Sorting
Source
Katalog centralny
(2)
Form of Work
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(2)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(2)
Author
Barbaruk Magdalena (1981- )
(1)
Didi-Huberman Georges (1953- )
(1)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(2)
Subject
Album
(1)
Antropologia wizualna
(1)
Artyści
(1)
Ciudad Abierta
(1)
Cruz, Alberto (1917-2013)
(1)
Cywilizacja
(1)
Dzienniki
(1)
Iommi Marini, Godofredo (1917-2001)
(1)
Kolonie artystów
(1)
Kulturoznawcy
(1)
Literatura chilijska
(1)
Performance
(1)
Podróże
(1)
Poezja
(1)
Reprezentacja wiedzy
(1)
Sztuka chilijska
(1)
Warburg, Aby Moritz (1866-1929)
(1)
Subject: work
Amereida
(1)
Mnemosyne
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Chile
(1)
Niemcy
(1)
Santa Cruz (Boliwia ; departament)
(1)
Ziemia Ognista (archipelag)
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Domain
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
2 results Filter
Book
In basket
(Atlas : antropologia wizualności ; 2)
Bibliografia na stronach 301-366. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Tekst w języku polskim w przekładzie z języka francuskiego.
Kluczowym punktem, wokół którego ogniskuje się myśl Didi-Hubermana, jest "Atlas Mnemosyne" Aby Warburga. Autor używa kategorii "atlasu" do zarysowania najważniejszych problemów, z jakimi mierzyła się sztuka i kultura europejska w ogóle. Od mitologii i Pliniusza Starszego, przez Goyę, Waltera Benjamina, aż po Jorge Luisa Borgesa.
Jak unieść świat na swoich barkach? Jak odpowiedzieć na chaos i rozpad świata? Jak czytać z obrazów niczym z księgi? W odpowiedzi na te pytania Georges Didi-Huberman sięga po pozornie anachroniczną formę atlasu - tę wizualną formę wiedzy lub uczoną formę widzenia. Śledzi - od mitologii i Pliniusza Starszego, przez Goyę, Aby'ego Warburga, Waltera Benjamina, aż po Jorge Luisa Borgesa i sztukę współczesną - niewyczerpane sposoby odczytywania świata, zbierania i łączenia jego rozproszonych kawałków, montowania na nowo w zestawy, układy, konstelacje. Atlas, poprzez swą otwartą formę i hybrydyczność, rozsadza ramy, otwiera na wielość: łączy pozornie nieprzystające czasy, przestrzenie i obrazy. Jego tworzenie staje się rodzajem archeologii: badaniem tego, co widzialne, ale też pełną zaangażowania sejsmografią czasów i katastrof.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368952 (1 egz.)
Book
In basket
Ruch Amereidy / Magdalena Barbaruk. - Gdańsk : słowo/obraz terytoria, 2024. - 441, [3] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Atlas : antropologia wizualności ; 3)
Bibliografia, netografia na stronach [423]-431. Indeks.
Pierwsza w Polsce książka poświęcona fenomenowi Amereidy. W 1965 roku dziesięciu poetów, architektów i artystów z Chile, Argentyny, Francji, Panamy i Anglii wyruszyło z Ziemi Ognistej do Santa Cruz de la Sierra w Boliwii. Ich celem było poetyckie zamieszkanie nieznanych terytoriów Ameryki Południowej. W trakcie podróży realizowali akty poetyckie, tworzyli dziennik, a przede wszystkim napisali poemat Amereida – epopeję fundacyjną kontynentu i manifest programowy grupy. Tytułowy neologizm powstał z połączenia słów „Ameryka” oraz „Eneida” i stał się nazwą wyprawy: travesía de Amereida. Grupa nie dotarła do swego celu, lecz ich travesía i tak okazała się sukcesem. Osiedli na chilijskich wydmach, gdzie założyli Miasto Otwarte. Zamieszkująca je wspólnota – połączona ideą jedności pracy, studiów i życia – miała kluczowe znaczenie dla powstania architektonicznej Szkoły z Valparaíso. Ruch Amereidy to pierwsza w Polsce książka poświęcona temu fenomenowi. Magdalena Barbaruk w opowieść o historii Amereidy wplata głosy ostatniego pokolenia, które zrewidowało filozoficzne, heideggerowskie fundamenty projektu. Autorka analizuje wywiady i korespondencje prywatne. Przywołuje niedawno ujawnione fotografie z wyprawy. Opisuje, jakie znaczenie dla Amereidy miało polityczne przebudzenie Chile z 2019 roku, i co wydarzyło się wówczas zamiast dorocznej studenckiej travesía. Wyjątkowym wkładem do badań nad Amereidą jest odkrycie przez autorkę śladu Edwarda Stachury w poemacie. Idąc tym tropem, Barbaruk pokazuje, jak Stachura stał się częścią latynoamerykańskiego ruchu i w jaki sposób go to sytuuje.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402456 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again