Sorting
Source
Katalog centralny
(4)
Form of Work
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(3)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(4)
Author
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Despoix Philippe (1957- )
(1)
Kasperowicz Ryszard (1968- )
(1)
Kassner Rudolf (1873-1959)
(1)
Kracauer Siegfried (1889-1966)
(1)
Leśniak Sławomir (1964- )
(1)
Sitkiewicz Piotr (1980- )
(1)
Skalski Piotr (1984- )
(1)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
Time Period of Creation
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1918-1939
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Demographic Group
Literatura austriacka
(1)
Subject
Etyka
(1)
Faszyzm
(1)
Fałsz
(1)
Felieton
(1)
Filantropia
(1)
Fotografie
(1)
Krytyka literacka
(1)
Literatura polska
(1)
Pamflet
(1)
Rewolucja
(1)
Rozum
(1)
Samopoznanie
(1)
Sprawiedliwość
(1)
Słonimski, Antoni (1895-1976)
(1)
Teoria fotografii
(1)
Wojna
(1)
Wyobraźnia
(1)
Subject: time
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Genre/Form
Esej
(4)
Antologia
(3)
Dialog
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Przypowieść
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(3)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
4 results Filter
Book
In basket
(Esej ; 02)
Na początku lat trzydziestych XX wieku gwałtownie wzrastająca siła faszyzmu i tendencji nacjonalistycznych postawiła przed Europą wizję lawinowego upadku demokracji w kolejnych krajach. Było w tym czasie niemal pewne, że Mussolini i Hitler wskazali drogę, którą pójdzie legion. Bataille, od początku świadom groźby gigantycznej katastrofy, wiedział, że skuteczne przeciwstawienie się postępom faszyzmu będzie możliwe tylko wtedy, gdy to całkowicie nowe, fascynujące zjawisko zostanie dogłębnie zbadane i zrozumiane. Co takiego w faszyzmie było rzeczywiście nowe? Skąd wziął się jego tryumf? Jakie są jego podstawy społeczne? Na jakie potrzeby faszyzm odpowiada i skąd czerpie swoją siłę? W tekstach zebranych w niniejszym zbiorze Bataille próbuje udzielać odpowiedzi na te pytania, występując co chwilę w innej roli – jako zdystansowany teoretyk, jako polityczny aktywista, jako twórca religijnej sekty, jako nietzscheański myśliciel. Pierwszy z tych esejów pisany był w roku dojścia Hitlera do władzy, ostatni na trzy miesiące przed wybuchem wojny.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402461 (1 egz.)
Book
In basket
(Esej ; 03)
Współfinansowanie: Uniwersytet Gdański
Tekst w przekładzie z języka niemieckiego.
Zawarte w tej książce wczesne eseje Rudolfa Kassnera przyjmują postać dramatycznych scen i dialogów, w których treść i forma stanowią dwa aspekty jednego artystycznego procesu. Ich żywiołem jest teraźniejszość. Wraz z niespotykanym w dziejach ludzkości przyspieszeniem technologicznym, z jakim mamy do czynienia dzisiaj, następuje radykalne „anulowanie teraźniejszości”. W jednym z dialogów Kassnera człowiek stoi przed lustrem, w innym zaś „przeglądają się w sobie” marionetka i człowiek. Rozmowa ich nie jest jednak zamknięta w rozumie, w naukowym dyskursie czy filozoficznym lub psychologicznym dociekaniu – to w dialogach Kassnera jedynie maski. Jego sceny i dialogi „otwierają” maski. Wtedy nie ma już podziału na tekst i czytelnika. Jest tylko teraźniejszość „nieskończonego zwierciadła”, w którym człowiek i tekst wzajemnie się współtworzą.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402460 (1 egz.)
Book
In basket
(Esej ; 01)
Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Gdański
Są pisarze, którzy tną piórem jak mieczem. Są tacy, którzy kłują celnie jak floretem. Antoni Słonimski chlastał brzytwą. Felietonistyczną. Majcher felietonowy był bronią, której obawiali się zarówno przyjaciele, jak i wrogowie Słonimskiego. Wielu chciało mu ją wytrącić z ręki, bo jego złośliwe żarty zrzucały z piedestału najbardziej surowych kapłanów wszelkich wyznań, poetyk i ideologii.
Równie wielu chciało się na nią nadziać, bo napaści AS-a więcej dawały pisarzom popularności niż zdawkowe pochwały krytyków. Były zaproszeniem na ring, na którym walczą zawodnicy najcięższej kategorii.
Bicz na grafomanów, szatan żydowskiej inteligencji, heretyk na ambonie. Lecz również sentymentalny poeta i utopijny marzyciel. Jedna z najważniejszych postaci polskiej literatury XX wieku, dziś nieco pokryta bibliotecznym kurzem.
"Człowiek-Brzytwa" to portret Słonimskiego publicysty – pisarza, który wywarł ogromny wpływ na kilka pokoleń przekornej polskiej inteligencji, w którego życiu i twórczości odbijają się najtrudniejsze problemy polskiej historii, którego odwaga, styl i błyskotliwość także dzisiaj mogą służyć za drogowskaz.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 397834 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again