Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(35)
Forma i typ
Książki
(35)
Proza
(21)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(7)
Publikacje naukowe
(3)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(35)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(35)
Autor
Proust Marcel (1871-1922)
(14)
Jaksender Kajetan Maria
(12)
Jaksender Anna
(11)
Handke Peter (1942- )
(6)
Dwulit Anastazja (1970- )
(4)
Chrobok Magdalena
(3)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(3)
Abramowicz Edyta
(2)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(2)
Surowska Barbara (1939- )
(2)
Adolphe Jean-Marc
(1)
Arich-Gerz Bruno (1966- )
(1)
Baquiast Jean-Paul
(1)
Barszczewski Jan (1794-1851)
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Baudrillard Jean (1929-2007)
(1)
Borg Eliza (1951- )
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Böll Heinrich (1917-1985)
(1)
Błażewicz Anita
(1)
Błesznowski Bartłomiej (1983- )
(1)
Chevigné Laure de (1860-1936)
(1)
Derrida Jacques (1930-2004)
(1)
Derrida Jacques (1930-2004). Nie, apokalipso, nie teraz!
(1)
Derrida Jacques (1930-2004). O apokaliptycznym tonie przyjętym niedawno w filozofii
(1)
Didier-Weill Alain (1939-2018)
(1)
Dziekoński Józef Bogdan (1816-1855)
(1)
Dzienniak-Pulina Daniela
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Geel Catherine
(1)
Grabiński Stefan (1887-1936)
(1)
Grabowski Wojciech (1969- )
(1)
Grotowicz Wiktor (1958- )
(1)
Guattari Emmanuelle (1964-)
(1)
Guattari Félix (1930-1992)
(1)
Handke Peter (1942- ) "Proces" (Dla Franza K.)
(1)
Handke Peter (1942- ) Co mam na to powiedzieć?
(1)
Handke Peter (1942- ) Stan wyjątkowy
(1)
Handke Peter (1942- ) Szerszenie
(1)
Handke Peter (1942- ) Trzy odczytania ustawy
(1)
Handke Peter (1942- ). O zmęczeniu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o Ustronnym Miejscu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o grzybiarzu
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o szafie grającej
(1)
Handke Peter (1942- ). Próba o udanym dniu
(1)
Jaksender Anna Zofia
(1)
Korzeniowski Józef (1797-1863)
(1)
Kotkowski Ignacy
(1)
Koza Michał (1987- )
(1)
Krajewski Tadeusz (1746-1817)
(1)
Kraus Karl (1874-1936)
(1)
Krzykawski Michał
(1)
Krzykawski Michał Krzysztof (1980- )
(1)
Kyrou Ariel
(1)
Lachaud Jean-Marc
(1)
Lange Antoni (1862-1929)
(1)
Leszczyńska Katarzyna (1969- )
(1)
Michnik Adam (1946- )
(1)
Musil Robert (1880-1942)
(1)
Piszczatowski Paweł
(1)
Proust Marcel (1871-1922). Przed nocą
(1)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(1)
Rivière Jacques
(1)
Rudnicki Cezary (1986- )
(1)
Rzewuski Henryk (1791-1866)
(1)
Skalski Piotr (1984- )
(1)
Stadler Joanna
(1)
Stiegler Bernard
(1)
Stiegler Bernard (1952- )
(1)
Sękowski Józef Julian (1800-1858)
(1)
Weil-Proust Jeanne (1849-1905)
(1)
Wilde Oscar (1854-1900)
(1)
Wojnakowski Ryszard (1956- )
(1)
Wojtasik Krzysztof
(1)
Łotoczko Paulina
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(13)
2010 - 2019
(22)
Okres powstania dzieła
2001-
(18)
1901-2000
(15)
1801-1900
(11)
1918-1939
(6)
1901-1914
(5)
1945-1989
(4)
1914-1918
(3)
1989-2000
(3)
1939-1945
(2)
1701-1800
(1)
2001-2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(33)
Język
polski
(33)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(16)
Literatura austriacka
(8)
Literatura polska
(2)
Literatura angielska
(1)
Temat
Proust, Marcel (1871-1922)
(5)
Pisarze francuscy
(4)
Filozofia
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Egzystencjalizm
(2)
Foucault, Michel (1926-1984)
(2)
Mężczyzna
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(2)
Arystokracja
(1)
Balzac, Honoré de (1799-1850)
(1)
Barthes, Roland (1915-1980)
(1)
Böll, Heinrich (1917-1985)
(1)
Chevigné, Laure de, (1860-1936)
(1)
Człowiek
(1)
Dehumanizacja
(1)
Deleuze, Gilles (1925-1995)
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Diament
(1)
Dyskurs
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciństwo
(1)
Etyka
(1)
Farmaceuci
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia starożytnej Grecji
(1)
Filozofia transcendentalna
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Grimaldi, Pierre (1895-1964)
(1)
Guattari, Emmanuelle
(1)
Guattari, Félix (1930-1992)
(1)
Immanencja
(1)
Integracja europejska
(1)
Integracja gospodarcza
(1)
Integracja społeczna
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kapitalizm
(1)
Katastrofizm (pogląd)
(1)
Kobieta
(1)
Koniec świata
(1)
Konstytucja Europejska
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Lemoine, Henri (1786-1854)
(1)
Listy
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura mniejsza
(1)
Matki i synowie
(1)
Metafizyka
(1)
Michnik, Adam (1946- )
(1)
Miłość
(1)
Oszuści
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Poeci angielscy
(1)
Polityka gospodarcza
(1)
Populizm (ideologia)
(1)
Postęp techniczny
(1)
Proza
(1)
Przemysł
(1)
Psychiatrzy
(1)
Rivière, Jacques (1886-1925)
(1)
Sainte-Beuve, Charles Augustin (1804-1869)
(1)
Semiotyka
(1)
Szpitale psychiatryczne
(1)
Technologia
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Uczucia
(1)
Umieranie
(1)
Unia Europejska (UE)
(1)
Weil-Proust, Jeanne (1849-1905)
(1)
Wyłudzenie
(1)
Zaburzenia psychiczne
(1)
Zemsta
(1)
Zimna wojna
(1)
Śmierć
(1)
Życie
(1)
Życie towarzyskie
(1)
Temat: dzieło
Fackel (czasopismo)
(1)
Von einem neuerdings erhobenen vornehmen Ton in der Philosophie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(10)
1801-1900
(3)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1918-1939
(3)
1701-1800
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Francja
(2)
Austria
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(15)
Esej
(4)
Listy
(4)
Antologia
(3)
Publicystyka
(3)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Autograf
(1)
Fantastyka
(1)
Literatura francuska
(1)
Opracowanie
(1)
Pastisz
(1)
Poezja
(1)
Powieść
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Proza poetycka
(1)
Satyra
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(3)
Historia
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Tytuł oryginału: La Fin de la jalousie. Wybór z: Les Plaisirs et les Jours, 1896.
"Ostatnia nowela ze zbioru opowiadań "Rozkosze i dni" okazuje się ulubionym opowiadaniem Prousta, co więcej, wyznacza drogę pisarską, na którą miał po jej napisaniu wkroczyć. Jakkolwiek wygłaszał mniej lub bardziej szczere lekceważenie dla całości książki, zawsze określał "Koniec zazdrości" jako tekst, za który nie musi się czerwienić. W kwietniu 1904 roku przedstawił tym samym "Rozkosze i dni" Henry'emu Bordeaux: "Jest tam kilka wierszy, ale z pewnością jest to przede wszystkim zbiór opowiadań. Jest w nim jedno lub dwa, zwłaszcza "Koniec zazdrości", które jak sądzę są dość żywe". W sierpniu 1904 stwierdza, że książka którą przygotowuje do publikacji, a mianowicie "W stronę Swanna" przypomina być może trochę "Koniec zazdrości", ale jest sto razy bardziej pogłębione i lepsze. Zacytujmy Andre Gilde'a, którego słowa korespondują z opinią Prousta o swej wczesnej noweli: "Wszystko co później ma wspaniale rozkwitnąć w długiej powieści, ofiarowane jest nam w stanie zalążkowym w tej książce, świeże pączki tych wielkich kwiatów - wszystko co będziemy później podziwiali; chyba że, to co podziwiamy, to nie jest precyzyjnie ów detal i owo bogactwo, niezwykła obfitość, egzageracja i widoczne zwielokrotnienie wszystkiego co jest tu obecne jedynie jako pewna obietnica, w zarodku..." (Z Przedmowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352852 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Zawiera: Wyznanie młodej dziewczyny ; Przed nocą.
"Już sam tytuł, "Wyznanie młodej dziewczyny" wpisuje się w ton literackich wyznań, gatunku, który zapoczątkował św. Augustyn, a które rozwinął i kultywował dla nowożytnego języka francuskiego Jean Jacques Rousseau. Warto wspomnieć o tym porządku genealogii, jako że w samym "Wyznaniu" Prousta odnajdujemy bezpośrednie odwołanie do świętego Augustyna. Tytuł, ton, miłość do matki, niepokój matki o zdrowie dziecka, powiązanie grzechu ze światem i postępującą cywilizacją, błyskotliwa inteligencja, która się wypacza i nie gwarantuje dostatku i zdrowia, utrata kontaktu z naturą, opóźnione małżeństwo, wezwanie Boga, śmierć matki - to są wszystkie charakterystyczne cechy i epizody, które możemy odnaleźć w wyznaniach [...]". (A. Z. Jaksender, Przedmowa)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350103 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Krytyczna)
Niniejsza książka to zbiór zebranych w ciągu dwudziestu lat rozmów, mini-esejów, wywiadów i spotkań francuskiego pisarza, filozofa, semiologa i struktualisty Rolanda Barthesa, który pokazuje czytelnikom i słuchaczom najbardziej ludzkie, biograficzne wątki swego życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342869 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na stronie tytułowej: Listy wojenne ; Pociąg przyjechał o czasie (opowiadanie) ; Reportaże, przemówienia, wywiady ; Podróż po Polsce ; Recenzje, odezwy, laudacje ; Wywiad z Adamem Michnikiem.
Źródła na stronach 220-222.
Książka ukazała się przy finansowym wsparciu Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Niemieckiego Centrum Kultury Pamięci i Edukacji Pamięci
Opublikowany w niniejszej książce wybór pism Heinricha Bölla odsłania mało w Polsce znaną, lecz w kontekście polskiej recepcji jego twórczości nader istotną kartę z dorobku niemieckiego Noblisty: jego żywe zainteresowanie Polską, osobiste doświadczenia z nią związane i relacje z konkretnymi Polakami, których spotkał na swej drodze, czy to osobiście, czy to za pośrednictwem ich pisarstwa. Począwszy od listów wojennych z Bydgoszczy, gdzie przyszły pisarz odbywał szkolenie wojskowe i debiutanckiego opowiadanie Pociąg przyjechał o czasie, poprzez reminiscencje z podróży do Polski w 1956 roku i prace krytycznoliterackie o polskiej literaturze, aż po apele i odezwy formułowane w latach 70. i 80. XX w., w obronie prześladowanych przez komunistyczne władze działaczy Komitetu Obrony Robotnika i Solidarności, książka prezentuje szeroki i barwny, ilustrowany archiwalnymi zdjęciami wachlarz dokumentów literackich i publicystycznych ukazujących autora Utraconej czci Katarzyny Blum jako wielkiego przyjaciela Polski i Polaków. Osobistymi wspomnieniami o Heinrichu Böllu i refleksjami o jego twórczości dzieli się w ekskluzywnym wywiadzie Adam Michnik, któremu było niejednokrotnie dane doświadczyć od Bölla bezpośredniego wsparcia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360167 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Współfinansowanie: Fundacja Tislowitzów, Fundacja Gutenberg.
"Jak wniknąć w dzieło Kafki? To kłącze, jama. Zamek posiada „liczne wejścia”, o nieznanym nam sposobie użytkowania ani rozkładzie. Również hotel Ameryka posiada niezliczoną ilość drzwi, głównych i pobocznych, przy których stróżują liczni dozorcy, a także wiele wyjść i wejść bez drzwi. Wydaje się jednak, że Jama, z opowiadania pod tym tytułem, posiada tylko jedno wejście; być może bestia rozważa istnienie jakiegoś drugiego, które spełniałoby wyłącznie funkcje nadzoru. Lecz to pułapka, zastawiona przez bestie i samego Kafkę; cały opis jamy tworzony jest właśnie w taki sposób, by zwieść wroga. Wchodzimy zatem z którejkolwiek strony, przy czym żadna nie jest lepsza od drugiej, żadne wejście nie jest uprzywilejowane, nawet jeśli jest prawie ślepym zaułkiem, wąską tuleją, syfonem etc. Następnie będziemy poszukiwać, z jakimi innymi punktami łączy się to, któreśmy obrali, przez które skrzyżowania i korytarze musimy przejść, by połączyć ze sobą dwa punkty, a następnie jaka jest mapa kłącza i w jaki sposób mogłaby się natychmiastowo modyfikować, gdybyśmy starali się dostać w jakimś innym miejscu. Zasada rozlicznych wejść ma zapobiegać wtargnięciu wroga, Znaczącego, jak również próbom interpretacji dzieła, które w rzeczywistości poddaje się jedynie eksperymentowaniu".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 398586 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Krytyczna)
Na stronie redakcyjnej błędnie przypisany ISBN.
Indeks.
Zawiera: O apokaliptycznym tonie przyjętym niedawno w filozofii ; Nie, apokalipso, nie teraz! (cała naprzód, siedem pocisków, siedem orędzi).
Współfinansowanie: Wydział Polonistyki (Uniwersytet Jagielloński), Fundacja Studentów i Absolwentów UJ "Bratniak"
Apokalupto bez wątpienia było dobrym słowem dla hebrajskiego gala. Apokalupto – wyjawiam, odsłaniam, odkrywam, ujawniam rzecz, która może być częścią ciała, głową lub oczami, częścią sekretną, płcią lub czymkolwiek, co może być ukryte, rzeczą tajemną, rzeczą zakrytą, rzeczą, która pozostaje w ukryciu i nie jest artykułowana, może być wyrażona, ale która nie potrafi, albo której nie wolno odsłaniać ani wyprowadzać na światło dzienne. Apokekalummenoi logoi to epizodyczne uwagi. Jest to więc rzecz tajemnicy lub pudenda. Być może byłoby konieczne – i myślałem przez moment o zrobieniu tego – by zebrać lub wydobyć wszystkie znaczenia tłoczące się wokół hebrajskiego gala, przyglądając się kolumnom i kolosom Grecji, obcując z galaktyką pod Drogą Mleczną, której konstelacja ostatnio mnie fascynuje. Co ciekawe, znaleźlibyśmy tam znowu takie znaczenia, jak te w kamieniu, na kamiennych tablicach, cylindrach, pergaminach lub księgach, zwojach, które określają ideę obnażenia [mise a nu], specyficznie apokaliptycznego odsłonięcia, wyjawienia tego, co do tej pory pozostawało spowite, odseparowane, zatajone, na przykład ciało, kiedy zdjęte zostaje ubranie lub żołądź, kiedy napletek zostaje usunięty przy obrzezaniu. A tym, co zdaje się najbardziej godne uwagi we wszystkich tych biblijnych przykładach, jakie udało mi się znaleźć, a które muszę pozostawić bez komentarza, jest fakt, że gest obnażenia lub wystawienia na widok – ten ruch apokaliptyczny – jest tutaj bardziej poważny, niekiedy bardziej winny i bardziej niebezpieczny, niż to, co następuje potem i czemu może on dać początek, na przykład stosunkowi płciowemu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 403282 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Od niezwykłości baśni do nadrealizmu - tak w skrócie można określić specyfikę dawnej polskiej noweli fantastycznej. Nie jest to specyfika wyłącznie nasza, rozciąga się bowiem na całą Słowiańszczyznę. Gdy czytamy prozę rosyjską pierwszej połowy XIX wieku, odnajdujemy podobne inspiracje. Najpierw jest to więc ludowa klechda, najczęściej z elementami grozy, która pod piórem pisarza zamienia się opowiadanie. Z tego gatunku pochodzi więc jej szkielet konstrukcyjny, motywy wzięte są z legend, podań i opowieści wiejskich. Ale opisy, pełnokrwiste postacie i świat przedstawiony to już twórcza robota artysty, która decyduje o sugestywności wyrazu." (z wstępu Wojciecha Grabowskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355301 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: La petite borde, 2012.
Emmanuelle Guattari dorastała w szpitalu na Zamku La Borde, prywatnej klinice psychiatrycznej dla dorosłych, położonej we francuskim departamencie Loir-et-Cher, w której przez całe życie pracowali jej rodzice. Wcześniej uczyła języka francuskiego i angielskiego w Stanach Zjednoczonych i we Francji. W 1992 r. umiera jej słynny ojciec Félix Guattari, znany filozof i psychiatra francuski. Emmanuelle wraca do Paryża, zajmuje się olbrzymim archiwum ojca oraz pisaniem.
„Przemieszczaliśmy się niczym chmara wróbli, w postaci głośnej i bezczelnej mgławicy. Chodziliśmy na zamek. Przechodziliśmy przez wielki salon, przekraczaliśmy jadalnię, zmierzając do kuchni (albo w przeciwnym kierunku) w wielkich gromadach dzieciarni. Chodziliśmy odwiedzić kucharza René (mojego wuja), zawsze go o coś prosząc. Prosiliśmy go o pomoc w noszeniu ciężkich koszy z resztkami jedzenia, które sortowaliśmy po każdym posiłku, oraz koszy z obierkami (a czasami, przez przypadek również i z innymi rzeczami) dla świń. Miały one okropne małe niebieskie oczy. Gryzły opieszałe dłonie i, przepychając się, przygniatały swoje małe, które przeraźliwie piszczały.” (fragment książki)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354858 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydano przy wsparciu finansowym: Austriackiego Forum Kultury w Warszawie, Fundacji Gutenberg oraz Federalnego Ministerstwa Kultury, Sztuki, Służby Cywilnej i Sportu Republiki Austrii
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
To dane z mojego własnego życia. Pisząc o nich udaję się w swego rodzaju podróż, nie wiem jednak dokąd mnie ona zaprowadzi. Lecz mimo to w nader jednostajny sposób kolekcjonuję elementy, z których składam się sam, oczywiście muszę wierzyć, że nie są to moje własne elementy, lecz sprawy ogólne, które fabrykuję w swoisty rodzaj narracji, opowieści, jakiej sam nigdy nie doświadczyłem, ale z pewnością przeżyłem wiele poszczególnych jej elementów. Peter Handke
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368145 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Wunschloses unglück" 1972.
Finansowanie: Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Fundacja Gutenberga
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
„Czytanie książek Petera Handkego często przypomina krętą drogę poprzez własny świat myśli. Jego zdania są niby ścieżki, wijące się pośród zakamarków podświadomości, prowadzą do nieprzeniknionych obszarów marzeń sennych, zakątków bardzo odległych i zarośniętych. Odnajduje się je w drodze na polanę, a mimo wszystko nieustannie krąży się tylko wokół niej. Człowiek poszukuje oparcia, i choć proza Handkego ma swe racjonalne podstawy, to daje się wyczuć, jakby traciło się grunt pod nogami – wszystko bowiem, co zostało wypowiedziane jest precyzyjne, ale i niepewne zarazem, każde zdanie jest arbitralne, a mimo wszystko może oznaczać coś zupełnie przeciwnego. Rozterki u Handkego to przestrzeń, w której ukryte są poetyckie prawdy, uwidocznione w języku”. Ulrich Rüdenauer
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368123 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydano przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie i dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
On, chłopak ze wsi, wychowany gdzieś przy słoweńskiej granicy, wystrzega się idei geograficznego centrum, idei serca kołaczącego pośród światowych metropolii, która w większości współczesnych nadal wywołuje ogromne poczucie tęsknoty. (...) Etyce Handkego nie można odmówić przywiązywania ogromnej wagi do momentów mistyczno-monastycznych. Przy czym jego własny wizerunek pozostaje bardzo doczesny: spośród wszystkich "błąkających się po okolicy i po lasach włóczęgów", jest najprawdopodobniej "jedynym reliktem przeszłości" - i jest to obraz poetycki, nie realistyczny. (Ina Hartwig)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366086 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: "Proces" (Dla Franza K.) ; Szerszenie ; Stan wyjątkowy ; Co mam na to powiedzieć?
Wydano przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. Projekt powsta dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
Handke zawsze wyróżniał się doskonałym stylem, (…) zasługuje na miano zaklinacza języka. Zarzuciwszy za młodu starszym kolegom „impotencję opisu”, sam wyrósł na giganta sztuki opisowej, mistrza języka, który włada nieograniczonym zasobem słownictwa. Z wirtuozerią posługuje się także gramatyką. Struktury jego zdań są imponujące, a swoją różnorodnością przypominają struktury obecne w dziełach Tomasza Manna. Dla mnie – i z tą pochwałą zgadzam się bez jakichkolwiek zastrzeżeń – Handke jest jednym z ostatnich, jeśli nie ostatnim, wielkim niemieckim komentatorem naszej epoki. Obecnie nie ma nikogo, kto byłby w stanie dorównać mu stylem. W tej kwestii panuje milcząca zgoda. [Ulf Heis]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366192 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Próby : historia majowa / Peter Handke ; tłumaczenie Eliza Borg, Ryszard Wojnakowski. - Wydanie pierwsze. - Kraków ; [Małusy Wielkie] : Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2023. - 492, [28] stron ; 20 cm.
Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Zawiera: O zmęczeniu ; Próba o szafie grającej ; Próba o udanym dniu ; Próba o Ustronnym Miejscu ; Próba o grzybiarzu.
Współfinansowanie: Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlichen Dienst und Sport (Austria)
Eseje Handkego są wyraziste, oryginalne i niebagatelne. Trzeba się poddać nurtowi pisma autora, by zaakceptować ich charakter czy odmienność od klasycznych przykładów tego gatunku. Obdarzony niezwykłą wyobraźnią pisarz prowadzi czytelnika krętymi drogami, zawsze biorąc sobie za cel odkrycie indywidualnego dla każdej sytuacji i miejsca znaczenia. Ukazuje dynamiczne interakcje człowieka ze skomplikowanym światem zewnętrznym, który zarazem odciska swój hieroglif na rozbudowanym świecie wewnętrznym bohaterów. Odkrywamy tu całą paletę motywów, zdarzeń i kontekstów, choć jeden motyw wyróżnia się spośród innych najbardziej – wszechobecna samotność. [Z posłowia]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dofinansowano ze środków Federalnego Ministerstwa Kultury, Sztuki, Służby Cywilnej i Sportu Republiki Austrii. Wydano przy wsparciu finansowym Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Laureat Literackiej Nagrody Nobla 2019
Historia Handkego rozpoczyna się rano i kończy tego samego dnia wieczorem, a właściwie późno w nocy. Wędrówka głównego bohatera, jego konfrontacja z naturą i cywilizacją ukazuje niemożliwe do przezwyciężenia, choć chyba jednak tylko pozornie, przeciwności między tymi dwoma światami, a także: między człowiekiem a zwierzętami, ciszą a hałasem, światłem a mrokiem, obłokiem na niebie a smugą kondensacyjną odrzutowca. Jest to bowiem wędrówka z pogranicza cywilizacji, resztek zachowanej przyrody, do centrum metropolii, przede wszystkim w poszukiwaniu granic, między jednym światem a drugim, co wcale nie jest zadaniem łatwym, ale ogromnie ważnym: przekraczanie tego progu stanowi rodzaj sprawdzianu, miary samoświadomości człowieka, jego uważności i empatii, której, co oczywiste, pozbawiona jest większość ludzi. (…) Nieprzypadkowo bohater jest aktorem: w tym bowiem zawodzie człowiek wciela się w wiele różnych ról, tak różnych, że brakuje miejsca na zdefiniowanie samego siebie, własnego miejsca w tłumie, co z kolei czyni taką osobę wyjątkowo nadwrażliwą na wszelkie dysonanse społeczne, a zwłaszcza wyczuloną na pozorność (czytaj: kłamliwość) przyjmowanych postaw i odgrywanych przez mieszkańców metropolii ról. (Z posłowia tłumacza)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367992 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niehistorie / Ignacy Kotkowski. - Kraków : Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2019. - 87, [1] strona ; 21 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
NIEHISTORIE można w ogólności oddać za pomocą platońsko-derridiańskiej idei, streszczającej w krótkim szlagworcie opowiadanie "Kret": nie ma lektury, jest tylko r o z s u n i ę c i e…
Jeśli bowiem język nie posiada jakiegoś faktycznego "zewnętrza" albo posiada jedynie to metafizyczne, transcendentalne, fikcjonalne, które pisarze i filozofowie starają się ucapić i posiąść niby dawni alchemicy przepis na złoto, po czym zamknąć za sobą drzwi, gasząc na odchodnym światło […], z pewnością posiada swą glebę, która pozostaje za tymi drzwiami, w zupełnej ciemności: i to stąd, z tej pustyni alchemików, psiego pola, ciemnej materii Historii, ziemi niczyjej, spulchnianej przez pracę korników nieprawego, nieświadomego, niejasnego, nierozumnego, język wybija się zawsze na swą powierzchnię, a składają się nań słowa, zdania, frazy, owe ciężkie grudy języka, które wyrzucał z siebie Mojżesz-jąkała albo Nietzscheański Osioł, opowieści i rozdziały robinsonad i odysei, które nigdy się nie kończą, a jedyny koniec pobrzmiewa tylko w czujnych uszach […] ksiąg zbójeckich i xiąg bałwochwalczych, wszelakich apokryfów, encyklik i jednej Księgi […].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360152 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Na przełomie wieków, a także w okresie międzywojennym, najbardziej znienawidzony, a zarazem poważany i ceniony satyryk obszaru niemieckojęzycznego, uważany za swoistą wyrocznię w kwestiach moralnych i etycznych, mianowany „ojcem niemieckiej krytyki”. Albowiem to właśnie jego krytyka – każdej niemal sfery życia – czy to I wojny światowej, czy ówczesnej polityki, czy panoszącej się na każdym poziomie życia w C.K. państwie korupcji, a więc tak rozsławionego w tym samym czasie przez Franza Kafkę „systemu kafkowskiego”, czy pospolitego i sztampowego dziennikarstwa, dla którego wymyślił nawet nazwę Jurnaille, pochodzącą od francuskiego Canaille, a którym pogardliwie określał „motłoch prasowy”, czy w końcu bezlitosna krytyka całej cywilizacji europejskiej wywoływała szerokie oburzenie rozmaitych osobistości i instytucji, a jednocześnie zapewniała mu ogromną rzeszę czytelników, która podzielała jego zdanie na temat konieczności zmian w dziedzinie kultury, polityki, ekonomii i państwowości ówczesnej Austrii i Europy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363564 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musiliana)
Projekt powstał dzięki dofinansowaniu Fundacji Gutenberg
Musilowskie teksty sprawiają wrażenie niezwykle gęstych, przenikają się w nich wątki z zakresu refleksji socjologicznej, epistemologicznej, etycznej i estetycznej. Tym, co jednoczy tę problematykę, jest perspektywa, z której autor ją podejmuje. Jego spojrzenie skupia się na dialektyce rozgrywającej się między indywidualnym doświadczeniem a obiektywnymi strukturami społecznymi. Z tej perspektywy znaczenie kategorii myślenia polega na tym, że zakłada ono nieustanną oscylację między tymi biegunami: struktury społeczne rozpatrywać można jako obiektywizacje myśli jednostek, ale wytworzona w ten sposób przedmiotowość społeczna określa warunki, w których indywidualne myślenie zachodzi. Poprzez medium myślenia jednostka poznaje te struktury, ale poznając je, zdobywa jedynie wiedzę o własnym uwikłaniu w społeczną ogólność. (T. Jativa, Robert Musil i problem myślenia. O epistemologicznych aspektach narracji literackiej, „Tekstualia”, nr 1 (56) 2019)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366536 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Wybór z: "Les Plaisirs et les Jours", 1896.
Zobaczyłem panią po chwili, Cydalizo, i podziwiałem najpierw pani włosy blond, które wyglądały jak mały złoty kask na dziecięcej, melancholicznej i czystej głowie. Suknia z jasnoczerwonego weluru dodawała jeszcze łagodności tej niezwykłej głowie, opuszczone powieki zdawały się pieczętować na zawsze jakąś tajemnicę. Ale pani podniosła wzrok; zatrzymał się na mnie, Cydalizo, a w oczach, które ujrzałem, zdawała się przemijać świeża czystość poranka i strumieni płynących w pierwsze piękne dni wiosny. A były to oczy, które nigdy niczego nie widziały z rzeczy, jakie zazwyczaj odbijają się w ludzkim spojrzeniu; były to oczy nienaznaczone jeszcze doświadczeniem ziemskim. Ale dokładniej się przyjrzawszy, dostrzegłem, że mówiły o miłości i cierpieniu, mówiły o tej, której to, czego pragnęła, odmówiły wróżki jeszcze przed jej narodzinami. Nawet tkaniny, z jakich zrobiono pani strój, miały bolesny wdzięk, zasmuciły się na pani ramionach, ramionach strapionych, lecz prostych i czarujących. Potem wyobrażałem sobie panią jako księżniczkę przybyłą z bardzo daleka, przybyłą do mnie sprzed wieków, która nudziła się tutaj od zawsze z pełną rezygnacji tęsknotą; księżniczkę w sukniach pełnych starożytnej i rzadkiej harmonii, których kontemplowanie szybko stało się dla oczu łagodnymi upajającym zwyczajem. Chciałbym sprawić, by opowiedziała pani o swoich marzeniach i troskach. Chciałbym panią widzieć, jak trzyma pani w ręku puchar, lub raczej kruż o formie śmiałej i pełnej smutku, gdyż kruże, które dzisiaj stoją puste w naszych muzeach i wznoszą z bezużyteczną gracją opróżnioną czaszę, były niegdyś, tak jak pani, przemijającą rozkoszą stołów Wenecji, na których odrobina ostatnich fiołków i róż zdawała się jeszcze unosić w przejrzystym nurcie spienionego i niespokojnego kielicha.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360949 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego LITERATURA 2018.
Zbiór listów, które pani Gerard Mante-Proust odziedziczyła po swym wuju, Marcelu Prouście. Zawiera wszystko, co dotarło do nas z korespondencji wymienianej pomiędzy Marcelem a jego matką. Sto pięćdziesiąt zebranych listów powstało w latach 1887-1905. Marcel Proust miał szesnaście lat, kiedy napisał pierwszy list i trzydzieści cztery w chwili, gdy śmierć jego matki na zawsze przerwała ich korespondencję. Niniejsze listy pozwalają czytelnikowi poznać „portret rodziny we wnętrzu”, w okresie ważnym dla dojrzewania intelektualnego przyszłego autora Poszukiwania utraconego czasu. Pokazują, niekiedy z dnia na dzień, środowisko, w którym wzrastał. Sięgają czasów, kiedy rozpoczął rok nauki retoryki w Liceum Condorceta. Kilka kaligrafowanych listów przypomina młodego atletę zauroczonego Leconte de Lislem i Lotim. Lektura listów pozwala dostrzec zaskakujące podobieństwo środowiska, osób, atmosfery, które znamy z lektury W stronę Swanna. Wydają się listownym rozdziałem wyjętym z powieści zaś niektóre wydarzenia, o których czytelnik dowie się z kart listów przełożą mu się wprost na karty dzieła, dzięki czemu będzie mógł prześledzić w jaki sposób Marcel Proust tworzył swe arcydzieło, i że nie jest ono bynajmniej efektem czystej fantazji a wręcz przeciwnie - okruchów codzienności, którą pisarz wplata w fabułę i tworzy ten, tak charakterystyczny, proustowski idiom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356295 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Francuska)
Książka z autografem tłumaczki.
Na grzbiecie i okładce książki tytuł: Korespondencja 1914-1922.
Jacques Riviere to jeden z pierwszych wielbicieli Marcela Prousta. Ich znajomość, przerwana wojną, zostaje nawiązana ponownie w 1919 r. Gallimard zostaje pełnoprawnym wydawcą dzieła Prousta, a sam Riviere kieruje przeglądem NRF. Ich listy, pisane często i z wielką żarliwością, dotarły do nas niemalże w całości, a stanowią jedną z najbardziej wyjątkowych korespondencji literackich XX wieku. Wymiana korespondencji trwała przez cztery ostatnie lata życia Prousta, gdy ten, już obłożnie chory, poprawia, zmienia i krok po kroku, w gorączkowym pośpiechu publikuje swoje opus magnum, nie zawsze przy tym ułatwiając zadanie Riviere’owi, swemu najwierniejszemu czytelnikowi i uważnemu redaktorowi, do którego, przez wzgląd na absolutne, niestrudzone poświęcenie, żywi ogromny szacunek i platoniczną miłość. W jednym z listów, po otrzymaniu Nagrody Goncourtów za W cieniu zakwitających dziewcząt, wyzna wzruszony: „Wielbię Pana tak, jak Pana kocham, czyli nieskończenie…”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353866 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej