Sorting
Source
Katalog centralny
(40)
Form of Work
Książki
(40)
Dramat (rodzaj)
(36)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Status
available
(49)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(38)
Biblioteka Austriacka
(11)
Author
Ganczar Maciej (1976- )
(11)
Kaduczak Jacek (1966- )
(11)
Bikont Karolina (1975- )
(9)
Ziemlańska Aleksandra
(6)
Lisiecka Sława (1947- )
(4)
Buras Jacek Stanisław (1945- )
(3)
Manthey Elżbieta
(3)
Partyka Paweł (1944- )
(3)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(2)
Dworak Katarzyna (1974- ). Wierna wataha
(2)
Dębek Irena
(2)
Frisch Max (1911-1991)
(2)
Handke Peter (1942- )
(2)
Horváth Ödön von (1901-1938)
(2)
Juszczak Kaja
(2)
Levin Hanoch (1943-1999)
(2)
Nowakowska Katarzyna (1973- )
(2)
Pawłowski Łukasz (1977- ). Metro Afganistan
(2)
Pilarski Przemysław (1979- ). Wracaj
(2)
Schmidt Volker Johannes (1976- )
(2)
Sobelman Michel (1953-2024)
(2)
Sochańska Bogusława
(2)
Tkaczyk Krzysztof (1968- )
(2)
Turczyn Ryszard (1953- )
(2)
Wojtyszko Maria (1982- ). Język obcy
(2)
Wolak Paweł (1973- )
(2)
Wołkowicz Anna (1953- )
(2)
Wąsik Monika
(2)
Zdunik Michał (1990- ). Szczegółowa teoria życia i umierania
(2)
Aigner Catherine. Zamknięty świat
(1)
Amiel Irit (1931-2021)
(1)
Asmussen Peter (1957-2016)
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Bunt
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Kości
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Listy z NRD
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Nikt nie spotyka nikogo
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Pokój ze słońcem
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Soli Deo Gloria
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Za chwilę : Cztery próby życia i jedna próba śmierci
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Zbrodnia
(1)
Asmussen Peter (1957-2016). Śmierć jest innym gatunkiem muzyki
(1)
Baluch Wojciech
(1)
Bauer Wolfgang (1941-2005)
(1)
Becker Marc (1962- ). Końce świata
(1)
Berg Sibylle (1962- )
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Grunt to praca
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Misje piękna
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Nocą
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Pies kobieta mężczyzna
(1)
Berg Sibylle (1962- ). Życie Mariana
(1)
Berlin Aleksander (1934- )
(1)
Bogacz Szymon (1976- ). (Nie)ludzkie dzienniki
(1)
Brandstaetter Roman (1906-1987)
(1)
Byrski Maria Krzysztof (1937- )
(1)
Chotkowski Łukasz (1981- )
(1)
Czech Jerzy (1952- )
(1)
Czyżyńska Wiesława
(1)
Drewniak Łukasz (1971- )
(1)
Drábek David (1970- ) Sherlock Holmes : morderstwa brodatych kobiet
(1)
Dąbek Agata (1982- )
(1)
Focke Ann-Christin (1983- ). Zarys historii miłosnej
(1)
Forster Michelanne. Niebiańskie istoty
(1)
Franzobel (1967- ). Księżniczka Eisenherz
(1)
Fraser Toa (1975- ). Obnażeni
(1)
Frisch Max (1911-1991). A oni znowu śpiewają
(1)
Frisch Max (1911-1991). Andora
(1)
Frisch Max (1911-1991). Biedermann i podpalacze
(1)
Frisch Max (1911-1991). Don Juan albo Miłość do geometrii
(1)
Frisch Max (1911-1991). Epilog do Biedermanna i podpalaczy
(1)
Frisch Max (1911-1991). Gra w życie
(1)
Frisch Max (1911-1991). Kiedy wojna się skończyła
(1)
Frisch Max (1911-1991). Mur Chiński
(1)
Frisch Max (1911-1991). Rip van Winkle
(1)
Frisch Max (1911-1991). Santa Cruz
(1)
Frisch Max (1911-1991). Strategie małżeńskie
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018)
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018). Courasche albo Boże, odpuść
(1)
Genazino Wilhelm (1943-2018). Kobold
(1)
Grabiński Tomasz
(1)
Granatowska Anna (1989- )
(1)
Grodek Julita (1968- )
(1)
Habermehl Anne (1981- ). Ostatnie terytorium
(1)
Hassler Silke (1969- ). Totalnie szczęśliwi
(1)
Hernik Spalińska Jagoda (1964- )
(1)
Hochhuth Rolf (1931-2020)
(1)
Hoffmann Katja
(1)
Holewiński Wacław (1956- )
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Tinta
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Zazwyczaj śnimy w samotności
(1)
Holewiński Wacław (1956- ). Znieczuleni
(1)
Holliger Lukas (1971- ). Najpiękniejsza śmierć mojego życia
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Do nieba
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Don Juan wraca z wojny
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Głową w mur
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Kazimierz i Karolina
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Nieznajoma z Sekwany
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Opowieści Lasku Wiedeńskiego
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Pod pięknym widokiem
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Pompeje
(1)
Horváth Ödön von (1901-1938). Rozwód Figara
(1)
Year
2020 - 2025
(11)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
2001-
(34)
1901-2000
(15)
1989-2000
(7)
1918-1939
(3)
1945-1989
(3)
Country
Poland
(39)
Language
Polish
(38)
German
(1)
Audience Group
Młodzież
(1)
Demographic Group
Literatura austriacka
(10)
Literatura polska
(8)
Literatura niemiecka
(4)
Literatura duńska
(3)
Literatura hebrajska
(2)
Literatura szwajcarska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura indyjska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura izraelska
(1)
Literatura nowozelandzka
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura węgierska
(1)
Subject
Rodzina
(2)
Ekologia
(1)
Hindusi
(1)
Holokaust
(1)
Kobieta
(1)
Liebrecht, Savyon (1948- )
(1)
Literatura polska
(1)
Ludzie starzy
(1)
Małżeństwo aranżowane
(1)
Medytacja
(1)
Męskość
(1)
Mężczyzna
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Ojcowie i synowie
(1)
Pamięć autobiograficzna
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Postpamięć
(1)
Samoakceptacja
(1)
Starość
(1)
Toksyczne związki
(1)
Współuzależnienie
(1)
Zimna wojna
(1)
Ślub i wesele
(1)
Šenderovič, Viktor Anatol'evič (1958- )
(1)
Życie codzienne
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Austria
(1)
Azja Południowa
(1)
Indie
(1)
Polska
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Genre/Form
Dramat (gatunek literacki)
(35)
Antologia
(26)
Esej
(2)
Aforyzmy
(1)
Dramat niemiecki
(1)
Dramat żydowski
(1)
Komedia
(1)
Opracowanie
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
40 results Filter
Book
In basket
Zawiera: Kości ; Pokój ze słońcem ; Zbrodnia ; Nikt nie spotyka nikogo ; Bunt ; Śmierć jest innym gatunkiem muzyki.
Współfinansowanie: Kunstfond
„Dramaty Asmussena stanowią niepokojącą diagnozę ludzkiego stanu ducha, wyjałowienia uczuciowego i poczucia niespełnienia. Odczuwalna jest w nich atmosfera twórczości Augusta Strindberga i Henrika Ibsena, ale nie interesują go uwarunkowania społeczne postaci, raczej ich przeżycia wewnętrzne i uniwersalne dla każdego człowieka stany psychiczne. Człowiek Asmussena z jego podwójnym morale, odczuwający wieczną, niemożliwą do wypełnienia pustkę, nie może już nawet zwrócić się do Boga. Nawet śmierć nie przybliża go do absolutu. Po przekroczeniu jej granicy wchodzi w jakąś bliżej nieokreśloną przestrzeń. To metafizyka, ale negatywna. Iluzję życia może przełamać wyłącznie iluzja umierania. Nasze życie to nie jest jedno życie od narodzin do śmierci, ono składa się z chwil, z różnych momentów – mówi autor w jednym z wywiadów. A każda z tych chwil jest próbą odczarowania rzeczywistości. Teatr Petera Asmussena to spotkanie twarzą w twarz z ludzką ułomnością, z tym, co w człowieku tajemnicze, niewypowiedziane, ukryte. To teatr bezlitosny w swej prostocie, z kliniczną precyzją badający zakamarki ludzkiej duszy. Bardzo lubię w teatrze prostotę, bo pozwala skupić się na słowach i uczuciach aktorów oraz na tym, co wyrażają ich ciała, i nie rozpraszać uwagi rzeczami nieistotnymi. (Peter Asmussen w wywiadzie Niewiele słów absolutnie niezbędnych; Gazeta Wyborcza - Katowice nr 246). Emocje, namiętności, uczucia grają u niego z pełną siłą. Wszystko na wierzchu, choć ukryte pod płaszczem stosownych zdań i gestów. Przejrzystość poszczególnych sekwencji robi wrażenie - to teatr, który niczego nie udaje. Asmussen nie zostawia miejsca na sentymentalizm. I, niczym rembrandtowski doktor Tulpa, tłumaczy widzowi szczegóły anatomiczne jego duszy”. [z Posłowia Justyny Schabowskiej]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389683 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Misje piękna ; Pies kobieta mężczyzna ; Patrz, słońce zachodzi ; Nocą ; Grunt to praca ; Życie Mariana.
Współfinansowanie: Goethe Institut
Sibylle Berg urodziła się w 1962 r. w Weimarze, gdzie spędziła dzieciństwo i pracowała jako lalkarka. Po udanej ucieczce z dawnego NRD imała się różnych prac, również fizycznych. W 1984 rozpoczęła karierę w Hamburgu, pisała do tygodników "Die Zeit" i "Stern". W 1997 opublikowała pierwszą książkę pt. "Ludzie szukają szczęścia i umierają ze śmiechu" (Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot), która ukazała się w 2003 roku w polskim przekładzie w wydawnictwie "Oficyna 21". Obecnie mieszka w Szwajcarii.
Niniejsza antologia jest pierwszą w Polsce publikacją sztuk teatralnych Sibylle Berg, autorki dobrze znanej polskim reżyserom i teatrom.
Po czterdziestce - mówi nam Berg - kończy się życie, które tak naprawdę nigdy na dobre się nie zaczęło. [...] W obliczu upływającego czasu, wypadku bądź śmierci stajemy się bezsilnymi samotnymi jednostkami, które za późno uświadamiają sobie bezsens dotychczasowej egzystencji. [...] Pesymistyczny obraz schyłku cywilizacyjnie jest pozbawiony charakterystycznej dla Berg szczypty czarnego humoru i błyskotliwych komentarzy, dlatego jej twórczość zasługuje na uwagę nie tylko ludzi teatru - aktorów i reżyserów - ale również szerszego grona czytelników. (Ze wstępu M. Ganczara)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389752 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Głodne dziecko / Elisabeth Vera Rathenböck ; przekład Karolina Bikont. Totalnie szczęśliwi : sztuka teatralna / Silke Hassler; przekład Aleksander Berlin. Sercu pracę, dłoniom miłość / Robert Woelfl ; przekład Jacek Kaduczak. Zamknięty świat / Catherine Aigner ; przekład Karolina Bikont. Sylwester / Peter Turrini ; przekład Marek Szalsza. Księżniczka Eisenherz / Franzobel ; współpraca Werner Müller ; przekład Marek Szalsza. Wysoki Schwab : żywe jest nieżywym i muzyką / Werner Schwab ; przekład Jerzy Kałążny.
Książka wydana dzięki pomocy finansowej: Bundesministerium w Austrii ; Austriackie Forum Kultury w Warszawie ; Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dramaturgia austriacka jest szczególnie ciepło przyjmowana przez polski teatr oraz jego publiczność. Świadczą o tym głośne inscenizacje sztuk czołówki "kalaczy gniazda" - Thomasa Bernharda, Elfriede Jelinek i Petera Turriniego, który po raz kolejny prowokuje publikowaną w niniejszym tomie komedią "Sylwester".
W celu przybliżenia polskiemu odbiorcy teatru austriackich dramatopisarzy lat 1960-1990 podjęto w Polsce próbę "uporządkowania" ich twórczości. W latach 2000-2004 nakładem wydawnictwa ADiT ukazywała się czterotomowa antologia, której kolejne tomy poświęcone były osobnym pisarzom: George Taboriemu, Peterowi Turriniemu, Felixowi Mittererowi i Wolfgangowi Bauerowi.
Twórczość dramatyczna w Austrii miała podatny grunt do rozwoju. Powstawały kolejne dzieła uznanych pisarzy, pojawiały się nowe, znaczące nazwiska. Głos w latach 90. zaczęli zabierać: Werner Schwab, Robert Woelfl, Elisabeth Vera Rathenböck, Franzobel, Silke Hassler, później Volker Schmidt i Catherine Aigner.
W niniejszej antologii zaproponowano klucz tematyczny i językowy ze sporą dawką "austriackiego śmiechu" przez łzy. Zaburzone relacje w rodzinie, niemożność stworzenia trwałego związku, problemy z odnalezieniem się na rynku pracy, choroby, starość, alienacja, pustka, brak miłości, życie bez celu, nieudane próby samobójcze, izolacja, wykluczenie, rozliczanie się z historią i współczesnym społeczeństwem austriackim czy poszukiwania nowego języka teatru w czasach kryzysu kultury - to tylko niektóre motywy z niewyczerpanego bogactwa tematów współczesnej austriackiej dramaturgii.
Ich wspólnym mianownikiem jest potrzeba znalezienia antidotum na wszechogarniającą samotność współczesnego człowieka i jego postępujące nieprzystosowanie.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389749 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Book
In basket
Debiutancka powieść znanego dramaturga współpracującego z Mają Kleczewską, współautora spektakli granych na całym świecie (m. in. "Wściekłości" wg Elfriede Jelinek pokazywanej na Biennale w Wenecji).
Akcja książki dzieje się w ciągu kilkunastu godzin w czasie medytacji w aśramie w Nepalu. Bohater, trzydziestopięcioletni warszawiak pochodzenia żydowskiego, przygląda się różnym aspektom podróży, która funkcjonuje zarówno w wymiarze przestrzennym, jak i jako wyprawa w głąb własnego umysłu, przez meandry wspomnień. Mężczyzna konfrontuje się z umierającym na raka ojcem, pierwszym rozwodem i powikłanymi doświadczeniami z kobietami. Podejmuje próby przekroczenia własnego wstydu, który przestaje jawić się jako deprecjonujący.
W sposób okrutny dla samego siebie stopniowo wyzwala się spod presji stereotypowego wzorca męskości. W procesie obserwacji umysłu odkrywa, że jego prawdziwym źródłem siły nie jest zakorzeniona w świadomości "męska odwaga", równoznaczna z brawurą, ale samoakceptacja słabości. Uważność bohatera bierze swój początek w obserwacji ciała. Powtarzające się jak mantra opisy warunków atmosferycznych i oddechu w trakcie medytacji stanowią swoiste stacje - jedyne stałe punkty w drodze "do siebie".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389751 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Don Juan albo Miłość do geometrii ; Biedermann i podpalacze ; Epilog do Biedermanna i podpalaczy ; Strategie małżeńskie ; Andora ; Gra w życie ; Tryptyk.
Dramaty zebrane Maxa Frischa to pierwsze polskie wydanie wszystkich sztuk tego autora w zupełnie nowych przekładach, które - operując współczesnym językiem - uwydatniają ponadczasowość poruszanej przez autora tematyki.
"isarz wyznaje teorię powtarzalności zdarzeń, w których kręgu ludzkość utkwiła. Na tę, uniemożliwiającą jakąkolwiek radykalną metamorfozę, nierozerwalną obręcz, od wieków składają się skostniałe w swej niezmienności archetypy, których nie da się naprawić." - pisze we wstępie dr Maciej Ganczar.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344477/II (1 egz.)
Book
In basket
Tytuły oryginałów: "The cape" 2008, "Daughters of Heaven" 1992, "Bare" 2007, "The Daylight Atheist" 2008, "Foreskin's Lament" 1981.
Zawiera: Przylądek / Vivienne Plumb ; przekład Wioletta Perzanowska. Niebiańskie istoty / Michelanne Forster ; przekład Julita Grodek. Obnażeni / Toa Fraser ; przekład Wioletta Perzanowska. Ateista w świetle dnia / Tom Scott ; przekład Julita Grodek. Lament rugbisty / Greg McGee ; przekład Wioletta Perzanowska.
Publikacja została sfinansowana przez Ambasadę Nowej Zelandii w Polsce
Obraz napierających na siebie wód Oceanu Indyjskiego ze wschodu i Spokojnego z zachodu, które spotykają się na Przylądku Północnym, przywołuje na myśl zderzenie kultur, do którego dochodzi w wielokulturowym społeczeństwie Nowej Zelandii. Przylądek, "gdzie dusze udają się do Hawaiki", to miejsce osiągnięcia katharsis. Motyw zdrzenia się dwóch oceanów, obecny w sztuce Vivienne Plumb "Przylądek", zainspirował powstanie niniejszej antologii.
Mało kto już wie o wielkich papugach kakapo, podobnie jak kiwi nie umiejących latać, które dają się strząsać z drzew jak gruszki, a wymarły ptak moa (w ogóle największy na świecie) dopiero zdobywa popularność jako symbol wchodzącej na polski rynek sieci fastfoodów. Ktoś może słyszał sopran maoryskiej gwiazdy Kiri te Kanawa, a komuś innemu przypomni się, że Czomolungmę zdobył po raz pierwszy nie kto inny, tylko Nowozelandczyk, sir Edmund Hillary. W kręgach zbliżonych do literatury wypada wiedzieć o istnieniu znakomitej nowelistki Katherine Mansfield, a autobiograficzną trylogię powieściową Janet Frame rozsławił film jej rodaczki Jane Campion "Anioł przy moim stole". Z kolei nowozelandzkie pejzaże zagościły w naszej wyobraźni dzięki adaptacjom prozy J.R.R. Tolkiena dokonanym przez Petera Jacksona, którego wczesne filmy ("Zły smak", "Martwica mózgu") też mają u nas swoich wielbicieli. O nowozelandzkim teatrze nie słyszał jednak raczej nikt z nas, i pod tym względem niniejsza antologia jest przedsięwzięciem absolutnie pionierskim. (Ze wstępu Adama Wiedemanna)
Niekwestionowaną wartością tej antologii jest kulturowe spotkanie, które za jej sprawą może się nawiązać i horyzont świadomościowy, jaki w jego wyniku może się otworzyć. Możliwość taką widzę w dynamicznej relacji zawiązującej się między uniwersalnym a egzotycznym, bliskim i odległym - polski czytelnik i polscy realizatorzy teatralni z jednej strony mogą (nie bez zaskoczenia) rozpoznać w nich problemy społeczne, ideologiczne i tożsamościowe bliskie naszej kulturze. Z drugiej strony kulturowa odmienność wnosi w ten proces także możliwość zetknięcia się z czymś egzotycznym i wyjątkowym - obcym, co nieco zmienia, a na pewno odświeża spojrzenie na nasze własne problemy. (Z posłowia Joanny Jopek)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389756 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Zawiera: Obrażanie publiczności / tłum. J. Kaduczak. Samooskarżanie / tłum. K. Bikont. Przepowiednia / tłum. K. Nowakowska. Kaspar / tłum. J. St. Buras. Wołanie pomocy / tłum. K. Bikont. Quodlibet / tłum. E. Białek. Uczeń i Majster, czyli jajko chce uczyć kurę / tłum. E. Białek. Godzina, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie nawzajem. Widowisko / tłum. D. Żmij-Zielińska. Przygotowania do nieśmiertelności. Dramat królewski / tłum. M. Zeller
Nobel 2019.
Pierwszy tom dwutomowej edycji dzieł Petera Handkego zawiera szereg sztuk mówionych, jak austriacki kontestator nazywał swoje wczesne utwory sceniczne, oraz wybór innych jego dramatów, ułożonych w porządku chronologicznym. Do tej pory niektóre z nich, rozproszone, ukazywały się w miesięczniku „Dialog". Tom pierwszy naszej publikacji składa się z dziewięciu tekstów, w większości w nowych przekładach, przygotowanych specjalnie dla niniejszego wydania. Ilustrują one poszukiwania własnej estetyki w pierwszych trzech dziesięcioleciach działalności pisarskiej i przybliżają poszczególne etapy niekończącej się wędrówki laureata literackiej Nagrody Nobla po tytułowych światach ze słów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379523 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Zawiera dramaty: Dopóki dzień was nie rozłączy (tłumaczenie A. Björlin), Nadal burza (tłumaczenie: J. Lachowski), Piękne dni w Arahjuezie ( tłumaczenie: E. Ogrodowska-Jesionek), Zdenek Adamec. Scena (tłumaczenie: A. Granatowska). Eseje: Austria i pisarze (tłumaczenie: E. Białek), Próga odpowiedzi (tłumaczenie: E. Białek), Wykład laureata literackiej Nagrody Nobla (tłumaczenie: E. Białek, R. Małecki)
Nobel 2019.
W drugim tomie dwutomowej edycji dzieł Petera Handkego prezentujemy cztery nowe dramaty, napisane już w nowym stuleciu, ponadto dwa eseje, w których Handke szkicuje swoją wizję austriackiego ruchu literackiego i zajmuje stanowisko wobec kierowanych przeciwko niemu oskarżeń o próby relatywizowania zbrodni reżimu serbskiego. Tom zamyka przekład mowy wygłoszonej w siedzibie Akademii Szwedzkiej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379526 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie tłumaczenia: Goethe Institut.
Dramat jednego z najlepszych pisarzy niemieckich XX wieku po raz pierwszy wydany po polsku w przekładzie Macieja Ganczara, opatrzony wstępem tłumacza. Hochhuth, niczym Thomas Bernhard, ukazuje odrażający świat, wykorzystując przy tym realizm naturalistyczny, efekt obcości Brechta oraz elementy groteski. Wchodzi w buty oskarżyciela nie tyle świata lekarskiego, co przede wszystkim stosunków społecznych i politycznych, panujących nie tylko w Niemczech.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830-2 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera: Dyfuzja ; Znieczuleni ; Zazwyczaj śnimy w samotności ; Tinta.
Zrealizowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka zawiera zbiór sztuk Wacława Holewińskiego. Holewiński - absolwent prawa Uniwersytetu Warszawskiego, prozaik, dramatopisarz, krytyk literacki, wydawca, redaktor.
Historia była tłem powieści i opowiadań Holewińskiego, w których na podstawie fragmentarycznych często relacji i dokumentów rekonstruował dramatyczne losy ludzi zbuntowanych wobec totalizmu, walczących o wolność, niepokornych, niewygodnych, wiernych wyznawanym przez siebie wartościom. Stawiał przy tym pytania o znaczenie takich wartości, jak honor, wiara, polskość, patriotyzm, odwaga, ale też np. zdrada.
W psychologicznych dramatach z tomu "Dyfuzja" pisarz przede wszystkim analizował ludzkie postawy wobec zła.
Holewiński zajmuje się także krytyką literacką.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389748 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuły oryginałów: "Zur schönen Aussicht" 1926/27, "Italienische Nacht" 1931, "Geschichten aus dem Wiener Wald" 1931, "Kasimir und Karoline" 1932, "Glaube, Liebe, Hoffnung" 1933, "Die Unbekannte aus der Seine" 1933, "Mit dem Kopf durch die Wand" 1934.
Bibliografia na stronie 20.
Zawiera: Pod pięknym widokiem ; Włoski wieczór ; Opowieści Lasku Wiedeńskiego ; Kazimierz i Karolina ; Wiara nadzieja miłość ; Nieznajoma z Sekwany ; Głową w mur.
Tłumaczenia sztuk dofinansowano ze środków: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (Austria)
Po raz pierwszy w Polsce dwutomowa antologia sztuk Ödöna von Horvátha, jednego z najwybitniejszych w dziejach autorów, którego sztuki stały się odkryciem dla zrewoltowanego pokolenia '68 oraz podwaliną ponowoczesnej tożsamości.
Dramaturgia Horvátha praktycznie bez reszty koncentruje się na jednostce. Autor świadom jest oczywiście wielkich przemian społecznych, od upadku Austro-Węgier po przegranej przez nie pierwszej wojnie światowej, przez wywołaną tym anarchię i kryzys gospodarczy lat 1929-1933, po nieuchronnie nadciągający kataklizm, spowodowany narodzinami nowej ideologii totalitarnej, jaką jest faszyzm. Wydarzenia te niemal zawsze wykorzystuje jako tło swoich dramatów. Głównym celem zdaje się jednak edukacja człowieka, który sprawia wrażenie zagubionego w nowych warunkach, często przegrywa w konfrontacji z bezdusznym społeczeństwem.
Horváth nigdy nie potępia wprost, w sztukach nie przemyca umoralniających głośnych haseł, maluje raczej obrazki z życia wzięte, które zlane w jeden wielki patchwork demaskują drobnomieszczańską głupotę, zakłamanie i naiwność. Tematyka dramatów owego klasyka modernizmu, odnowiciela sztuki plebejskiej, stanowiącej syntezę powagi i ironii, w której bohaterowie posługują się pseudointelektualnym żargonem, dialektami, zdaje się nie tracić na aktualności. (Ze wstępu Macieja Ganczara)
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389754 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuły oryginałów: "Hin und Her" 1934, "Figaro läßt sich scheiden" 1936, "Don Juan kommt aus dem Krieg" 1936, "Der jüngste Tag" 1935/36, "Ein Dorf ohne Männer" 1937, "Himmelwärts" 1937, "Pompeji : Komödie eines Erdbebens" 1937.
Zawiera: Tu i tam ; Rozwód Figara ; Don Juan wraca z wojny ; Sąd ostateczny ; Wieś bez mężczyzn ; Do nieba ; Pompeje.
Tłumaczenia sztuk dofinansowano ze środków: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (Austria)
Po raz pierwszy w Polsce dwutomowa antologia sztuk Ödöna von Horvátha, jednego z najwybitniejszych w dziejach autorów, którego sztuki stały się odkryciem dla zrewoltowanego pokolenia '68 oraz podwaliną ponowoczesnej tożsamości.
Tematyka dramatów owego klasyka modernizmu, odnowiciela sztuki plebejskiej, stanowiącej syntezę powagi i ironii, w której bohaterowie posługują się pseudointelektualnym żargonem, dialektami, zdaje się nie tracić na aktualności.
W odróżnieniu od pisarzy, którzy, jak Musil, czy Broch, starali się analizować mit scalający wielonarodową monarchię i jego nieprzystawalność do realiów powojennych od strony idei, rozpadu humanistycznych wartości, autor "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" analizował świadomość społeczną poprzez nieufność wobec języka. (...) "Istnieją dla mnie tylko dwie rzeczy, przeciwko którym piszę: głupota i kłamstwo. I dwie rzeczy, za którymi się opowiadam: rozsądek i uczciwość" - powtarzał. ( Z posłowia Elżbiety Baniewicz)
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389755 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Book
In basket
Na I stronie okładki wykorzystano reprodukcję obrazu Wojciecha Nadratowskiego "Zielona koszula", 2012.
Zawiera: Generał : komedia polska ; Kamień ; Nareszcie możemy być źli : komedia sentymentalna ; Głową w dół ; Dziura ; Ostatnia królowa ; Nowy Legion czyli Świt albo samowyzwolenie : historia o sześciu śmierciach i jednym zmartwychwstaniu Adama Mickiewicza wierszem ; Luna : romans futurologiczny.
Współfinansowanie: Miasto Bydgoszcz
Sztuki składające się na niniejszy tom powstały w latach 2008-2013. Podtytuł "dramaty polityczne" jest znakiem, że nie zamierzam uchylać się od udziału w życiu zbiorowości. Mam nadzieję, że mój głos i głosy, które przywołuję w utworach scenicznych, przyczynią się w pewnym stopniu do tego, że pojęcie "dramat polityczny" zostanie uwolnione od piętna kawiarnianej agitki. Mam nadzieję, Czytelniku, że znajdziesz w tych tekstach ślad własnych przeżyć i przemyśleń. (Jarosław Jakubowski)
Odważne dramaty polityczne. Jedne analizują traumatyczny wpływ narodowych klęsk i katastrof na polskie społeczeństwo, inne dotyczą nostalgii za uporządkowanym światem wartości i wyraźną granicą między sacrum i profanum. Wszystkie osiem łączy szczególna wrażliwość, z jaką autor podchodzi do swoich postaci: upadłych bohaterów, heroicznych dziwaków, przemielonych przez tryby bezlitosnej machiny kapitalizmu. To propozycja dla tych, którzy lubią mieć oczy szeroko otwarte.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389747 (1 egz.)
Book
In basket
Zbiór dramatów, który trzymają państwo przed sobą, daje pojęcie o możliwościach pisarskich Jurka. Są tu zarówno teksty eksperymentalne, poszukujące nowego języka teatralnego, jak i sztuki gatunkowe. Jurek jest nieodrodnym dzieckiem epoki transformacji, czasu łatwych karier, drapieżnego biznesu, odkrywania swobody obyczajowej. Na początku dekady, jak wielu innych, ruszył z prowincji na podbój stolicy. Powód był prozaiczny: zbankrutowała fabryka silników samolotowych, w której pracował jako referent. W Warszawie zaczął pisać pierwsze scenariusze i sztuki teatralne. Ze wstępu Romana Pawłowskiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389681 (1 egz.)
Book
In basket
Jest to wybór reprezentatywnych dla autora, zróżnicowanych tematycznie tekstów, skierowanych zarówno do młodzieży, jak i dorosłego odbiorcy. Kaczorowski sięga do rozmaitych tropów literacko-teatralnych od starożytnych, przez bajkowe, czy popkulturowe. Autor w przewrotny i błyskotliwy sposób krąży wokół dylematu, czy i jak „godnie przeżyć życie”. Do planowanego pierwotnie „pięcioksiągu” dodany został tekst pisany w pandemicznej rzeczywistości, nagrodzonyw Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży - Achilleis. 2021. Autor zaprasza czytelnika do gry: „Weź do ręki kość do gry – taki sześcian z napisanymi na każdej ścianie liczbami lub oczkami: od 1 do 6. Musisz rzucić kość. Jeśli wylosujesz 6, będziesz miał / miała ten przywilej, że samodzielnie nadasz tej opowieści tytuł. A kiedy już kość została rzucona, liczba wylosowana staje się liczbą wygraną i wskazującą Twój indywidualny tytuł dla tej teatralnej gry” - Opowieść o tym, jak godnie przeżyć życie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368366 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału : Polska jest mitem. Nowe dramaty
Zawiera: #finsternis : im_herzen_der_finsternis. (1), ConradMaschine. (2), / Tomasz Kaczorowski. Metro Afghanistan / Łukasz Pawłowski. Das treue Rudel / (PIK) Katarzyna Dworak i Paweł Wolak. Komm zurück / Przemysław Pilarski. Fremdsprache : Ein Märchen bajka über Gefühle / Maria Wojtyszko. Die Spezielle Theorie des Lenens und Sterbens : Forschungsnotizen und - berichte zur Geschichte des Warschauer Zoologischen Gartens Während des 2. Weltkriegs : die Phantome der geretteten Stimmen : ein Drama für Stimmen/ Michał Zdunik.
Tłumaczenie z języka polskiego.
Niemieckojęzyczne wydanie antologii Polska jest mitem. Nowe dramaty Książka jest opatrzona wstępem cenionego niemieckiego krytyka teatralnego Thomasa Irmera (piszącego dla „Theater heute” i współpracującego z „Theater der Zeit”) oraz posłowiem prof. Małgorzaty Jarmułowicz (Uniwersytet Gdański). Książka wydana we współpracy z Instytutem Polskim w Düsseldorfie, dzięki wsparciu Programu Translatorskiego ©POLAND. „Wielka tradycja polskiego teatru pisze nowy rozdział za sprawą niniejszych sztuk, powstałych w ostatnim dziesięcioleciu i po raz pierwszy tłumaczonych na język niemiecki. Mamy tu do czynienia z autorkami i autorami młodszej generacji, którzy są jeszcze w dużej mierze nieznani dla teatru niemieckojęzycznego. Pod tym względem tytuł niniejszego wyboru stanowi zaproszenie do tego, by za sprawą prezentowanych w nim tekstów zbadać piętno mitologizacji, a zarazem poznać nowe drogi opowieści, które rozszerzają, a także podważają to, co mitem może się stać”. Ze wstępu Thomasa Irmera (tłum. Karolina Bikont)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830-2 (1 egz.)
Book
In basket
Książka została wydana dzięki pomocy finansowej Ambasady Indii w Warszawie
Autor portretuje społeczeństwo przeżywające szybkie zmiany cywilizacyjne. Jego bohaterowie podejmują karkołomne próby łączenia hinduskiej tradycji z nowoczesnością. Akcja toczy się we współczesnych Indiach i koncentruje wokół ślubu młodej dziewczyny.
Bohaterowie pozostają wierni tradycyjnym zasadom, uznają podział na kasty i aranżowanie małżeństw przez rodziców, a astrologia pomaga im w podejmowaniu decyzji. Jednocześnie są jednak członkami nowoczesnego, zglobalizowanego świata. Główna bohaterka, zanim spotka się z narzeczonym, kontaktuje się z nim przez Internet, jej brat zaś pracuje w wytwórni filmowej produkującej bollywoodzkie seriale. Rzeczywistość dopełniają - bardzo istotne w sztuce - gadżety: komputery i telefony komórkowe, e-maile, nagrania wideo.
Dramat ten jest także doskonałym źródłem wiedzy o współczesnym życiu hinduskiej rodziny z klasy średniej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389757 (1 egz.)
Book
In basket
Rok wydania na podstawie strony wydawcy: https://www.adit.art.pl.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Pierwsza część Trylogii klimatycznej - raj.potop, zalewa widzów potopem obrazów i słów, opowiadając wstrząsająco o rabunkowej gospodarce ziemi przez człowieka, która niszczy środowisko naturalne. Bohaterami raju.głodu jest trójka ludzi głodna komunikowania się, poczucia wspólnoty i bliskości. W raju.zabawie pociąg gna przez Europę. Konduktor zawiadamia pasażerów o opóźnieniu pociągu i ostrzega, że „w Europie już nikt na nikogo nie czeka”.... Thomas Köck opisał wyzyskiwanie planety i zamieszkujących ją ludzi, począwszy od brazylijskiej „gorączki kauczukowej” w połowie XIX wieku, aż po grożący nam z powodu ocieplenia klimatu potop, i sięgając do czasów, gdy Słońce przestanie świecić i zmieni się w supernową. „Szukając inspiracji autora, recenzenci często wspominają Heinera Müllera i jego Textflächen, długie fragmenty tekstu przypominające raczej prozę niż dramat. Zresztą współczesną i bliższą chyba Köckowi autorką stosującą ten zabieg jest Elfriede Jelinek (jej teksty uznawane są dziś za sztandarowy przykład tej techniki pisarskiej), z którą, zdaniem krytyków, łączy Köcka także specyficzne poczucie humoru. [...] Na Trylogię można patrzeć jak na dzieło totalne, badające granice zarówno naszej cywilizacji, jak i samego teatru jako medium”. [ze wstępu Jacka Kaduczaka, tłumacza Trylogii klimatycznej]
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389628 (1 egz.)
Biblioteka Austriacka
There are copies available to loan: sygn. 830(436)-2 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie: Instytut Książki w Krakowie, Institute for the Translation of Hebrew Literature
Sztuki autorki, opublikowane w niniejszym tomie, to impresje na temat jej duchowych przeżyć jako przedstawicielki drugiego pokolenia po Holokauście i pierwszego, które może mówić o sobie – Izraelczycy. Pamięć o Zagładzie oraz konflikt postaw między wierzącymi a ateistami – są bliskie również polskiemu czytelnikowi. Duże znaczenie w twórczości Liebrecht mają kobiety, dążące do zrozumienia wpływu fatalnych wydarzeń historycznych na ich życie oraz rodzin, w których dorastały.
„Ludzie, którzy budują dynamikę zachowań ludzi ocalałych z Zagłady, dzielą ich domy na dwa typy. W jednych występuje obsesyjne mówienie o Holokauście, niezależnie od tego, co jest tematem rozmowy - sznurówka czy kawałek chleba prowadzą wprost do wspomnień z getta i obozu koncentracyjnego. W domach drugiego typu zachowuje się kompletną ciszę. Sądzę, że najbardziej twórczy artyści wychowali się w domach właśnie tego drugiego rodzaju, ponieważ nic tak nie wyzwala kreatywności jak cisza. S. Iiebrecht
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389684 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronie [95].
Finansowanie tłumaczenia: TINFO - Theatre Info Finland
„Człowiek szczoteczką do zębów delikatnie oczyszcza szkielet mewy srebrzystej. Macza szczoteczkę w wodzie, ostrożnie unosi skrzydło i jedna po drugiej czyści kostki". Nawiązanie do performansu Mariny Abramović Czyszczenie lustra (1995), fragment książki „W czterech dniach bliskości kwestią centralną wydaje się brzmienie języka. Odgłosy, dźwięki i muzyka wiążą się ze sobą jak chmury lub mewy w podniebnym kosmosie, słowa są różnej wielkości, różnorodne pod względem zagęszczenia, wysokości czy rozpiętości, zajmują oddzielne fragmenty przestrzeni i nabierają coraz to innej intensywności. Całe dzieło tworzy się niejako z członów oderwanych od krajobrazu lub z atomów, z których powstają później rozmaite połączenia”. Hanna Helavuori, z posłowia książki „|...| Pipsa Lonka to jedna z najciekawszych fińskich autorek dramatycznych, przełamująca swoją twórczością stereotypowe wyobrażenie o dramatopisarstwie tego kraju: zainteresowana językowymi eksperymentami, tworząca scenariusze, których nie da się czytać kluczem realistycznego przedstawienia. Jest zafascynowana relacjami między ludźmi a naturą, choć może lepiej byłoby mówić o relacji między różnymi gatunkami zamieszkującymi ziemię, bo w jej utworach to niekoniecznie człowiek znajduje się w centrum zainteresowania. [...] Przełożony właśnie na język polski przez Martę Orczykowską utwór cztery dni bliskości (neljän päivän läheisyys) z 2021 przez wielu krytyków7 uznany został za najdojrzalsze dzieło artystki”. Piotr Olkusz „Dialog" nr 1/2024
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 397278 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again