Sorting
Source
Katalog centralny
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Poezja
(5)
Status
available
(5)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(5)
Author
Długosz Leszek (1941-2024)
(1)
Jakubowicz Piotr (grafik)
(1)
Karwala Marek (1955-2020)
(1)
Malina-Żądło Jadwiga (1974- )
(1)
Polkowski Jan (1953- )
(1)
Ruszar Józef Maria (1951- )
(1)
Skoczylas Anna (1928- )
(1)
Smaszcz Waldemar (1951- )
(1)
Stabro Stanisław (1948- )
(1)
Szełęga Andrzej
(1)
Zach-Rońda Joanna
(1)
Zarębianka Zofia (1958- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
Country
Poland
(5)
Language
Polish
(5)
Demographic Group
Literatura polska
(5)
Genre/Form
Wiersze
(5)
Antologia
(4)
Poezja
(1)
5 results Filter
Book
In basket
(Poeci Krakowa)
„Do szkiełka z Muzeum Czartoryskich jest wyborem dorobku lirycznego Leszka Długosza, dorobku bogatego, bo obejmującego kilkanaście zbiorów wierszy. Z tej obszernej już poetyckiej półki autor wybrał 77 wierszy. Jest to jego własny wybór, co warto może zaznaczyć, gdyż bywają wybory, także w serii „Poeci Krakowa”, których dokonują krytycy. Tu w roli krytyka wystąpił sam poeta. Całość ma kompozycję klamrową: tom otwiera i zamyka ten sam wiersz, mianowicie „Wiosna, duchy, Planty…”, co w sposób oczywisty podkreśla rangę tego akurat utworu w zbiorze. A zarazem tytuł całości wskazywałby, że równie istotny, a może nawet istotniejszy jest tu wiersz dziewiąty, czyli „Do szkiełka z Muzeum Czartoryskich”.
Tym, co jest w tej książce niezwykłe, co czyni wiersze Długosza wyjątkowe w poezji polskiej, to elegijność, która nie łączy się tu ze smutkiem. Żegnanie nie jest równoznaczne z rozpaczą, płaczem, rozczarowaniem, tak typowymi dla wielu współczesnych, ale staje się nieustannym dziękowaniem i jednocześnie radowaniem się.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 374090 (1 egz.)
Book
In basket
(Poeci Krakowa)
Przyjęta nazwa autora: Jadwiga Malina-Żądło.
Joanna Zach: „Autorka pisze o śmierci bez przesady, nie zagląda jej w karty, nie tworzy teodycei. Jej spotkania ze śmiercią są niepokojąco bliskie, osadzone w konkrecie zwykłych czynności i zdarzeń. Ta zjawia się w progach domu (Wizyta), trąca żuki na ścieżce (Ziemia), zatapia drobne żyjątka niewidoczne dla oka (Zagłada). To raczej szpetna kostucha niż dostojna bogini, choć zdarza się jej zstępować z obrazów dawnych mistrzów. Bardzo często, zwłaszcza w pierwszych tomikach, widziana jest oczami dziecka. Wtedy wkrada się w dziecięce zabawy, miesza do gospodarskich spraw, przedmiotom codziennego użytku odbiera oczywistość (…) Czy krew ze Świniobicia ma charakter rytualnej ofiary? Czy krew, która cieknie z obrazów, jest bosko-ludzka i zwierzęca? Na te pytania nie znajduję jasnych odpowiedzi. Dość powiedzieć, że poezja autorki Od rozbłysku do takich pytań mnie skłania. Jest tutaj, niewątpliwie, ekologiczna wrażliwość na cierpienie całej natury, jest także echo pytania o jego źródła: unde malum (?). W ferowaniu jakichkolwiek wyroków poetka jest jednak powściągliwa. Nie rości sobie prawa do zdecydowanych rozstrzygnięć. Być może tajemnica, na którą tutaj natrafiamy, domaga się czegoś więcej niż buntów i manifestacji. Być może trzeba najpierw przeniknąć w głąb własnego serca, do źródeł pierwotnej wspólnoty, do pokładów czystej empatii.”
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 374094 (1 egz.)
Book
In basket
(Poeci Krakowa)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Józef Maria Ruszar: „Poezja Polkowskiego od zawsze była rozpoznawana jako literatura apokaliptyczna, wieszcząca zagładę moralną i polityczną, lecz jednocześnie z zarysowaną delikatnie metafizyczną nadzieją. Wczesne wiersze, z powodu komunistycznego kontekstu, czytano głównie politycznie, choć wybitni krytycy (Stanisław Barańczak, Marian Stala, Tadeusz Nyczek, Marek Zaleski) z mocą podkreślali, że jest to nieuzasadnione zawężenie znaczeń, ponieważ nicość grożąca światu ma w poezji Polkowskiego charakter przede wszystkim egzystencjalny i metafizyczny, a dopiero wtórnie i nie zawsze – polityczny czy kulturowy. Polkowski jest poetą katastrofy i wygląda na to, że nie znajdzie uznania albo po prostu znudzi wszystkich, którzy chcą tańczyć i śpiewać przy hipnotycznej muzyce. Myliłby się jednak ktoś, kto chciałby w tej poezji szukać pesymizmu. Nadzieja nie rzuca się w oczy, jest słaba i cicha jak ewangelia o przewadze rzeczywistości i Rzeczywistości, nic więc dziwnego, że często zagłusza ją zgiełk – symbol chaosu, nihilizmu i zagrożenia ze strony potęgi nicości. Ta nierówna walka toczy się w wielu utworach, a explicite w Niech przepadnie zgiełk (…). „Wierność to długa opowieść” – tak rozpoczyna się poetyckie credo mówiące o nadziei, jaką daje uporczywa praca poety, aby zbrukanemu i zagrożonemu brudem światu przywrócić czystość i dobro za pomocą słowa.”
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 374093 (1 egz.)
Book
In basket
(Poeci Krakowa)
Stanisław Stabro: „Anna Skoczylas ogląda swój świat ze szczególnej perspektywy. Świat złożony z dobra i zła, w którym mieści się człowieczy los. Żeby ten świat opisać, potrzeba nowych skojarzeń i wyrafinowanej prostoty języka. Znajdujemy je w liryce Anny Skoczylas, przyjmujemy jako autentyczny skarb, bo jest w tych tekstach pełna dramatyzmu wiedza o życiu, o naszych zwycięstwach i naszych klęskach. Można te wiersze czytać bez końca i zachwycać się ich urodą, można wsłuchać się w zawartą w nich skargę, ale też upartą wiarę w siłę przyjaźni i miłości. Bo przecież miłość do bliskiej osoby podyktowała wiele z nich. Osobista sytuacja Autorki nie należy do łatwych, świat kreowany w jej wierszach jest rodzajem obrony przed trudną codziennością, jest walką o własne istnienie, o ruch myśli i swobodę wyobraźni. Jest próbą ocalenia nie tylko siebie, nie tylko wybranych, ale nas wszystkich, mierzących się z ciężarem człowieczej egzystencji. Poetka zdecydowała się na dokonanie wyboru swoich wierszy, na jeszcze jedną podróż, podróż pod prąd czasu. Tytuł książki zdradza sposób, w jaki została pomyślana: Przeciąg. Jakby otwarto na przestrzał okna i drzwi i z tomików wyfrunęły wiersze, pozbierane potem w książce bez dbałości o chronologię. Tak jak je poskładał ruch powietrza. Co oczywiście jest jeszcze jedną metaforą, gdyż kompozycji najnowszej książki Anny Skoczylas nie można niczego zarzucić.”
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 374092 (1 egz.)
Book
In basket
(Poeci Krakowa)
Zofia Zarębianka – poetka, eseistka, krytyk literacki, profesor zwyczajny w Katedrze Historii Literatury Polskiej XX wieku Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek PEN Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Towarzystwa Etycznego, Komisji Historycznoliterackiej PAN Oddział w Krakowie. Stały współpracownik dwumiesięcznika literackiego „Topos”, autorka kilkunastu książek, w tym ośmiu tomów poetyckich. Jej wiersze były tłumaczone na język angielski, czeski, hebrajski, ukraiński, francuski i niemiecki. Ostatnio opublikowała: Wtajemniczenia (w) Miłosza. Pamięć. Duch(owość). Wyobraźnia, Kraków 2014; Spotkanie w Słowie. O twórczości literackiej Karola Wojtyły, Kraków 2018; Bóg wpisany w wiersze. Teologia poetów obcych, Kraków 2018.
Poetka realizuje wprawdzie konterfekt twórcy określanego jako poeta doctus, ale czyni to środkami na wskroś lirycznymi, przy pomocy obrazu, emocji i metafory. Daleka jest od jakichkolwiek popisów, wszystko bowiem, co czyni, ma służyć poezji w najczystszej, najszlachetniejszej postaci. Gdy zaś sięgam po jej eseje naukowe, dostrzegam wyraźne wpływy poetyckiej wyobraźni autorki. Czy z tego miałoby wynikać, że żywioł poezji stawia Zarębianka ponad żywiołem ratio? Być może tak jest, chociaż odpowiedź znowu nie jawi się jako prosta i oczywista, bo przecież jej wiersze – chociaż emanujące emocjami, będące w najlepszym sensie tego tradycyjnego zwrotu „mową uczuć” – zawierają w sobie głęboką mądrość, która zdaje się wyrastać z kilku źródeł, a to: wiedzy, doświadczenia, intuicji i wiary. (Marek Karwala)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 362302, 358247 (2 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again