Sorting
Source
Katalog centralny
(9)
Form of Work
Książki
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(7)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(7)
Czytelnia BG
(2)
Author
Lubelski Tadeusz (1949- )
(4)
Morstin Agnieszka
(4)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(4)
Alberowa Zofia (1924-1999)
(1)
Czarnecka Zuzanna
(1)
Juruś Jerzy
(1)
Kamoji Koji (1935- )
(1)
Kornacki Krzysztof (1970- )
(1)
Król Anna (1958- )
(1)
Martini Małgorzata
(1)
Mucha Kaja
(1)
Pawłowska Monika
(1)
Strojnowska Paulina
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Zalewska Anna (1970- )
(1)
Year
2020 - 2025
(7)
2010 - 2019
(1)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(8)
Country
Poland
(9)
Language
Polish
(9)
Demographic Group
Literatura polska
(4)
Literatura japońska
(1)
Subject
Film polski
(5)
Reżyserzy polscy
(5)
Wajda, Andrzej (1926-2016)
(5)
Teatr polski
(4)
Koty
(2)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" (Kraków)
(2)
Sztuka japońska
(2)
Tematy i motywy
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Andō, Hiroshige (1797-1858)
(1)
Film dokumentalny
(1)
Kamoji, Koji (1935- )
(1)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(1)
Sztuka europejska
(1)
Wajda, Andrzej, 1926-2016
(1)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(1)
Subject: time
1901-2000
(6)
1945-1989
(4)
2001-
(4)
1989-2000
(3)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1939-1945
(1)
1989-
(1)
Subject: place
Polska
(4)
Kraków (woj. małopolskie)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Genre/Form
Dzienniki
(4)
Wydawnictwo źródłowe
(4)
Katalog wystawy
(3)
Album
(1)
Antologia
(1)
Drzeworyt
(1)
Grafika japońska
(1)
Haiku
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Historia
(7)
Kultura i sztuka
(7)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
9 results Filter
Book
In basket
Wystawa: Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, 16.06-19.08.2018.
Równolegle tekst polski i przekład angielski.
Retrospektywnej wystawie Koji Kamoji "Cisza i wola" życia towarzyszy obszerna publikacja, której wydawcami są Zachęta i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Składają się na nią teksty Marii Brewińskiej, Wiesława Borowskiego, Jaromira Jedlińskiego, Anny Król, Piotra Schollenbergera i Anny Wolińskiej, opisujące twórczość Kojiego Kamojiego — japońskiego artysty mieszkającego od 1959 roku w Polsce, malarza, autora obiektów i instalacji — i jej różnorakie konteksty. Publikacja została zilustrowana bogatym materiałem archiwalnym oraz zdjęciami dokumentującymi aktualną wystawę w Zachęcie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7340 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków, 26.02-04.09.2022.
Bibliografia na stronach 287-288.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Katalog towarzyszący wystawie "Ja, kot" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Kot - istota żywa, wrażliwa, inteligentna żyjąca zgodnie ze swoją naturą i na swoich zasadach. Na jego temat i w kontekście relacji z nim napisano nieskończenie wiele, zarówno poważnych opracowań, jak i nie mniej poważnych utworów literackich: krótkich opowiadań, powieści, ulotnych haiku i poematów, bajek i baśni. Stał się bohaterem filmów i komiksów, zajął swoje miejsce w Internecie. Jako motyw w sztuce i kulturze pojawił się bardzo wcześnie, zapewne dlatego liczba jego wizerunków – w malarstwie, grafice, rzeźbie, plakacie, rzemiośle artystycznym i innych mediach – wydaje się niepoliczalna. Mówimy rzecz jasna o Felis catus, kocie domowym, najliczniejszym zwierzęciu domowym na świecie. A przecież rodzina kotowatych (Felidae), dzikich kotów żyjących na wolności, liczy 40 gatunków i każdemu grozi wyginięcie, niektóre z nich należą do grupy „krytycznie zagrożonych”, inne są „zagrożone”, kilka uznano za wymarłe w XX wieku.
Pretekstem do zorganizowania wystawy "Ja, kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu" przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha są mistrzowskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, wyobrażające „kocie sprawy”. Mimo że zbiór ten jest stosunkowo niewielki w porównaniu do innych tematów obecnych w kolekcji Jasieńskiego, na przykład „obrazów kwiatów i ptaków” czy krajobrazów, to znakomicie ilustruje główne kocie wątki istniejące w sztuce japońskiej: piękności z kotem, kocich zabaw i przede wszystkim bakeneko yūjo (kurtyzan będących kocim potworem), a także kotów demonów z kompozycji Utagawy Kuniyoshiego. W przestrzeni wystawy towarzyszą im bohaterowie z japońskich legend i popkultury – manekineko i Hello Kitty, które zderzono z zachodnimi wyobrażeniami kotów, ich symboliką, interpretacjami, sposobami obrazowania oraz kulturotwórczą obecnością. Pojawiają się także projekty Filipa Pągowskiego dla Black Comme des Garçons Rei Kawakubo oraz japońskiego architekta Kengo Kumy Plan dla Tokio 2020.
Na wystawie pokazujemy dzieła z różnego czasu: od XVI do XXI wieku, wykonane w rozmaitych technikach. Jak wiadomo, koty chadzają zawsze własnymi drogami. Podobnie prace o nich trudno zamknąć w jednej tematycznej czy chronologicznej szufladce. I choć prezentowane są w dziesięciu arbitralnie wyznaczonych i nazwanych przestrzeniach – Koty w kimonach… i popularne, Kot w domu mody, A nade mną kto?, Kocie tańce i koci pogrzeb, Kot i dzieci, Kot i artysta, Kot w butach, Kot i reklama, Kot i dziewczyna, Ja, kot w XXI wieku – to można je swobodnie przemieszczać, budować, niczym z klocków Lego, własne konstrukcje. Koty mogą chadzać własnymi ścieżkami, ilustrując różne problemy. Stanowią one tylko wskazówkę do poruszania się w kociej / naszej tematyce. Przedstawiają, sygnalizują, stawiają pytania, na które sami musimy znaleźć odpowiedzi. Ja, kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu jest pierwszą w Polsce i zapewne na świecie wystawą prezentującą tak szeroko i różnorodnie kocie tematy. Nie należy jednak zapominać, że kot chce być kotem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373610 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 158-[160].
Opowieści i wiersze o kotach. Publikacja w specjalnym edytorskim wydaniu z otwartym grzbietem. Wydanie książki wiąże się z wystawą "Ja, kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu", przygotowaną przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w 2022 roku. Ilustracje zamieszczone w publikacji powstały 2021 roku z inicjatywy Muzeum Manggha.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 373611 (1 egz.)
Book
In basket
Wajda dokumentalny / pod redakcją Krzysztofa Kornackiego. - Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ; Kraków : Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 2023. - 228, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Linia Filmowa)
Materiały z konferencji naukowej, 25 stycznia 2022 r., Kraków.
Bibliografie, netografie przy referatach.
Streszczenia w języku angielskim przy referatach.
Andrzej Wajda zrealizował blisko dwadzieścia filmów dokumentalnych, z tego zdecydowana większość to filmy o sztuce, nie tylko filmowej (i nie tylko o jego filmach). Powstało też wiele dokumentów innych autorów o Wajdzie i jego sztuce. Tymczasem o dokumentalizmie Wajdy napisano do niedawna niewiele. Jeśli wyróżnić trzy aspekty „Wajdy dokumentalnego” – dokumentalizm w jego filmach fabularnych, filmy dokumentalne jego autorstwa oraz dokumenty o Wajdzie innych autorów – to koncentrowano się przede wszystkim na tym pierwszym.
Sztukę filmową Wajda tworzył w kinie fabularnym, a w dokumencie – poza nielicznymi wyjątkami – przede wszystkim ją objaśniał. W związku z tym jego dokumenty nawiązują silną relację z kinem popularnonaukowym, wykorzystującym przede wszystkim formę „gadających głów”, przy czym ze względu na dominację autorskiej, subiektywnej perspektywy najbliżej im do esejów. Także w filmach o Wajdzie i jego sztuce zrealizowanych przez innych autorów ta konwencja dominuje.
W książce prezentujemy osiem tekstów poświęconych dokumentalizmowi Wajdy w różnym ujęciu. Autorzy reprezentują nie tylko środowisko filmoznawców, ale są tu także osoby ściśle związane z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz z Archiwum Andrzeja Wajdy, które mają na swoim koncie cenne doświadczenie współpracy z reżyserem.
Publikacja jest efektem ogólnopolskiej konferencji naukowej „Wajda dokumentalny”, zorganizowanej wspólnie przez Uniwersytet Gdański oraz Muzeum Manggha 26 stycznia 2022 r. jako zwieńczenie zorganizowanej na UG wystawy „Wajda. Człowiek z Gdańska”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 396054 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Andrzej Wajda (6.03.1926–9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 395578 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Andrzej Wajda (6.03.1926–9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 395579 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Andrzej Wajda (6.03.1926–9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 395580 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks nazwisk tomów 1-4.
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Andrzej Wajda (6.03.1926–9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 395581 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again