Sorting
Source
Katalog centralny
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Proza
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Status
available
(5)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(5)
Author
Jasina Alicja (1990- )
(1)
Jonaszko Jolanta (1986- )
(1)
Kamiński Gabriel Leonard (1957- )
(1)
Kępiński Piotr (1964- )
(1)
Liskowacki Artur Daniel (1956- )
(1)
Lisowski Krzysztof (1954- )
(1)
Rachwał Teresa (1952-2021)
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(3)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(5)
Language
Polish
(5)
Demographic Group
Literatura polska
(3)
Subject
Emigranci
(1)
Inność
(1)
Odmienność kulturowa
(1)
Problemy społeczne
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Subject: time
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Niemcy
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Opowiadania i nowele
(2)
Esej
(1)
Miniatura literacka polska
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
5 results Filter
Book
In basket
Portrety / Jolanta Jonaszko ; [grafiki na okładce i w książce: Alicja Jasina]. - Wydanie pierwsze. - Szczecin-Bezrzecze : Wydawnictwo Forma ; Dom Kultury 13 Muz, 2020. - 114, [2] strony : ilustracje ; 15x15 cm.
(Seria 15 Piętnastka)
Współfinansowane ze środków Miasta Szczecin
"Bo to był niezły dowcip, taki na granicy, albo bardzo jej blisko, na tyle jeszcze zakamuflowany, że ujdzie. Że można wybuchnąć śmiechem, bo pojmą i tak tylko wtajemniczeni". W takim świecie, na pograniczu kultur i języków - gdzie grają półsłówka, konteksty i aluzje - poruszają się bohaterowie opowiadań Jolanty Jonaszko.
Narratorka - alter ego autorki, mieszkającej z rodziną w Niemczech - funkcjonuje jednocześnie jako obca i swoja. Obca, bo cudzoziemka, swoja, bo reprezentuje niemiecką korporację jako konsultantka i coach. Pozycja pomiędzy, w połączeniu z osobistą wrażliwością, jest bogatym źródłem pisarskich obserwacji i inspiracji. I szczególnego zrozumienia dla przeżyć i dramatów ludzi zawieszonych gdzieś między Wschodem a Zachodem, Północą a Południem. Jak mieszkanka Splitu z opowiadania Elena, ofiara przemocy, która zbyt późno poznała, że jej niemiecki mąż "nie jest księciem na białym koniu, ale kimś, kogo w bajkach nie znajdziesz, ani chorwackich, ani niemieckich".
Jonaszko swobodnie, z gracją operuje słowem, nastrojem, rytmem narracji. Ale potrafi też zawiesić głos, chwytając metafizyczne mgnienia, gdy między dwiema istotami przeskakuje iskra zrozumienia. Jak po rozmowie z elokwentną i wygadaną Angielką z opowiadania Liz, kiedy "siedziały przez chwilę w milczeniu i popijały sok z czarnej porzeczki, zmieszany pół na pół z wodą gazowaną. Zbudził ich dzwonek i świat za drzwiami, który pukał i prosił o radę, o słowa". Z taką delikatnością pióra i serca szkicuje autorka Portrety swoich bohaterów. (Zbigniew Jasina)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367490 (1 egz.)
Book
In basket
Wrocławska abrakadabra / Gabriel Leonard Kamiński ; [grafiki w książce Teresa Rachwał]. - Wydanie pierwsze. - Szczecin, Bezrzecze : Wydawnictwo Forma, 2024. - 127, [1] strona : ilustracje ; 15x15 cm.
(Seria 15 Piętnastka)
"Mieszkaniec budki telefonicznej, która okazuje się magicznym konfesjonałem, pisarz zamieniający się miejscami z bohaterem swojego niedokończonego opowiadania, chłopiec zakopany żywcem, by pobić rekord w przebywaniu pod ziemią bez powietrza, cudowne jednookie dziecko, które spojrzeniem rozpala ogniska i świat, płomienne egzorcyzmy nad wanną wódki, szalona miłość małego Fiata 126p do Syrenki 102... - a wszystko to w pełnej szczegółów scenerii Wrocławia lat PRL - to tylko niektóre wątki fabularne opowiadań Leonarda Gabriela Kamińskiego. Surrealizm spod znaku Henri Michaux i fantastyka z nutką horroru, przywodząca na myśl Julio Cortázara i Stefana Grabińskiego, łączą się tu z baśniową aurą dziecięcej wyobraźni, lecz i drobiazgowym, podszytym autobiografią realizmem. Kamiński przetwarza rzeczywistość - szarą i pospolitą - z pomocą okrutnej, acz barwnej groteski; czaruje na czarno, ale z ironią i humorem, bawiąc się stylem i konwencjami. Na uwadze ma jednak przede wszystkim człowieka - wrażliwego, kruchego w obliczu bezlitosnych praw historii, a mimo to upominającego się o sprawiedliwość dla innych, bezradnych i skrzywdzonych, i o swoje miejsce w życiu". (Artur Daniel Liskowacki)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 26145 ŚM (1 egz.)
Book
In basket
Po Rzymie : szkice włoskie / Piotr Kępiński. - Szczecin, Bezrzecze : Wydawnictwo Forma, 2019. - 209 stron ; 15 cm.
(Seria 15 Piętnastka)
Włochy w książce Piotra Kępińskiego są żywe i autentyczne. I niemiłosiernie ambiwalentne. Przyciągające i odpychające zarazem. Pachnące i śmierdzące. Rozwrzeszczane i milczące w skupieniu. Chaotyczne i precyzyjne. Pełne przemocy i nadzwyczaj delikatne. Wzniosłe i niskie. Wielkie i małe. Autorowi udała się niezwykle ryzykowna sztuka – wziąć te wszystkie sprzeczne, skłócone ze sobą ingrediensy, z których składa się włoska kultura i włoska mentalność, a następnie przemieszać je tak, że lektura staje się doświadczeniem pasjonującym. Książka Kępińskiego, choć kipi od erudycji, nie zawiera ani grama akademickiej sztywności. Choć mieni się dziełami sztuki, a historia i teraźniejszość, literatura i architektura, nieustająco się tu przeplatają – nawet na chwilę nie staje się męczącą wyliczanką. Wszystko dlatego, że autor żyje tym, co pisze i żyje w tym, o czym pisze. W mieście, kulturze, języku.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353440 (1 egz.)
Book
In basket
Kronika powrotu (2012-2002) / Artur Daniel Liskowacki. - Szczecin-Bezrzecze : Wydawnictwo Forma, 2012. - 239 s. : il. ; 15x15 cm.
(15 Piętnastka)
Szkice publ. głównie na łamach "Twórczości" oraz innych czasopism literackich : "Czasu Kultury", "Odry", "Toposu", "Pograniczy".
Kronika powrotu to wybór szkiców z ostatnich dziesięciu lat, publikowanych głównie na łamach "Twórczości" oraz innych czasopism literackich: "Czasu Kultury", "Odry", "Toposu", "Pograniczy". Są w nim także teksty, które nie były jeszcze drukowane. To szkice o współczesnej kulturze - również w jej codziennym wymiarze - o twórcy i jego dziele, o pisarzu i książce. Gorzkie, ciemne, przesycone sarkazmem i ironią (z dużą dawką autoironii), ale wyzbyte tonu jeremiady i naznaczone pełnym refleksji dystansem. Liskowacki pisze o Miłoszu i Przybosiu, o wileńskich powieściach Tadeusza Konwickiego, rzeźbach Ernsta Barlacha, zapomnianym malarstwie Andrzeja Żywickiego, o tym, co stało się z tzw. literaturą młodzieżową, o miejscu historii w naszym życiu, i naszego życia w historii, o świecie reklam, i rozpaczy, wyzierającej z kultury masowej. Podejmuje różne wątki i tematy, ale w istocie mówi o tym samym: o odchodzeniu i wracaniu, pamięci i niepamięci, nadziei i utracie. To sprawia, że Kronika powrotu staje się rodzajem credo, intelektualną autobiografią, bardzo osobistą, cierpką opowieścią o próbie powrotu do siebie. Z towarzyszącą jej myślą, że taki powrót - żaden powrót - nie jest możliwy, ale i z przekonaniem o jego konieczności. Szkice z Kroniki - niekiedy bliskie stylowi felietonu, czasami mające charakter autobiograficznej prozy - pisane są giętkim, żywym językiem. Łączą klimat intymnego wyznania z urodą i bogactwem literackiej frazy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 320562 (1 egz.)
Book
In basket
(15 Piętnastka.)
"Czarne notesy" to autorski diariusz, w którym drobne spostrzeżenia, migawki rzeczywistości, krótkie relacje z odwiedzanych miejsc, opisy ludzi i rzeczy, metaforyczne przypowieści, liryczne frazy, czy zgoła aforyzmy, współistnieja na równych prawach. W swoich podróżniczych zapiskach wiele uwagi poświęca autor Grecji, Hiszpanii, Italii i Portugalii, ale odnajduje się też w przestrzeni rodzimej - głównie Krakowa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 321406 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again