Sorting
Source
Katalog centralny
(13)
Form of Work
Książki
(13)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(7)
Publikacje naukowe
(5)
Proza
(2)
Poezja
(1)
Status
available
(12)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(13)
Author
Gutorow Jacek (1970- )
(3)
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(2)
Kopeć-Umiastowska Barbara (1950-2022)
(2)
Poprawa Adam (1959- )
(2)
Said Edward W. (1935-2003)
(2)
Łukasiewicz Małgorzata (1948- )
(2)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(2)
Deane Seamus (1940-2021)
(1)
Denderski Mikołaj
(1)
Eagleton Terry (1943- )
(1)
Eagleton Terry (1943- ). Nationalism : irony and commitment
(1)
Griffiths Eric
(1)
Jameson Frederick (1839-1916)
(1)
Jameson Fredric (1934- ). Modernism and imperialism
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(1)
Johnston Freya
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Mackiewicz Paweł (1980- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Perloff Marjorie (1931- )
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Said Edward W. (1935-2003). Yeats and decolonization
(1)
Sebald W. G. (1944-2001)
(1)
Zischler Hanns (1947- )
(1)
Łukasiewicz Jacek (1934-2021)
(1)
Żurek Łukasz (1991- )
(1)
Year
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(8)
Time Period of Creation
2001-
(10)
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
Country
Poland
(11)
Language
Polish
(11)
Demographic Group
Literatura polska
(3)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura irlandzka
(1)
Subject
Literatura
(4)
Tematy i motywy
(3)
Literatura austriacka
(2)
Modernizm
(2)
Barańczak, Stanisław (1946-2014)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Canetti, Elias (1905-1994)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cierpienie
(1)
Dekolonizacja
(1)
Grochowiak, Stanisław (1934-1976)
(1)
Imperializm kulturowy
(1)
Ironia
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kina
(1)
Kolonializm
(1)
Kraus, Karl (1874-1936)
(1)
Krytyka literacka
(1)
Kultura masowa
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura polska
(1)
Literatury niemieckojęzyczne
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Musil, Robert (1880-1942)
(1)
Muzyka poważna
(1)
Nacjonalizm
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze austriaccy
(1)
Pisarze irlandzcy
(1)
Poeci irlandzcy
(1)
Poezja polska
(1)
Przekłady
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria przekładu
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tłumacze i tłumaczki
(1)
Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)
(1)
Wojna domowa w Irlandii (1922-1923)
(1)
Wspólnota
(1)
Yeats, W. B. (1865-1939)
(1)
Subject: work
Czytelnik ubezwłasnowolniony
(1)
Subject: time
1901-2000
(9)
1801-1900
(5)
2001-
(4)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Austro-Węgry
(1)
Irlandia
(1)
Irlandia Północna (Wielka Brytania)
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Genre/Form
Esej
(10)
Antologia
(4)
Analiza i interpretacja
(1)
Monografia
(1)
Pamflet
(1)
Recenzja literacka
(1)
Szkice literackie
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Wiersze
(1)
Wykład
(1)
Domain
Literaturoznawstwo
(11)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Językoznawstwo
(1)
13 results Filter
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach 425-428. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Książka autorstwa Stanisława Barańczaka Język poetycki Mirona Białoszewskiego ukazała się nakładem Ossolineum w roku 1974. Niniejsza edycja rozszerzona została o pozostałe teksty Barańczaka o Białoszewskim. Są wśród nich recenzje i eseje, jest poetycka parodia i metodologiczny pamflet. Znaczenia Barańczakowskiej pracy nie sposób przecenić, i to z wielu powodów. Była pierwszym tak obszernym, systematycznym, precyzyjnym i bardzo pasjonującym w lekturze opisem dostępnej ówcześnie całości dzieła Białoszewskiego. Z perspektywy czasu dobrze widać, że książka przewartościowała literaturoznawcze, krytyczne i czytelnicze hierarchie: badacz przekonująco (choć niekoniecznie wprost) przedstawił Białoszewskiego jako jednego z naszych największych poetów. Pisząc o autorze "Mylnych wzruszeń", Barańczak w istotny sposób zmodyfikował też i poszerzył myślenie o poezji w ogóle. Książka, przez wielu dziś poszukiwana, pozostaje wzorcowym przykładem interpretacji tekstu literackiego, zarówno pojedynczego wiersza, jak i zbioru dokonań pisarza.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343493 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 346071 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Na początku XX wieku Irlandczycy – podobnie jak wiele innych narodów – stanęli przed wyzwaniem zredefiniowania własnej tożsamości i znalezienia dla niej form wyrazu. Terry Eagleton, Fredric Jameson i Edward W. Said obierają to zagadnienie za centralny temat swoich rozważań, a doświadczenie irlandzkie jawi im się jako historia kolonialna, nie tracąc przy tym osobnego rysu.
Kolonializm jest procesem wywłaszczania, stopniowym wykorzenianiem narodu z jego własnej kultury i języka. Dlatego wielkim zadaniem irlandzkiego modernizmu było nie tyle dawanie gotowych tożsamościowych wzorców, ile poszukiwanie tego, co utracone. Paradoksalnie jednak, gdy odkrywamy i nazywamy owo nieokreślone doświadczenie, wymyka się ono na zawsze. Z próby pogodzenia tej sprzeczności zrodziła się literatura nowoczesna, w tym powieści Jamesa Joyce’a czy poezja Williama Butlera Yeatsa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 393189 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Dofinansowanie: ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury
Wykłady Erica Griffithsa to popis błyskotliwości, a zarazem lekcja drobiazgowej, wręcz pedantycznej lektury. Krytyk z uwagą przygląda się pozornie mało istotnym szczegółom, by nagle wyczarować z nich całe literackie światy; nie unika żadnych tematów: opowiada o wielkich ideach i o miłości, o śmierci i cierpieniu, o związkach śmiechu z lękiem. Jedynie jako krytyk to książka pełna sugestywnych reinterpretacji kanonicznych dzieł literatury. Trzeba niebywałego charakteru i erudycji, by rzucić wyzwanie tradycyjnym odczytaniom Boskiej komedii, Hamleta czy próz Kafki, by ganić Bachtina, polemizować z Nietzschem, wytykać rzeszom czytelniczek i czytelników nieuważność. Griffiths nie tylko podsuwa odpowiedzi, ale też prowokuje do krytycznego myślenia, stawiania pytań i zaangażowania w lekturę.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 375120 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na "Życie w rozproszonym świetle" składa się szesnaście esejów o perypetiach dwudziestowiecznej myśli krytycznej i filozoficznej oraz dramacie języka i wyobraźni artystycznej w epoce nowoczesności. Książka jest także próba biografii intelektualnej kilku szczególnie ważnych dla autora myślicieli i twórców XX wieku, m.in. Hannah Arendt, Martina Heideggera, Edwarda Saida, Hansa-Georga Gadamera, Franza Kafki i Marcela Prousta.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341095 (1 egz.)
Book
In basket
Blizny : eseje / Grzegorz Jankowicz. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2019. - 295, [5] stron ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
„Rany ducha goją się i nie pozostawiają po sobie blizn” - pisał Hegel. W swojej najnowszej książce Grzegorz Jankowicz podejmuje polemikę z tą tezą. Jego bohaterami są twórcy szczególnie - czasem wręcz obsesyjnie - zainteresowani wewnętrznym zranieniem. Agamben, Auden, Bärfuss, Benjamin, Borges, Butler, Derrida, Dickens, Goethe, Kafka, Melville, Perec, Sebald, Sosnowski, Zupančič… to pisarze i filozofowie, według których proces gojenia się trwa długo i zawsze pozostaje po nim nieusuwalny ślad. Twórcy przywoływani przez Jankowicza opisują bolesne formowanie się życia w języku i historii. Polega ono na ścieraniu się ze sobą różnych żywiołów - konfrontacji, która zawsze kończy się zranieniem. Wiersze, opowiadania, powieści, rozprawy filozoficzne i eseje są próbą nie tylko opisania tych ran, ale też ich zasklepienia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 354205 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach 390-392. Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Punktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu. Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w wielu rolach: pisarza, antologisty, krytyka, popularyzatora. Stawia nieoczywiste pytania o to, czy tłumacze mogą sobie pozwolić na czułość albo czy wolno im kłamać. Pyta o granicę, za którą przekład staje się plagiatem, o miejsce kobiet w przekładzie literackim i o sens tłumaczenia na współczesną polszczyznę dawnej literatury polskiej. Klamrę książki tworzą dwa bardziej osobiste szkice, w których autor odsłania tajniki własnej pracy i kreśli swój pisarski życiorys, dziękując mistrzom i przywołując nazwiska młodych adeptów translatorskiej sztuki. Pisane w przystępnym, wolnym od naukowego żargonu stylu, skupione na konkretnych przykładach i niestroniące od osobistego zaangażowania, szkice Jarniewicza to lektura dla wszystkich zainteresowanych przekładem, literaturą i językiem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353435 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach 557-558. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Jacek Łukasiewicz należy do grona najbardziej wpływowych powojennych krytyków. Jego eseje oraz szkice, a także rozumienie społecznej roli piśmiennictwa i krytyki, odcisnęły istotny ślad w dyskusji o literaturze współczesnej. Pisane od lat sześćdziesiątych do śmierci autora w 2021 roku książki, artykuły oraz notatki krytyczne składają się na wielowątkowe i niezmiennie aktualne dzieło. Przygotowany przez Pawła Mackiewicza wybór zawiera najistotniejsze, szeroko komentowane teksty autora Zagłoby w piekle, a także niepublikowany dotąd fragment nieukończonej książki o twórczości Adama Mickiewicza. Wiele z esejów ma charakter autobiograficzny. Ukazują Łukasiewicza nie tylko jako wnikliwego literaturoznawcę i obserwatora przemian społeczno-politycznych, lecz również jako czytelnika, który daje się uwieść lekturze i wchodzi z tekstem w intymny dialog.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406384 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
„Jest to książka naprawdę świetna, którą powinni bezzwłocznie przeczytać wszyscy, którym leży na sercu idea obecnej i przyszłej Europy. Na pierwszy rzut oka, istotnie, dotyczy ona trochę pomijanej w anglosaskim świecie, austriackiej odmiany modernizmu, silnie związanej z kulturą sprzed I wojny światowej, na której reprezentantów autorka wybrała sześciu pisarzy. Jednak zaraz staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko o uzupełnienie poważnej krytycznoliterackiej luki; mamy do czynienia z niezwykle interesującą próbą zdefiniowania modernizmu jako idei, której nie da się oddzielić od pewnej konkretnej wizji Europy – wielokulturowej i wielojęzycznej monarchii habsburskiej”. (Barbara Kopeć-Umiastowska)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360629 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania.)
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Edward W. Said, jeden z najwybitniejszych intelektualistów XX wieku, prowadził w latach dziewięćdziesiątych seminarium poświęcone ostatnim dziełom wielkich muzyków i pisarzy – dziełom pod wieloma względami zaskakującym. Temat zasługiwał na książkę, jednak pracę nad nią przerwała śmierć Saida. Tom „On Late Style: Music and Literature Against the Grain” (2006) powstał dzięki żonie i współpracownikom autora, którzy zebrali pozostawione przez niego wykłady, artykuły i notatki. Co ciekawe, szkicowość czy fragmentaryczność książki wcale jej nie szkodzi. Jedyny niedosyt, jaki odczuwa czytelnik, wynika z żalu, że Saidowi nie starczyło czasu na analizy kolejnych „późnych” dzieł.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349224 (1 egz.)
Book
In basket
Opis nieszczęścia : eseje o literaturze / W. G. Sebald ; przekład Małgorzata Łukasiewicz ; posłowie Arkadiusz Żychliński. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Ossolineum, 2019. - 283, [5] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Wybór z: Die Beschreibung des Unglücks : zur österreichischen Literatur von Stifter bis Handke, Unheimliche Heimat : essays zur österreichischen Literatur, Logis in einem Landhaus : über Gottfried Keller, Johann Peter Hebel, Robert Walser und andere.
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Zamieszczone w niniejszym tomie eseje pochodzą z trzech książek W.G. Sebalda: Die Beschreibung des Unglücks (1985), Unheimliche Heimat (1991) i Logis in einem Landhaus (1998). Obiektami dociekań i interpretacji albo bohaterami esejów niemieckiego autora są m.in. Arthur Schnitzler, Franz Kafka, Elias Canetti, Thomas Bernhard, Joseph Roth, Jean Améry, Jean-Jacques Rousseau, Gottfried Keller, Robert Walser, a do grona pisarzy dołącza Jan Peter Tripp, malarz i szkolny kolega Sebalda; osobny szkic został poświęcony fenomenowi pierwszych autorów żydowskich tworzących w języku niemieckim, takich jak Leopold Kompert i Karl Emil Franzos.
W pierwszej części tomu Sebald przygląda się głównie literaturze austriackiej, potem przechodzi do omawiania literackich indywidualności Szwajcarii. W swojej pracy korzysta na równi z kompetencji filologa i z licencji eseisty. Jako badacz, jako krytyk i jako pisarz jest bowiem przede wszystkim namiętnym czytelnikiem. Czyta uważnie, z bliska – wybiera z potoku narracji pojedynczą frazę i skupia się na jej szczególnym i złożonym znaczeniu. Porusza się po mapie literatury własnym szlakiem.
Opis nieszczęścia to tytuł zapożyczony od pierwszego zbioru esejów pisarza. Formuła celnie uwydatnia to, co autora najbardziej interesuje w literaturze. W przedmowie do książki z 1985 roku Sebald pisał: Ci, którzy obierają zawód pisarza, z reguły nie zaliczają się do ludzi najbardziej niefrasobliwych. Jakże inaczej gotowi byliby wdawać się w niemożliwe zajęcie, polegające na poszukiwaniu prawdy? […] Opis nieszczęścia zawiera w sobie możliwość jego przezwyciężenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 361847 (1 egz.)
Book
In basket
Kafka idzie do kina / Hanns Zischler ; przekład Małgorzata Łukasiewicz ; posłowie Łukasz Musiał. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 206, [2] strony : fotografie, ilustracje ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Na okładce błędny ISBN sczytany z kodu kreskowego: 9788366267268.
Franz Kafka kinomanem? W rzeczy samej. Autor Procesu był namiętnym bywalcem praskich kin – to od opisu sceny filmowej zaczynają się jego Dzienniki. W filmach Kafka szukał przede wszystkim rozrywki. Być może dlatego przez kilka dekad badacze literatury lekceważyli wpływ, jaki na życie i twórczość praskiego pisarza wywierały wczesne dzieła X muzy, mimo że już w latach dwudziestych XX wieku zwracał na to uwagę Max Brod, a nieco później Walter Benjamin i Theodor W. Adorno. Kafka idzie do kina jest pierwszą książką omawiającą związki autora Procesu z kinematografią. Książką ciekawą tym bardziej, że napisaną przez aktora i reżysera. Zischler pisze świetnym stylem, z intelektualną elegancją przeprowadza drobiazgowe badania źródłowe, opierając się na pozostawionych przez Kafkę świadectwach autobiograficznych. Eseista krok po kroku analizuje kinowe fascynacje praskiego twórcy. Dokumentuje filmy, które widział Kafka, sceny, jakie przykuwały jego uwagę, aktorów, którzy zapadli mu w pamięć. Często przywołuje obrazy dziś już zapomniane. Gromadzi zdjęcia, programy kinowe, plakaty reklamowe, artykuły prasowe i recenzje. To opowieść nie tylko o Kafce, ale też o pionierskim okresie sztuki filmowej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 370829 (1 egz.)
Book
In basket
Zwrot przez współczesną : pryzmaty / Arkadiusz Żychliński. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 454, [2] strony ; 23 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Bolano, Bernhard, Coetzee, Kafka, Knausgard, Sebald i wielu, wielu innych – bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic. Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic zwykliśmy pomijać: wszyscy twórcy są obywatelami republiki literatury, wszyscy dali się złapać w pajęczą sieć słów. A kiedy język drży na jednym jej krańcu, nie pozostaje to bez echa ani w centrum, ani na literackich rubieżach. Żychliński sięga zarówno po twórczość pisarzy doskonale w Polsce znanych, jak i nieco mniej rozpoznawalnych autorów „drugorzędnych powieści pierwszej klasy”. Komentuje dzieła klasyków, ale przygląda im się z nieoczywistych punktów widzenia, lokując ich w nowych układach i konstelacjach. Czy w dobie rozwoju rozrywki elektronicznej – przepastnych wirtualnych światów i prymatu seriali telewizyjnych – literatura przestała nam być potrzebna? Zwrot przez współczesną… jest błyskotliwą refleksją nad przyszłością pisarstwa i nowoczesnych form narracyjnych. Żychliński stawia też niezmiennie ważne pytania o to, jak o literaturze pisać i jakie jest jej miejsce we współczesnym świecie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 369760 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again