Sorting
Source
Katalog centralny
(3)
Form of Work
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Status
available
(3)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(3)
Author
Bajor Agnieszka (1973- )
(1)
Jarczykowa Mariola (1960- )
(1)
Nadolna-Tłuczykont Marta
(1)
Tomaszczyk Jacek (bibliotekoznawca)
(1)
Year
2010 - 2019
(3)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(3)
Subject
Wpływ i recepcja
(2)
Cenzura
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
Czytelnictwo młodzieży
(1)
Książki
(1)
Literatura dla młodzieży
(1)
Prohibita
(1)
Terminologia
(1)
Zarządzanie informacją
(1)
Zbiory biblioteczne
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Genre/Form
Opracowanie
(2)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Historia
(1)
3 results Filter
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 2904)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Indeks.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Artykuły zawarte w tomie poruszają zagadnienia recepcji tekstów literackich, prac naukowych czy praktycznych poradników. Interesujące jest spojrzenie na historię czytelnictwa w aspekcie politycznym, religijnym czy kulturowym. W dobie staropolskiej rękopiśmienne i drukowane woluminy były przedmiotami luksusowymi, ich lekturę zalecano w specjalnie komponowanych w tym celu wierszach (Anna Sitkowa). Na łamach prasy oraz w podręcznikach savoir-vivre’u promowano nie tylko literaturę piękną, ale również książki „użyteczne”: poradniki czy publikacje naukowe (Bożena Mazurkowa, Anna Zdanowicz). Z drugiej strony dostrzegano niebezpieczeństwa mogące wynikać z czytania niepożądanych tekstów przez nieprzygotowanych odbiorców (Mariola Jarczykowa). W czasie zaborów książki były przekaźnikiem wartości patriotycznych, zastępowały zabronioną edukację polonistyczną (Grzegorz Nieć, Adrian Uljasz). Po lekturę coraz chętniej sięgały kobiety, które korespondencyjnie dzieliły się wrażeniami czytelniczymi (Małgorzata Komza), choć emancypacja w tym zakresie nie zawsze była dobrze odbierana (Agnieszka Paja). Dzięki staraniom działaczy i publicystów książki pełniły znaczące funkcje w programach kulturalnych poszczególnych dzielnic i prowincji (Krystyna Kossakowska-Jarosz, Anna Karczewska). Problemem było propagowanie tekstów o profilu religijnym, silnie ograniczane przez cenzurę zewnętrzną i wewnętrzną (Janusz Kostecki, Agata Muc). W okresie międzywojennym zwracano uwagę na dobór książek do bibliotek szkolnych (Hanna Langer). Sprzeciwiano się zasilaniu księgozbiorów publikacjami o charakterze nacjonalistycznym i faszystowskim (Zdzisław Gębołyś). Podejmowano także wieloaspektowe prace w zakresie podniesienia edukacji czytelniczej w środowiskach wiejskich, czego świadectwem są pamiętniki chłopów (Monika Olczak-Kardas).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 400383 (1 egz.)
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3012)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Bibliografia na stronach 183-194, netografia na stronach 195-196. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Książka jest próbą wykazania, czy teksty pisarzy najpopularniejszych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, którzy tworzyli z myślą o adresacie dziecięcym i młodzieżowym, istnieją nadal w obiegu wydawniczym i czytelniczym. Zbadano czy utwory "zakazane" w Polsce Ludowej są wznawiane, czy można je spotkać w bibliotekach i księgarniach. Najważniejszym celem książki było zaś sprawdzenie czy funkcjonują nadal wśród czytelników. Badania wykazały, że książki te, choć sporadycznie wznawiane, odeszły w całkowite zapomnienie. W książce przedstawiono też skalę strat i ukazano, jak cenzuralne zakazy wpłynęły na degradację ważnej i wartościowej literatury polskiej. Najistotniejsze jest natomiast, by polski czytelnik był świadomy, jak ogromną szkodę peerelowskie władze wyrządziły kulturze polskiej. Opracowanie skierowane jest głównie do nauczycieli, bibliotekarzy i badaczy, którzy nie pozwolą odejść książkom "niechcianym" w całkowitą niepamięć.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 400376 (1 egz.)
Book
In basket
Model systemu informacji terminologicznej / Jacek Tomaszczyk. - Wydanie I. - Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. - 218, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3257)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Bibliografia na stronach 195-208. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim.
W książce zaprezentowano model ogólnopolskiego, wielodziedzinowego systemu informacji terminologicznej, którego najważniejszymi cechami są multidyscyplinarność, kompleksowość informacji opisującej terminy i pojęcia, wysoka funkcjonalność oraz elastyczność i otwartość na zmieniające się potrzeby użytkowników. Model łączy w sobie najważniejsze, zarówno z naukowego, jak i praktycznego punktu widzenia, elementy różnych teorii terminologicznych i lingwistycznych oraz koncepcje autorskie: wielodefinicyjność terminów, różnorodność typów definicji, podejście synchroniczno-diachroniczne, funkcję deskryptywno-preskryptywną, uwzględnienie nazw własnych, gromadzenie informacji bibliograficzno-faktograficznych związanych z działalnością terminologiczną oraz wykorzystanie map tematów do reprezentowania, przechowywania i udostępniania informacji terminologicznej. Wdrożenie zaproponowanego modelu pozwoli na prowadzenie zorganizowanej, ogólnokrajowej działalności terminologicznej, mającej na celu przede wszystkim utworzenie centralnego banku terminologii, gromadzącego i udostępniającego dane terminologiczne ze wszystkich dziedzin nauki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 400394 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again