Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(15)
Forma i typ
Książki
(15)
Publikacje naukowe
(11)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(12)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(12)
Czytelnia BG
(3)
Autor
Sosnowska Joanna M. (1953- )
(2)
Benedyktowicz Zbigniew
(1)
Chmiel Grzegorz (tłumacz)
(1)
Ciarka Ryszard
(1)
Feliks Anna
(1)
Kesling Katarzyna Anna
(1)
Kondracka Karolina
(1)
Kopania Izabela (1979- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Księżopolska Magdalena (tłumaczka)
(1)
Kuraś Marzena
(1)
Liczbińska Maria
(1)
Migasiewicz Paweł
(1)
Nader Luiza
(1)
Regulska Grażyna
(1)
Rutkowska Teresa (tłumaczka)
(1)
Sikora Sławomir (antropolog kultury)
(1)
Skrodzka Agnieszka
(1)
Stępień Halina (1929-2008)
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Łazarz Beata
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(15)
Język
polski
(15)
Temat
Malarstwo polskie
(4)
Malarze polscy
(4)
Grafika polska
(2)
Teatr polski
(2)
Żydzi
(2)
Afisz teatralny
(1)
Architektura czeska
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura śląska
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Barok
(1)
Chełmoński, Józef (1849-1914)
(1)
Detal architektoniczny
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Etnografowie
(1)
Etnomuzykologia
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Gotyk - historia - Śląsk - 14-16 w.
(1)
Graficy polscy
(1)
Grafika europejska
(1)
Historia sztuki
(1)
Holokaust
(1)
Impresjonizm
(1)
Instytut Sztuki (Polska Akademia Nauk)
(1)
Jakuci
(1)
Jezuici
(1)
Katedra św. Stanisława i Wacława (Świdnica)
(1)
Kobieta
(1)
Koszykarstwo
(1)
Kościoły i kaplice
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Malarze żydowscy
(1)
Meblarstwo
(1)
Meble plecione
(1)
Medale
(1)
Modernizm
(1)
Monachium (Niemcy) - sztuka - historia
(1)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(1)
Młoda Polska
(1)
Neuroestetyka
(1)
Numizmatyka
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
Pamięć
(1)
Polacy za granicą
(1)
Postimpresjonizm
(1)
Reżyserzy
(1)
Riedel, Johann (1654-1736)
(1)
Rubczak, Jan (1882-1942)
(1)
Rybczyński, Zbigniew (1949- )
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Rzeźba architektoniczna
(1)
Rzeźba niemiecka
(1)
Rzeźba sakralna
(1)
Rzeźba śląska
(1)
Rzeźbiarze niemieccy
(1)
Rzeźbiarze śląscy
(1)
Socrealizm
(1)
Strzemiński, Władysław (1893-1952)
(1)
Sybiracy
(1)
Szkolnictwo zawodowe
(1)
Sztuka polska - historia
(1)
Sztuka sakralna niemiecka - historia - 14-16 w.
(1)
Sztuka sakralna polska - historia - 14-16 w.
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria afektów
(1)
Teoria fotografii
(1)
Teoria sztuki
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Wojna
(1)
Wyposażenie świątyń
(1)
Władcy
(1)
Włodarski, Marek (1903-1960)
(1)
Zbiory archiwalne
(1)
Złotnictwo - wyroby - Śląsk - 14-16 w.
(1)
Życie muzyczne
(1)
Temat: dzieło
Teoria widzenia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
1801-1900
(6)
1701-1800
(3)
1901-1914
(3)
1918-1939
(3)
2001-
(3)
1601-1700
(2)
1914-1918
(2)
1939-1945
(2)
1501-1600
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Paryż (Francja)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Czechy
(1)
Jakucja (Rosja ; republika autonomiczna)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Świdnica (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Monografia
(8)
Opracowanie
(4)
Album
(1)
Biografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(12)
Historia
(11)
Architektura i budownictwo
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Nauka i badania
(1)
15 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Dawny afisz teatralny w zbiorach Instytutu Sztuki PAN / Marzena Kuraś. - Warszawa : Instytutu Sztuki PAN, 2017. - 199, [3] strony : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 27 cm.
Bibliografia na stronach 197-199.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017
Streszczenie w języku angielskim.
Publikacja prezentuje bezcenną, bogatą kolekcję dawnych polskich afiszów teatralnych z XVII-XX wieku ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN. W części pierwszej omówione zostały w skrócie dzieje afiszów, ich definicje, druk, typologia i klasyfikacja. Przedstawione i opisane zostały zespoły najciekawszych afiszów z poszczególnych miast i teatrów. Część druga to druk najciekawszych wybranych z kolekcji Dokumentacji Teatru IS PAN afiszów z Krakowa, Warszawy, Lublina, Wilna, Lwowa, Torunia, Kalisza, Grudziądza, Kamieńca Podolskiego, Płocka, Żyrardowa, Skierniewic czy podwarszawskiej Falenicy. Najstarszy z nich datowany jest na rok 1766, najmłodszy pochodzi z 1944 roku. Część trzecia to katalogowy spis opublikowanych afiszów.
Przygotowana publikacja ukazuje znaczenie afiszów jako archiwalnych dokumentów źródłowych historii teatru, obiektów artystycznych sztuki drukarskiej, ale unaocznia także zawarty w nich kontekst społeczny, polityczny czy obyczajowy. Dzisiejszy odbiorca przeglądając proponowany wybór dawnych afiszów może je czytać niczym fascynujące opowieści historyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 7697 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Meble plecione w Polsce 1864-1939 / Anna Feliks. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, copyright 2018. - 400, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 13)
Bibliografia, netografia na stronach 338-359. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Polska w dwudziestoleciu międzywojennym była największym na świecie producentem mebli wiklinowych, a ich wytwórczość była wówczas kilkakrotnie większa niż stolarskich. Źródła drukowane i zdjęciowe przekazują, jak bardzo popularne na przełomie XIX i XX wieku były meble plecione z wikliny, trzciny, a także rotangu, jak duża była rozmaitość form i zastosowań. Jednak tylko nieliczne z nich przetrwały w polskich zbiorach. To materiał - giętki, ale i kruchy, przez co nietrwały - jest przyczyną tego stanu. Mimo że stanowiły wyposażenie ogrodów i wnętrz pałacowych, dworskich, a także willi miejskich, mimo że ich projektowaniem zajęli się również uznani artyści, nadal znaczenie mebli plecionych jest deprecjonowane. Opracowanie jest pierwszą próbą syntezy rozległego zagadnienia obejmującego rodzime szkolnictwo koszykarskie, produkcję i handel meblami plecionymi, a także ich wykorzystywanie w plenerze i poza nim. Wskazuje trendy społeczne, środowiskowe i stylowe, które kształtowały tę wytwórczość. Jest także hołdem dla materiału, który ikonicznie wiąże się z polskim krajobrazem. W książce znajdziemy historię mebli plecionych od starożytności i szczegóły techniczne, łącznie z ich ewentualną tapicerką. Autorka przytoczyła ciekawe przykłady ikonograficzne, zgromadziła sporo fotografii od 2. połowy XIX po lata 30. XX wieku (m.in. Piłsudski z rodziną). Sporządziła wykazy szkół koszykarskich i wykonawców na ziemiach polskich. Zebrała obszerną bibliografię opartą na kwerendzie archiwów i prasy, ale sięgnęła także do literatury pamiętnikarskiej. Odnalazła konkretnych projektantów, ale i europejskie wzory (meble i wzorniki). W epilogu wskazuje na polskie współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie (EXPO w Japonii).
Opracowanie jest pierwszą próbą syntezy rozległego zagadnienia obejmującego rodzime szkolnictwo koszykarskie, produkcję i handel meblami plecionymi, a także ich wykorzystywanie w plenerze i poza nim. Wskazuje trendy społeczne, środowiskowe i stylowe, które kształtowały tę wytwórczość. Jest także hołdem dla materiału, który ikonicznie wiąże się z polskim krajobrazem. W książce znajdziemy historię mebli plecionych od starożytności i szczegóły techniczne, łącznie z ich ewentualną tapicerką. Autorka przytoczyła ciekawe przykłady ikonograficzne, zgromadziła sporo fotografii od 2. połowy XIX po lata 30. XX wieku (m.in. Piłsudski z rodziną). Sporządziła wykazy szkół koszykarskich i wykonawców na ziemiach polskich. Zebrała obszerną bibliografię opartą na kwerendzie archiwów i prasy, ale sięgnęła także do literatury pamiętnikarskiej. Odnalazła konkretnych projektantów, ale i europejskie wzory (meble i wzorniki). W epilogu wskazuje na polskie współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353666 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Między Krakowem a Paryżem : twórczość graficzna i malarska Jana Rubczaka / Katarzyna Anna Kesling. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2021. - 331, [3] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 18)
Bibliografia, netografia na stronach 280-313. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
„Graficzna i malarska twórczość Jana Rubczaka nie doczekała się dotychczas szczegółowego opracowania. Znana jest dziś. w pewnym tylko stopniu, głównie wąskiemu gronu historyków sztuki, muzealnikom, marszandom i kolekcjonerom dzieł sztuki. Prace artysty doceniono za jego życia (już od momentu debiutu w 1908 roku. kiedy był jeszcze studentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie), ale nie zyskał on sławy i uznania, jaką cieszył się jego mistrz Józef Pankiewicz. Nie osiągnął też takiego sukcesu i popularności, jaka była udziałem Mojżesza Kislinga. Ryciny i obrazy autorstwa Rubczaka pojawiają się dość regularnie na rynku antykwarycznym. Jak dotąd jednak nie poświęcono dostatecznej uwagi dorobkowi tego twórcy, którego wiele prac (w szczególności grafik) zasługuje na omówienie. Celem niniejszej rozprawy jest zaprezentowanie możliwie najpełniejszego oeuvre Jana Rubczaka oraz jak najszersze przedstawienie dorobku artysty w kontekście sztuki polskiej i francuskiej pierwszej połowy XX wieku". [Wstęp, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392719 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kultura muzyczna Jakutów w pracach Polaków - zesłańców syberyjskich XIX i początku XX wieku / Karolina Kondracka. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2021. - 372, [2] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, nuty, portrety ; 23 cm.
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 17)
Bibliografia, netografia na stronach 331-362. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
„Na konstrukcję książki złożyły się trzy rozdziały. W pierwszym, będącym obszernym wprowadzeniem w tematykę deportacji w głąb Syberii, ukazano historię zesłań ze szczególnym uwzględnieniem Jakucji, opisano warunki panujące na zasłaniu oraz specyfikę obszaru. W rozdziale drugim przedstawiono sylwetki i dorobek najważniejszych polskich badaczy Jakutów oraz informacje o działalności artystycznej i naukowej zesłańców duchownych. W rozdziale trzecim omówiono prace zesłańców oraz dokonano krytycznej analizy relacji o muzyce z odniesieniem do aktualnych badań poświęconych wokalnej, tanecznej i instrumentalnej muzyce Sacha. Z uwagi na głębokie osadzenie tradycji muzycznych Jakutów w całym systemie lokalnej kultury, materialnej i duchowej, konieczne było również uwzględnienie szerszego kontekstu etnograficzno-wierzeniowego, któremu autorzy- - zesłańcy w swych publikacjach poświęcali wiele uwagi". [Wprowadzenie, fragm.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392716 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, netografie przy pracach. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Wstęp także w języku angielskim.
Krytyki artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI wieku to kolejna publikacja poświęcona zjawisku zazwyczaj pomijanemu w refleksji historycznej i teoretycznej. Dwa poprzednie tomy - Pionierki. Krytyka artystyczna kobiet 1839-1879 (2016) oraz Emancypantki i modemistki. Teksty kobiet o sztuce 1879-1914 (2019) - były antologiami tekstów o sztuce pisanych przez kobiety. Tom niniejszy zawiera dziewiętnaście artykułów poświęconych kobietom czynnym na polu krytyki, organizacji życia artystycznego i popularyzacji sztuki od połowy XIX wieku po czasy nam współczesne. Autorzy artykułów przypomnieli postacie niemal całkiem zapomniane, omówione zostały także słabo dotąd rozpoznane aspekty działalności znanych pisarek, historyczek i krytyczek sztuki. Są wśród nich znawczynie malarstwa, rzeźby, grałiki oraz fotografii. Ich działalność miała zróżnicowany charakter: od pisania artykułów i redagowania czasopism przez organizację wystaw po tworzenie środowisk sprzyjających sztuce przez nie propagowanej. Jedne z nich stale zajmowały się sztuką w swym zawodowym życiu, dla innych pisanie o niej było działalnością incydentalną, sytuującą się na marginesie głównego nurtu ich zainteresowań, będącą chwilową ekspresją pasji, na której pełne zaspokojenie nie znajdowały czasu, czy też wynikającą z emocjonalnego napięcia, związanego z konkretnym doświadczeniem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392715 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Gotyckie złotnictwo na Śląsku / Grażyna Regulska. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2001. - 224 s., [156] s. tabl. : il. ; 25 cm.
(Studia Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; t. 7)
Na okł. odmienna nazwa serii: Studia Instytutu Sztuk PAN. - Streszcz. niem.
Bibliogr. Indeks
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 16831 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dysertacje Doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk ; 12)
Bibliografia na stronach 363-434. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka opisuje zagadnienie do tej pory niezauważane przez historyków sztuki, lub też będące na marginesie ich zainteresowań. Mowa o ikonografii "królów nieszczęśliwych", czyli o dziełach sztuki, w których przedstawiono tragiczne wydarzenia z życia władców, lub też aluzje do rozmaitych nieszczęść będących udziałem tych królów. Przyjęte przez autorkę kryterium wyboru materiału to opozycja wobec ikonografii ukazującej króla w majestacie władzy, porównywanego z władcami biblijnymi i antycznymi albo z mitycznymi herosami, adorowanego przez poddanych i cieszącego się ich zaufaniem. Wyodrębniona w ten sposób grupa zawiera dzieła sztuki związane między innymi z królewskimi abdykacjami i zamachami na życie władców, wizerunki ukazujące nieszczęśliwy stan ich ducha, czy obiekty satyryczne. Różnorodność tej grupy odzwierciedla rozmaitość funkcji tych dzieł. Są wśród nich takie, które miały na celu podniesienie królewskiego autorytetu, inne miały wzbudzić w odbiorcach współczucie i sympatię, jeszcze inne powstały, by deprecjonować osobę władcy. Autorka prezentuje wiele dzieł nieznanych do tej pory obiegowi naukowemu. Wszystkie zaś obiekty poddaje zupełnie nowej interpretacji w kontekście toposu "króla nieszczęśliwego", a także w oparciu o przekazy współczesnych i tradycję ikonograficzną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392729 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Malarz : Józef Chełmoński / Joanna M. Sosnowska. - Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 2021. - 178, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 155-168. Indeks.
Józef Chełmoński jest malarzem należącym do najważniejszych w kanonie polskiej sztuki. Nie od razu jednak zdobył przychylność krytyki i zainteresowanie ze strony szerokiej publiczności. Przez pierwsze 20 lat jego kariera rozwijała się ze zmiennym szczęściem, ale to właśnie wówczas powstały najistotniejsze dzieła, takie jak Żurawie, Babie lato, Na folwarku, Droga. W książce jest mowa o tych płótnach oraz innych powstałych z podobnych pobudek i zbliżonych formalnie. Wszystkie one dowodzą, że Chełmoński bardzo uważnie obserwował sztukę innych artystów, dostrzegał zachodzące zmiany i reagował na nie w sposób sobie tylko właściwy. Interesowało go wyłącznie malarstwo, był malarzem w sensie jak najbardziej współczesnym, podporządkował sztuce całe swoje życie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392718 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 217956 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 207-225.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 274479 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Demokracja : przedstawienia / Joanna Krakowska. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego : Instytut Sztuki PAN, 2019. - 496 stron : faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm + 1 pendrive.
(Teatr Publiczny, Przedstawienia 1765-2015)
Książka powstała w ramach trzyletniego projektu multimedialnej historii teatru polskiego "Teatr publiczny. Przedstawienia. 1765-2015" prowadzonego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w latach 2012-2015.
Pendrive zawiera filmy zrealizowane metodą found footage.
Bibliografia na stronach 487-489. Indeks.
Demokracja stanowi naturalne przedłużenie poprzedniej pracy Joanny Krakowskiej, PRL. Przedstawienia, i zarazem jest zamknięciem całego cyklu poświęconego teatrowi publicznemu w Polsce 1765-2015. Różni się jednak i od całego cyklu, i od poprzedniej książki Krakowskiej. Powód jest oczywisty: tym razem nie jest to praca czysto historyczna. Wobec wybranych spektakli, podobnie jak wobec opisywanej epoki, autorka jest nie tylko badaczką, lecz również świadkiem. Książka ma wyraźną, świadomie deklarowaną orientację: przedstawia w ośmiu odcinkach plus aneks doświadczenia antykapitalistycznego teatru krytycznego — czy, szerzej, doświadczenia formacji ideowej, które znalazły wyraz w tym teatrze. prof. dr hab. Małgorzata Szpakowska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 392713 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 357-397. Indeksy.
Współfinansowanie: Urząd Miejski (Świdnica)
Streszczenia w języku angielskim i francuskim.
Pochodzący ze Śląska jezuicki rzeźbiarz i projektant Johann Riedel (1654-1736) był pod wieloma względami nieprzeciętną postacią wśród artystów aktywnych w monarchii habsburskiej w XVII i XVIII wieku. Jego długie życie zostało stosunkowo dokładnie udokumentowane poprzez różnorakie zapiski archiwalne, a zwłaszcza dzięki jego Vocatio zawierającej krótką autobiografię. W trakcie swojej podróży edukacyjnej, której celem była nauka w akademii sztuki, Riedel dotarł do Francji i spędził w niej prawie dwa lata (1680-1682). Jego późniejsze dzieła, stworzone głównie w Pradze i w Świdnicy, prezentują w związku z tym unikalną syntezę wpływów czeskich i francuskich. Biografia Riedla daje asumpt do rozważań na temat sztuki jezuickiej w środowisku wielowyznaniowym, relacji artystycznych między Francją a krajami Korony Czeskiej oraz ambicji akademickich i kondycji społecznej artystów w epoce nowożytnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 25382 Ś (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 53)
Bibliografia, netografia na stronach 455-478. Indeks.
Trzy tematyczne człony ambitnej książki Piotra Słodkowskiego: modernizm, zaangażowanie, tożsamość, należą do najpoważniejszych problemów sztuki XX wieku. W oparciu o międzynarodową dyskusję nad pojęciem modernizmu, autor krytycznie odnosi się do „zachodniocentrycznego” paradygmatu historii sztuki XX wieku i analizując obrazy Strenga/Włodarskiego wprowadza pojęcie „modernizmu indygenizującego” i „socrealizmu utopijnego”. Lejtmotywem ważnej i poruszającej książki Słodkowskiego jest krytyczna obserwacja dyscypliny, a najpoważniejszym osiągnięciem są zarysowane przez autora alternatywy, jakie dla historii sztuki wyłaniają się z analiz oeuvre artysty. Słodkowski łączy wybitne kompetencje teoretyczno-metodologiczne ze skrupulatną analizą (w tym technologiczną konserwatorską) dzieł Strenga. Promowana przez autora historia sztuki ugruntowana jest na artyście i jego dziele, a praktyka badawcza zasadza się na ruchu od materiału do teorii, nie zaś odwrotnie. (prof. dr hab. Maria Poprzęcka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353188 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 56)
Bibliografia na stronach 369-385. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Dynamiczna i śmiała książka Luizy Nader napisana w ramach autorskiego projektu afektywnej historii sztuki, swoimi wnikliwymi analizami prac Władysława Strzemińskiego angażuje nawet najbardziej wymagającego czytelnika. Badania archiwalne i znajomość literatury przedmiotu czynią z tej publikacji kompetentne studium Teorii widzenia, rysunków wojennych, a przede wszystkim cyklu Moim przyjaciołom Żydom. Do ich interpretacji autorka wykorzystuje instrumentarium badawcze, którego dostarczają nowe tendencje w refleksji humanistycznej a zwłaszcza badania pamięci, teoria afektu i neuroestetyka. Zdecydowane twierdzenia, krytyczne podejście do istniejących ustaleń, dosadna argumentacja i świeże interpretacje powodują, że książka Nader staje się prawdziwą przygodą intelektualną, która zarówno uczy, jak i sprawia przyjemność oraz porusza. (prof. dr hab. Ewa Domańska )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353324 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 248908 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej