Sorting
Source
Katalog centralny
(19)
Form of Work
Książki
(19)
Publikacje naukowe
(8)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(12)
only on-site
(4)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(13)
Czytelnia BG
(7)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Author
Słodkowski Piotr (1985- )
(4)
Pietrasik Agata (1985- )
(3)
Szymor Piotr
(3)
Wencel Justyna (1977- )
(2)
Bryll Ernest (1935-2024)
(1)
Bystroń Edyta (1986- )
(1)
Chlebowski Piotr
(1)
Dragan Andrzej (1978- )
(1)
Duchowski Mirosław (1948- )
(1)
Gola Jolanta
(1)
Horodyńska Jacqueline Irene
(1)
Jankowska-Cieślik Katarzyna
(1)
Jezierski Piotr (1978- )
(1)
Kania Joanna (1961- )
(1)
Kasia Katarzyna (1978- )
(1)
Kemp-Welch Hannach
(1)
Kowarski Felicjan Szczęsny (1890-1948)
(1)
Krajewski Artur (1971- )
(1)
Nader Luiza
(1)
Najdowski Jerzy
(1)
Niemen-Wydrzycka Małgorzata (1955- )
(1)
Olbryś Marta Ewa
(1)
Ostoja-Lniski Błażej (1974- )
(1)
Rudzka Maria Anna (1952- )
(1)
Sekuła Elżbieta Anna
(1)
Siekierko Aleksandra (1985- )
(1)
Sitkowska Maryla (1951- )
(1)
Szmelter Iwona (1952- )
(1)
Sztetner Elwira (1975- )
(1)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(1)
Wielicka Grażyna
(1)
Witkowska Maria
(1)
Zbrzezny Aleksander (1979- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(12)
2000 - 2009
(2)
1940 - 1949
(1)
Time Period of Creation
2001-
(14)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
Country
Poland
(17)
Language
Polish
(12)
English
(2)
Subject
Akademia Sztuk Pięknych (Warszawa)
(4)
Sztuka
(4)
Sztuka polska
(4)
Krytyka artystyczna
(3)
Filozofia kultury
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Malarze polscy
(2)
Socrealizm
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Życie artystyczne
(2)
Żydzi
(2)
Akademie sztuk pięknych
(1)
Art
(1)
Art déco
(1)
Artists
(1)
Artyści polscy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Breyer, Tadeusz (1874-1952)
(1)
Cultural property
(1)
Człowiek
(1)
Doświadczenie (filozofia)
(1)
Dynamizm (filozofia)
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Estetyzacja
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografowie polscy
(1)
Graficy polscy
(1)
Grafika polska
(1)
Haft
(1)
Historia sztuki
(1)
Holokaust
(1)
Inność
(1)
Kapitalizm
(1)
Klocki drzeworytnicze
(1)
Konserwacja zabytków
(1)
Kowarski, Felicjan Szczęsny (1890-1948)
(1)
Kształcenie
(1)
Kultura masowa
(1)
Literatura
(1)
Malarstwo żydowskie
(1)
Malarze żydowscy
(1)
Matryce graficzne
(1)
Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych im. Tadeusza Kulisiewicza (1 ; 2008 ; Warszawa)
(1)
Modernizm
(1)
Muzea uczelniane
(1)
Muzeum Akademii Sztuk Pięknych (Warsaw, Poland)
(1)
Muzeum Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa)
(1)
Muzeum Narodowe (Warszawa)
(1)
Muzycy polscy
(1)
Neuroestetyka
(1)
Niemen, Czesław (1939-2004)
(1)
Nowoczesność
(1)
Ocaleni z Holokaustu
(1)
Ochrona dziedzictwa kulturowego
(1)
Pamięć
(1)
Pałac Kultury i Nauki (instytucja kultury)
(1)
Pisarze polscy
(1)
Plata-Nowińska, Teresa (1946-2009)
(1)
Portrety
(1)
Pracownie i warsztaty artystyczne
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba polska
(1)
Rzeźbiarze polscy
(1)
Skoczylas, Władysław (1883-1934)
(1)
Skoczylas, Władysław, 1883-1934
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Strach
(1)
Strzemiński, Władysław (1893-1952)
(1)
Studentki i studenci
(1)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(1)
Sztetner, Elwira (1975- )
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Sztuki wizualne
(1)
Teatralizacja
(1)
Tekst
(1)
Teoria afektów
(1)
Teoria sztuki
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Wojna
(1)
Wspólnota
(1)
Włodarski, Marek (1903-1960)
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Zimna wojna
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Subject: work
Biblia
(1)
Teoria widzenia
(1)
Subject: time
1901-2000
(12)
2001-
(8)
1945-1989
(5)
1801-1900
(3)
1918-1939
(3)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Subject: place
Polska
(5)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Warszawa
(3)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Genre/Form
Monografia
(6)
Katalog wystawy
(4)
Antologia
(3)
Publicystyka
(3)
Album
(2)
Historia
(2)
Esej
(1)
Grafika
(1)
Katalog twórczości
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Publikacja okolicznościowa
(1)
Sztuka polska
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(11)
Historia
(7)
Filozofia i etyka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
19 results Filter
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. GR 7875 (1 egz.)
Book
In basket
Materiały z konferencji zorganizowanej 13 października 2009 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie / Proceedings of the conference held at the Academy of Fine Arts in Warsaw on 13 october 2009.
Bibliografia na stronach 54-57, 221-224.
Tekst równoległy w języku polskim i angielskim.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. DWPN 644 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stonach 291-305. Indeks.
Finansowanie: Mennica Polska
Streszczenia w języku angielskim i włoskim.
Książka poświęcona Pracowni Rzeźby prof. Tadeusza Breyera w latach 1923-1939 wypełnia istotną lukę w badaniach nad rzeźbą polską w dwudziestoleciu międzywojennym. Stanowi też uzupełnienie historii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w nieprzebadanym dotychczas obszarze. Autorka opisuje fenomen pracowni prowadzonej całe lata przez jednego człowieka, wychowawcę kilku pokoleń często niesłusznie zapomnianych polskich rzeźbiarzy i rzeźbiarek, których było tu wyjątkowo dużo (ok. 27%), a wśród nich tak utalentowane jak Julia Keilowa i Ludwika Nitschowa. Na podstawie zachowanych dokumentów, wycinków prasowych i zdjęć archiwalnych został odtworzony program pracowni i realizowane w niej zadania oraz udział uczniów i uczennic prof. Breyera w wystawach krajowych i zagranicznych, a także ich rolę w grupie Kapitol.
Dotarcie do rodzin artystów pozwoliło na zebranie unikalnej dokumentacji, wiele zamieszczonych w książce fotografii dzieł publikowanych jest po raz pierwszy. Publikacja zawiera listy studentów i studentek z poszczególnych lat oraz katalog ich przedwojennych prac. Jest też opowieścią o niezwykłych losach ludzi, którzy studiowali rzeźbę w warszawskiej uczelni.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7760 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6843 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 407083 (1 egz.)
Book
In basket
Zrealizowano w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie na rok 2017.
"Struktury homologiczne" to projekt zrealizowany w ramach pracy doktorskiej. Tytuł został zaczerpnięty z dziedziny anatomii porównawczej. W nauce struktury homologiczne, narządy homologiczne oznaczają wspólne pochodzenie i podobieństwo organów lub ich części. Jeśli organy różnych gatunków mają wspólną genezę i podobną budowę, można zakładać, że ich funkcje są również podobne. Powołując się na analogie w anatomii mózgów wszystkich ssaków chcę zwrócić uwagę na podobieństwa w sferze doznań. Jeśli jakieś zwierzę odczuwa podobnie jak my, potrafi doznawać przyjemności i cierpienia, posiada pragnienia i potrzeby, jeśli jest świadome i samoświadome, nie można go traktować instrumentalnie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7474 (1 egz.)
Book
In basket
"Czas debat" jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię.
Tom 1 antologii porusza problem miejsca sztuk plastycznych w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, a tym samym w nowo utworzonym polu instytucjonalnym. Kluczowe zagadnienia w prezentowanych dyskusjach stanowią: mecenat państwowy oraz upowszechnienie kultury. Problemy te rozpatrywane są zarówno poprzez pryzmat powojennej sytuacji artystów, ich postulatów, jak i tworzonych w tym czasie instytucji, m.in. Ministerstwa Kultury i Sztuki, czy Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344043/I (1 egz.)
Book
In basket
"Czas debat" jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię.
Artykuły zebrane w drugim tomie poświęcone są kwestii rozstrzygnięć wewnątrzartystycznych związanych z pytaniem o „dobry obraz”. Przedrukowane teksty na różny sposób tłumaczą i definiują istotne dla tego czasu pojęcia realizmu i formalizmu oraz stawiają pytania o adekwatności języka artystycznego w świetle zmienionej sytuacji powojennej. Wydobywają również złożoność postaw artystycznych związanych z projektami sztuki nowoczesnej, ale również socrealizmu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344043/II (1 egz.)
Book
In basket
"Czas debat" jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię.
eksty składające się na trzeci tom odsłaniają inne wymiary przywoływanych uprzednio debat i problemów. Przedrukowane artykuły obrazują jak polscy krytycy, artyści i literaci postrzegali rozwój sztuk wizualnych po obu stronach żelaznej kurtyny, konstruując tym samym globalną geografię artystyczną. Ukazują również w jaki sposób, poprzez pryzmat bieżących dyskusji artystycznych, reinterpretowano tradycję sztuki polski. Przywołują również pojedynczych twórców, postaci najczęściej omawiane i najważniejsze z perspektywy ówczesnej krytyki artystycznej, które często wykraczają poza znany nam kanon.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344043/III (1 egz.)
Book
In basket
Publikacja wydana z okazji 80-lecia urodzin Czesława Niemena.
Współfinansowanie: Samorząd Województwa Mazowieckiego
"Być jak Czesław Niemen" to wydarzenie artystyczne zrealizowane w 80. rocznicę urodzin wybitnego polskiego muzyka Czesława Niemena. Składało się z wystawy i widowiska muzycznego, którego premiera odbyła się w Teatrze Polskim w Warszawie 26 listopada 2019 roku.
Na wystawie zaprezentowano 22 wielkoformatowych fotografii. Bohaterami zdjęć były osobistości świata polskiej kultury, nauki i sztuki, które wypowiadajły się na temat swoich powiązań i inspiracji związanych z postacią artysty. Liczba 22 symbolizujowała wszystkie wydane albumy multiinstrumentalisty. Wszyscy uczestnicy projektu byłi w bezpośredni albo pośredni sposób związani z osobą Czesława Niemena. Autorem wystawy był Artur Krajewski. Wystawie towarzyszył specjalnie przygotowany album "Być Jak Czesław Niemen : fotograficzny pomnik budowany migawką aparatu Artura Krajewskiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5265 (1 egz.)
Book
In basket
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 56)
Bibliografia na stronach 369-385. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Dynamiczna i śmiała książka Luizy Nader napisana w ramach autorskiego projektu afektywnej historii sztuki, swoimi wnikliwymi analizami prac Władysława Strzemińskiego angażuje nawet najbardziej wymagającego czytelnika. Badania archiwalne i znajomość literatury przedmiotu czynią z tej publikacji kompetentne studium Teorii widzenia, rysunków wojennych, a przede wszystkim cyklu Moim przyjaciołom Żydom. Do ich interpretacji autorka wykorzystuje instrumentarium badawcze, którego dostarczają nowe tendencje w refleksji humanistycznej a zwłaszcza badania pamięci, teoria afektu i neuroestetyka. Zdecydowane twierdzenia, krytyczne podejście do istniejących ustaleń, dosadna argumentacja i świeże interpretacje powodują, że książka Nader staje się prawdziwą przygodą intelektualną, która zarówno uczy, jak i sprawia przyjemność oraz porusza. (prof. dr hab. Ewa Domańska )
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353324 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 181-186.
Kamień–papier–nożyce, a może człowiek–zwierzę–roślina? Czy w dziecięcej zabawie ukrywa się prawda o tym, że jestem akurat tym właśnie, człowiekiem, kobietą, tu i teraz? Wrażliwość metamorficzna pojawia się, gdy zaczynamy rozumieć, że moglibyśmy być kimś innym i że możemy się innym stawać. Dzięki przemianom morfologicznym czy biologicznym, ale też dzięki empatii i rozszerzonej identyfikacji. Choć przemiana – objawiająca się poprzez epoki, media i materiały symbolizowane w książce przez kamień, papier i nożyce – nieustająco zadziwia, jest przecież zjawiskiem codziennym, normalnym. Stawanie się czymś innym nie stanowi kary zesłanej przez mitycznych bogów. Jest pragnieniem poetów, dzieci, ascetek, estetów, każdego w jakimś stopniu. W euforii związanej z metamorfozą, pomimo lęku przed przemianą – warto odróżnić wrażliwość metamorficzną od nowego kolonializmu intelektualnego, który ekspansywnie zagarnia ontologię innych istnień. kamień–papier–nożyce. Wrażliwość metamorficzna jako projekt sztuki i filozofii to książka rozpięta pomiędzy nadzieją a zagrożeniami, pomiędzy przyszłością podobną do przeszłości a przyszłością, której nie potrafimy sobie wyobrazić.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 404939 (1 egz.)
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. GR 7879 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6589 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 101644, 105780 (2 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6019 (1 egz.)
Book
In basket
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 53)
Bibliografia, netografia na stronach 455-478. Indeks.
Trzy tematyczne człony ambitnej książki Piotra Słodkowskiego: modernizm, zaangażowanie, tożsamość, należą do najpoważniejszych problemów sztuki XX wieku. W oparciu o międzynarodową dyskusję nad pojęciem modernizmu, autor krytycznie odnosi się do „zachodniocentrycznego” paradygmatu historii sztuki XX wieku i analizując obrazy Strenga/Włodarskiego wprowadza pojęcie „modernizmu indygenizującego” i „socrealizmu utopijnego”. Lejtmotywem ważnej i poruszającej książki Słodkowskiego jest krytyczna obserwacja dyscypliny, a najpoważniejszym osiągnięciem są zarysowane przez autora alternatywy, jakie dla historii sztuki wyłaniają się z analiz oeuvre artysty. Słodkowski łączy wybitne kompetencje teoretyczno-metodologiczne ze skrupulatną analizą (w tym technologiczną konserwatorską) dzieł Strenga. Promowana przez autora historia sztuki ugruntowana jest na artyście i jego dziele, a praktyka badawcza zasadza się na ruchu od materiału do teorii, nie zaś odwrotnie. (prof. dr hab. Maria Poprzęcka)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353188 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Kulturowe)
Bibliogr., filmogr., netogr. s. 209-220. Indeks.
Współfinansowanie: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Instytut Badań Przestrzeni Publicznej.
Zapraszamy na wycieczkę przez wieki, od protoplastów dzisiejszego człowieka, przez prymitywne plemiona, pierwszych chrześcijan, mroki średniowiecza, aż do człowieka odczuwającego zimnowojenne lęki i dużo dalej, w postludzką przyszłość. Nie będzie to tylko podróż w czasie, ale też próba powiązania różnych idei, takich jak: apokaliptyczne proroctwa, ich millenarystyczne następstwa, pozytywistyczne marzenia, tysiącletnie królestwa, niepokojące nadzieje ekstropistów i „hipoteza Gai”. Przyjrzyjmy się apokaliptycznym snom z kilku różnych stron, sprawdźmy, jak wiele ze współczesnych idei ma swoje źródło właśnie w nich, a zimnowojenna zawierucha połączona z lękami końca świata i technologicznym postępem może nam przynieść całkiem nowe spojrzenie na człowieka.
"Książka Piotra Jezierskiego opowiada o niezbywalnym elemencie człowieczeństwa, jakimi są strach i trwoga, nasilające się zwłaszcza wówczas, kiedy nauczyliśmy się myśleć o własnej egzystencji w kategoriach ryzyka. Od tego momentu nic już nie jest pewne, a bać zaczynamy się na co dzień – zarówno jako przedstawiciele gatunku, jak i jednostki, na które niebezpieczeństwa czyhają zawsze i wszędzie. Nadzieja i strach to dwie strony tej samej monety." (prof. Wojciech Józef Burszta)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341820 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 297-303. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Na czym opiera się współczesna wspólnota? Czy tym, co konstytuuje nasze poczucie przynależności, jest historia, tradycja, wiara w mit? Na czym opieramy swoją tożsamość? W jakim stopniu wynika ona z bycia członkinią lub członkiem jakiejś grupy? Jaką rolę odgrywa w tym spektakl medialny rozgrywający się przed nami i angażujący naszą uwagę właściwie bez większych przerw? Czy spektakl - dzięki globalizacji i nowym elektronicznym mediom - wytwarza szczególny rodzaj powszechnego zaangażowania? A może właśnie zastępuje i przesłania faktyczne uczestnictwo i poczucie bliskości? W kontekście tych pytań istotne staje się zagadnienie doświadczenia estetycznego: na ile zachowuje ono swój transformujący potencjał? Natłok bodźców o charakterze estetycznym może przecież prowadzić do uodpornienia się na ich działanie.
Książka "Doświadczenie estetyczne i wspólnota spektaklu" to próba zmierzenia się między innymi z tymi kwestiami i zarazem omówienie ich w szerokim kontekście teorii filozoficznych odnoszących się do kategorii pozoru, edukacji estetycznej i "słabego myślenia".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 356244 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 601-611. Indeks.
"Lotna nowoczesność" to nie tylko kolejna filozoficzna opowieść o nowoczesności; to propozycja myślenia o współczesnym świecie z wykorzystaniem narzędzi dostarczanych przez historyków, socjologów, ekonomistów, teoretyków mediów czy kulturoznawców; to opowieść o ludzkim sprawstwie i jego filozoficznych artykulacjach.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 355694 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again