Sorting
Source
Katalog centralny
(18)
Form of Work
Książki
(18)
Publikacje naukowe
(5)
Proza
(1)
Status
available
(18)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(18)
Author
Kubińska Olga
(2)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(2)
Ochab Maryna (1946- )
(2)
Rogowska-Stangret Monika
(2)
Swoboda Tomasz (1977- )
(2)
Wieczorkiewicz Anna (1962- )
(2)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Belaid Krystyna
(1)
Bodzińska Jadwiga
(1)
Camporesi Piero (1926-1997)
(1)
Ceronetti Guido (1927- )
(1)
Chamayou Grégoire (1976- )
(1)
Courtine Jean-Jacques
(1)
Haroche Claudine
(1)
Milewska Monika (1972- )
(1)
Przyłuska-Urbanowicz Katarzyna
(1)
Sade Donatien Alphonse François de (1740-1814)
(1)
Savatier Thierry
(1)
Skrzeczkowska Magdalena
(1)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(1)
Thiel-Jańczuk Katarzyna
(1)
Ugniewska Joanna (1945- )
(1)
Vuarnet Jean-Noël (1945-1996)
(1)
Środa Magdalena (1957- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(10)
2000 - 2009
(6)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(5)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
Country
Poland
(17)
Language
Polish
(13)
Demographic Group
Literatura angielska
(1)
Subject
Ciało ludzkie
(5)
Antropologia społeczna
(3)
Sztuka
(3)
Filozofia współczesna
(2)
Kara śmierci
(2)
Antropocen
(1)
Barad, Karen (1956- )
(1)
Braidotti, Rosi (1954- )
(1)
Courbet, Gustave (1819-1877)
(1)
Despret, Vinciane (1959- )
(1)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(1)
Erotyzm
(1)
Etyka
(1)
Feminizm
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia amerykańska
(1)
Filozofia belgijska
(1)
Filozofia włoska
(1)
Fizjonomika
(1)
Inność
(1)
Jeremijenko, Natalie (1966- )
(1)
Kobieta
(1)
Literatura
(1)
Literatura francuska
(1)
Manning, Erin
(1)
Marder, Michael (1980- )
(1)
Medycyna
(1)
Mistycy
(1)
Mowy
(1)
Nastolatki
(1)
Oko
(1)
Okrucieństwo
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Perwersja
(1)
Posthumanizm
(1)
Przemoc
(1)
Rewolucja francuska (1789)
(1)
Sade, Donatien Alphonse François de (1740-1814)
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tożsamość (filozofia)
(1)
Trauma
(1)
Twarz
(1)
Wady rozwojowe
(1)
Zaburzenia i dewiacje seksualne
(1)
Zmysły
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Subject: time
1801-
(3)
1501-
(2)
1601-
(2)
1701-1800
(2)
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
Subject: place
Francja
(1)
Wielka Brytania
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(3)
Biografia
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Esej
(1)
Literatura
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura francuska
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Monografia
(1)
Mowy
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Historia
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
18 results Filter
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 252946 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 273296 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 270137 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. 379-408. Indeks.
Podłe ciała to skazani na śmierć, galernicy, więźniowie, sieroty, prostytutki, umysłowo chorzy, pacjenci szpitali, paralitycy, niewolnicy i konający, którzy na przestrzeni wieków służyli za materiał w eksperymentach tworzących współczesne nauki medyczne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 322399 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała.)
Tyt. oryg.: "Histoire du visage : exprimer et taire ses émotions XVI-début XIX siecle" 1994.
Indeks.
Podręcznik akademicki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 293311 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. 291-360. Indeks.
Współfinansowanie: Uniwersytet Gdański. Wydział Filologiczny.
Monografia "Przybyłem tu, by umrzeć" zajmuje się relacjami z egzekucji opublikowanymi w Anglii w XVI i XVII wieku. Zarówno relacje, jak i egzekucje odgrywały wówczas istotną rolę - przywracały naruszony przez skazańca porządek prawny, społeczny i polityczny. Skazaniec, otrzymując prawo głosu, miał dokonać ostatniej spowiedzi, by umrzeć "dobrą śmiercią" oraz podkreślić słuszność wyroku. Jednak wśród kilkuset opublikowanych w tym czasie relacji znajdujemy stosunkowo liczne przykłady przełamania tej konwencji. W efekcie można zauważyć proces wyłaniania się jednostki: oto zamiast wygłosić skostniałą formułę spowiedzi i przyznania się do winy, skazaniec występował w imieniu własnym, koncentrując się na indywidualnym przekazie. W zachowanych angielskich relacjach chodziło więc nie tyle o to, co władza czyniła z ciałem skazańca, ile raczej - co skazaniec czynił z ostatnimi chwilami swojego życia. Skazaniec zaś, nie mając przecież wpływu na to, co stanie się z jego ciałem, korzystał z przysługującego mu prawa głosu, by "napisać siebie", pozostawić głos jednostki świadomej swojego zindywidualizowanego istnienia - i w efekcie przemienić się w obywatela świadomego istnienia opinii publicznej i umiejącego ten fakt wykorzystać.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 328751 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała.)
Bibliografia na stronach 231-244.
Publikacja dofinansowana przez Studia Podyplomowe Translatoryka na Uniwersytecie Gdańskim ; projekt wydany w ramach programu "Kultura Przekładu", realizowanego przez Katedrę Translatoryki i Instytut Anglistyki i Amerykanistyki.
W Anglii pod panowaniem Tudorów i Stuartów rozwinęła się nowa odmiana wypowiedzi publicznej – mowa pożegnalna skazańca. Z początku wymuszane przez władzę, schematyczne i skonstruowane według określonego wzorca, z czasem ewoluowały, zaspokajając zapotrzebowanie odbiorców na sensacyjne informacje lub dostarczając wiadomości o skazańcu i okolicznościach przestępstwa. Mowy te, wpierw odnotowywane przez świadków egzekucji w prywatnych dziennikach, pamiętnikach lub korespondencji, a przez urzędników Korony – w dokumentach procesowych, wywoływały takie zainteresowanie wśród odbiorców, że ich publikacja z czasem stała się normą, przyczyniając się do stworzenia nowego gatunku popularnego piśmiennictwa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343157 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Zawiera także fragm. przekł.: "La Nouvelle Justine, ou les Malheurs de la vertu, suivie de l'Histoire de Juliette, sa soeur".
Bibliogr. s. 348-352. Indeks.
Tekst częśc. tł. z fr.
Msza okrucieństwa układa się w opowieść o zapomnianej sakralności praktyk libertynów i o rozkoszy, której warunkiem jest cierpienie. Praktyk, które niepokojąco przypominają ćwiczenia cielesne i duchowe średniowiecznych ascetów…
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 294241 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała.)
Bibliografia na stronach 280-288. Indeks.
Terror Rewolucji Francuskiej miał być w swym założeniu chirurgicznym zabiegiem regeneracji Narodu, gilotyna zaś stać się miała jego sterylnym narzędziem. Przemoc i cierpienie ograniczono do ułamka sekundy, powierzając eliminację chorych członków społeczeństwa perfekcyjnej i obiektywnej z pozoru maszynie. Projekt ten jednak zawiódł Gilotyna nie była wcale sterylna, przynajmniej nie dla wyobraźni. Każdego dnia spływał z niej strumień krwi, strumień, który stopniowo przemieniał się w rzekę, morze, a wreszcie potop zalewający całą Francję. Radosny z powodu śmierci tyranów Lud przeistaczał się w zgraję tańczących wokół szafotu kanibali. Chirurgiczny zabieg okazywał się absurdalnym podziałem na gadające głowy i bezgłową resztę, którą członkowie Konwentu wykorzystywali do produkcji spodni lub karmienia więźniów. Takimi obrazami Terror zapełniał wyobraźnię ludzi schyłku Oświecenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350436 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. [303]-313. Indeks.
Słowo pupilla oznaczało w łacinie laleczkę, dziewczynkę, sierotę, osobę nieletnią znajdującą się pod czyjąś kuratelą – a zarazem źrenicę, pierwotnie nazywaną tak z powodu maleńkiego obrazu nas samych ("laleczki"), jaki dostrzegamy w oku osoby, na którą patrzymy. Jednak pupa to po łacinie również poczwarka, czyli stadium rozwojowe owadów, które podlegają przeobrażeniu zupełnemu. W miękko brzmiącym słowie pupilla tkwi już zatem zapowiedź radykalnej metamorfozy. Namysł nad figurą dwudziestowiecznej nimfetki to opowieść o tym szczególnym splocie znaczeń; o zaskakującym aliansie etymologii, entomologii i optyki. W masowej wyobraźni wywrotowa fille fatale pojawia się przede wszystkim dzięki Nabokovowskiej Lolicie, choć nie jest to ani pierwsza, ani ostateczna spośród rozlicznych inkarnacji drapieżnej dziewczynki. Małoletnie kochanki wielokrotnie powracają w minionym stuleciu jako autorki anarchistycznych posunięć, językowej rebelii, estetycznych i filozoficznych wybryków, oszustw i pułapek. Ich historie należy dziś być może przeczytać przede wszystkim jako traktaty optyczne, w bohaterkach dostrzec zaś nie tyle ofiary nadużyć, ile ich sprawczynie. Pupilla to bowiem figura inicjacji, patronująca odbieraniu niewinności – intelektualnej, erotycznej, metafizycznej. Figura paradoksalna: mechanizm jej działania opiera się przecież na udawaniu kogoś, kto sam inicjacji potrzebuje. W tym właśnie tkwi jej siła i na tym między innymi polega groza zapowiadanego przez nią doświadczenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 334645, 329069 (2 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliografia, netografia na stronach 203-216. Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Jak myśleć o życiu i śmierci, o utracie i nadziei w postapokaliptycznym i posttraumatycznym świecie? Jak nie tracąc z oczu globalnych i planetarnych wyzwań „naszego dzisiaj”, móc myśleć także o materialnych, konkretnych, usytuowanych, wręcz intymnych szczegółach i związkach, w które wchodzi życie w swoich jednostkowych przejawach i formach? Jak tworzyć odpowiedzialne relacje ze światem, jak o nim opowiadać i myśleć? Jak myśleć o człowieku inaczej niż przez pryzmat autonomiczności, samowystarczalności, atomizacji czy jednostkowości? Jak pomyśleć człowieka jako „bycie ze świata”, uchwycić ruch antropo-de-centralizacji, immanentnej relacyjności, sieci współzależności? Na te pytania autorka próbuje odpowiadać współ-myśląc z tekstami współczesnych myślicielek posthumanizmu przede wszystkim Karen Barad, Rosi Braidotti, Vinciane Despret, Natalie Jeremijenko, Erin Manning i Michaela Mardera.
Narracje naukowe, filozoficzne czy interwencje artystyczne opowiadają nam o świecie i mogą to czynić na różne sposoby. Eseje z tego zbioru są próbą wypracowania teorii, konceptualizacji, wizji, utopii czy opowieści o świecie, które rozpoznając specyfikę „naszego dzisiaj”, eksperymentują z myśleniem o „naszym jutrze” (czasem podważając sam linearny obraz czasu) i zmierzają ku praktykom zmiany codziennego etosu. Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368894 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliografia na stronach [405]-416. Indeks.
Ciało jako inny, obcy, wykluczony, ciało jako przestrzeń napięcia między toż-samością a innością, ciało poza innością i tożsamością. Ciało-tekst – otwarte. Ciało o zmiennej intensywności, bez ustanku pulsujące między tym, co obce a tym, co toż-same. Ciało ustanawiające granice, by w kolejnym kroku je znieść, mówiące: „ja”, by zaraz temu zaprzeczyć, tworzące wnętrze i rozpływające się w zewnętrzności pofałdowanej powierzchni. Ciało radykalnie zróżnicowane, to zwierzęce, to ludzkie, to przestrzenne, to wirtualne, to duchowe, to materialne, to kobiece, to męskie, to dojrzałe, to dziecięce, migocące różnicami, stające-się-innym, a w efekcie niedostrzegalne, zlewające się ze światem w działaniu. Ciało tętniące życiem, ciało różnicujące świat i jednocześnie go zmieniające. Ciało będące podstawą myślenia o tożsamości, inności, podmiotowości, wspólnocie, etyce czy polityce i otwierające te kategorie na to, co nadchodzi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 386297 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. 245-251. Indeks.
Dzieje słynnego obrazu Gustave’a Courbeta, namalowanego w 1866 roku na zamówienie tureckiego dyplomaty i kolekcjonera Khalil-Beya. Ze względu na swój „drastyczny” temat (realistycznie ukazane kobiece łono) dzieło to nie funkcjonowało w obiegu publicznym, nawet w postaci reprodukcji, aż do momentu, gdy trafiło do zbiorów francuskiego Musée d’Orsay (1995), stając się jedną z jego największych atrakcji.
Savatier z iście śledczą pasją bada losy Początku świata, dzieła, które zostało uwikłane w dramatyczną historię XX wieku. Było własnością węgierskiego-żydowskiego kolekcjonera Ferenca Hatvaniego. Zdeponowane wraz z całą jego kolekcją w budapeszteńskim banku z obawy przed hitlerowskim rabunkiem, dostało się po wojnie w ręce armii radzieckiej. Wykupione przez samego właściciela, zostało wywiezione na Zachód. Ostatnim prywatnym właścicielem Początku świata był słynny i wpływowy psychoanalityk Jacques Lacan, który zazdrośnie strzegł swego wyłącznego prawa do dysponowania obrazem i pokazywał go wybranym znajomym, lecz nigdy o nim nie wspomniał w swych tekstach i wykładach.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 333061 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. 424-457. Indeks.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 309013 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliografia na stronach 254-260. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Streszczenie angielskie.
Twarz oferowała nam swoje piękno, po-twarz zmusza nas do przeżycia wzniosłości. Obie - w nieustającej symbolicznej wojnie z ciałem - tworzą nowoczesne i współczesne modele tożsamości. Ogniskują zarówno w sztuce, jak i w filozofii próby samorozumienia i poznania drugiego człowieka. W toku książki wyróżnione zostają głęboko sięgające korzenie wizualnych transformacji twarzy w sztuce. Są to między innymi kulturowa dominacja ciała, zerwanie z mimesis, kryzys władzy wzroku, walka ze stereotypem płciowym czy wiekowym, krytyka mocy wizerunków. Interpretacje filozoficznych znaczeń dzieł malarskich i literackich, a także performansów osadzone zostają w kontekście zmian w obrębie technologii i mediów, wyzwań wobec malarstwa portretowego, zakwestionowania istotnych dla europejskiego humanizmu pojęć - tożsamości, jedności, duszy czy całości - które twarz symbolizowała.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343069 (1 egz.)
Book
In basket
(Przygody Ciała)
Bibliografia na stronach 190-207. Indeks.
Współfinansowanie: Fundacja Terytoria Książki.
Galeria mistyczek chrześcijańskich, od Hildegardy z Bingen po dwudziestowieczną Madelaine de la Salpetriere - kobiet, które pozbawione twórczej roli w Kościele wywalczyły sobie własne, choć niewielkie miejsce, gdzie ich zdolności twórcze mogły znaleźć pełny wyraz. W doświadczeniach mistycznych kobieca zmysłowość doczekała się po raz pierwszy prawa obywatelstwa i uznania.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341375 (1 egz.)
Book
In basket
Monstruarium / Anna Wieczorkiewicz. - Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria, 2009. - 427 s. : il. (w tym kolor.) ; 23 cm.
(Przygody Ciała)
Bibliogr. s. 407-418, filmogr. s. 419. Indeks.
"Nie sposób usunąć ich z ludzkiego świata. Monstra, potwory, dziwolągi... Zawsze gdzieś w końcu je dojrzymy – co więcej, będziemy ich szukać, gdyż ich natura intryguje nas i pociąga. Wystawiamy je na pokaz, tłumacząc, że to potrzebne, gdyż odstępstwo wskazuje regułę, bo nieforemność uczy, czym jest forma. Dzieje się tak, jakby monstra chciały udowodnić, że do czegoś są nam potrzebne, jakby chciały powiedzieć, że bez nich nie określimy naszej własnej natury i nie zrozumiemy świata, który chcemy uporządkować i rozjaśnić." (Anna Wieczorkiewicz)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 305327 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 261097 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again