Sorting
Source
Katalog centralny
(12)
Form of Work
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(8)
Status
available
(11)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(12)
Author
Bobowski Sławomir (1958- )
(6)
Trzynadlowski Jan (1912-1995)
(4)
Briuchowecka Łarysa
(1)
Dudziński Robert
(1)
Głownia Dawid
(1)
Lis Marek (1967- )
(1)
Magiera Katarzyna
(1)
Stachówna Grażyna (1951- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(7)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(3)
Time Period of Creation
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(12)
Language
Polish
(12)
English
(3)
Ukrainian
(3)
Subject
Film
(6)
Tematy i motywy
(3)
Film polski
(2)
Teoria filmu
(2)
Chrześcijaństwo
(1)
Dziecko
(1)
Film - Polska - od 1944 r.
(1)
Film - teoria - zagadnienia
(1)
Film japoński
(1)
Film sensacyjny
(1)
Film ukraiński
(1)
Filmoznawstwo
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Polacy
(1)
Przemijanie
(1)
Ukraińcy
(1)
Święci i błogosławieni
(1)
Subject: time
2001-
(5)
1901-2000
(4)
1945-
(1)
Subject: place
Europa Wschodnia
(1)
Polska
(1)
Ukraina
(1)
Genre/Form
Praca zbiorowa
(7)
Opracowanie
(6)
Film
(1)
Film indyjski
(1)
Recenzja filmowa
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(8)
Historia
(1)
12 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 384217 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 261546 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 270291 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 33)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3424)
Na grzb. wyłącznie tyt. serii: Studia Filmoznawcze.
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Tekst częśc. ang., niem. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
Kino "przedeklinowało" problemy dziecięce przez wszelkie możliwe przypadki indywidualne i zbiorowe: wyzysku, wojny, zbrodni, choroby, lęku, okrucieństwa, przemocy, osamotnienia, egoizmu, deprawacji, manipulacji etc. Do starych zagrożeń doszły nowe, jak zmuszanie do nierządu i wykorzystywanie w konfliktach zbrojnych, zabijanie na "części zamienne", rozłąka rodziców, nie mówiąc już o zjawiskach traktowanych jako cywilizacyjny postęp, że wymienimy: telewizję, Internet, gry komputerowe, a nawet nadmierny, demoralizujący dziecko dobrobyt. Na szczęście kino dostrzega także słoneczne strony dzieciństwa, w czym prym wiedzie tzw. kino familijne. Artykuły zamieszczone w 33. tomie "Studiów Filmoznawczych" rzucają sporo światła na wybrane problemy z dziedziny filmu dziecięcego. Ich autorami są głównie badacze młodego i średniego pokolenia, znakomicie poruszający się po tej tematyce. Ich teksty pozwalają dostrzec wagę dziecięcego toposu jako arki przymierza między dawnymi i nowymi laty.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 320213 (1 egz.)
Book
In basket
Filmowe portrety pisarzy / pod redakcją Sławomira Bobowskiego. - Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015. - 320 stron : fotografie, ilustracje, tabele, wykresy ; 23 cm.
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 36)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3628)
Teksty także w języku ukraińskim i angielskim, streszczenia w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
„Niniejszy tom „Studiów Filmoznawczych” otwiera studium Adama Poprawy, dotyczące specyfiki adaptacji filmowej książki Jadwigi Stańczakowej Dziennik we dwoje, poświęconej relacji autorki z Mironem Białoszewskim. Celem tekstu jest wskazanie, że nie mamy tu do czynienia z typową filmową biografią pisarza, ale bogatym problemowo utworem ekranowym, łączącym w sobie — oprócz biograficznego— różne wątki, zwłaszcza psychologiczny i społeczno-obyczajowy. Autor szkicu, analizując kilka wybranych scen, zrekonstruował estetyczny zamysł reżysera Andrzeja Barańskiego, który określił w tytule jako „niebezpośredniość” - metodę przedstawiania Białoszewskiego i Stańczakowej. Adam Poprawa nie tylko erudycyjnie i błyskotliwie przywołuje utwory Białoszewskiego, lecz także odwołuje się do licznych omówień i recenzji filmu, nie gubiąc w najmniejszym stopniu własnego, oryginalnego sposobu czytania filmu, a wręcz go uwydatniając".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381421, 390365 (2 egz.)
Book
In basket
Kino Europy Wschodniej - dawniej i dziś / pod redakcją Sławomira Bobowskiego. - Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014. - 320 stron : fotografie, ilustracje, tabele, wykresy ; 23 cm.
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 35)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3569)
Teksty także w języku ukraińskim i angielskim, streszczenia w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
„W naszym tomie znajdują się głównie teksty dotyczące kinematografii państw traktowanych jako wschodnioeuropejskie we wszelkich istniejących definicjach Europy Wschodniej. Tylko szkice o litewskim reżyserze Śarunasie Bartasie i o filmie Jerzego Skolimowskiego — Essential Killing — wyróżniają się pod tym względem. Proporcje ilościowe między artykułami oddają — tak można by rzecz ująć rzeczywiste proporcje między krajami należącymi do Europy Wschodniej: najwięcej jest artykułów o kinie rosyjskim, na drugim miejscu plasują się te dotyczące X muzy na Ukrainie. „Prorosyjska" nadrcprezentacja w tematyce tekstów zaburza narodowe proporcje, ale dobrze chyba oddaje specyfikę kina Europy Wschodniej, dawniej poddanego presji sowieckiego imperium, a dziś borykającego się z postko- lonialnym dziedzictwem. Inną sprawą jest problem geograficznego zdefiniowania tytułowego obszaru i należących do niego krajów". [Wprowadzenie, fragm.]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381420 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 37)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3706)
Teksty w języku polskim i ukraińskim , streszczenia w języku angielskim. Spis treści w językach polskim, ukraińskim i angielskim.
„Kino ukraińskie nie należy dzisiaj do tych, które przykuwają uwagę zagranicznych krytyków. Ukraina i Ukraińcy rzadko pojawiają się w filmach zagranicznych. Niedawno Centrum Studiów Kinematograficznych Uniwersytetu Narodowego „Akademia Kijowsko-Mohylańska” zorganizowało konferencję naukową pt. Ukraina jako subiekt zagranicznej kinematografii. Wykazano na niej na przykład, że w filmach amerykańskich Ukraińcy przedstawiani są zwykle jako przedstawiciele kryminalnego światka, a Ukrainki to najczęściej prostytutki. Nieliczne są przykłady, jak w trzeciej części Transportera (Olivier Mcgaton, 2008), w' którym twórcy dali jednej z bohaterek możliwość zaprezentowania swojej ukraińskiej tożsamości i powiedzieć, że Ukraińcy to nic Rosjanie". [Ł. Briuchowecka, Wprowadzenie, fragm.]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381422 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 34)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3481)
Streszczenia tekstów w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
„Temat tomu, czyli przemijanie w filmie, wydaje mi się dobrze dobrany, interesujący i oryginalny. Upływ czasu, przemijanie, u trafiają bowiem w samo sedno zjawiska filmu. Już Andre Ba- zin nazywał kino formą balsamowania czasu i ta uwaga, mimo rozlicznych przeistoczeń, jakim kultura audiowizualna została poddana, do dziś nie straciła na aktualności. O przemijaniu w kinie można mówić na nieskończenie wiele sposobów, w nawiązaniu do losów ludzkich i materii, do pamięci indywidualnej i zbiorowej, do natury samego zjawiska filmowego, do teoretycznie ujmowanych aspektów czasu i przestrzeni. Temat tomu został więc bardzo trafnie wybrany, tym bardziej, że w polskiej literaturze filmoznawczej nie było dotychczas żadnej większej pracy zagadnieniu przemijania poświęconej". [prof. Mirosław Przylipiak]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381419 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 40)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3908)
Streszczenia w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
„Filmy, o których traktuje ta książka, są z założenia elitarne, gdyż w większości wychodzą z ofertą do nieprzekonanych i przynoszą zastanowienie, a nie gotową odpowiedź, wyrażając tym szerszą zasadę, że u każdego człowieka przeżycie świętości jest inne i każdy, kto ma dobrą wolę, musi odnaleźć własną drogę — niepolegającą na tym, by naśladować cudze rozwiązania, tylko czerpiąc z nich inspiracje, znajdować własną drogę wzrostu, czyli uprawiać postęp w sferze ducha, co jest zawsze drogą do świętości". [Krzysztof Zanussi, Święci w czasie nieświętym, fragm.]
„Kino pokazujące chrześcijańskich świętych jest zjawiskiem niemal tak dawnym jak sam wynalazek kinematografu: już w 1897 roku na francuskich ekranach pojawiły się pierwsze Żywoty i Pasje Chrystusa, w 1900 roku Georges Melies w dziesięcio- minutowym filmie opowiedział, wykorzystując efekty specjalne, dzieje św. Joanny d'Arc od pierwszych objawień archanioła Michała aż po jej męczeńską śmierć na stosie i apoteozę. W ciągu ponad stu dwudziestu lat postaci z kart Biblii i chrześcijańscy święci, kanonizowani przez kościoły czy po prostu uznawani za bohaterów wiary, stali się protagonistami tysięcy filmów. Niektóre z nich były tworzone na wzór literackich hagiografii, pobożnych opowieści, służących umocnieniu w wierze, inne utwory opowiadały historie ludzi oddanych Bogu, próbując zgłębiać ich motywacje i duchowość, bez ulegania upraszczającym tendencjom, jeszcze inne opowiadały o świętych anonimowych, fikcyjnych". [ks. Marek Lis, Święci w filmie. Wstęp, fragm.]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381423 (1 egz.)
Book
In basket
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 4146)
(Studia Filmoznawcze, ISSN 0860-116X ; 43)
Streszczenia w języku angielskim.
Wśród ośmiu artykułów składających się na 43 numer „Studiów Filmoznawczych” znalazły się teksty poświęcone polskiemu kinu sensacyjnemu - zarówno temu dawniejszemu, produkowanemu w latach osiemdziesiątych, jak i współczesnemu, sygnowanemu nazwiskiem Patryka Vegi - oraz dwa artykuły traktujące o wieloaspektowych relacjach kina i tradycji romantycznej. Pierwszy z nich to porównawcze studium apokalipsy przedstawionej w Nie-Boskiej komedii oraz Czasie Apokalipsy, drugi - obszerne omówienie monografii Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym Krzysztofa Kopczyńskiego. W części „Analizy i Interpretacje” znalazły się z kolei teksty poświęcone filmowej awangardzie, teorii kina w Japonii, stereotypom kobiecości we współczesnej kinematografii oraz kwestii tożsamości bohaterów Barw ochronnych Krzysztofa Zanussiego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 390366 (1 egz.)
Book
In basket
(Studia Filmoznawcze ; 32)
(Acta Universitatis Wratislaviensis, ISSN 0239-6661 ; no 3324)
Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 313913 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again