Sorting
Source
Katalog centralny
(11)
Form of Work
Książki
(11)
Publikacje naukowe
(7)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(10)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(8)
Biblioteka Obcojęzyczna
(2)
Rogów
(1)
Author
Zaremba Łukasz (1983- )
(3)
Kajak Piotr
(2)
Kołak-Danyi Katarzyna
(2)
Kurz Iwona (1972- )
(2)
Kwiatkowska Paulina (1979- )
(2)
Malinowska Małgorzata (polonistka)
(2)
Rabczuk Anna
(2)
Szcześniak Magda (1985- )
(2)
Zabłocka Marta Anna (1990- )
(2)
Zackiewicz Dorota
(2)
Bałdyga Janusz (1954- )
(1)
Bertram Łukasz (1985- )
(1)
Biskupski Łukasz (1985- )
(1)
Edelman Udi
(1)
Frydrych Waldemar
(1)
Gajewski Henryk
(1)
Kaiper-Miszułowicz Aleksandra
(1)
Kieżun Piotr
(1)
Kordaczuk Wiesława (1947-2017)
(1)
Kosieradzka Elżbieta
(1)
Krieger Omer
(1)
Libera Zbigniew (1959- )
(1)
Partum Ewa (1945- )
(1)
Sawczuk Tomasz (1989- )
(1)
Skiba Krzysztof (1964- )
(1)
Sosnowska Agnieszka (filozof)
(1)
Trybuś Jarosław (1976- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(11)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Country
Poland
(11)
Language
Polish
(11)
Audience Group
9-13 lat
(2)
Dzieci
(2)
Ukraińcy
(2)
A1 (poziom biegłości językowej)
(1)
A2 (poziom biegłości językowej)
(1)
B1 (poziom biegłości językowej)
(1)
B2 (poziom biegłości językowej)
(1)
Subject
Kultura wizualna
(4)
Sztuka polska
(4)
Antropologia wizualna
(2)
Język polski jako obcy
(2)
PRL
(2)
Polityka
(2)
Architektura polska
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Bałdyga, Janusz (1954- )
(1)
Biblioteka Polska (Paryż)
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Demokracja
(1)
Dwudziestolecie międzywojenne (1918-1939)
(1)
Działacze partyjni
(1)
Edelman, Udi
(1)
Filozofia amerykańska
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Fydrych, Waldemar
(1)
Gajewski, Henryk
(1)
Internet
(1)
Komunistyczna Partia Polski
(1)
Komunizm
(1)
Konkursy architektoniczne
(1)
Krieger, Omer
(1)
Kultura uczestnictwa
(1)
Kultura wysoka a kultura niska
(1)
Kulturoznawstwo
(1)
Libera, Zbigniew (1959- )
(1)
Liberalizm
(1)
Media społecznościowe
(1)
Mural
(1)
Muzeum Adama Mickiewicza (Paryż)
(1)
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza (Warszawa)
(1)
Muzeum Narodowe (Kraków)
(1)
Opór (postawa)
(1)
PZPR
(1)
Partum, Ewa (1945- )
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Performance
(1)
Pluralizm filozoficzny
(1)
Politycy
(1)
Polska Partia Robotnicza (1942-1948)
(1)
Pomniki
(1)
Pragmatyzm
(1)
Projekt architektoniczny
(1)
Reklama zewnętrzna
(1)
Religia
(1)
Rorty, Richard (1931-2007)
(1)
Rozum
(1)
Rękopisy polskie
(1)
Skiba, Krzysztof (1964- )
(1)
Socjalizacja polityczna
(1)
Sprawiedliwość
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria obrazu
(1)
Teoria sztuki
(1)
Towarzystwo Historyczno-Literackie (Paryż)
(1)
Urbanistyka
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Subject: time
1901-2000
(9)
2001-
(5)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1801-1900
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1918-1939
(1)
Subject: place
Polska
(4)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
ZSRR
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(4)
Monografia
(3)
Podręcznik
(2)
Katalog wystawy
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Domain
Historia
(9)
Kultura i sztuka
(6)
Edukacja i pedagogika
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Językoznawstwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
11 results Filter
Book
In basket
(Seria Wizualna)
Bibliografia, netografia na stronach 208-215.
Publikacja dofinansowana ze środków dotacji MNiSW, decyzja nr 219912/E-560/M/2015 dla Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego
Publikacja na przykładzie street artu pokazuje, co dzieje się ze sztukami wizualnymi w czasach, kiedy hierarchie wartości artystycznej i rynkowej kształtowane są w znacznym stopniu w mediach społecznościowych. Rozwój internetu zmienił relacje w sferze wytwarzania treści medialnych zmonopolizowanej wcześniej przez duże podmioty. Nowe kanały rozpowszechniania treści kulturowych, zwłaszcza blogi i media społecznościowe, w pewnym sensie umożliwiały ominięcie tradycyjnych depozytariuszy wartości kulturowej, w ich obrębie tworzyły się hierarchie wartości, nowe sieci powiązań i nowe kategorie pośredników, sprawiły, że szybciej podejmuje się działalność profesjonalną?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 365931 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria Wizualna)
Bibliografia przy rozdziałach.
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący (1) teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz (2) autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367086 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria Wizualna)
Publikacja sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na realizację projektu "Kultura wizualna w Polsce: języki, pojęcia, metaobrazy" na podstawie decyzji DEC-2012/05/B/HS2/03985
Dwutomowy zbiór, obejmujący teksty i obrazy źródłowe (od Abramowskiego po Hansena, od Rydet po Leśmiana) wraz z komentarzami oraz autorskie hasła dotyczące praktyk widzenia (od obrazu do widowni, od bilbordu do melodramatu, od Pałacu po podróbkę), jest próbą zmierzenia się z tymi uprzedzeniami. Nie po to jednak, by przywrócić historii sztuki wybitne przeoczone dzieła, ale raczej po to, by w narzekaniach na wizualne braki Polaków zobaczyć istotny element polskiej kultury wizualnej złożonej, niejednoznacznej, wielowymiarowej, mieszającej rejestry, gatunki i media. Staramy się zatem nie tylko zaprezentować, ale również zbudować pewną wizję teorii i praktyk kultury wizualnej w nowoczesnej Polsce. Intencją naszego badania było rozpoznanie zasobów i potencjału polskiej refleksji dotyczącej widzenia, prowadzonej przede wszystkim w wieku XX, ale osadzonej też w tekstach i praktykach dziewiętnastowiecznych, oraz próba namysłu nad nimi w kontekście z jednej strony języka dyscypliny, jaka są badania kultury wizualnej, a z drugiej form i problemów współczesnej kultury polskiej. W jaki sposób myślano u nas o widzeniu, obrazach i widowniach? Jakie działania artystyczne służyły do wyrażania i problematyzowania tych kwestii? Jak widzenie i obrazowanie są praktykowane na co dzień, jak przejawiały się i przejawiają w działaniach potocznych? Zgodnie z podejściem archeologicznym zakładamy, że rozpoznania historyczno-kulturowe mogą prowadzić w istocie do innego czy nowego rozumienia współczesności, a obrazy i wizualne idee z przeszłości otwierają drogę do dzisiejszych przedstawień i praktyk.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367087 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 254-273. Indeks.
Książka dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Czy w Polsce jest dziś za dużo obrazów? Albo czy mnogość obrazów na naszych ekranach i ulicach świadczy o ich potędze? I jak opowiadać o obrazach w języku, który na ten temat mówił dotąd tak niewiele? Obrazy wychodzą na ulice to próba rekonstrukcji dominującego porządku wizualnego dokonana w oparciu o analizę konfliktów o obrazy: usuwania pomników około 1989 roku, ataków na sztukę w galeriach około roku 2000 i sporu o „śmietnik wizualny” w jego najnowszej odsłonie. W momentach sporów o obrazy ujawnia się wielość opinii o nich – na co dzień niewypowiadanych, przeoczanych lub znaturalizowanych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350421 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Rogów
Brak informacji o dostępności: sygn. 117876 JK (1 egz.)
Book
In basket
(Bęc. Seria Kieszonkowa)
Prace nad książką zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka ma formę historii mówionej, czyli opiera się na osobistych przeżyciach i opiniach mówiących. To seria wywiadów o czasach PRL z wybitnymi polskimi artystami i aktywistami. Rozmowy te niejednokrotnie rzucają nowe światło na akcje przeprowadzane przed laty, problematyzują pojęcie performansu oporu oraz stawiają pytania o możliwości tworzenia sztuki zaangażowanej i sens radykalnych gestów w czasach PRL i dzisiaj.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350031 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Obcojęzyczna
There are copies available to loan: sygn. O 33782 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Obcojęzyczna
There are copies available to loan: sygn. O 33783 (1 egz.)
Book
In basket
Rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski, 2020.
Bibliografia, netografia na stronach 201-212.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski
„Jak zatem czytać Rortyego? Z pewnością można powiedzieć, że filozofia pragmatyczna nie posiada naturalnego początku ani zakończenia. Pragmatyzm nie wychodzi od fundamentalnych przesłanek, z których można by następnie wyprowadzić całościowy system myślenia. iMyśl pragmatyczna nie będzie zatem miała wersji kanonicznej, a jej poszczególne sformułowania będą się różniły ze względu na przebieg rozmowy. Chociaż o pragmatyzmie można opowiedzieć w trybie wykładu, to jego znaczenie stanie się bardziej konkretne dopiero w kontekście wymiany poglądów między rozmówcami albo w odpowiedzi na problemy działania w określonych warunkach historyczno-społecznych. W związku z tym trudno także mówić o przedstawionej monologicznie, z góry określonej filozofii pragmatycznego liberalizmu. Abstrakcyjny oraz sceptyczny wymiar liberalizmu przeszłości, który wyrażał się w niechęci do dogmatyzmu i rozstrzygania zbyt wielu problemów moralnych na poziomie teorii, zostaje następująco wyjaśniony w terminach pozytywnych: pragmatyczny liberalizm ma już w zamyśle charakter kooperatywny i w momencie wykładu może zyskać dopiero przybliżone znaczenie. Wysunięcie pozytywnego twierdzenia jest już ruchem w grze polityki kulturalnej, dokonuje się w odpowiedzi na wcześniejsze posunięcia, wymaga osadzenia myśli oraz działań w pewnej sytuacji problemowej. Można zatem powiedzieć, że filozofię Rortyego lepiej rozumieć w kategoriach nie zbioru twierdzeń teoretycznych, lecz szeregu odpowiedzi na szereg wypowiedzi wygłoszonych w szeregu rozmów". [Wstęp, fragm.]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 389835 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 357-392. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Warszawa niezaistniała Jarosława Trybusia to fascynująca opowieść o niezrealizowanych projektach urbanistycznych i architektonicznych dwudziestolecia międzywojennego. Autor – historyk sztuki, krytyk architektury, od 2012 roku wicedyrektor Muzeum Warszawy – zebrał nierozpoznane dotąd i rozproszone projekty tworzone z myślą o stolicy Polski na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. W Warszawie przygotowywano się wówczas do Powszechnej Wystawy Krajowej, która miała odbyć się w 1944 roku na Saskiej Kępie. Tereny wystawowe miały zajmować miejsce dzisiejszego Stadionu Narodowego i parku Skaryszewskiego. Ponadto planowano przebudowę historycznego centrum miasta z placem Piłsudskiego, placem Zamkowym i Starym Miastem, budowę nowego Dworca Centralnego wraz z Centralnym Dworcem Pocztowym, lotniska na Gocławiu oraz dzielnicy reprezentacyjnej na Polu Mokotowskim – Dzielnicy Marszałka Józefa Piłsudskiego ze Świątynią Opatrzności Bożej. Wybuch II wojny światowej przerwał realizację tych planów.
Publikacja jest efektem wieloletnich badań. Większość zawartych w książce ilustracji nie była dotąd publikowana. Fotografie i rysunki architektoniczne ze zbiorów m.in. Muzeum Narodowego i Narodowego Archiwum Cyfrowego składają się na najpełniejszy jak dotąd obraz Warszawy rysowanej pod okiem prezydenta Stefana Starzyńskiego. Zaprezentowana architektura i urbanistyka doskonale odzwierciedlają nastroje drugiej połowy lat 30. – epoki, w której modernizacyjne ambicje młodego państwa splotły się nierozerwalnie z duchem nacjonalizmu i militaryzmu. Autor stawia przewrotne pytanie: czy wizja Warszawy niezrealizowana z powodu wojny byłaby inna, gdyby nad Europą nie wisiało jej widmo?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368218 (1 egz.)
Book
In basket
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia na stronach 655-718. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Politycznych (Polska Akademia Nauk)
Streszczenie w języku angielskim.
Nagroda Historyczna "Polityki" 2023 w kategorii "Prace naukowe"
Książka ta opowiada o polskich komunistach i komunistkach: o ich doświadczeniach, poglądach, postawach i emocjach. Autor śledzi losy ponaddwustuosobowej grupy działaczy i działaczek od ich dzieciństwa, przez wieloletnią formację w nielegalnym ruchu rewolucyjnym w II Rzeczypospolitej, aż po lata powojenne, kiedy stanęli oni na szczytach władzy. Dzięki nowatorskiemu spojrzeniu, krytycznemu, a zarazem empatycznemu, uchwycona zostaje wielość "osobistych komunizmów" i mechanizmy ich ujednolicania, biograficzne zerwania i ciągłości, emancypacyjne marzenia i afirmacja przemocy.
Praca Łukasza Bertrama otwiera drogę ku nowatorskim badaniom potężnego ruchu politycznego, jakim był komunizm, i stanowi wzorzec dla refleksji nad partiami komunistycznymi w całym regionie. Pokazuje, że formacja ta nie była historyczną groteską, lecz oferowała odpowiedzi na napięcia społeczne związane m.in. z nowoczesnością. Jest to nie tylko historia ruchu politycznego, lecz także socjologiczna historia emocji: niepewności, lęku, resentymentu. (Prof. Padraic Kenney, Indiana University)
Książka ta jest opracowaniem niezwykłym z wielu względów. Autor łączy metody socjologiczne ze skrupulatną analizą źródeł historycznych, a podjąwszy tak trudny temat, powstrzymuje się od łatwych osądów i konkluzji, zachęca natomiast do ich niuansowania. Potrafi zarazem stawiać tezy odważne, wręcz drażniące - jak wtedy, gdy zestawia komunistów z bohaterami "Rodowodów niepokornych". (Prof. Andrzej Friszke, Instytut Studiów Politycznych PAN)
Łukasz Bertram dzieli się z nami pomysłowo skonceptualizowaną wiedzą na temat polskich komunistów kierujących partią i rządzących państwem w pierwszych latach powojennych. Odkrywa, z jakich środowisk się wywodzili, jakie książki czytali i z kim się przyjaźnili, przywraca też wagę zatartego w ostatnich dekadach problemu rewolucji jako doświadczenia pokoleniowego. Otrzymaliśmy jako czytelnicy portret wyjątkowy. (Dr hab. Eryk Krasucki, Uniwersytet Szczeciński)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 380151 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again