł (1944- )
(3)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(2)
Dworak Katarzyna (1974- ). Wierna wataha
(2)
Dębek Irena
(2)
Frisch Max (1911-1991)
(2)
Handke Peter (1942- )
(2)
Horváth Ödön von (1901-1938)
(2)
Juszczak Kaja
(2)
Levin Hanoch (1943-1999)
(2)
Nowakowska Katarzyna (1973- )
(2)
Pawłowski Łukasz (1977- ). Metro Afganistan
(2)
Pilarski Przemysław (1979- ). Wracaj
(2)
Schmidt Volker Johannes (1976- )
(2)
Sobelman Michel (1953-2024)
(2)
Sochańska Bogusława
(2)
Tkaczyk Krzysztof (1968- )
(2)
Turczyn Ryszard (1953- )
(2)
Wojtyszko Maria (1982- ). Język obcy
(2)
Wolak Paweł (1973- )
(2)
Wołkowicz Anna (1953- )
(2)
Wąsik Monika
(2)
Zdunik Michał (1990- ). Szczegółowa teoria życia i umierania
(2)
Aigner Catherine. Zamknięty świat
(1)
Amiel Irit (1931-2021)
(1)
Asmussen Peter (1957-2016)
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Bunt
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Kości
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Listy z NRD
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Nikt nie spotyka nikogo
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Pokój ze słońcem
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Soli Deo Gloria
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Za chwilę : Cztery próby życia i jedna próba śmierci
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Zbrodnia
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Śmierć jest innym gatunkiem muzyki
(1)
Baluch Wojciech
(1)
Bauer Wolfgang (1941-2005)
(1)
Becker Marc (1962- ). Końce świata
(1)
Berg Sibylle (1962- )
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Grunt to praca
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Misje piękna
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Nocą
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Pies kobieta mężczyzna
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Życie Mariana
(1)
Berlin Aleksander (1934- )
(1)
Bogacz Szymon (1976- ). (Nie)ludzkie dzienniki
(1)
Brandstaetter Roman (1906-1987)
(1)
Byrski Maria Krzysztof (1937- )
(1)
Chotkowski Łukasz (1981- )
(1)
Czech Jerzy (1952- )
(1)
Czyżyńska Wiesława
(1)
Drewniak Łukasz (1971- )
(1)
Drábek David (1970- ) Sherlock Holmes : morderstwa brodatych kobiet
(1)
Dąbek Agata (1982- )
(1)
Focke Ann-Christin (1983- ). Zarys historii miłosnej
(1)
Forster Michelanne. Niebiańskie istoty
(1)
Franzobel (1967- ). Księżniczka Eisenherz
(1)
Fraser Toa (1975- ). Obnażeni
(1)
Frisch Max (1911-1991). A oni znowu śpiewają
(1)
Frisch Max (1911-1991). Andora
(1)
Frisch Max (1911-1991). Biedermann i podpalacze
(1)
Frisch Max (1911-1991). Don Juan albo Miłość do geometrii
(1)
Frisch Max (1911-1991). Epilog do Biedermanna i podpalaczy
(1)
Frisch Max (1911-1991). Gra w życie
(1)
Frisch Max (1911-1991). Kiedy wojna się skończyła
(1)
Frisch Max (1911-1991). Mur Chiński
(1)
Frisch Max (1911-1991). Rip van Winkle
(1)
Frisch Max (1911-1991). Santa Cruz
(1)
Frisch Max (1911-1991). Strategie małżeńskie
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018)
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018). Courasche albo Boże, odpuść
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018). Kobold
(1)
Grabiński Tomasz
(1)
Granatowska Anna (1989- )
(1)
Grodek Julita (1968- )
(1)
Habermehl Anne (1981- ). Ostatnie terytorium
(1)
Hassler Silke (1969- ). Totalnie szczęśliwi
(1)
Hernik Spalińska Jagoda (1964- )
(1)
Hochhuth Rolf (1931-2020)
(1)
Hoffmann Katja
(1)
Holewiński Wacław (1956- )
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Tinta
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Zazwyczaj śnimy w samotności
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Znieczuleni
(1)
Holliger Lukas (1971- ). Najpiękniejsza śmierć mojego życia
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Do nieba
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Don Juan wraca z wojny
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Głową w mur
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Kazimierz i Karolina
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Nieznajoma z Sekwany
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Opowieści Lasku Wiedeńskiego
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Pod pięknym widokiem
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Pompeje
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Rozwód Figara
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(11)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(34)
1901-2000
(15)
1989-2000
(7)
1918-1939
(3)
1945-1989
(3)
Kraj wydania
Polska
(39)
Język
polski
(38)
niemiecki
(1)
Odbiorca
Młodzież
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura austriacka
(10)
Literatura polska
(8)
Literatura niemiecka
(4)
Literatura duńska
(3)
Literatura hebrajska
(2)
Literatura szwajcarska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura indyjska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura izraelska
(1)
Literatura nowozelandzka
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Temat
Rodzina
(2)
Ekologia
(1)
Hindusi
(1)
Holokaust
(1)
Kobieta
(1)
Liebrecht, Savyon (1948- )
(1)
Literatura polska
(1)
Ludzie starzy
(1)
Małżeństwo aranżowane
(1)
Medytacja
(1)
Męskość
(1)
Mężczyzna
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Ojcowie i synowie
(1)
Pamięć autobiograficzna
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Postpamięć
(1)
Samoakceptacja
(1)
Starość
(1)
Toksyczne związki
(1)
Współuzależnienie
(1)
Zimna wojna
(1)
Ślub i wesele
(1)
Šenderovič, Viktor Anatol'evič (1958- )
(1)
Życie codzienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Austria
(1)
Azja Południowa
(1)
Indie
(1)
Polska
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Dramat (gatunek literacki)
(35)
Antologia
(26)
Esej
(2)
Aforyzmy
(1)
Dramat niemiecki
(1)
Dramat żydowski
(1)
Komedia
(1)
Opracowanie
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
40 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Sztuka teatru / Wolfgang Bauer. - Sulejówek : Agencja Dramatu i Teatru „ADiT", [2021]. - 231 stron ; 19 cm.
(Antologia Współczesnej Dramaturgii Austriackiej ; t. 4)
Data wydania według: https://www.azymut.pl.
Dofinansowanie: Austriackie Forum Kultury w Warszawie i Bundesministerium Kultury Austrii w Wiedniu
Cztery dramaty w przekladzie z języka niemieckiego. Bohaterowie sztuki "Magie afternoon" (1968) oraz "Insalata mista" posługują się specyficznym kodem językowym, ograniczonym do nieznacznej tylko liczby elementów, umożliwiających porozumiewanie. Komunikacja werbalna i czyny postaci zostają zupełnie rozdzielone - jedne nie wchodzą w związek wynikania z drugimi. W sztuce "Szekspir sadysta" autor zajmuje się funkcją artysty we współczesnym świecie, miejscem w systemie ról narzucanych przez mechanizmy rynkowe.
Zwykle nie mam ochoty pisać, czasem odczuwam też wstręt przed pisaniem. Już po tym zdaniu jestem zmęczony, najchętniej położyłbym się i pozwolił, żeby ta myśl rozpłynęła się w zadumie. Z zewnątrz, z oddali słyszę co prawda słabe sygnały czegoś w rodzaju „przymusu pisania”; traktuję to poważnie i staram się - odpierając natychmiastowy potok metafor - zachować spokój, pozwolić myślom na swobodny ruch, który może urosnąć w taką siłę przekonywania, że omami mnie pewnością, jakoby pochodziły ode mnie, powstały z mojej w łasnej „woli”. Już tworzy się jakiś „sens”, już zamyka się naprędce jakiś „system”, już odkładam okular}, zapalam stuyvesanta, już chodzę po pokoju sprężynującym krokiem: pułapka poety zastawiona, zapraszam! Wolfgang Bauer
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389666 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Kości ; Pokój ze słońcem ; Zbrodnia ; Nikt nie spotyka nikogo ; Bunt ; Śmierć jest innym gatunkiem muzyki.
Współfinansowanie: Kunstfond
„Dramaty Asmussena stanowią niepokojącą diagnozę ludzkiego stanu ducha, wyjałowienia uczuciowego i poczucia niespełnienia. Odczuwalna jest w nich atmosfera twórczości Augusta Strindberga i Henrika Ibsena, ale nie interesują go uwarunkowania społeczne postaci, raczej ich przeżycia wewnętrzne i uniwersalne dla każdego człowieka stany psychiczne. Człowiek Asmussena z jego podwójnym morale, odczuwający wieczną, niemożliwą do wypełnienia pustkę, nie może już nawet zwrócić się do Boga. Nawet śmierć nie przybliża go do absolutu. Po przekroczeniu jej granicy wchodzi w jakąś bliżej nieokreśloną przestrzeń. To metafizyka, ale negatywna. Iluzję życia może przełamać wyłącznie iluzja umierania. Nasze życie to nie jest jedno życie od narodzin do śmierci, ono składa się z chwil, z różnych momentów – mówi autor w jednym z wywiadów. A każda z tych chwil jest próbą odczarowania rzeczywistości. Teatr Petera Asmussena to spotkanie twarzą w twarz z ludzką ułomnością, z tym, co w człowieku tajemnicze, niewypowiedziane, ukryte. To teatr bezlitosny w swej prostocie, z kliniczną precyzją badający zakamarki ludzkiej duszy. Bardzo lubię w teatrze prostotę, bo pozwala skupić się na słowach i uczuciach aktorów oraz na tym, co wyrażają ich ciała, i nie rozpraszać uwagi rzeczami nieistotnymi. (Peter Asmussen w wywiadzie Niewiele słów absolutnie niezbędnych; Gazeta Wyborcza - Katowice nr 246). Emocje, namiętności, uczucia grają u niego z pełną siłą. Wszystko na wierzchu, choć ukryte pod płaszczem stosownych zdań i gestów. Przejrzystość poszczególnych sekwencji robi wrażenie - to teatr, który niczego nie udaje. Asmussen nie zostawia miejsca na sentymentalizm. I, niczym rembrandtowski doktor Tulpa, tłumaczy widzowi szczegóły anatomiczne jego duszy”. [z Posłowia Justyny Schabowskiej]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389683 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera m.in.: Morrison Śmiercisyn / Artur Pałyga. Wieczny kwiecień / Jarosław Jakubowski. Przylgnięcie / Piotr Rowicki. (Nie)ludzkie dzienniki / Szymon Bogacz. Caryca Katarzyna / Jolanta Janiczak. W brzuchu wilka / Robert Jarosz. O / Szczepan Orłowski.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Publikacja zawiera teksty autorstwa uznanych polskich dramatopisarzy, tworzących wyłącznie w obecnym stuleciu.
Antologia to przede wszystkim próba uchwycenia nerwu polskiej rzeczywistości dramatopisarskiej anno Domini 2015. Pobrzmiewa w niej wiele zjawisk, nowych bądź powracających, ale w innej od dotychczasowych formule. Starają się je opisać w swoich esejach teatrolodzy i dramatolodzy reprezentujący odmienne szkoły i podejścia badawcze. Są to Wojciech Baluch, Agata Dąbek, Łukasz Drewniak, Jagoda Hernik Spalińska, Joanna Jopek, Andrzej Lis i Kamila Paprocka, którzy przeprowadzili analizy publikowanych sztuk, pokazując je na tle całokształtu twórczości dramatopisarzy. Punktem wyjścia dla eseistów było pytanie "Czy polski teatr wciąż domaga się opowieści?" oraz potrzeba przyjrzenia się strategiom konstruowania narracji w polskim dramacie współczesnym.
Zawarte w tej książce sztuki, poza (Nie)ludzkimi dziennikami, miały już swoje premiery teatralne, zaistniały w opinii krytyków i ludzi teatru, ale nie dotarły do czytelników (za wyjątkiem sztuki W brzuchu wilka, opublikowanej wcześniej w "Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży"). Wybrane teksty mają w sobie równie silny walor literacki, co (potwierdzony) potencjał teatralny i performatywny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355236 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Misje piękna ; Pies kobieta mężczyzna ; Patrz, słońce zachodzi ; Nocą ; Grunt to praca ; Życie Mariana.
Współfinansowanie: Goethe Institut
Sibylle Berg urodziła się w 1962 r. w Weimarze, gdzie spędziła dzieciństwo i pracowała jako lalkarka. Po udanej ucieczce z dawnego NRD imała się różnych prac, również fizycznych. W 1984 rozpoczęła karierę w Hamburgu, pisała do tygodników "Die Zeit" i "Stern". W 1997 opublikowała pierwszą książkę pt. "Ludzie szukają szczęścia i umierają ze śmiechu" (Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot), która ukazała się w 2003 roku w polskim przekładzie w wydawnictwie "Oficyna 21". Obecnie mieszka w Szwajcarii.
Niniejsza antologia jest pierwszą w Polsce publikacją sztuk teatralnych Sibylle Berg, autorki dobrze znanej polskim reżyserom i teatrom.
Po czterdziestce - mówi nam Berg - kończy się życie, które tak naprawdę nigdy na dobre się nie zaczęło. [...] W obliczu upływającego czasu, wypadku bądź śmierci stajemy się bezsilnymi samotnymi jednostkami, które za późno uświadamiają sobie bezsens dotychczasowej egzystencji. [...] Pesymistyczny obraz schyłku cywilizacyjnie jest pozbawiony charakterystycznej dla Berg szczypty czarnego humoru i błyskotliwych komentarzy, dlatego jej twórczość zasługuje na uwagę nie tylko ludzi teatru - aktorów i reżyserów - ale również szerszego grona czytelników. (Ze wstępu M. Ganczara)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389752 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Głodne dziecko / Elisabeth Vera Rathenböck ; przekład Karolina Bikont. Totalnie szczęśliwi : sztuka teatralna / Silke Hassler; przekład Aleksander Berlin. Sercu pracę, dłoniom miłość / Robert Woelfl ; przekład Jacek Kaduczak. Zamknięty świat / Catherine Aigner ; przekład Karolina Bikont. Sylwester / Peter Turrini ; przekład Marek Szalsza. Księżniczka Eisenherz / Franzobel ; współpraca Werner Müller ; przekład Marek Szalsza. Wysoki Schwab : żywe jest nieżywym i muzyką / Werner Schwab ; przekład Jerzy Kałążny.
Książka wydana dzięki pomocy finansowej: Bundesministerium w Austrii ; Austriackie Forum Kultury w Warszawie ; Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dramaturgia austriacka jest szczególnie ciepło przyjmowana przez polski teatr oraz jego publiczność. Świadczą o tym głośne inscenizacje sztuk czołówki "kalaczy gniazda" - Thomasa Bernharda, Elfriede Jelinek i Petera Turriniego, który po raz kolejny prowokuje publikowaną w niniejszym tomie komedią "Sylwester".
W celu przybliżenia polskiemu odbiorcy teatru austriackich dramatopisarzy lat 1960-1990 podjęto w Polsce próbę "uporządkowania" ich twórczości. W latach 2000-2004 nakładem wydawnictwa ADiT ukazywała się czterotomowa antologia, której kolejne tomy poświęcone były osobnym pisarzom: George Taboriemu, Peterowi Turriniemu, Felixowi Mittererowi i Wolfgangowi Bauerowi.
Twórczość dramatyczna w Austrii miała podatny grunt do rozwoju. Powstawały kolejne dzieła uznanych pisarzy, pojawiały się nowe, znaczące nazwiska. Głos w latach 90. zaczęli zabierać: Werner Schwab, Robert Woelfl, Elisabeth Vera Rathenböck, Franzobel, Silke Hassler, później Volker Schmidt i Catherine Aigner.
W niniejszej antologii zaproponowano klucz tematyczny i językowy ze sporą dawką "austriackiego śmiechu" przez łzy. Zaburzone relacje w rodzinie, niemożność stworzenia trwałego związku, problemy z odnalezieniem się na rynku pracy, choroby, starość, alienacja, pustka, brak miłości, życie bez celu, nieudane próby samobójcze, izolacja, wykluczenie, rozliczanie się z historią i współczesnym społeczeństwem austriackim czy poszukiwania nowego języka teatru w czasach kryzysu kultury - to tylko niektóre motywy z niewyczerpanego bogactwa tematów współczesnej austriackiej dramaturgii.
Ich wspólnym mianownikiem jest potrzeba znalezienia antidotum na wszechogarniającą samotność współczesnego człowieka i jego postępujące nieprzystosowanie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389749 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
T. 1. antologii ukazał się pt.: Współczesne sztuki uznanych autorów niemieckich.
Tytuły oryginałów: "Weltuntergänge" 2005, "Versuch einer Liebesgeschichte" 2008, "Hornissenzeit" 2006, "Letztes Territorium 2008, "Das blaue, blaue Meer" 2009, "Der schönste Tod meines Lebens" 2007, "Tannöd" 2007.
Zawiera: Końce świata / Marc Becker ; przekład Maciej Ganczar. Zarys historii miłosnej / Ann-Christin Focke ; przekład Maciej Ganczar. Czas szerszeni / Jutta Schubert ; przekład Maciej Ganczar. Ostatnie terytorium / Anne Habermehl ; przekład Karolina Bikont. Błękit doskonały / Nis-Momme Stockmann ; przekład Jacek Kaduczak. Najpiękniejsza śmierć mojego życia / Lukas Holliger ; przekład Maciej Ganczar. Dzicz / Andrea Maria Schenkel ; przekład Maciej Ganczar.
Przekłady zostały sfinansowane przez Instytut Goethego ze środków des Auswärtigen Amtes
Podczas gdy pierwszy tom antologii koncentruje się wokół zagadnień związanych z twórczością uznanych dramaturgów niemieckich, tom drugi dotyczy dramatopisarzy młodego pokolenia, jak również dojrzałych twórców, do tej pory niepublikowanych i niewystawianych w Polsce.
Temat śmierci, jej rodzaje, interpretacje oraz twórcze z nią zmagania. To właśnie temu zagadnieniu poświęcony jest drugi tom sztuk niemieckich. Nie znaczy to, że każdy dramat dotyczy bezpośrednio śmierci fizycznej; śmierć jest tu bardzo często pojmowana metaforycznie w kategoriach upadku, katatonii współczesnego społeczeństwa, swoistej korozji relacji miedzyludzkich, braku miłości. Owe problemy społeczne, socjologiczne pogłębiają poczucie wyobcowania i stan izolacji. (Ze Wstępu)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389758 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. MPN 21564 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuły oryginałów: "Der Stein" 2008, "Verletzte Jugend" 2006, "Auf der Greifswalder Strasse" 2005, "Zoo" 2007, "Der Jazzdirigent" 2000.
Tom 2. antologii ukazał się pt.: Współczesne sztuki młodych autorów niemieckich. T. 2, Końce świata.
Zawiera: Kamień / Marius von Mayenburg ; przekład Jacek Kaduczak. Dyrygent jazzowy : koncert solo / Wolfgang Sréter ; przekład Maciej Ganczar. Ulica / Roland Schimmelpfennig ; przekład Karolina Bikont. Zoo / Kerstin Specht ; przekład Maciej Ganczar. Zraniona młodość / Falk Richter ; przekład Karolina Bikont.
Przekłady sztuk zostały sfinansowane przez Instytut Goethego ze środków des Auswärtigen Amtes
Pierwszy tom antologii "Współczesne sztuki uznanych autorów niemieckich" zawiera dramaty, które mają być próbą przybliżenia polskiemu czytelnikowi oraz widzowi teatralnemu niewielkiej części bogatego dorobku niemieckich autorów sztuk teatralnych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389680 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. MPN 21563 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Debiutancka powieść znanego dramaturga współpracującego z Mają Kleczewską, współautora spektakli granych na całym świecie (m. in. "Wściekłości" wg Elfriede Jelinek pokazywanej na Biennale w Wenecji).
Akcja książki dzieje się w ciągu kilkunastu godzin w czasie medytacji w aśramie w Nepalu. Bohater, trzydziestopięcioletni warszawiak pochodzenia żydowskiego, przygląda się różnym aspektom podróży, która funkcjonuje zarówno w wymiarze przestrzennym, jak i jako wyprawa w głąb własnego umysłu, przez meandry wspomnień. Mężczyzna konfrontuje się z umierającym na raka ojcem, pierwszym rozwodem i powikłanymi doświadczeniami z kobietami. Podejmuje próby przekroczenia własnego wstydu, który przestaje jawić się jako deprecjonujący.
W sposób okrutny dla samego siebie stopniowo wyzwala się spod presji stereotypowego wzorca męskości. W procesie obserwacji umysłu odkrywa, że jego prawdziwym źródłem siły nie jest zakorzeniona w świadomości "męska odwaga", równoznaczna z brawurą, ale samoakceptacja słabości. Uważność bohatera bierze swój początek w obserwacji ciała. Powtarzające się jak mantra opisy warunków atmosferycznych i oddechu w trakcie medytacji stanowią swoiste stacje - jedyne stałe punkty w drodze "do siebie".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389751 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Santa Cruz ; A oni znowu śpiewają ; Mur Chiński ; Kiedy wojna się skończyła ; Hrabia Öderland ; Rip van Winkle.
Dramaty zebrane Maxa Frischa w nowych przekładach, które podkreślają ponadczasowość poruszanej tematyki.
Wydarzenia ostatnich lat – konflikty militarne, polityczne spory, narastający w Europie nacjonalizm i ksenofobia, stygmatyzacja inności, przyczyny terroryzmu, czy wreszcie kryzys imigrancki – udowadniają, jak wielka jest potrzeba ciągłego powracania do Frischa. Nieco paradoksalnie okazuje się, że współcześnie bardziej niż przed laty jest on „pisarzem naszych czasów”. Bohaterowie przeżywający kryzys tożsamości, pragnący za wszelką cenę wyrwać się ze swojej dotychczasowej, mieszczańskiej egzystencji i podążyć za marzeniami, ale nie potrafiący uniknąć przeznaczenia, a także takie tematy jak relacje między ludźmi, przemijanie, starość i śmierć, sprawiają, że trzeba dziś nie tylko czytać Frischa, lecz także należy czytać go „w całości”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344477/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Don Juan albo Miłość do geometrii ; Biedermann i podpalacze ; Epilog do Biedermanna i podpalaczy ; Strategie małżeńskie ; Andora ; Gra w życie ; Tryptyk.
Dramaty zebrane Maxa Frischa to pierwsze polskie wydanie wszystkich sztuk tego autora w zupełnie nowych przekładach, które - operując współczesnym językiem - uwydatniają ponadczasowość poruszanej przez autora tematyki.
"isarz wyznaje teorię powtarzalności zdarzeń, w których kręgu ludzkość utkwiła. Na tę, uniemożliwiającą jakąkolwiek radykalną metamorfozę, nierozerwalną obręcz, od wieków składają się skostniałe w swej niezmienności archetypy, których nie da się naprawić." - pisze we wstępie dr Maciej Ganczar.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344477/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuły oryginałów: "Der Hausschart : zwei Theaterstücke" 2006, "Lieber Gott, mach mich blind" 2006, "Courasche oder Gott lass nach" 2007.
Bibliografia na stronach 10-11.
Zawiera: Dobry Boże, spraw, żebym oślepł ; Kobold ; Courasche albo Boże, odpuść.
Niniejszy zbiór zawiera trzy sztuki teatralne.
"Dobry Boże, spraw, żebym oślepł" to tragikomiczny obraz rodziny zamkniętej w hermetycznym świecie, "klubie żywych trupów", bez szans na jakąkolwiek odmianę.
W dramacie "Kobold", przedstawiającym kryzys instytucji małżeństwa, autor po raz kolejny udowadnia, że jest mistrzem obserwacji codziennych ludzkich zachowań, od których nie ma ucieczki.
W sztuce "Courasche, albo Boże, odpuść", Genazino sięga po historię Courasche, znanej prostytutki z czasu wojny trzydziestoletniej (1618-1648). Na bohaterkę obrał ją sobie również Bertold Brecht ("Matka Courage i jej dzieci", 1941).
Dramaty Genazino pozbawione są wyszukanych akcji. Są to raczej rejestry zachowań ludzkich, obrazy relacji między wyalienowanymi bohaterami, zapisy rezygnacji z pogoni za pięknem, studia porzucenia odpowiedzialności za świat zewnętrzny. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389753 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuły oryginałów: "The cape" 2008, "Daughters of Heaven" 1992, "Bare" 2007, "The Daylight Atheist" 2008, "Foreskin's Lament" 1981.
Zawiera: Przylądek / Vivienne Plumb ; przekład Wioletta Perzanowska. Niebiańskie istoty / Michelanne Forster ; przekład Julita Grodek. Obnażeni / Toa Fraser ; przekład Wioletta Perzanowska. Ateista w świetle dnia / Tom Scott ; przekład Julita Grodek. Lament rugbisty / Greg McGee ; przekład Wioletta Perzanowska.
Publikacja została sfinansowana przez Ambasadę Nowej Zelandii w Polsce
Obraz napierających na siebie wód Oceanu Indyjskiego ze wschodu i Spokojnego z zachodu, które spotykają się na Przylądku Północnym, przywołuje na myśl zderzenie kultur, do którego dochodzi w wielokulturowym społeczeństwie Nowej Zelandii. Przylądek, "gdzie dusze udają się do Hawaiki", to miejsce osiągnięcia katharsis. Motyw zdrzenia się dwóch oceanów, obecny w sztuce Vivienne Plumb "Przylądek", zainspirował powstanie niniejszej antologii.
Mało kto już wie o wielkich papugach kakapo, podobnie jak kiwi nie umiejących latać, które dają się strząsać z drzew jak gruszki, a wymarły ptak moa (w ogóle największy na świecie) dopiero zdobywa popularność jako symbol wchodzącej na polski rynek sieci fastfoodów. Ktoś może słyszał sopran maoryskiej gwiazdy Kiri te Kanawa, a komuś innemu przypomni się, że Czomolungmę zdobył po raz pierwszy nie kto inny, tylko Nowozelandczyk, sir Edmund Hillary. W kręgach zbliżonych do literatury wypada wiedzieć o istnieniu znakomitej nowelistki Katherine Mansfield, a autobiograficzną trylogię powieściową Janet Frame rozsławił film jej rodaczki Jane Campion "Anioł przy moim stole". Z kolei nowozelandzkie pejzaże zagościły w naszej wyobraźni dzięki adaptacjom prozy J.R.R. Tolkiena dokonanym przez Petera Jacksona, którego wczesne filmy ("Zły smak", "Martwica mózgu") też mają u nas swoich wielbicieli. O nowozelandzkim teatrze nie słyszał jednak raczej nikt z nas, i pod tym względem niniejsza antologia jest przedsięwzięciem absolutnie pionierskim. (Ze wstępu Adama Wiedemanna)
Niekwestionowaną wartością tej antologii jest kulturowe spotkanie, które za jej sprawą może się nawiązać i horyzont świadomościowy, jaki w jego wyniku może się otworzyć. Możliwość taką widzę w dynamicznej relacji zawiązującej się między uniwersalnym a egzotycznym, bliskim i odległym - polski czytelnik i polscy realizatorzy teatralni z jednej strony mogą (nie bez zaskoczenia) rozpoznać w nich problemy społeczne, ideologiczne i tożsamościowe bliskie naszej kulturze. Z drugiej strony kulturowa odmienność wnosi w ten proces także możliwość zetknięcia się z czymś egzotycznym i wyjątkowym - obcym, co nieco zmienia, a na pewno odświeża spojrzenie na nasze własne problemy. (Z posłowia Joanny Jopek)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389756 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Zawiera: Obrażanie publiczności / tłum. J. Kaduczak. Samooskarżanie / tłum. K. Bikont. Przepowiednia / tłum. K. Nowakowska. Kaspar / tłum. J. St. Buras. Wołanie pomocy / tłum. K. Bikont. Quodlibet / tłum. E. Białek. Uczeń i Majster, czyli jajko chce uczyć kurę / tłum. E. Białek. Godzina, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie nawzajem. Widowisko / tłum. D. Żmij-Zielińska. Przygotowania do nieśmiertelności. Dramat królewski / tłum. M. Zeller
Nobel 2019.
Pierwszy tom dwutomowej edycji dzieł Petera Handkego zawiera szereg sztuk mówionych, jak austriacki kontestator nazywał swoje wczesne utwory sceniczne, oraz wybór innych jego dramatów, ułożonych w porządku chronologicznym. Do tej pory niektóre z nich, rozproszone, ukazywały się w miesięczniku „Dialog". Tom pierwszy naszej publikacji składa się z dziewięciu tekstów, w większości w nowych przekładach, przygotowanych specjalnie dla niniejszego wydania. Ilustrują one poszukiwania własnej estetyki w pierwszych trzech dziesięcioleciach działalności pisarskiej i przybliżają poszczególne etapy niekończącej się wędrówki laureata literackiej Nagrody Nobla po tytułowych światach ze słów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379523 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Zawiera dramaty: Dopóki dzień was nie rozłączy (tłumaczenie A. Björlin), Nadal burza (tłumaczenie: J. Lachowski), Piękne dni w Arahjuezie ( tłumaczenie: E. Ogrodowska-Jesionek), Zdenek Adamec. Scena (tłumaczenie: A. Granatowska). Eseje: Austria i pisarze (tłumaczenie: E. Białek), Próga odpowiedzi (tłumaczenie: E. Białek), Wykład laureata literackiej Nagrody Nobla (tłumaczenie: E. Białek, R. Małecki)
Nobel 2019.
W drugim tomie dwutomowej edycji dzieł Petera Handkego prezentujemy cztery nowe dramaty, napisane już w nowym stuleciu, ponadto dwa eseje, w których Handke szkicuje swoją wizję austriackiego ruchu literackiego i zajmuje stanowisko wobec kierowanych przeciwko niemu oskarżeń o próby relatywizowania zbrodni reżimu serbskiego. Tom zamyka przekład mowy wygłoszonej w siedzibie Akademii Szwedzkiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 379526 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie tłumaczenia: Goethe Institut.
Dramat jednego z najlepszych pisarzy niemieckich XX wieku po raz pierwszy wydany po polsku w przekładzie Macieja Ganczara, opatrzony wstępem tłumacza. Hochhuth, niczym Thomas Bernhard, ukazuje odrażający świat, wykorzystując przy tym realizm naturalistyczny, efekt obcości Brechta oraz elementy groteski. Wchodzi w buty oskarżyciela nie tyle świata lekarskiego, co przede wszystkim stosunków społecznych i politycznych, panujących nie tylko w Niemczech.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Dyfuzja ; Znieczuleni ; Zazwyczaj śnimy w samotności ; Tinta.
Zrealizowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka zawiera zbiór sztuk Wacława Holewińskiego. Holewiński - absolwent prawa Uniwersytetu Warszawskiego, prozaik, dramatopisarz, krytyk literacki, wydawca, redaktor.
Historia była tłem powieści i opowiadań Holewińskiego, w których na podstawie fragmentarycznych często relacji i dokumentów rekonstruował dramatyczne losy ludzi zbuntowanych wobec totalizmu, walczących o wolność, niepokornych, niewygodnych, wiernych wyznawanym przez siebie wartościom. Stawiał przy tym pytania o znaczenie takich wartości, jak honor, wiara, polskość, patriotyzm, odwaga, ale też np. zdrada.
W psychologicznych dramatach z tomu "Dyfuzja" pisarz przede wszystkim analizował ludzkie postawy wobec zła.
Holewiński zajmuje się także krytyką literacką.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389748 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuły oryginałów: "Zur schönen Aussicht" 1926/27, "Italienische Nacht" 1931, "Geschichten aus dem Wiener Wald" 1931, "Kasimir und Karoline" 1932, "Glaube, Liebe, Hoffnung" 1933, "Die Unbekannte aus der Seine" 1933, "Mit dem Kopf durch die Wand" 1934.
Bibliografia na stronie 20.
Zawiera: Pod pięknym widokiem ; Włoski wieczór ; Opowieści Lasku Wiedeńskiego ; Kazimierz i Karolina ; Wiara nadzieja miłość ; Nieznajoma z Sekwany ; Głową w mur.
Tłumaczenia sztuk dofinansowano ze środków: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (Austria)
Po raz pierwszy w Polsce dwutomowa antologia sztuk Ödöna von Horvátha, jednego z najwybitniejszych w dziejach autorów, którego sztuki stały się odkryciem dla zrewoltowanego pokolenia '68 oraz podwaliną ponowoczesnej tożsamości.
Dramaturgia Horvátha praktycznie bez reszty koncentruje się na jednostce. Autor świadom jest oczywiście wielkich przemian społecznych, od upadku Austro-Węgier po przegranej przez nie pierwszej wojnie światowej, przez wywołaną tym anarchię i kryzys gospodarczy lat 1929-1933, po nieuchronnie nadciągający kataklizm, spowodowany narodzinami nowej ideologii totalitarnej, jaką jest faszyzm. Wydarzenia te niemal zawsze wykorzystuje jako tło swoich dramatów. Głównym celem zdaje się jednak edukacja człowieka, który sprawia wrażenie zagubionego w nowych warunkach, często przegrywa w konfrontacji z bezdusznym społeczeństwem.
Horváth nigdy nie potępia wprost, w sztukach nie przemyca umoralniających głośnych haseł, maluje raczej obrazki z życia wzięte, które zlane w jeden wielki patchwork demaskują drobnomieszczańską głupotę, zakłamanie i naiwność. Tematyka dramatów owego klasyka modernizmu, odnowiciela sztuki plebejskiej, stanowiącej syntezę powagi i ironii, w której bohaterowie posługują się pseudointelektualnym żargonem, dialektami, zdaje się nie tracić na aktualności. (Ze wstępu Macieja Ganczara)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389754 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuły oryginałów: "Hin und Her" 1934, "Figaro läßt sich scheiden" 1936, "Don Juan kommt aus dem Krieg" 1936, "Der jüngste Tag" 1935/36, "Ein Dorf ohne Männer" 1937, "Himmelwärts" 1937, "Pompeji : Komödie eines Erdbebens" 1937.
Zawiera: Tu i tam ; Rozwód Figara ; Don Juan wraca z wojny ; Sąd ostateczny ; Wieś bez mężczyzn ; Do nieba ; Pompeje.
Tłumaczenia sztuk dofinansowano ze środków: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (Austria)
Po raz pierwszy w Polsce dwutomowa antologia sztuk Ödöna von Horvátha, jednego z najwybitniejszych w dziejach autorów, którego sztuki stały się odkryciem dla zrewoltowanego pokolenia '68 oraz podwaliną ponowoczesnej tożsamości.
Tematyka dramatów owego klasyka modernizmu, odnowiciela sztuki plebejskiej, stanowiącej syntezę powagi i ironii, w której bohaterowie posługują się pseudointelektualnym żargonem, dialektami, zdaje się nie tracić na aktualności.
W odróżnieniu od pisarzy, którzy, jak Musil, czy Broch, starali się analizować mit scalający wielonarodową monarchię i jego nieprzystawalność do realiów powojennych od strony idei, rozpadu humanistycznych wartości, autor "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" analizował świadomość społeczną poprzez nieufność wobec języka. (...) "Istnieją dla mnie tylko dwie rzeczy, przeciwko którym piszę: głupota i kłamstwo. I dwie rzeczy, za którymi się opowiadam: rozsądek i uczciwość" - powtarzał. ( Z posłowia Elżbiety Baniewicz)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389755 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na I stronie okładki wykorzystano reprodukcję obrazu Wojciecha Nadratowskiego "Zielona koszula", 2012.
Zawiera: Generał : komedia polska ; Kamień ; Nareszcie możemy być źli : komedia sentymentalna ; Głową w dół ; Dziura ; Ostatnia królowa ; Nowy Legion czyli Świt albo samowyzwolenie : historia o sześciu śmierciach i jednym zmartwychwstaniu Adama Mickiewicza wierszem ; Luna : romans futurologiczny.
Współfinansowanie: Miasto Bydgoszcz
Sztuki składające się na niniejszy tom powstały w latach 2008-2013. Podtytuł "dramaty polityczne" jest znakiem, że nie zamierzam uchylać się od udziału w życiu zbiorowości. Mam nadzieję, że mój głos i głosy, które przywołuję w utworach scenicznych, przyczynią się w pewnym stopniu do tego, że pojęcie "dramat polityczny" zostanie uwolnione od piętna kawiarnianej agitki. Mam nadzieję, Czytelniku, że znajdziesz w tych tekstach ślad własnych przeżyć i przemyśleń. (Jarosław Jakubowski)
Odważne dramaty polityczne. Jedne analizują traumatyczny wpływ narodowych klęsk i katastrof na polskie społeczeństwo, inne dotyczą nostalgii za uporządkowanym światem wartości i wyraźną granicą między sacrum i profanum. Wszystkie osiem łączy szczególna wrażliwość, z jaką autor podchodzi do swoich postaci: upadłych bohaterów, heroicznych dziwaków, przemielonych przez tryby bezlitosnej machiny kapitalizmu. To propozycja dla tych, którzy lubią mieć oczy szeroko otwarte.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389747 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór dramatów, który trzymają państwo przed sobą, daje pojęcie o możliwościach pisarskich Jurka. Są tu zarówno teksty eksperymentalne, poszukujące nowego języka teatralnego, jak i sztuki gatunkowe. Jurek jest nieodrodnym dzieckiem epoki transformacji, czasu łatwych karier, drapieżnego biznesu, odkrywania swobody obyczajowej. Na początku dekady, jak wielu innych, ruszył z prowincji na podbój stolicy. Powód był prozaiczny: zbankrutowała fabryka silników samolotowych, w której pracował jako referent. W Warszawie zaczął pisać pierwsze scenariusze i sztuki teatralne. Ze wstępu Romana Pawłowskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389681 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej