Sorting
Source
Katalog centralny
(78)
Form of Work
Książki
(78)
Publikacje fachowe
(60)
Publikacje naukowe
(45)
Publikacje dydaktyczne
(10)
Poradniki i przewodniki
(8)
Status
available
(69)
unavailable
(9)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(78)
Author
Andruszko Robert
(24)
Okuniewski Juliusz
(8)
Cierpisz Małgorzata
(6)
Gomola Aleksander (1963- )
(6)
Kapera Marta
(6)
Klecka Małgorzata
(5)
Morrison James R. (1940- )
(5)
Porges Stephen W
(5)
McWilliams Nancy (1945- )
(4)
Beck Aaron T. (1921-2021)
(3)
Bilmin-Odrowąż Joanna
(3)
Dragan Małgorzata
(3)
Fonagy Peter (1952- )
(3)
Gołąb Joanna
(3)
Linehan Marsha M. (1943- )
(3)
Lingiardi Vittorio (1960- )
(3)
Moskal Maria
(3)
Rothschild Babette
(3)
Alochno-Janas Anna
(2)
Arden John Boghosian
(2)
Barber Jacques P. (1954- )
(2)
Biernacka Katarzyna (psycholog)
(2)
Bruchnalski Marcin (1958- )
(2)
Corboy Tom (1957- )
(2)
Cubała Wiesław Jerzy
(2)
Dana Deb
(2)
Fisher Janina
(2)
Gabbard Glen O. (1949- )
(2)
Hershfield Jon
(2)
Kacprzak Marta (tłumaczka)
(2)
Leahy Robert L. (1946- )
(2)
Lynch Thomas R. (1956- )
(2)
Miller William R. (1947- )
(2)
Nowicka Magdalena (psycholog)
(2)
Owsiak Anna
(2)
Paluch Jan
(2)
Segal Zindel V. (1956- )
(2)
Summers Richard F
(2)
Teasdale John D
(2)
Williams J. Mark G. (1952- )
(2)
Zagrodzki Michał
(2)
Adamczyk-Zientara Małgorzata
(1)
Allen Jon G. (1944- )
(1)
Arkowitz Hal (1941- )
(1)
Asen Eia (1946- )
(1)
Barbaro Bogdan (1949- )
(1)
Bateman Anthony (1952- )
(1)
Beck Judith S. (1954- )
(1)
Biel Lindsey
(1)
Boon Suzette
(1)
Bourne Edmund J
(1)
Brantley Jeffrey
(1)
Briere John
(1)
Bryńska Anita (1964- )
(1)
Chard Kathleen M
(1)
Clark David A. (1954- )
(1)
Clarkin John F
(1)
Dattilio Frank M
(1)
DeYoung Patricia A. (1953- )
(1)
Del Hierro Anthony
(1)
Del Hierro Deborah
(1)
Denning Patt (1950- )
(1)
Dragan Wojciech Łukasz
(1)
Drath Wojciech
(1)
Faherty Catherine
(1)
Fairburn Christopher G
(1)
Fijał Katarzyna (tłumaczka)
(1)
Fitzgerald Jennifer Robyn (1957- )
(1)
Flegel Kathryn
(1)
Forcehimes Alyssa
(1)
Fulton Paul R
(1)
Germer Christopher K
(1)
Gilewicz Joanna
(1)
Gillihan Seth J
(1)
Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
(1)
Goldstein Sam (1952- )
(1)
Granholm Eric L
(1)
Grygiel Jolanta
(1)
Habrat Bogusław
(1)
Haduła Aleksandra
(1)
Hart Onno van der (1941- )
(1)
Hayes Steven C
(1)
Heitzman Jan
(1)
Heitzman Janusz (1952- )
(1)
Holas Paweł
(1)
Holden Jason L
(1)
Janusz Bernadetta
(1)
Jobes David A
(1)
Józefik Barbara
(1)
Kabat-Zinn Jon (1944- )
(1)
Kallos-Lilly Veronica
(1)
Kasprzyk Agnieszka (tłumaczka)
(1)
Kazdin Alan E
(1)
Kingdon David G
(1)
Klasa Katarzyna (psycholog)
(1)
Landreth Garry L. (1937- )
(1)
Leszcz Molyn (1952- )
(1)
Little Jeannie
(1)
Manassis Katharina
(1)
Maroda Karen J
(1)
Year
2020 - 2025
(26)
2010 - 2019
(52)
Time Period of Creation
2001-
(73)
1901-2000
(4)
1989-2000
(4)
Country
Poland
(77)
Language
Polish
(75)
Audience Group
Psychoterapeuci
(41)
Psychiatrzy
(18)
Psycholodzy
(11)
Psycholodzy kliniczni
(10)
Szkoły wyższe
(9)
Studenci
(7)
Nauczyciele akademiccy
(2)
Pedagodzy
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Publikacje naukowe
(2)
14-17 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Chorzy
(1)
Duchowni
(1)
Lekarze
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Osoby z autyzmem
(1)
Osoby z zaburzeniami lękowymi
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(1)
Pracownicy służby zdrowia
(1)
Psychoanalitycy
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Ratownicy medyczni
(1)
Rodzice
(1)
Terapeuci
(1)
Subject
Psychoterapia
(38)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(13)
Zaburzenia psychiczne
(13)
Stres pourazowy
(11)
Trauma
(9)
Lęk
(8)
Mindfulness
(8)
Terapia dialektyczno-behawioralna (DBT)
(7)
Terapia poznawcza
(7)
Terapia psychodynamiczna
(7)
Autonomiczny układ nerwowy
(6)
Depresja psychiczna
(6)
Teoria poliwagalna
(6)
Leczenie
(5)
Młodzież
(5)
Psychofizjologia
(5)
Relacja terapeutyczna
(5)
Techniki samopomocy
(5)
Dzieci
(4)
Nerw błędny
(4)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(4)
Przywiązanie (psychologia)
(4)
Uczucia
(4)
Wywiad motywujący
(4)
Zaburzenia nerwicowe
(4)
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne
(4)
Diagnoza
(3)
Diagnoza psychologiczna
(3)
Mózg
(3)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(3)
Psychodynamic diagnostic manual (PDM)
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Rodzina
(3)
Samokontrola
(3)
Terapia behawioralna
(3)
Trening umiejętności społecznych
(3)
Uzależnienie (nałóg)
(3)
Zaburzenia emocjonalne
(3)
Zdrowie psychiczne
(3)
Autyzm
(2)
Chorzy na schizofrenię
(2)
Diagnostyka medyczna
(2)
Dysocjacja (psychologia)
(2)
Klasyfikacja DSM
(2)
Medycyna oparta na dowodach naukowych
(2)
Mentalizacja
(2)
Motywacja
(2)
Neurobiologia
(2)
Opracowanie przypadku (psychologia)
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Schizofrenia
(2)
Terapia poznawcza oparta na uważności
(2)
Terapia rodzinna
(2)
Terapia uzależnień
(2)
Trauma złożona
(2)
Zaburzenia odżywiania
(2)
Alkoholicy
(1)
Alkoholizm
(1)
Autodestruktywność
(1)
Autopsychoterapia
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Chorzy
(1)
Cierpienie
(1)
Diagnostyka różnicowa
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dorosłość
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko
(1)
Dziecko z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Elastyczne radzenie sobie ze stresem
(1)
Emocje
(1)
Epigenetyka
(1)
Farmakoterapia
(1)
Fizjologia
(1)
Genetyka
(1)
Gerontopsychiatria
(1)
Grupa terapeutyczna
(1)
Higiena psychiczna
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Inwentarz Osobowości PID-5
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Komunikacja medyczna
(1)
Komunikacja werbalna
(1)
Kontrola (psychologia)
(1)
Lista Objawów PTSD (PCL-5)
(1)
Medytacja
(1)
Młodzi dorośli
(1)
Młodzież z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Narkomani
(1)
Narkomania
(1)
Niemowlę
(1)
Osobowość
(1)
Osoby z autyzmem
(1)
Osoby z depresją
(1)
Osoby z zaburzeniami nerwicowymi
(1)
Osoby z zespołem Aspergera
(1)
Pamięć
(1)
Pisanie
(1)
Poczucie bezpieczeństwa
(1)
Subject: time
2001-
(1)
Genre/Form
Podręcznik
(45)
Poradnik
(17)
Opracowanie
(11)
Praca zbiorowa
(8)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Case study (studium przypadku)
(2)
Podręczniki
(2)
Antologia
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Domain
Psychologia
(72)
Medycyna i zdrowie
(50)
Edukacja i pedagogika
(3)
Filozofia i etyka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
78 results Filter
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 265-276. Indeks.
Dla specjalistów różnych nurtów i podejść psychoterapeutycznych.
Skuteczne narzędzie do pracy klinicznej z dziećmi, parami i rodzinami Prawidłowe funkcjonowanie rodziny wymaga, aby wszyscy jej członkowie mieli poczucie równowagi między autonomią a byciem częścią większej całości. Gdy następuje zaburzenie tego stanu, pomocna może się okazać interwencja terapeutyczna. Eia Asen i Peter Fonagy, psychoterapeuci rodzinni, proponują innowacyjne podejście łączące mentalizację oraz terapię systemową. Opracowany przez nich model terapeutyczny MIST (mentalization-informed systemic therapy) pozwala przywrócić utraconą homeostazę. Autorzy na konkretnych przykładach wyjaśniają, czym jest skuteczna mentalizacja. Pokazują, jak dzięki otwartości na doświadczenia i inne punkty widzenia przełamywać bariery komunikacyjne oraz wzmacniać interakcje w systemie rodzinnym. Zawarte w książce wskazówki dotyczące organizacji sesji, angażowania klientów oraz włączania elementów zabawy do terapii pomogą wypracować odpowiednie sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Szczegółowo rozpisane ćwiczenia i gry pozwolą członkom rodziny zmienić problematyczne wzorce relacji oraz przezwyciężyć trudności emocjonalne i behawioralne. Terapia rodzin oparta na mentalizacji to inspirujący podręcznik, z którego skorzystają specjaliści różnych nurtów i podejść, chcący skutecznie wspierać zdrowe i harmonijne relacje w rodzinach.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 400575 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografie, netografie przy rozdziałach i na stronach 447-520. Indeks.
Nieocenione źródło wiedzy dla klinicystów i terapeutów zajmujących się terapią traumy.
W rozszerzonym wydaniu przełomowego poradnika na temat leczenia traumy młodzieży i dorosłych zgodnego z klasyfikacją DSM-5* John N. Briere i Catherine Scott łączą różne metody leczenia ostrych i przewlekłych zaburzeń pourazowych: od terapii poznawczo-behawioralnych przez trening regulacji afektu i techniki uważności do strategii psychofarmakologicznych. Prezentują nie tylko wskazówki terapeutyczne i opisy przypadków, lecz także najnowsze wyniki badań naukowych oraz proponują konkretne rozwiązania farmakologiczne. Autorzy "Podstaw terapii traumy..." czerpią wiedzę z empirycznie potwierdzonych technik terapeutycznych i uwzględniają złożony charakter praktyki klinicznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360990 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: The mindfulness workbook for OCD : a guide to overcoming obsessions and compulsions using mindfulness and cognitive behavioral therapy.
Bibliografia na stronach 237-239.
Dla terapeutów i osób cierpiących na zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.
Skuteczne narzędzia do pracy z OCD. Osoby zmagające się z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi (OCD) każdego dnia muszą stawić czoło natrętnym myślom. Przymus wykonywania określonych czynności utrudnia realizację codziennych zadań i znacząco obniża jakość życia. Dzięki odpowiednim narzędziom opartym na terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz uważności możliwa jest zmiana, która pozwoli złagodzić lęki i poprawić funkcjonowanie w społeczeństwie. Jon Hershfield i Tom Corboy z dużą dozą empatii i współczucia wyjaśniają, czym charakteryzuje się OCD i jak minimalizować jego objawy. W przystępny sposób tłumaczą, jak wykorzystywać medytację, techniki wyobrażeniowe oraz ekspozycję z powstrzymaniem reakcji (ERP) do radzenia sobie z obsesyjnymi myślami i kompulsjami. W uzupełnionym i zaktualizowanym wydaniu znalazły się informacje o najnowszych metodach wzmacniających myśli adaptacyjne, techniki oparte na metaforach zgodne z założeniami terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) czy wskazówki dotyczące pracy z OCD egzystencjalnym. Wyjaśniony krok po kroku proces habituacji pozwala trwale zmienić błędne przekonania. Książka zawiera praktyczne ćwiczenia, które pomogą usprawnić proces terapeutyczny. Z poradnika skorzystają nie tylko specjaliści, ale przede wszystkim pacjenci oraz ich bliscy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402188 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: "TheMmindfulness Workbook for OCD", 2013.
Bibliografia na stronach 235-237.
Dla terapeutów i osób cierpiących na zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.
Osoby ciepiące na zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mogą odczuwać irracjonalny lęk przed zarazkami lub obsesyjnie sprawdzać niektóre rzeczy, mogą nawet się czuć uwięzione przez własne natrętne myśli. Znalezienie skutecznej pomocy może być dużym wyzwaniem, zwłaszcza gdy dotychczasowe metody terapeutyczne i leki okazały się nieskuteczne.
"Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej", łącząc praktykę uważności z terapią poznawczo-behawioralną (CBT), oferuje praktyczne i przystępne narzędzia pozwalające kontrolować niechciane myśli i kompulsywne zachowania wynikające z OCD. Znajdują się tu rozdziały poświęcone wielu popularnym odmianom OCD, umożliwiające czytelnikom rozpoznanie objawów, a także przykłady i pomysły ułatwiające terapeutom niesienie pomocy pacjentom. Forma zeszytu ćwiczeń pozwala czytelnikowi uważnie przyjrzeć się temu, w jaki sposób OCD zyskało nad nim władzę, i pokazuje konkretne ćwiczenia pomagające odzyskać życie i tożsamość wolne od zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360878 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia, netografia na stronach 485-498. Indeks.
Dla klinicystów, terapeutów i studentów specjalności: psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
Kompendium wiedzy diagnostycznej dostosowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności niezbędne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o różnym charakterze. Objaśniając zarówno sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy trafne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat różnorodnych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10-CM - zawiera obowiązujące obecnie kody i terminologię. Dodatkowo wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle ukazujące istotę kryteriów DSM-5.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 355417 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia, netografia na stronach 267-286. Indeks.
Zastosowanie teorii poliwagalnej w praktyce klinicznej. Poczucie bezpieczeństwa to jeden z fundamentów prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka już od pierwszych godzin życia. Neonatolożka Marilyn R. Sanders oraz psychiatra dziecięcy George S. Thompson wyjaśniają, jak stosować teorię poliwagalną w praktyce klinicznej. Opisują wpływ traumy i braku zdrowych relacji na kształtowanie się stylu przywiązania oraz sposoby minimalizowania negatywnych skutków emocjonalnej separacji. Szczególną rolę we wzmacnianiu poczucia zaufania i budowaniu więzi rodzic-dziecko odgrywa personel medyczny. Dzięki wiedzy o koregulacji i neurocepcji może on tworzyć wspierające środowisko, które przełoży się na dobrostan małych pacjentów i ich opiekunów. Rozwój dziecka i teoria poliwagalna łączy wiedzę z różnych dziedzin, takich jak medycyna, psychologia i pedagogika. Zawiera praktyczne wskazówki, konkretne strategie i przykłady zastosowań teorii poliwagalnej w pracy zespołów specjalistów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 399299 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: The theory and practice of group psychotherapy.
Indeks.
Nowe wydanie jednego z najważniejszych podręczników do prowadzenia psychoterapii grupowej Grupa terapeutyczna stanowi wyjątkową przestrzeń, w której pacjenci mogą wchodzić w interakcje, zyskiwać wgląd w nieadaptacyjne wzorce zachowań i wzajemnie wspierać się w procesie zmiany. Irvin D. Yalom i Molyn Leszcz przedstawiają syntezę najnowszych badań oraz innowacyjnych technik stosowanych w praktyce terapii grupowej. Autorzy szczegółowo omawiają zasady dotyczące tworzenia i prowadzenia grupy w ogóle oraz w specyficznych sytuacjach klinicznych. Na przykładach z własnej praktyki ukazują proces formowania składu grupy oraz jej rozwoju – od pierwszych sesji po zaawansowane etapy terapii. Zaprezentowane strategie i techniki pomagają radzić sobie z wyzwaniami pojawiającymi się w trakcie leczenia. Nowe wydanie książki zostało wzbogacone o zagadnienia dotyczące prowadzenia terapii online, nowoczesnych podejść analitycznych i relacyjnych, neurobiologii interpersonalnej, różnorodności czy traumy. Podręcznik ten jest uniwersalnym i klasycznym już kompendium, pomagającym w rozwoju umiejętności zawodowych zarówno początkującym terapeutom, jak i doświadczonym klinicystom, niezależnie od nurtu, w którym pracują.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 403884 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 485-530. Indeks.
Nie sposób przecenić znaczenia książki "Mentalizowanie w praktyce klinicznej" autorstwa znakomitych badaczy i klinicystów. Zapoznaje nas ona z koncepcją mentalizowania, która wyjaśnia istotne zjawiska zachodzące w procesie rozwoju psychicznego człowieka, będąc pomostem pomiędzy teoriami psychoanalitycznymi, badaniami nad rozwojem małego dziecka i danymi wniesionymi przez neuronaukę. Co więcej, pokazuje ona, iż mentalizowanie jest rdzeniem skutecznych oddziaływań terapeutycznych niezależnie od tego, czy dokonuje się ono w ramach podejścia psychoanalitycznego, poznawczego, interpersonalnego, czy systemowego, niezależnie od tego, czy pracujemy z dziećmi, osobami dorosłymi, rodzinami, czy też parami. To odniesienie teorii i badań do praktyki klinicznej terapeuty jest szczególnie wartościową i inspirującą częścią pracy. (dr hab. Barbara Józefik Pracownia Psychologii i Psychoterapii Systemowej Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Uniwersytet Jagielloński)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360281 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Nazwy autorów na stronach 7-10.
Bibliografie przy rozdziałach. Indeks.
Zaburzenia osobowości należą do najbardziej rozpowszechnionych zaburzeń psychicznych, zarówno w społeczeństwie, jak i w populacjach klinicznych. Terapia psychodynamiczna stanowi niezbędny element ich leczenia - i często jest metodą z wyboru. Do opracowania tego wszechstronnego przeglądu teorii psychodynamicznej, patologii osobowości, poszczególnych metod leczenia zaburzeń osobowości oraz dowodów na rzecz ich skuteczności Clarkin, Fonagy i Gabbard zebrali czołowych ekspertów w tej dziedzinie (grupa, do której sami się zaliczają). Jest to obowiązkowa lektura dla każdego pracownika psychiatrycznej opieki zdrowotnej, który ma do czynienia z zaburzeniami osobowości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 365881 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 303-327. Indeksy.
Neuronauka jest jedną z nielicznych dyscyplin naukowych, która integruje różne nurty i szkoły terapeutyczne. Wiedza na temat funkcjonowania sieci neuronowych i zależności między zdrowiem psychicznym a strukturą mózgu to przy tym niezastąpiony sojusznik w przełamywaniu obaw pacjentów przed psychoterapią. Wprowadzenie elementów neuronauki do pracy z klientami ułatwia wytłumaczenie im, skąd się biorą ich odczucia, jaki jest bezpośredni związek między pracą mózgu, a ich konkretnymi problemami oraz jak wpływa na nich proces terapeutyczny.
John B. Arden łącząc neuronaukę z psychoterapią, psychologią rozwojową, badaniami nad pamięcią oraz przywiązaniem, proponuje uniwersalne, wolne od uprzedzeń podejście terapeutyczne gotowe do praktycznego wykorzystania. Autor pokazuje, jak zastosować je m.in. w terapii lęków i fobii, zespołu stresu pourazowego, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych oraz depresji. Podpowiada też, jak budować sojusz z pacjentami i pomagać im dbać o zdrowie mózgu.
Wykorzystanie w praktyce sugestii zawartych w książce ułatwiają wyróżnione graficznie ramki z poradami dla pacjentów i krótkie opisy badań z zakresu neuronauki ilustrujące omawiane zagadnienia. "Neuronauka w psychoterapeutycznym procesie zmiany" to doskonała pozycja do zastosowania w codziennej praktyce przez wszystkich klinicystów i psychoterapeutów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360865 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia, netografia na stronach 351-368. Indeks.
W praktyce współczesnej psychoterapii bardzo istotna staje się integracja powszechnie znanych teorii z najnowszymi osiągnięciami nauki. Dzięki rozwojowi neurobiologii i psychologii coraz lepiej rozumiemy funkcjonowanie naszego umysłu, ciała i zależności zachodzących między nimi, konieczne jest zatem nowe spojrzenie na zdrowie psychiczne. John B. Arden, odwołując się do różnych dyscyplin badawczych – od genetyki i epigenetyki po teorię przywiązania, psychologię rozwojową i psychoimmunologię – pokazuje wzajemne zależności między umysłem, mózgiem a genami. Udowadnia, że konkretne doświadczenia oraz reakcje na nie zmieniają strukturę mózgu, układ odpornościowy, a nawet wpływają na ekspresję genów. Stany zapalne, jak również zaburzenia immunologiczne są związane z zaburzeniami lękowymi i depresją. Mikroflora bakteryjna i sposób odżywiania wpływają na kondycję psychiczną, a pozytywne relacje społeczne – na neuroplastyczność mózgu. Autor książki Umysł – mózg – gen nie tylko wprowadza do zagadnień psychoneuroimmunologii i epigenetyki, ale również łączy te dziedziny z neurobiologią dynamiki emocjonalnej, interpersonalnej i poznawczej. Scalając uważność z różnymi podejściami terapeutycznymi, proponuje rewolucyjną, zintegrowaną wizję psychoterapii. Arden zaprasza do holistycznego spojrzenia na człowieka, a także do refleksji nad czynnikami wpływającymi na zdrowie ludzi w ciągu całego życia i z pokolenia na pokolenie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 366037 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Dialog motywujący (DM) - efektywna metoda wspomagania zmian - narodził się w latach 80. XX w., a pierwsza edycja podręcznika dotyczącego teorii i praktyki tej metody autorstwa jej twórców Williama R. Millera i Stephena Rollnicka ukazała się w 1991 r. Wywodząc się z terapii osób z problemem alkoholowym, dialog motywujący zaczął być wykorzystywany w szeroko pojętym obszarze pomagania. Obecnie poza dziedziną terapii uzależnień (w tym behawioralnych, jak np. patologiczny hazard) DM jest również stosowany m.in. w pomocy społecznej, więziennictwie, pedagogice czy medycynie. W obszarze zdrowia psychicznego DM wykorzystywany jest w terapii zaburzeń lękowych, depresji, zespołu stresu pourazowego, myśli samobójczych, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, a także zaburzeń odżywiania. Warto dodać, że DM jest metodą o udowodnionej naukowo skuteczności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353992 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 403-408. Indeks.
Oprócz podstawowych aspektów psychoterapii poznawczo-behawioralnej, które zostały przedstawione w pierwszym wydaniu tej książki, drugie wydanie omawia innowacje w zakresie teorii i praktyki klinicznej. Podobnie jak jej poprzedniczka, książka ta jest skazana na międzynarodowy sukces. Jest napisana w przejrzysty i interesujący sposób i zawiera wiele praktycznych wskazówek i przykładów klinicznych. Jest to naprawdę niezbędna lektura dla każdego, kto chce stać się ekspertem w dziedzinie psychoterapii poznawczo-behawioralnej. (Dr Keith S. Dobson, profesor i kierownik Katedry Psychologii Uniwersytet w Calgary, Kanada)
To nowoczesny i pełen rzetelnej wiedzy podręcznik napisany z myślą o szerokim gronie odbiorców - od początkujących terapeutów poznawczo-behawioralnych do bardziej doświadczonych praktyków - którzy chcą doskonalić swoje umiejętności. Stanowi niezbędną lekturę na podyplomowych kursach z psychologii klinicznej, pracy socjalnej, psychiatrii i poradnictwa psychologicznego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 366685 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliogr. s. 301-306. Indeks.
Problemy sensoryczne – nazywane zaburzeniami integracji sensorycznej – wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Ten praktyczny podręcznik zawierający liczne obserwacje kliniczne, rozwiązania rzeczywistych problemów i opisy konkretnych przypadków rzuca światło na doświadczenia sensoryczne ? niezwykle istotny aspekt zachowania dziecka. W zrozumiały sposób informuje, czym są problemy sensoryczne, jakie mają związki z innymi zaburzeniami zdrowia psychicznego i jak je najlepiej leczyć. Lindsey Biel jasno i ze współczuciem tłumaczy, że zapoznanie się z trudnościami z integracją sensoryczną jest niezwykle ważne w skutecznym leczeniu dzieci. Daje klinicystom praktyczne wskazówki mające na celu zrozumienie istoty tego typu zaburzeń, przekazując im całą wiedzę potrzebną do zwiększenia ich świadomości w zakresie problemów sensorycznych i udzielania właściwej, kompleksowej opieki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 333933 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 507-512. Indeks.
Niniejsza książka to usystematyzowany trening umiejętności dla osób cierpiących na zaburzenia dysocjacyjne będące skutkiem przebytej traumy. Autorzy nie tylko dokonują przeglądu zaburzeń i ich objawów, lecz także szczegółowo opisują praktyczne umiejętności, dzięki którym można nad nimi zapanować.
Boon, Steele i van der Hart uczą, jak rozumieć i regulować emocje, kwestionować dysfunkcyjne myśli oraz radzić sobie z gniewem, strachem, wstydem i poczuciem winy. Ponadto książka zawiera przydatne strategie panowania nad wyzwalaczami emocji i radzenia sobie z pragnieniem samookaleczania, by krok po kroku zmierzać ku poprawie samopoczucia i relacji z innymi osobami.
Zaburzenia dysocjacyjne po traumie to także znakomity poradnik dla terapeutów pracujących z pacjentami, którzy zmagają się ze wspomnianymi problemami. Prezentowane w książce porady można z powodzeniem wykorzystać zarówno w terapii grupowej, jak i indywidualnej. W przewodniku zamieszczonym na końcu książki znajduje się zarys wprowadzających i pożegnalnych sesji grupowych. Arkusze zadań domowych umieszczone na końcu każdego rozdziału ułatwiają pracę nad strategiami radzenia sobie z problemami.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359689 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: The anxiety & phobia workbook.
Na okładce: radzenie sobie z napadami paniki, ekspozycja, mowa wewnętrzna, ćwiczenia fizyczne, medytacja, odzywianie się, zapobieganie nawrotom.
Bibliografie przy większości rozdziałów.
Najnowsze, zaktualizowane wydanie uznanego poradnika dla osób z zaburzeniami lękowymi Lęk, napady paniki i fobie nie pozwalają normalnie funkcjonować, rozwijać się, wywołują poczucie braku kontroli. Edward J. Bourne, specjalista w dziedzinie terapii poznawczo-behawioralnej, udowadnia, że dzięki odpowiednim narzędziom można przezwyciężyć zamartwianie się, wyciszyć negatywną mowę wewnętrzną i zapanować nad natrętnymi myślami. Autor, opierając się na dowodach i najnowszych badaniach klinicznych, krok po kroku omawia skuteczne strategie leczenia agorafobii, lęku uogólnionego, zespołu stresu pourazowego i innych zaburzeń lękowych. Podkreśla znaczenie ekspozycji, wizualizacji i wyrażania emocji w procesie terapeutycznym. W nowym wydaniu tego klasycznego podręcznika zaktualizowano opisy poszczególnych zaburzeń zgodnie z klasyfikacją DSM-5 oraz dane dotyczące zakresu i częstotliwości ich występowania. Uzupełniono informacje na temat neurobiologicznych przyczyn napadów paniki i zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych. Dodano rozdziały o zamartwianiu się i zapobieganiu nawrotom po zakończonym leczeniu. Lęk i fobia to praktyczny poradnik zawierający cały wachlarz strategii niezbędnych do pokonywania problemów z lękiem. Zgromadzone w nim precyzyjne wskazówki i arkusze ćwiczeń będą pomocne zarówno dla terapeutów, jak i osób, które chcą się uwolnić od lęku, napadów paniki i fobii. Dzięki tej książce: poznasz przyczyny występowania zaburzeń lękowych, dowiesz się, jak wykorzystać techniki relaksacyjne, aktywność fizyczną i sposób odżywiania się w redukowaniu lęku, nauczysz się kontrolować natrętne i negatywne myśli, wypracujesz indywidualny program skutecznego leczenia dowiesz się, jak zapobiegać nawrotom po zakończonym leczeniu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382883 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: The anxiety and worry workbook : the cognitive behavioral solution.
Bibliografia, netografia na stronach 290-295. Indeks.
Dla psychoterapeutów i klinicystów prowadzących terapię zaburzeń lękowych.
Zaburzenia lękowe należą do najbardziej powszechnych zaburzeń psychicznych - trwale uczucie niepokoju, zamartwianie się czy ataki paniki w istotny sposób ograniczają komfort życia. Niniejsza książka, napisana przez wybitnych specjalistów w dziedzinie terapii poznawczej, pomaga w zrozumieniu własnego lęku i stopniowej zmianie sposobu myślenia, a w konsekwencji w odzyskaniu dobrego samopoczucia i równowagi psychicznej. Pozycja ta, dzięki przystępnemu językowi i licznym, praktycznym poradom, sprawdzi się doskonale jako lektura samopomocowa. Będzie też stanowić świetne uzupełnienie biblioteczki psychoterapeutów i klinicystów -szczególnie prowadzących terapię zaburzeń lękowych oraz zainteresowanych nurtem CBT - dostarczając materiałów przydatnych do pracy z pacjentem.
Ten praktyczny podręcznik stworzono, opierając się na wieloletnim doświadczeniu klinicznym. Zawarte w nim kwestionariusze, ćwiczenia i przykłady pomagają w skutecznym ograniczeniu lęku - w szczególności panicznego, społecznego i uogólnionego. Uczą, w jaki sposób rozpoznawać czynniki, które go uruchamiają; pokazują jak pozbyć się natrętnych myśli i oderwanych od rzeczywistości przekonań leżących u jego podstawy, pozwalają poczuć się bezpieczniej w stresujących okolicznościach i stawić czoła sytuacjom wywołującym panikę.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360779 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 273-287. Indeks.
Uniwersalność teorii poliwagalnej i możliwość jej zastosowania w terapii lęku, traumy, depresji oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu sprawiają, że cieszy się ona niesłabnącym zainteresowaniem psychologów, terapeutów i pedagogów. Deb Dana w spójny i klarowny sposób wyjaśnia zawiłości teorii Porgesa i przekłada ją na język praktyki terapeutycznej.
Wychodząc od wyjaśnienia roli i zasad funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego, autorka pokazuje, jak dzięki prostym ćwiczeniom, łączącym tezy teorii poliwagalnej z osobistym doświadczeniem terapeuty, stworzyć podwaliny do pracy z klientem. Włączając w proces kolejne ćwiczenia stymulujące (na przykład ćwiczenia oddechowe, wykorzystywanie wyobraźni i zasobów somatycznych, prowadzenie dziennika, ruch czy kontakt ze sztuką), uczy, jak utrwalać proces zmiany.
Zaproponowane przez Deb Danę ćwiczenia pomogą klientowi zwrócić uwagę na pracę własnego autonomicznego układu nerwowego w czasie między sesjami, zainicjują zmiany szlaków autonomicznych i wzmocnią go w budowaniu bezpieczeństwa i satysfakcjonujących relacji z innymi.
Dzięki tej książce: zrozumiesz działanie autonomicznego układu nerwowego; poznasz sposoby wyjaśniania i zgłębiania hierarchii reakcji autonomicznej, neurorecepcji i koregulacji; otrzymasz zestaw ćwiczeń wspomagających i wzmacniających proces uczenia się między sesjami.
"Książka Deb Dany dostarcza psychoterapeutom wszystkiego, czego potrzebują, by pomóc klientom nauczyć się panowania nad powodującymi rozregulowanie reakcjami układu nerwowego nastawionymi na przetrwanie. Klienci mogą się dowiedzieć, jak korzystać z wielu dokładnych i praktycznych rozwiązań, zarówno w gabinecie, jak i poza nim, by odważnie i kompetentnie reagować na wyzwania codziennego życia i skutecznie stawiać im czoła." (Linda Graham)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379110 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Tytuł oryginału: "The polyvagal theory in therapy : engaging the rhythm of regulation", 2018.
Bibliografia, netografia na stronach 281-292. Indeks.
Wykorzystaj teorię poliwagalną w praktyce terapeutycznej. Deb Dana pokazuje, jak w terapii zaburzeń psychicznych zastosować teorię poliwagalną opartą na neurobiologii. W przystępny sposób wyjaśnia podstawy teorii autorstwa Stephena W. Porgesa, przekładając je na język zrozumiały dla terapeutów i ich klientów. W kolejnych rozdziałach omawia przygotowane przez siebie mapy układu nerwowego i arkusze ułatwiające śledzenie wzorców reakcji autonomicznych ciała. Proponuje też ćwiczenia oraz medytacje, które aktywują zdolności regulacyjne układu błędnego brzusznego i dzięki temu stanowią przydatne narzędzie regulacji autonomicznego układu nerwowego. Przedstawione w książce metody, przygotowane do zastosowania pod kierunkiem terapeuty, pomogą klientom zmienić wzorce reakcji autonomicznych, zwiększyć zdolność do regulacji oraz przywrócić stan bezpieczeństwa i łączności z innymi. Klinicyści i psychoterapeuci z powodzeniem mogą więc wykorzystać zasady teorii poliwagalnej w terapii wielu zaburzeń psychicznych, w szczególności traumy i zespołu stresu pourazowego. Deb Dana to utalentowana terapeutka odznaczająca się realistycznym spojrzeniem na traumę, pragnąca zintegrować teorię poliwagalną z leczeniem klinicznym. Teoria poliwagalna dostarczyła jej języka opisującego reakcje ciała i korespondującego z jej własnymi emocjami oraz intuicyjnym poczuciem łączności z klientami. Dała jej także składnię pozwalającą nazwać własne doświadczenia i doświadczenia klientów potwierdzone przez udokumentowane mechanizmy neuronalne. [Z Przedmowy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 361010 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia)
Bibliografia na stronach 369-395. Indeks.
Dla klinicystów leczących pary i rodziny, w tym terapeutów oraz doradców małżeńskich i rodzinnych, psychologów klinicznych, pracowników socjalnych, opiekunów duszpasterskich, psychiatrów, studentów psychoterapii.
Książka łączy najnowszą wiedzę z zakresu terapii poznawczo-behawioralnej z teoriami i ustaleniami dotyczącymi systemów rodzinnych, przywiązania, neurobiologii i regulacji emocji. Autor przedstawia praktyczne wnioski z badań pozwalające lepiej zrozumieć trudności, które skłaniają pary i rodziny do podjęcia terapii, oraz mechanizmy zmiany terapeutycznej. Koncentrując się na podstawowych założeniach i zasadach przeprowadzania interwencji, opisuje skuteczne metody: identyfikacji i modyfikacji myśli automatycznych, restrukturyzacji dysfunkcjonalnych schematów w kontekście rodziny, pracy nad problemami związanymi z regulacją emocji, poprawy umiejętności komunikowania się i rozwiązywania problemów, dokonywania wzajemnie uzgodnionych zmian w zachowaniu, ćwiczenia i utrwalania nowych umiejętności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360844 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again