Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(2)
Czytelnia BG
(4)
Autor
Stanisławski Krzysztof (1956- )
(3)
Kompanowska Anna
(2)
Ujma Monika
(2)
Carrier David (1944- )
(1)
Davvétas Dīmosthénīs (1955- )
(1)
Debbaut Jan (1949- )
(1)
Denegri Dobrila
(1)
Eskandar Xarene
(1)
Farinelli Franco (1948- )
(1)
Fuchs Rudolf Herman (1942- )
(1)
Grotek Edyta (1977- )
(1)
Grzesiuk-Olszewska Irena (1937-2021)
(1)
Hering Michael (1964- )
(1)
Hetman Jarosław
(1)
Jakubczak Aleksandra
(1)
Jankojć Anna
(1)
Jędrzyński Zefiryn (1930-2019)
(1)
Lipiński Filip (1979- )
(1)
O'Brien Beth
(1)
Scully Sean (1945- )
(1)
Szymborska Wisława (1923-2012)
(1)
Tetla Filip
(1)
Wood Jon (1970- )
(1)
Wójtowicz Anna (filolożka)
(1)
Zakrzewski Tadeusz (1922-2014)
(1)
Zieliński Krzysztof (1974- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
angielski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(4)
Targi i wystawy
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Bibliofilstwo
(1)
Cragg, Tony (1949- )
(1)
Fotografia polska
(1)
Historycy
(1)
Kolekcjonerstwo
(1)
Malarstwo amerykańskie
(1)
Malarstwo irlandzkie
(1)
Poeci polscy
(1)
Rysunek angielski
(1)
Rysunek niemiecki
(1)
Rzeźba angielska
(1)
Rzeźba niemiecka
(1)
Scully, Sean (1945- )
(1)
Szkoła Podstawowa (Wąbrzeźno)
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka polska
(1)
Szymborska, Wisława (1923-2012)
(1)
Zakrzewski, Tadeusz (1922-2014)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(4)
Polska
(1)
Wąbrzeźno (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(4)
Album
(2)
Listy
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(2)
6 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6749 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6672 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu", Toruń, 13 maja - 11 września 2022 r.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Sean Scully (ur. 1945 w Dublinie) pokazuje swoje obrazy i rzeźbę po raz pierwszy w Polsce i od razu jest to wystawa retrospektywna, prezentowana na powierzchni 2000 m2 – w tym w Sali Kolumnowej CSW o 7-metrowej wysokości. Jak sam mówi, to jedna z największych wystaw jego prac, jakie dotąd miały miejsce na świecie. Artysta jest przedstawicielem nurtu abstrakcji kolorystycznej, a niektórzy krytycy i on sam dodają jeszcze: abstrakcji emocjonalnej (emotional abstraction). Można by jeszcze dodać: medytacyjnej, ontologicznej czy spirytualnej. Scully zdaje się kontynuować tradycję amerykańskiego mistrza Marka Rothko oraz innych twórców tendencji pod nazwą „malarstwo barwnych płaszczyzn” (Color Field Painting) z lat 50. XX w., takich jak Barnett Newman czy Clyfford Still. Nawiązuje również do ikonicznych prac Kazimierza Malewicza (np. w obrazie „Black Square” z 2000 czy cyklu „Dark Windows”). Pokażemy 50, w większości wielkoformatowych obrazów olejnych lub akrylowych na płótnie albo aluminium z różnych okresów twórczości (od 1973 do 2021) oraz 24 dzieła na papierze. Ekspozycja będzie więc miała charakter regularnej retrospektywy, na której będzie można prześledzić różne wątki twórczości Scully’ego oraz przemiany jego stylu. Najważniejszą częścią ekspozycji będzie pokaz monumentalnych obrazów z serii „Doryckiej” (Doric Series), powstałych w latach 1990–2020. Tych 12 obrazów, notabene po raz pierwszy pokazywanych jako kompletny cykl, stanowi hołd, który malarz składa tradycji porządku doryckiego (po raz pierwszy jego „doryckie” dzieła zostały pokazane w Atenach w 2012). Zaprezentujemy zatem monumentalne obrazy w monumentalnej sali kolumnowej, często potocznie nazywanej „kościołem”. W intencji twórcy i nas jako organizatorów ta przestrzeń najlepiej odda mistyczny i sakralny charakter cyklu. Seria „Doric” wypełni 1000-metrową salę, a w jej centrum, pomiędzy kolumnami, umieszczona zostanie wielkoformatowa, wielobarwna rzeźba Scully’ego.
Omawiając zawartość wystawy, nie można nie wspomnieć o tym, że znajdzie się na niej obraz, który artysta zdecydował się podarować do kolekcji CSW. Nosi tytuł „Wall Landline Irena”, powstał w 2021 i został poświęcony pamięci Polki, Ireny Gut, okrutnie doświadczonej przez los podczas II wojny światowej - najpierw przez Sowietów, a później Niemców. Kobieta uratowała od niechybnej śmierci dwanaścioro Żydów. Historia jej życia to wstrząsająca synteza dziejów narodów Europy wschodniej podczas wojny i po niej. Pani Irena Opdyke, z domu Gut, urodziła się w 1922 w Kozienicach. W 1949 wyemigrowała do USA. Zmarła w Kalifornii w 2003. W 1999 spisała swoje wspomnienia, a na ich podstawie powstała sztuka teatralna. Dramat i bohaterstwo pani Ireny zrobiły ogromne wrażenie na Seanie Scully’m, który postanowił ją uhonorować, poświęcając jej swój obraz i dodatkowo darowując go polskiemu Centrum Sztuki Współczesnej. Zupełnie na marginesie dodajmy, że obraz jest tak bardzo cenny, że włączenie go do zbiorów CSW zwiększy o blisko 50% wartość zbieranej od 12 lat kolekcji. A skoro jesteśmy przy funduszach, to trzeba powiedzieć, że cała wystawa jest ubezpieczona na rekordowo wysoką sumę. To najwyżej wyceniona wystawa w całej historii CSW i pewnie jedna z najcenniejszych w skali ogólnopolskiej w zakresie sztuki współczesnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7733 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Toruń. Gmina Miasta
Zbiór listów-kartek Wisławy Szymborskiej do Tadeusza Zakrzewskiego.
Jej korespondencja słynie z dowcipnych ozdobień wycinkami ze starych gazet. Zabawne kartki wyklejanki odzwierciedlają zainteresowania kolekcjonerskie poetki. Pierwsza pocztówka, z 18 kwietnia 1977 roku jest jeszcze z masowego nakładu, przyozdobiona tylko wyciętą główką wklejoną w paszczę egzotycznego ptaka. Jedenaście następnych to kartoniki dwustronnie ozdabiane wycinkami ze starych gazet. Zbiór oprócz kartek-wyklejanek zawiera także niepublikowane zdjęcia poetki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396682 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 296770 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa: Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu", Toruń, 26 maja - 10 września 2023 r.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Album towarzyszący wystawie prac artysty, należącego do czołówki światowych rzeźbiarzy, zawiera wszystkie dzieła prezentowane w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu dzieła. W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące z wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano 125 rysunków, grafik i akwarel.
Obszerna część teoretyczna stanowi wnikliwy opis konceptualnej wizji rzeźby rozwijanej przez pięćdziesiąt lat pracy twórczej artysty. Znajdują się w niej teksty Ireny Grzesiuk-Olszewskiej i Krzysztofa Stanisławskiego, opublikowane pierwotnie w kwartalniku „Rzeźba Polska” w 1988 roku, przybliżające wczesną twórczość artysty i jej konteksty. Tło oraz ewolucję artystycznej działalności rzeźbiarza opisuje także historyk sztuki, Jan Debbaut w tekście pt. Metamorfoza obiektu. O aktualnej i poprzednich polskich wystawach Tony’ego Cragga wspomina w swoim wstępie Krzysztof Stanisławski. Warto zwrócić uwagę na tekst greckiego filozofa i krytyka sztuki, Demosthenesa Davvetasa, który w eseju Słownik dematerializacji, przedstawia istotną kwestię, związaną z tworzywem i materiałami wykorzystywanymi przez artystę. W innym eseju tegoż autora, zamieszczonym także w części teoretycznej, znajdziemy refleksję na temat relacji artysty z naturą. Rzeźbiarska wyobraźnia artysty stała się z kolei tematem tekstu Jona Wooda. Tę część katalogu domyka esej Micheala Heringa, który jest poświęcony przede wszystkim rysunkom Cragga i ich znaczeniu w jego rzeźbiarskiej twórczości. W katalogu oczywiście nie zabrakło obszernej listy wystaw i dotychczasowych osiągnięć artysty. Na szczególną uwagę zasługuje strona edytorska publikacji, która zachwyca swoją ascetyczną prostotą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7734 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej