Sorting
Source
Katalog centralny
(7)
Form of Work
Książki
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Status
available
(8)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(2)
Biblioteka Muzyczna
(6)
Author
Laskowski Aleksander (dziennikarz)
(2)
Wachowska Sylwia (1976- )
(2)
Artysz Jerzy (1930-2024)
(1)
Borkowski Mateusz (1984- )
(1)
Fleming Renée (1959- )
(1)
Konieczny Tomasz (1972- )
(1)
Kurzak Aleksandra (1977- )
(1)
Kwiecińska Agata (1982- )
(1)
Marczyński Jacek
(1)
Pasiecznik Olga (1968- )
(1)
Weiss Marek (1949- )
(1)
Ziolko Janusz
(1)
Znaniecki Michał (1969- )
(1)
Żmurko Jolanta (1951- )
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(4)
Time Period of Creation
2001-
(6)
Country
Poland
(7)
Language
Polish
(6)
Demographic Group
Literatura polska
(5)
Subject
Teatr operowy
(4)
Śpiewacy polscy
(4)
Opera (przedstawienie)
(3)
Artysz, Jerzy (1930-2024)
(1)
Bayreuther Festspiele
(1)
Fleming, Renée (1959- )
(1)
Konieczny, Tomasz (1972- )
(1)
Konkursy i festiwale muzyczne
(1)
Kurzak, Aleksandra (1977- )
(1)
Muzyka polska
(1)
Muzyka ukraińska
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Pasiecznik, Olga (1968- )
(1)
Reżyserzy
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Teatr niemiecki
(1)
Teatr polski
(1)
Weiss, Marek (1949- )
(1)
Znaniecki, Michał (1969- )
(1)
Śpiewacy amerykańscy
(1)
Śpiewacy ukraińscy
(1)
Subject: time
2001-
(7)
1901-2000
(6)
1989-2000
(5)
1945-1989
(4)
1918-1939
(1)
Subject: place
Polska
(3)
Bayreuth (Niemcy)
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Wywiad-rzeka
(5)
Autobiografia
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(4)
7 results Filter
Book
In basket
Poszukiwanie / Jerzy Artysz w rozmowie z Aleksandrem Laskowskim i Sylwią Wachowską. - Wydanie I. - Kraków : PWM Edition, copyright 2022. - 229, [3] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 21 cm.
(Opera)
Tekst również na wyklejkach.
Zawiera spis ról operowych.
Indeks.
W "Poszukiwaniu", kolejnej publikacji z serii "Opera", baryton Jerzy Artysz opisuje Aleksandrowi Laskowskiemu i Sylwii Wachowskiej koleje swojej kariery śpiewaka i pedagoga. Profesor Artysz wspomina rzeczywistość wojennej pożogi, matkę, która zawsze widziała w nim muzyka, nie zawsze szare lata PRL-u: edukację muzyczną, konkursy śpiewacze i pierwsze role w Operze Łódzkiej. Opowiada o warsztacie dojrzałego artysty - partiach w spektaklach Teatru Wielkiego i Warszawskiej Opery Kameralnej oraz wykonawstwie pieśni. Jako że duże znaczenie dla rozwoju artystycznego i pracy pedagogicznej Artysza miały doświadczenia zdobyte we Włoszech i w Hiszpanii, nie mogło zabraknąć opowieści z Południa. O nauczaniu profesor rozprawia z żarem, dokonuje tu swego rodzaju wykładni zasad kształcenia kolejnych pokoleń śpiewaków. Z wywiadu rzeki wyłania się obraz artysty i pedagoga, który nie spoczywa na laurach, lecz ciągle poszukuje nowych dróg i z prawdziwą pasją oddaje się każdemu wyzwaniu, które przynosi los.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5403 (1 egz.)
Book
In basket
(Opera)
Tyt. oryg.: The inner voice : the making of a singer.
Dyskogr. s. 396-417. Indeks.
Renée Fleming - jedna z najwybitniejszych śpiewaczek amerykańskich, laureatka Nagrody Grammy. Regularnie występuje m.in. w Royal Opera House w Londynie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku i La Scali w Mediolanie, specjalizuje się w repertuarze włoskiego bel canta. W autobiografii Renée Fleming zabiera czytelników za kulisy operowego świata. Odkrywa przed nimi blaski i cienie wokalnego rzemiosła oraz artystycznego warsztatu. W swoją opowieść sopranistka wplata też wiele anegdot i bardziej osobistych wspomnień.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 336540 (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 4571 (1 egz.)
Book
In basket
Twarze Wotana / Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim. - Wydanie I. - Kraków : PWM Edition, copyright 2019. - 276, [4] strony : fotografie ; 21 cm.
(Opera)
Tekst również na wyklejkach.
Indeks.
Można by powiedzieć, że to wywiad rzeka o sile determinacji i pragnieniu podążania zawsze własną drogą. Ale to tylko część prawdy. W dużej mierze jest to książka o tym, co w życiu najważniejsze. Z rozmów Jacka Marczyńskiego przeprowadzonych ze znakomitym bas-barytonem występującym w operach od Warszawy po Tokio i Nowy Jork, Tomaszem Koniecznym, wyłania się obraz artysty skromnego, otwartego i… bardzo rodzinnego, który w swoim kalendarzu wypełnionym po brzegi na parę lat do przodu zawsze znajdzie czas dla bliskich. Konieczny szczerze mówi, czym okupione jest przygotowanie się do roli, wspinanie się po kolejnych szczeblach kariery i jak ważne jest dbanie o zdrowe relacje z innymi ludźmi, choć wielki świat może łatwo uwieść. Zdradza także, dlaczego znani polscy śpiewacy operowi częściej występują za granicą niż w kraju. My, widzowie, zachwycamy się przedstawieniem operowym, ale nie zdajemy sobie sprawy, że efekt końcowy to wynik ciężkiej pracy całego sztabu ludzi – autorzy książki uchylają rąbka tajemnicy i w tej sprawie. Znany na całym świecie bas-baryton powraca także we wspomnieniach do swego dzieciństwa, do młodości, opowiada, jak z aktora przeistoczył się w śpiewaka operowego, kto pomógł mu zyskać świadomość artystyczną. Z pasją mówi o swoich ukochanych operach, a o ich bohaterach jak o ludziach z krwi i kości. Szczególne miejsce w jego sercu i dorobku artystycznym zajmują dzieła Richarda Wagnera, dlatego już w tytule książki odwołuje się do Wagnerowskiego Wotana. Konieczny podkreśla, że zawsze warto pozostać prawdziwym człowiekiem, nawet jeśli kuszą sława, blichtr i pieniądze.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5075 (1 egz.)
Book
In basket
(Opera)
Tekst również na wyklejkach.
Spis ról operowych i nagrań Aleksandry Kurzak na stronach 209-219.
Indeks.
Aleksandra Kurzak - znakomita polska sopranistka podbijająca swoim talentem największe sceny operowe świata: La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden, Teatro Real... W wielowątkowej rozmowie z Aleksandrem Laskowskim pt. "Si, Amore" dzieli się z nami swoim pełnym pasji światem: opowiada o życiu na walizkach (Wiedeń, Londyn, Wrocław, Nowy Jork...), o życiu na scenie (Rigoletto, Traviata, Córka pułku, Czarodziejski flet...), o życiu prywatnym (rodzice, dzieciństwo, przesądy, upodobania...), wreszcie o miłości i o dziecku. Czytając o tym, jak świat się zmienia, a razem z nim zmienia się i opera, o trudnych wyborach zawodowych i o sukcesach artystycznych, o stanie błogosławionym i macierzyństwie, znajdujemy się tam, gdzie teatr przeplata się z rzeczywistością, a wszystkim rządzi miłość!
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 4596 (1 egz.)
Book
In basket
Bez makijażu / Olga Pasiecznik w rozmowie z Agatą Kwiecińską. - Wydanie I. - Kraków : PWM Edition, copyright 2024. - 377, [7] stron : fotografie ; 21 cm.
(Opera)
Spis ról operowych na stronach 329-341. Nagrania CD na stronach 342-355. Nagrania DVD i blu-ray na stronach 356-360.Indeks.
„Bez makijażu” to kolejna książka z serii wydawniczej „Opera”, w której w formie wywiadu przybliżany jest czytelnikom świat opery i jej twórców – wykonawców, reżyserów. W najnowszej publikacji z Olgą Pasiecznik – polską sopranistką ukraińskiego pochodzenia, o rodzinie, pracy i o dwóch ojczyznach rozmawia doświadczona redaktorka radiowa, Agata Kwiecińska.
Jest to głęboko emocjonalna rozmowa o miłości do ludzi i o miłości do śpiewu. Rozmowa niepozbawiona żywego komentarza do aktualnej sytuacji politycznej za naszą wschodnią granicą. Rozmowa różnorodna, a jednocześnie naturalna - jak jej bohaterka. Tekst uzupełniają zdjęcia z archiwum rodzinnego śpiewaczki oraz ze scen teatrów operowych. Całość wieńczy spis ról, dyskografia i spis nagród, a „fenomen Olgi” próbuje zgłębić we wstępie Maciej Grzybowski - wieloletni akompaniator śpiewaczki, który pisze, że: „Olga nosi w sobie tajemnicę, która intryguje i prowokuje…” czy uchyli przed czytelnikami rąbek tej wewnętrznej tajemnicy…? wystarczy przeczytać, by się przekonać.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5698 (1 egz.)
Book
In basket
Biały wieloryb : w pogoni za ideałem teatru operowego / Marek Weiss. - Wydanie I. - Kraków : PWM Edition, 2023. - 621, [3] : fotografie ; 20 cm.
(Opera )
Tekst także na wyklejkach.
Indeks.
Obejrzany przez czternastoletniego Marka Weissa „Don Carlos” okazał się dla przyszłego reżysera wstrząsem – jego źródłem był potężny i przejmujący do szpiku kości głos Bernarda Ładysza. Młodzieniec zetknął się wówczas z wzniosłością w najczystszej postaci, z istnym pięknem. I choć na kolejne takie doznanie musiał poczekać znowu czternaście lat (bo inne spotkania z operą przynosiły raczej rozczarowania), to ten obszar sztuki stał się jego naturalnym habitatem.
W swojej wspomnieniowej książce Weiss opowiada, jak został reżyserem operowym, jak robiło się spektakle w PRL, kiedy socrealistyczne władze próbowały tłamsić teatralne rajskie ptaki albo wikłać je w polityczne rozgrywki, o osobach, które miał „szczęście i nieszczęście” spotkać na swojej zawodowej drodze, o zawiadywaniu jedną z najważniejszych polskich scen muzycznych. Przede wszystkim jednak jest to opowieść o miłości do muzyki, która choć kapryśna, zawłaszczająca i pozbawiona wzajemności, to trudno się jej wyrzec. Tak trudno, że może się z niej narodzić ponad sto dwadzieścia spektakli. Tworzenie opery to, podobnie jak poszukiwanie Białego Wieloryba z powieści Hermana Melville’a, nieustanna walka między rozsądkiem a uczuciami, pogoń za wymykającym się ideałem (a może monstrum?). Gdzie jednak szukać piękna, jeśli nie w operze?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5604 (1 egz.)
Book
In basket
Złota klatka : Michał Znaniecki w rozmowie z Mateuszem Borkowskim. - Kraków : Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017. - 451, [4] strony : fotografie, faksymilia ; 21 cm.
(Opera)
Chronologiczny spis spektakli Michała Znanieckiego na stronach 415-430. Nagrania na stronach 431-432. Indeks.
Ceniony reżyser Michał Znaniecki w szczerej rozmowie z muzykologiem Mateuszem Borkowskim zaprasza do swojego świata, pozwalając nie tylko wniknąć w tajniki warsztatu i rzemiosła, ale także pokazując krok po kroku meandry operowej reżyserii. Czytelnik ma wyjątkową okazję poznać "od kuchni" złożony proces produkcji opery - od pierwszego otwarcia partytury, aż po premierę, od projektu, aż po jego realizację. Tytułowa "Złota klatka" to próba syntezy twórczej i analiza artystycznych wyborów dokonywanych przez reżysera wychowanego zawodowo w tradycji włoskiego teatru muzycznego. To świadomość artystycznych ograniczeń, jakie nakłada na reżysera libretto, partytura, tradycja i praktyka wykonawcza, ale i odkrycie kryjących się w owej klatce niespożytych możliwości dających poczucie twórczej wolności i zachęcających do dalszych poszukiwań i filozoficzno-estetycznych rozważań. Paradoks złotej klatki polega na odnalezieniu swobody artystycznej wypowiedzi w granicach wytyczonych przez dzieło muzyczne. Książka jest zarówno autoanalizą twórczości Znanieckiego, jak i pewnego rodzaju podręcznikiem, swoistą "instrukcją obsługi" zarówno dla adeptów reżyserii, widzów, jak i wszystkich zainteresowanych światem opery. Okazuje się, że opowiadanie o operze od podszewki może być fascynujące także dla tych czytelników, którzy nigdy miłośnikami opery nie byli.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349111 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again