Sorting
Source
Katalog centralny
(2)
Form of Work
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(2)
Branch
Biblioteka Muzyczna
(2)
Author
Cywińska Joanna
(1)
Derkowska Aneta
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(2)
Subject
Baird, Tadeusz (1928-1981)
(1)
Balet
(1)
Bargielski, Zbigniew (1937- )
(1)
Bloch, Augustyn (1929-2006)
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Formy i gatunki muzyczne
(1)
Greimas, Algirdas Julien (1917-1992)
(1)
Kantata
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Kulenty, Hanna (1961- )
(1)
Matuszczak, Bernadetta (1931-2021)
(1)
Muzyka polska
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Opieński, Henryk (1870-1942)
(1)
Oratorium (utwór muzyczny)
(1)
Penderecki, Krzysztof (1933-2020)
(1)
Sztuka
(1)
Tematy i motywy
(1)
Subject: work
Ajelet, córka Jeftego
(1)
Danton - czyli kilka obrazów z dziejów Wielkiej Rewolucji Francuskiej
(1)
Julia i Romeo
(1)
Jutro
(1)
Misterium Heloizy
(1)
Mother of black-winged dreams
(1)
Paradise lost
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Biografia
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Domain
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
2 results Filter
Book
In basket
(Konteksty w Muzyce - Muzyka w Kontekstach)
Bibliografia na stronach 311-319. Indeks.
Henryk Opieński: muzykolog, kompozytor, dyrygent, skrzypek, organizator życia muzycznego oraz pedagog. Należał do grona przyjaciół Stanisława Wyspiańskiego, Mieczysława Karłowicza oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Zarówno jako artysta, jak i naukowiec był wybitnie wszechstronny, a jego dorobek stanowi istotny wkład w rozwój polskiej kultury muzycznej pierwszej połowy XX wieku.
W niniejszej książce szerzej przedstawiono dorobek kompozytorki Opieńskiego - jako najmniej znany i opracowany aspekt jego twórczości. Autorka prezentuje pierwszy pełny wykaz zachowanych dzieł uzupełniony o opis tych najmniej znanych lub do niedawna uznanych za zaginione. Pracę poszerza szeroki kontekst biograficzny oparty w głównej mierze na dokumentacji zgromadzonej na terenie Szwajcarii, gdzie artysta przebywał od lat 20. ubiegłego wieku.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5575 (1 egz.)
Book
In basket
(Konteksty w Muzyce - Muzyka w Kontekstach)
Bibliografia na stronach 455-471. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Edukacji i Nauki
"Spośród różnych ogniw książki wyróżniłabym opisy konstrukcji dramaturgicznej utworów. Są zręczne językowo, ciekawe, dają rzeczywisty obraz przebiegu dramaturgicznego (z zaznaczeniem sytuacji i zwrotów akcji) i muzycznego (z zaznaczeniem detali instrumentacji) z cytatami z tekstu libretta (...). Treść monografii Anety Derkowskiej jest bardzo interesująca, wartościowa (bo nowatorska) pod względem naukowym, merytorycznie i metodologicznie poprawna, oparta na szerokim zasobie właściwie dobranych lektur, a jednocześnie na samodzielnych i wnikliwych badaniach." (z recenzji dr hab. Małgorzaty Komorowskiej, prof. UMFC)
"Pierwszy rozdział książki w całości prezentuje się jako niezwykle rzetelne studium poświęcone różnorakim gatunkom dramatycznym, muzycznym, dramatyczno-muzycznym oraz wokalno-instrumentalnym w perspektywie ich definicji źródłowych. Autorka, ujawniając wartą zauważenia i podkreślenia erudycję, przeprowadza czytelnika przez meandry i zawiłości mnożonych przez twórców różnych epok i kultur definicji dramatu, opery, baletu, oratorium i kantaty. Satysfakcja poznawcza, jaką wynieść można z lektury tego fragmentu monografii, jest niewątpliwa (...). Trudno wyszczególnić wszystkie zalety zaprezentowanych przez Autorkę książki analiz. Każda z nich cechuje się skrupulatnością i drobiazgowością naukowego wywodu na wszystkich trzech – koniecznych w badaniach nad operą – płaszczyznach: muzykologicznej, teatrologicznej i literaturoznawczej. Nie tracąc z pola widzenia żadnej z tych perspektyw, Aneta Derkowska dokonała wszechstronnego oglądu wybranych oper, formułując każdorazowo dobre, płodne naukowo konkluzje (...). Publikacja ta skłania do naukowej dyskusji i otwiera perspektywy twórczego rozwinięcia postawionych w pracy tez i zawartych konkluzji. Książkę "Operowe laboratorium : hybrydy gatunkowe w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XX wieku" uznaję za bardzo rzetelne studium przedmiotu i ważne ogniwo pro-wadzonych na gruncie polskiej muzykologii i teatrologii badań nad operą i teatrem operowym." (z recenzji dr hab. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej, prof. UAM)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5566 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again