Sorting
Source
Katalog centralny
(11)
Form of Work
Książki
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Proza
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(10)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(11)
Author
Hołówka Jacek (1943- )
(4)
Agamben Giorgio (1942- )
(3)
Ugniewska Joanna (1945- )
(3)
Améry Jean (1912-1978)
(1)
Asimov Isaac (1920-1992). Kula bilardowa
(1)
Chiostri Carlo (1863-1939)
(1)
Cottingham John (1943- )
(1)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Górniak-Morgan Ewa
(1)
Heine Heinrich (1797-1856)
(1)
Herbich Piotr (1975- )
(1)
Johnson Christopher (1958- )
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Mazzanti Enrico (1852-1893)
(1)
McLeish Kenneth (1940- )
(1)
Meillassoux Quentin (1967- )
(1)
Mussino Attilio
(1)
Nowak Piotr (1966- )
(1)
Serafin Andrzej (1980- )
(1)
Walerich-Szymani Ewa (1970- )
(1)
Walker Ralph C. S
(1)
Zatorski Tadeusz (1960- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(3)
1990 - 1999
(4)
Time Period of Creation
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1801-1900
(1)
Country
Poland
(11)
Language
Polish
(11)
Demographic Group
Literatura włoska
(2)
Literatura angielska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Subject
Filozofia francuska
(2)
Tematy i motywy
(2)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Charles Bovary (postać fikcyjna)
(1)
Collodi, Carlo (1826-1890)
(1)
Commedia dell'arte
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Etyka
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia literatury
(1)
Filozofowie
(1)
Flaubert, Gustave (1821-1880)
(1)
Idea (filozofia)
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kartezjusz (1596-1650)
(1)
Kobieta
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura włoska
(1)
Logika
(1)
Metafizyka
(1)
Miasta
(1)
Pinokio (postać fikcyjna)
(1)
Pisarze angielscy
(1)
Poetyka
(1)
Poliszynel (postać fikcyjna)
(1)
Postacie fikcyjne
(1)
Postmodernizm
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Socjologia miasta
(1)
Teoria opanowywania trwogi
(1)
Tiepolo, Giandomenico (1727-1804)
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Subject: work
Avventure di Pinocchio
(1)
Madame Bovary
(1)
Perí poiitiki's
(1)
Subject: time
1701-1800
(2)
1601-1700
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Subject: place
Francja
(1)
Grecja
(1)
Niemcy
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Esej
(6)
Biografia
(1)
Szkic literacki
(1)
Traktat
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(6)
Historia
(3)
Literaturoznawstwo
(2)
Psychologia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
11 results Filter
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Zapalam światło w ciemnym pokoju: oświetlony pokój z pewnością nie jest już ciemnym pokojem, utraciłem go na zawsze. To, czego mieć już nie mogę, co nieskończenie wymyka się wstecz, a zarazem wypycha mnie naprzód, jest już jedynie przedstawieniem języka, ciemnością zakładaną dla światła. Światło jest tylko dojściem ciemności do samej siebie. (od wydawcy)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350520 (1 egz.)
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Ilustracje: Carlo Chiostri, Enrico Mazzanti, Attilio Mussino.
Bibliografia na stronach 237-243 i 247-249.
Ostatnia strona książki zawiera zagadkę, nad którą powinniśmy się zastanowić. Pajacyk nie przemienił się w gruncie rzeczy w chłopca, lecz stoi - wcale nie ukryty, przeciwnie, dobrze widoczny - oparty o krzesło, a nowy chłopiec może mu się przyglądać do woli, twierdząc, że jest „śmieszny”. Obie natury - marionetkowa i ludzka, które tyle razy krzyżowały się w książce - pozostają rozdzielone, obie obecne w bliżej nieokreślonym „pokoju obok”, który, jeśli się dobrze przyjrzeć, jest warsztatem Geppetta, idealnie odpowiadającym „pokoikowi na parterze”, gdzie nastąpiło stworzenie Pinokia. Być może również chłopca - skoro ciało pajacyka pozostało nadal nietknięte - stworzył demiurg Geppetto. Emanuele Dattilo zauważył w związku z tym, że „tam, gdzie spodziewalibyśmy się metamorfozy, kolejnej przemiany pajacyka w dziecko […] mamy do czynienia z rozdziałem, separacją natur, i kawałek drewna śpi naprzeciwko dziecka, które obserwuje go z upodobaniem”. Cała niepojęta historia Pinokia ginie w egzegetycznym świetle owego niestrudzonego rozdzielania obu natur. Manganelli, który uważa wprawdzie, że Pinokio naprawdę umarł, odnotowuje je na swój sposób: „Pozostaje owa martwa i cudowna relikwia, nowe i żywe będzie musiało współistnieć ze starym i martwym. Ten metr drewna nadal będzie rzucać mu wyzwanie”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 394438 (1 egz.)
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 194-195.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Pomiędzy rokiem 1793 – tym, w którym Goya zaczyna swoje Kaprysy, a 1797 – rokiem upadku Republiki Weneckiej – Giandomenico (lub Domenico, jak lubi się podpisywać) Tiepolo wykonuje w willi w Zianigo, odziedziczonej po ojcu, Giambattiście, w której zamieszkał po opuszczeniu swojej Wenecji, cykl fresków poświęconych Pulcinelli. Kiedy maluje dwa ostatnie freski, Pulcinella zakochany i Odejście Pulcinelli, ma dokładnie siedemdziesiąt lat. Sala zawierająca historie Pulcinelli nie była duża, mogła być sypialnią malarza albo, co niewykluczone, miejscem medytacji. W każdym razie kiedy dotarł już do ostatniego etapu swojego życia, Giandomenico chce mieć przed oczami tylko Pulcinellę, rozmawiać jedynie z nim.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359559 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 411295 (1 egz.)
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 191-205.
Miasto jest dwuznaczne. Nie jest tylko miejscem harmonii, schronienia. Jest również miejscem strachu. Żywimy nadzieję, że zostawimy go za bramą miasta, za drzwiami naszego domu. Następnie jednak odkrywamy, że znajdzie on zawsze sposób, by przeniknąć do wewnątrz. Jak gdyby na tym właśnie polegało przekleństwo naszych miast.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 363245 (1 egz.)
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Szkice Heinego powstały jako opisy do albumu stalorytów przedstawiających wizerunki bohaterek dramatów Szekspira. Jak wyjaśnia w posłowiu tłumacz, Tadeusz Zatorski, ów zbiór wydany został na przełomie 1836 i 1837 roku przez londyńskie wydawnictwo. Po sukcesie albumu w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i we Francji, pomyślano o nowym wydaniu niemieckim, tym razem opatrzonym tekstem cenionego autora, bo takie wersje dużo lepiej się sprzedawały. Wybór padł na Heinego.
W otwierającym tomik wstępie Heine przybliża niemiecką recepcję dzieła Szekspira. Zaznacza, że „lepiej niż Anglicy zrozumieli Shakespeare’a Niemcy”. Natomiast omówienia dwudziestu czterech postaci okazują się, przynajmniej po części, przenikliwymi analizami Szekspirowskich wątków, interpretowanymi przez Heinego z perspektywy XIX-wiecznej, co może być dla dzisiejszego odbiorcy szczególnie interesujące.
W króciutkich szkicach zaskakują czasem czytelnika uwagi o recepcji dzieła Szekspira, jak choćby ta o zmianie interpretowania (również przez aktorki) postaci Lady Makbet po rewolucji lipcowej. Inspirujące są spostrzeżenia o „hamletyczności” Romea, na którego „rozpalony umysł rzuca wąski cień nordycka powaga” (s. 213). Heine czyta Szekspira w kontekście nie tylko literatury, ale sztuki, historiozofii i religii. Najbardziej poruszył mnie najdłuższy ze szkiców poety – o Kupcu weneckim. Fragment, mający być ilustracją wizerunku córki Shylocka, Jessiki, jest przenikliwą analizą XIX-wiecznego antysemityzmu, która wybrzmiewa równie silnie i przerażająco dzisiaj. Do tego tekstu, jak sądzę, będą wracać czytelnicy Dziewcząt i kobiet Shakespeare’a.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359430 (1 egz.)
Book
In basket
(Miniatury Filozoficzne)
Tytuł oryginału: "The Billiard Ball", 1967.
Dlaczego nie przystać na to, co nam zgodnie mówią logika (zasada niesprzeczności) i doświadczenie (przeszłe lub teraźniejsze), mianowicie że nic nie stoi na przeszkodzie, by teraźniejszy świat spoczywał na grucie ruchomym, który tego czy innego dnia mógłby ustąpic nam spod nóg?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 363550 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 242694 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
Derrida / Christopher Johnson ; przekład Jacek Hołówka. - Warszawa : "Amber", 1997 (Český Těšin : TT). - 78, [2] s. ; 19 cm.
(Wielcy Filozofowie : miniatury filozoficzne)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 228398 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 240755, 240754 (2 egz.)
Book
In basket
(Wielcy Filozofowie : miniatury filozoficzne)
Na s. red. błędny ISBN.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 242695 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again