Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Placówka
Czytelnia BG
(1)
Autor
Dworniczak-Leśniak Kamila (1985- )
(1)
Franecka Maria (1987- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Busza, Jerzy (1947-1997)
(1)
Czartoryska, Urszula (1934-1998)
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Lewczyński, Jerzy (1924-2014)
(1)
Ligocki, Alfred (1913-1981)
(1)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Antologia
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Listy
(1)
Recenzja artystyczna
(1)
Wydawnictwo źródowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Czytelnia Sztuki)
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Czytelni Sztuki w Gliwicach w dniach 25 października - 31 grudnia 2024 r.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Choć początki fotografii są od naszych czasów stosunkowo nieodległe, często traktujemy je jak historię antyczną: domysł i rekonstrukcja przeważają tu nad pewnikami. Wiedza o kierunkach, ugrupowaniach, stylach w fotografii - cały ten bagaż niezbędny do zrozumienia pewnego języka - zaciera się szybko i zatraca. Fotograficzne obrazy pojmujemy więc najczęściej poza ich naturalnym kontekstem, epoką, w oderwaniu od ich naturalnego habitatu; ich znaczenie nieuchronnie ulega przemianie. Historia i teoria fotografii, narzędzia konieczne do jej pełnego zrozumienia, nie doczekały się nigdy takiej popularności jak choćby historia malarstwa, której podręczniki są powszechnie dostępne. Fotografia uchodzi za jeden z najłatwiej zrozumiałych języków sztuki, choć wrażenie to oparte jest na nieporozumieniu: wiemy o fotografii zbyt mało, by rozumieć ją w pełni. Dlatego ze szczególną uwagą trzeba się przyglądać tym, którzy język fotografii pojmowali szczególnie ostro, nie ustawali w dyskusjach. Trudno dziś nie zachwycać się pokoleniem, które wydało jednocześnie tak wybitnych fotografów jak Jerzy Lewczyński i Zofia Rydet oraz grupę wybitnych krytyków i teoretyków: Jerzego Buszę, Urszulę Czartoryską i Alfreda Ligockiego. Dostęp do języków fotografii, możliwości studiowania w dowolnym miejscu sprawia, że z mniejszą czujnością przyglądamy się tym, którzy u nas w kraju położyli podwaliny pod język pewnej sztuki. Grzegorz Krawczyk, kierownik ds. programowych i merytorycznych Muzeum w Gliwicach Choć
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 26697 Ś (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej