Sorting
Source
Katalog centralny
(112)
Form of Work
Książki
(111)
Publikacje naukowe
(53)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(39)
Proza
(8)
Poezja
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(105)
only on-site
(5)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(109)
Czytelnia BG
(1)
Czytelnia Zbiory Specjalne
(1)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Author
Loew Peter Oliver (1967- )
(7)
Ugniewska Joanna (1945- )
(7)
Binkowska Dagmara
(4)
Calasso Roberto (1941-2021)
(4)
Mosakowski Janusz
(4)
Przybyszewska Stanisława (1901-1935)
(4)
Salij Stanisław
(4)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(4)
Karpowicz Agnieszka (kulturoznawczyni)
(3)
Kubińska Olga
(3)
Pomian Krzysztof (1934- )
(3)
Rosiek Stanisław (1953- )
(3)
Sobolczyk Piotr (1980- )
(3)
Wodziński Cezary (1959-2016)
(3)
Arno Anna (1984- )
(2)
Bolecki Włodzimierz (1952- )
(2)
Chiaromonte Nicola (1905-1972)
(2)
Chruślińska Iza
(2)
Czapski Józef (1896-1993)
(2)
Czartkowski Adam (1881-1958)
(2)
Ganczar Maciej (1976- )
(2)
Górski Janusz (1953- )
(2)
Helman Alicja (1935-2021)
(2)
Jarzębski Jerzy (1947-2024)
(2)
Kandziora Jerzy (1954- )
(2)
Limon Jerzy (1950-2021)
(2)
Muca Klaudia
(2)
Teclaw Richard (1896-1956)
(2)
Torbus Tomasz (1961- )
(2)
Tyma Piotr (1966- )
(2)
Ładoń Monika
(2)
Antonik Lilianna
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Auden W. H. (1907-1973). Morze i zwierciadło
(1)
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(1)
Bazlen Roberto (1902-1965)
(1)
Bielenin-Lenczowska Karolina (1978- )
(1)
Bielik-Robson Agata (1966- )
(1)
Bogucki Marcin
(1)
Boros Grzegorz
(1)
Boyers Robert (1942- )
(1)
Bugalski Łukasz
(1)
Byliniak Maciej (1981- )
(1)
Bzinkowski Michał (1975- )
(1)
Błachnio Joanna
(1)
Błoński Jan (1931-2009)
(1)
Calasso Roberto (1941-2021). Bobi
(1)
Calasso Roberto (1941-2021). Jak uporządkować bibliotekę
(1)
Calasso Roberto (1941-2021). Szaleństwo, które pochodzi od nimf
(1)
Camus Albert (1913-1960)
(1)
Chwin Stefan (1949- )
(1)
Czerniak Agnieszka
(1)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(1)
Diner Dan (1946- )
(1)
Duraj Jakub
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Dżabagina Anna (1990- )
(1)
Eliot T. S. (1888-1965)
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Cocktail party
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Mąż stanu
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Zaufany sekretarz
(1)
Eliot T. S. (1888-1965). Zjazd rodzinny
(1)
Eremus Katarzyna (1983- )
(1)
Fauchereau Serge (1939- )
(1)
Frąckowska Anna (1979- )
(1)
Gielata Ireneusz
(1)
Ginzburg Carlo (1939- )
(1)
Głuszek Anna
(1)
Heinich Nathalie (1955- )
(1)
Hering Ludwik (1908-1984)
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Jarema Maria (1908-1958)
(1)
Juryś Julia (1946- )
(1)
Juszczak Wiesław (1932-2021)
(1)
Kanicki Witold
(1)
Karpiński Wojciech (1943-2020)
(1)
Karpiński Wojciech (1943-2020). Czytanie Chiaromontego
(1)
Kasprzysiak Stanisław (1931-2019)
(1)
Klekot Ewa (1965- )
(1)
Kobro-Okołowicz Kapsyda (1985- )
(1)
Kochanowski Mieczysław
(1)
Koper Beata (1988- )
(1)
Kraska Mariusz (1970- )
(1)
Kraskowska Ewa (1954- )
(1)
Kreisberg Alina (1946- )
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Kubiński Wojciech (1953- )
(1)
Kudrycka Bożena
(1)
Kwiatkowska Aneta (bibliotekarka)
(1)
Kłoczkowski Paweł
(1)
Kłoczowski Jan Maria (1960- )
(1)
Kłoczowski Piotr (1949- )
(1)
Lewi Henri (1942- )
(1)
Leys Simon (1935-2014)
(1)
Lipowski Krzysztof (1961- )
(1)
Macur Andrzej (1945- )
(1)
Macur Helena (1919-1984)
(1)
Malitowska Anna (1975- )
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Markowska Lucyna
(1)
Year
2020 - 2025
(48)
2010 - 2019
(64)
Time Period of Creation
2001-
(88)
1901-2000
(36)
1945-1989
(18)
1989-2000
(12)
1918-1939
(10)
1939-1945
(6)
1801-1900
(3)
1901-1914
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
Country
Poland
(108)
Language
Polish
(99)
Demographic Group
Literatura polska
(19)
Literatura włoska
(5)
Literatura niemiecka
(4)
Literatura angielska
(2)
Literatura austriacka
(1)
Literatura belgijska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura grecka
(1)
Przynależność kulturowa Literatura polska
(1)
Subject
Literatura polska
(30)
Tematy i motywy
(19)
Pisarze polscy
(16)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(9)
Literatura
(7)
Sztuka
(7)
Ciało ludzkie
(5)
Proza
(5)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(4)
Formy autobiograficzne
(4)
Kultura
(4)
Polacy za granicą
(4)
Śmierć
(4)
Życie codzienne
(4)
Erotyzm
(3)
Kobieta
(3)
Krytyka literacka
(3)
Literatura amerykańska
(3)
Literatury europejskie
(3)
Miasta
(3)
Tożsamość narodowa
(3)
Tożsamość osobista
(3)
Wpływ i recepcja
(3)
Żydzi
(3)
Adaptacja filmowa
(2)
Architektura niemiecka
(2)
Architektura obronna
(2)
Architektura polska
(2)
Artyści
(2)
Artyści polscy
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Biblioteka Gdańska PAN
(2)
Chiaromonte, Nicola (1905-1972)
(2)
Choroby ludzi
(2)
Cliché-verre
(2)
Doświadczenie (filozofia)
(2)
Działacze społeczni
(2)
Film amerykański
(2)
Filozofia
(2)
Filozofia czasu i przestrzeni
(2)
Filozofowie
(2)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(2)
Grafika polska
(2)
Hering, Ludwik (1908-1984)
(2)
Historiografia
(2)
Historycy
(2)
Intertekstualność
(2)
Kara śmierci
(2)
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literaturoznawcy
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Malarze polscy
(2)
Medycyna
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
Mniejszości narodowe
(2)
Modernizm
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Pisarze
(2)
Pisarze włoscy
(2)
Rysownicy polscy
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Stosunki etniczne
(2)
Sztuka polska
(2)
Teatr polski
(2)
Teoria literatury
(2)
Tyma, Piotr (1966- )
(2)
Ukraińcy
(2)
Zamki krzyżackie
(2)
Zbiory biblioteczne
(2)
Abstynencja seksualna
(1)
Afazja
(1)
Aktorzy polscy
(1)
Aktywizm społeczny
(1)
Altruizm
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Architektura europejska
(1)
Architektura włoska
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Aspiracje
(1)
Badania naukowe
(1)
Bazlen, Roberto (1902-1965)
(1)
Benedyktynki
(1)
Bertolucci, Bernardo (1941-2018)
(1)
Bibliofile
(1)
Biblioteki prywatne
(1)
Biologia
(1)
Budownictwo infrastrukturalne
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budownictwo morskie
(1)
Ból
(1)
Błoński, Jan (1931-2009)
(1)
Calasso, Roberto (1941-2021)
(1)
Camus, Albert (1913-1960)
(1)
Centrum-peryferie (teoria)
(1)
Chodowiecki, Daniel (1726-1801)
(1)
Choiński, Bogusław (1925-1976)
(1)
Chorzy po udarze mózgu
(1)
Cierpienie
(1)
Subject: work
Kurier Warszawski (czasopismo ; 1821-1939)
(2)
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Pamiętnik z powstania warszawskiego
(1)
Schwarze Hefte
(1)
Tempest
(1)
Xięga bałwochwalcza
(1)
Subject: time
1901-2000
(74)
2001-
(42)
1801-1900
(32)
1945-1989
(24)
1918-1939
(18)
1989-2000
(16)
1701-1800
(15)
1601-1700
(10)
1939-1945
(9)
1901-1914
(7)
1914-1918
(6)
1501-1600
(4)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-
(1)
1601-
(1)
1901-
(1)
2001-0
(1)
Subject: place
Polska
(18)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(11)
Francja
(6)
Europa
(4)
Niemcy
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Wolne Miasto Gdańsk (1920-1939)
(3)
Włochy
(3)
Chiny
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Państwo krzyżackie
(2)
Prusy
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Ukraina
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bliski Wschód
(1)
Floryda (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Mandżuria (Chiny ; kraina historyczna)
(1)
Mongolia
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rio Claro do Sul (Brazylia)
(1)
Rosja
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Tahiti (Polinezja Francuska ; wyspa)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wielkopolska
(1)
Wileńszczyzna
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Genre/Form
Esej
(30)
Monografia
(23)
Antologia
(20)
Opracowanie
(9)
Listy
(8)
Pamiętniki i wspomnienia
(7)
Praca zbiorowa
(7)
Artykuł naukowy
(6)
Biografia
(6)
Publikacja bogato ilustrowana
(5)
Powieść
(4)
Publicystyka
(4)
Felieton
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Album
(2)
Edycja krytyczna
(2)
Literatura polska
(2)
Mowy
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Reportaż
(2)
Wiersze
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Wykład
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Cytaty
(1)
Dramat angielski
(1)
Dzienniki
(1)
Encyklopedia
(1)
Film włoski
(1)
Katalog zabytków
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Listy polskie
(1)
Literatura
(1)
Literatura angielska
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Poemat
(1)
Powieść kryminalna
(1)
Proza
(1)
Proza polska
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Domain
Historia
(54)
Literaturoznawstwo
(48)
Kultura i sztuka
(29)
Filozofia i etyka
(15)
Socjologia i społeczeństwo
(10)
Etnologia i antropologia kulturowa
(7)
Architektura i budownictwo
(6)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(4)
Medycyna i zdrowie
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
112 results Filter
Book
In basket
(Portrety Kobiet)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Paula Modersohn-Becker jest dziś uważana za najwybitniejszą malarkę niemiecką XX wieku. Na najwcześniejszym zachowanym autoportrecie ma siedemnaście lat. Naszkicowała się węglem – skupiona, patrzy nam prosto w oczy. Czternaście lat później, na jednym z ostatnich obrazów, ściska w dłoniach kameliową gałązkę. Jej rysy są monumentalne i uspokojone. Jakby z zaświatów śledziła losy swojego dzieła. Paula Modersohn-Becker przeżyła zaledwie trzydzieści jeden lat. Kiedy w 1907 roku umierała w Worpswede, nie wyschła jeszcze farba na Pannach Awiniońskich Picassa. Przed śmiercią westchnęła podobno „Jaka szkoda”. Nie zobaczyła narodzin kubizmu, nie doczekała się własnej wystawy. Od najmłodszych lat chciała „stać się kimś”, „nareszcie coś osiągnąć”. Jako pierwsza kobieta namalowała siebie nago. Kładzie rękę na brzuchu i ciekawie wygląda z obrazu. W swojej sztuce osiągnęła spełnienie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 339287 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Książka ta mówi o kryptoteologiach literatury, o jej bogach ukrytych. Zwolennicy drogi negatywnej zabraniają mówić o deus absconditus, przekonani, że tylko najwyższe milczenie może nas zbliżyć do Niewyrażalnego. Jak powiedział Paul Celan, jeden z moich przewodników po literackich kryptoteologiach, każdy wiersz posiada swego boga ukrytego - co jednak wcale nie oznacza, że z tego powodu należałoby zostawić go w świętym, nienaruszalnym spokoju. Przeciwnie, deus absconditus literatury to tajemnicza obecność, która domaga się odszyfrowania. To cząstka świętości ze sfery czystych idei, która zawędrowała do świeckiego języka i pragnie poddać się jeszcze dalszej profanacji. Pragnie użycia tu i teraz, domagając się testu w świecie doczesnej aktualności.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 339850 (1 egz.)
Book
In basket
Szaleństwo w operze : dzieje motywu w epoce nowoczesnej / Marcin Bogucki. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2024. - 373, [7] stron : fotografie, ilustracje ; 19 cm.
Bibliografia na stronach 349-365. Indeks.
Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą Doskonała nauka - Wsparcie monografii naukowych DNM/SN/548024/2022
„Teatr to dom wariatów, ale opera – to dopiero oddział dla nieuleczalnie chorych!”. Słowa, których autorem był rzekomo Hugo von Hofmannsthal, stały się dla Marcina Boguckiego inspiracją do napisania książki o motywie szaleństwa w operze od XVII do początku XX wieku. Jej główną część stanowią studia historyczne, w których autor prezentuje, jak motyw szaleństwa był w poszczególnych stuleciach opracowywany muzycznie. Aby zaznaczyć dzisiejszą perspektywę, Bogucki każdy z rozdziałów rozpoczyna od analizy współczesnego utworu nawiązującego do dzieła z epoki. Swe rozważania uzupełnia zagadnieniami teoretycznymi: W jaki sposób szaleństwo można rozumieć jako chorobę nowoczesną? W jaki sposób opera była powiązana z nowoczesną estetyką? W jaki sposób dotychczas opisywano historię motywu szaleństwa w operze? Dzięki interdyscyplinarnej perspektywie książka pokazuje operę wielowymiarowo – jako „teatr anatomiczny duszy”, będący w dawnych wiekach ważnym medium nie tylko artystycznym, ale i społecznym.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5691 (1 egz.)
Book
In basket
(Wokół Literatury)
Bibliografia cytowanych recenzji prozy Gombrowicza na stronach 374-377. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Czytelnicy twórczości Gombrowicza od lat czekali na tę książkę. Publikowane przez kilkanaście lat szkice i artykuły Boleckiego o Gombrowiczu należą bowiem do głównego nurtu badań twórczości tego pisarza, ale pozostawały dotąd rozproszone. Pod prowokacyjnym tytułem „Czy Gombrowicz miał oczy?” Bolecki w sposób spójny i wszechstronny przybliża twórczość pisarza, który niezmiennie przyciąga dziś uwagę krytyków na całym świecie. Zebrane w tym tomie szkice wyróżnia różnorodność, wielość sposobów i interpretacji. Mamy tu zarówno precyzyjne analizy języka pisarza, jak i intrygujące zestawienia komparatystyczne, np. pomiędzy Gombrowiczem a Schulzem i Witkacym, czy Gombrowiczem a Słowackim i Sienkiewiczem. Książka bardzo potrzebna, nawet konieczna - zwłaszcza w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 404778 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Schulz/Forum ; 3)
Bibliografia na stronach 199-201. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
"Komu potrzebna jest dziś schulzologia, skoro wiadomo, że z Schulza nie da się zrobić bohatera mediów czy polityki? Odpowiedź może być zaskakująca. Schulz jest dziś niezbędny samym schulzologom, literaturoznawcom. Twórczość Schulza - odczytywana poza jej macierzystymi kontekstami - jest bowiem rajem dla interpretatorów. Każdy może tu przynieść to, co go najbardziej interesuje, a każda interpretacja zostanie zaakceptowana. Schulz poza prawdą i fałszem - czyż nie jest to spełnienie marzeń dzisiejszych nowoczesnych? Ale fenomenem współczesnej recepcji Schulza jest jednak nie tyle bogactwo interpretacji, ile ich międzynarodowy charakter. W tym sensie Schulz stał się już dawno pisarzem światowym, czytanym w dziesiątkach języków i poprzez wielość tradycji lekturowych. Ten Schulz międzynarodowy i radykalnie komparatystyczny, opisywany con amore, choć nadal nieopisany, jest dziś symbolem wielkiego triumfu sztuki słowa. Rzeczywista magia twórczości Schulza - cokolwiek byśmy mówili o różnicach jej interpretowania - polega bowiem na tym, że czytelników łączy, a nie dzieli, i że bezustannie przyciąga nowych adeptów do schulzowskiej wspólnoty, która najdosłowniej - nie zna granic."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351396 (1 egz.)
Book
In basket
Planty, promenady, ringi : śródmiejskie założenia pierścieniowe Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa / Łukasz Bugalski. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2020. - 328, [3] strony, [1] karta tablic złożona : fotografie, ilustracje, plany ; 26 cm.
Rozprawa doktorska. Politechnika Gdańska, 2018.
Bibliografia na stronach 309-328.
Współfinansowanie: Urząd Miejski (Gdańsk), Politechnika Gdańska
Okalają centra miast, określają ich strukturę urbanistyczną i wpływają na codzienne życie mieszkańców. Planty, promenady i ringi - które autor nazywa ogólnie założeniami pierścieniowymi - są charakterystyczne dla wielu polskich miast. Powstały w miejscu dawnej granicy miasta - średniowiecznych murów lub nowożytnych bastionów ziemnych. Dziś stanowią atrakcyjną przestrzeń publiczną wypełnioną alejami, bulwarami i parkami bądź jej przeciwieństwo: jednorodny obszar zdominowany przez arterie komunikacyjne.
Łukasz Bugalski definiuje, czym są założenia pierścieniowe, i zarysowuje szeroki kontekst ich powstawania - zarówno historyczny, jak i teoretyczny. Książkę wieńczy analiza czterech przypadków obrazujących zróżnicowany charakter założeń pierścieniowych: Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368965 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie: Dziekan Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Kultury Polskiej (Uniwersytet Warszawski), Instytut Badań Literackich (Polska Akademia Nauk)
MiroFor ma perFormować: esejem, odkryciem z archiwów, dialogiem, prozą, wierszem, krytyką. Być Forum, platFormą i semaForem dla wszystkiego, co Białoszewskie w literaturze, sztuce i kulturze. W drugim tomie „MiroFora” śledzimy meandry autobiograficznej strategii literackiej Białoszewskiego. Jaki wzór wyłoni się, gdy nałożymy na siebie teksty Tajnego dziennika i Chamowa? Czym byłby Pamiętnik z powstania warszawskiego, gdyby autor nie wykreślił z niego odnalezionych w brulionach partii dziennikowych? Jak z perspektywy dzisiejszych koncepcji polityczności interpretować programową prywatność i niezaangażowanie Białoszewskiego?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398316 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Tytuły oryginałów: "La follia che viene dalle ninfe" 2005, "Come ordinare una biblioteca" 2020, "Elena Croce ovvero commerce de l'esprit" 1999.
Zawiera: Szaleństwo, które pochodzi od nimf ; Jak uporządkować bibliotekę.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dzisiaj książka jest czymś, co żyje na marginesie - i niemal jako skutek pośredni - wiecznie zmiennej magmy pojawiającej się na ekranach. To, że chodzi o ekrany, a nie o strony, stanowi różnicę gnozeologiczną, a nie funkcjonalną. Potrzeba będzie czasu, abyśmy zaczęli rozumieć, co takie przejście od strony do ekranu spowodowało w naszym aparacie poznawczym i jak doprowadziło do stopniowej eliminacji wszelkiej możliwości patrzenia na świat jako na Liber mundi, chociaż właśnie taki sposób patrzenia pozostaje założeniem naszej najdonioślejszej przeszłości.
W "Krętych ścieżkach" zostały zebrane eseje z dwóch książek Roberta Calassa. Pierwszą z nich, "Szaleństwo, które pochodzi od Nimf", otwiera tytułowy wykład, wygłoszony w Collège de France w Paryżu, o znaczeniu Nimfy, "faktu mentalnego", w kulturze Zachodu - poczynając od Homera i kończąc na Abym Warburgu. Z właściwą sobie erudycją i błyskotliwością Calasso odnajduje obecność "nimfetycznego mitu" także w tekstach i zjawiskach tak różnorodnych, jak: Lolita Nabokova, Okno na podwórze Hitchcocka, rękawiczka Gildy, muzyka Johna Cage’a czy fotografie Chatwina.
Druga książka, "Jak uporządkować bibliotekę", porusza tematy najbliższe autorowi. Biblioteka Roberta Calassa pozostaje wierna złotej zasadzie dobrego sąsiedztwa, którą sformułował i stosował Warburg. W tej bardzo osobistej opowieści o ekscentrycznych kolekcjonerach książek, o wielkich czytelnikach - takich jak Borges, Carlyle czy Bazlen - biblioteka staje się dla Calassa odzwierciedleniem mentalnego pejzażu jej twórcy, a ostatecznie - nieoczywistą formą autobiografii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382712 (1 egz.)
Book
In basket
Memé Scianca ; Bobi / Roberto Calasso ; przełożyła Joanna Ugniewska. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2024. - 188, [4] strony, [8] stron tablic : faksymilia, ilustracje ; 22 cm.
(Biblioteka Mnemosyne)
W aneksie eseje Roberta Calasso i Roberta Bazlena.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Połączone w jeden tom „Memè Scianca” i „Bobi” to ostatnie książki Roberta Calassa, których wydanie nadzorował autor. „Memè Scianca” to opowieść ojca, który przybliża dzieciom pierwsze dwanaście lat swojego życia. Calasso snuje historię o czasach sobie bliskich, lecz młodszym pokoleniom – odległym. Pierwszy przebłysk wojny uchwycony z okna tajnego strychu w centrum Florencji. Stara willa San Domenico, w której pewnego ranka po zabójstwie Giovanniego Gentile’a ojciec Calassa został aresztowany jako niebezpieczny antyfaszysta. Kurz unoszący się znad gruzów Por Santa Maria zaraz po tym, jak Niemcy wysadzili mosty. Ale też zabawy – i książki, które niepostrzeżenie zajęły ich miejsce. Literatura i muzyka. A wreszcie – Florencja. Florencja lat powojennych, oddzielona od wszystkiego, nawet od reszty Włoch. „Bobi” z kolei to opowieść o Robercie Bazlenie, powszechnie znanym jako Bobi, pisarzu i publicyście. Był on mentorem i przyjacielem Calassa oraz jednym ze współzałożycieli włoskiego wydawnictwa Adelphi, w którym Calasso przepracował niemal całe życie i którego w późniejszych latach stał się właścicielem. Oba teksty utrzymane są w intymnym, nostalgicznym tonie. Autor rezygnuje w nich z erudycyjnego stylu, charakterystycznego dla jego esejów, stawiając na autobiograficzność i walory literackie. Tom został uzupełniony o notatki i listy Bobiego Bazlena.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406479 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Tytuł oryginału: L'innominabile attuale.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzącego z Funduszu Promocji Kultury.
Próba diagnozy nieuchwytnej teraźniejszości, zdominowanej przez turystów, terrorystów, hakerów, fundamentalistów i transhumanistów. Calasso nie proponuje gotowych recept na bolączki współczesnego świata, ale skłania czytelników do kwestionowania samych siebie i czasów, w których żyją.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 357753 (1 egz.)
Book
In basket
Ślad wydawcy / Roberto Calasso ; przełożyli Joanna Ugniewska i Stanisław Kasprzysiak. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2018. - 149, [3] strony, [4] karty tablic : faksymilia, fotografie ; 22 cm.
(Biblioteka Mnemosyne)
Od weneckiego wydawcy Erazma z Rotterdamu Aldusa Manucjusza przez młodego wydawcę Kafki Kurta Wolffa aż do Roberta Silversa, legendarnego redaktora „The New York Review of Books” - "Ślad wydawcy" to nie tylko apologia edytorstwa jako jedynego w swoim rodzaju gatunku literackiego, którego perłą w koronie jest prowadzone przez Roberta Calassa mediolańskie wydawnictwo Adelphi, lecz także requiem dla tej „ukrytej tradycji” życia i myśli, którą dla wielu z nas pozostaje książka i przyjemność płynąca z formy jej wydania.
"Kiedy Kurt Wolff sto lat temu publikował w swojej serii „Der Jüngste Tag” debiuty prozaików i poetów takich jak Franz Kafka, Robert Walser, Georg Trakl czy Gottfried Benn, ci pisarze od razu znajdowali swoich pierwszych, i to nieprzeciętnych czytelników, bo coś pociągającego było już w samym wyglądzie nowych książek, przypominających cienkie czarne zeszyty z naklejoną etykietką. Nikt nie dodawał do nich ani deklaracji programowych, ani reklamowych sloganów."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 350575 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Lektura tych listów pogłębia i komplikuje sylwetki Camusa i Chiaromontego oraz ich współczesnych. W ich dialogu odsłania się także coś, co można nazwać duchem epoki, w której formowała się tożsamość europejska drugiej połowy XX wieku.
Wymiana listów między Albertem Camusem i włoskim in­telektualistą Nicolą Chiaromontemto przede wszystkim wzruszające niekiedy świadectwo "mocnej, cichej przyjaźni" łączącej obu mężczyzn od 1941 roku aż do śmierci francu­skiego pisarza w 1960. Tak jak absurdalni zdobywcy z Mitu Syzyfa, obaj mieli poczucie "zdumiewającej wielkości ludzkiego ducha" i na pustyni nihilizmu, w "kruchym świecie" własnych słabości i sprzeczności, w zderzeniu z grozą reżimów totalitarnych i woj­ny, czuli, że sens ludzkiego działania - nieużyteczny, bo obcy logice oportunizmu i skuteczności - zawiera się w swobodnej inteligencji, a zwłaszcza w samotnym wysiłku, by "stale żyć na tych wyżynach z pełną świadomością tej wielkości [ducha]", nierozłącznym z solidarnym wymogiem rozumienia, ponieważ chodzi o wspólny los nas wszystkich. [z Przedmowy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 366901 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Współwydane: Czytanie Chiaromontego / Wojciech Karpiński.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Korespondencja Nicoli Chiaromontego, pisarza, jednego z najwybitniejszych myślicieli XX wieku, z Melanie von Nagel, poetką, tłumaczką Celana, Trakla, Montalego, Ungarettiego i Bonnefoy, mówiącą płynnie pięcioma językami, pochodzącą z arystokratycznej rodziny niemieckiej i z wysokich sfer nowojorskich, od roku 1957 zakonnicą w klasztorze benedyktynek Regina Laudis w stanie Connecticut. Jest to korespondencja fascynująca: agnostyk rozmawia z zakonnicą na tematy dla nich obojga najważniejsze, a zarazem najzwyklejsze i najbardziej intymne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351642 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Bycie Ukraińcem z Polski to ciągłe odnajdywanie nici i splotów łączących mnie z historią, kulturą i tradycją mojej małej ojczyzny. To też przyjmowanie aktywnej postawy w poszukiwaniu tych splotów, poznawanie i zachowywanie kultury i języka ukraińskiego, poznawanie przeszłości terenów, z których wywodzili się moi przodkowie. Jest to proces, który musi trwać nieustannie w każdym pokoleniu, byśmy my – Ukraińcy z Polski – nie stali się tylko kategorią z przeszłości. Bycie Ukraińcem z Polski oznacza stałą walkę – o tożsamość, o język. Ale również – bycie obywatelem Rzeczpospolitej z wszystkimi prawami i obowiązkami.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382113 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Bycie Ukraińcem z Polski to ciągłe odnajdywanie nici i splotów łączących mnie z historią, kulturą i tradycją mojej małej ojczyzny.
To też przyjmowanie aktywnej postawy w poszukiwaniu tych splotów, poznawanie i zachowywanie kultury i języka ukraińskiego, poznawanie przeszłości terenów, z których wywodzili się moi przodkowie. Jest to proces, który musi trwać nieustannie w każdym pokoleniu, byśmy my - Ukraińcy z Polski - nie stali się tylko kategorią z przeszłości.
Bycie Ukraińcem z Polski oznacza stałą walkę - o tożsamość, o język. Ale również - bycie obywatelem Rzeczpospolitej z wszystkimi prawami i obowiązkami. (Piotr Tyma)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 398510 (1 egz.)
Book
In basket
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Gdańskie korespondencje Adama Czartkowskiego do „Kuriera Warszawskiego” z lat 1931–1939 to fascynująca lektura, w najlepszych momentach porywająca kronika Wolnego Miasta Gdańska zmierzającego do katastrofy. Autor, pracujący od 1928 roku w Polskim Gimnazjum Macierzy Szkolnej, okazuje się skrupulatnym obserwatorem wydarzeń wewnątrzgdańskich i okołogdańskich. Przez osiem lat nie tylko pisze o czystej faktografii wydarzeń w Wolnym Mieście, lecz także stara się je przybliżać i wyjaśniać polskim czytelnikom. Świetnie znający język niemiecki Czartkowski wykazuje się doskonałą orientacją zarówno w sprawach polsko-niemieckich, jak i przede wszystkim gdańskich. Wie, kto jest kim w tym małym państwie, które nie do końca jest państwem, ale jest również więcej niż tylko miastem. Czyta wszystkie ważniejsze niemieckie gazety wychodzące w Wolnym Mieście. Zna zarówno gdańskich Niemców, jak i Polaków, przy czym cechuje go perspektywa przybysza i człowieka o szerokich horyzontach, dzięki czemu jego obserwacje często bywają odkrywcze – Czartkowski nierzadko dobrze przewiduje przyszły bieg zdarzeń w rządzonym coraz bardziej autorytarnie Wolnym Mieście.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360385/I (1 egz.)
Book
In basket
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Gdańskie korespondencje Adama Czartkowskiego do „Kuriera Warszawskiego” z lat 1931–1939 to fascynująca lektura, w najlepszych momentach porywająca kronika Wolnego Miasta Gdańska zmierzającego do katastrofy. Autor, pracujący od 1928 roku w Polskim Gimnazjum Macierzy Szkolnej, okazuje się skrupulatnym obserwatorem wydarzeń wewnątrzgdańskich i okołogdańskich. Przez osiem lat nie tylko pisze o czystej faktografii wydarzeń w Wolnym Mieście, lecz także stara się je przybliżać i wyjaśniać polskim czytelnikom. Świetnie znający język niemiecki Czartkowski wykazuje się doskonałą orientacją zarówno w sprawach polsko-niemieckich, jak i przede wszystkim gdańskich. Wie, kto jest kim w tym małym państwie, które nie do końca jest państwem, ale jest również więcej niż tylko miastem. Czyta wszystkie ważniejsze niemieckie gazety wychodzące w Wolnym Mieście. Zna zarówno gdańskich Niemców, jak i Polaków, przy czym cechuje go perspektywa przybysza i człowieka o szerokich horyzontach, dzięki czemu jego obserwacje często bywają odkrywcze – Czartkowski nierzadko dobrze przewiduje przyszły bieg zdarzeń w rządzonym coraz bardziej autorytarnie Wolnym Mieście. (Peter Oliver Loew)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 360385/II (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zbiór esejów dotyczących historii XIX i XX wieku przede wszystkim Europy Środkowej i Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu. Autor osnuwa swoją refleksję wokół napięcia między pojęciami etnosu oraz demosu, czyli etnicznymi i politycznymi podwalinami państw, narodów czy społeczeństw. Poprzez analizę wydarzeń z dwóch ostatnich stuleci ukazuje przemiany tożsamości politycznej wspólnot – uwikłane także w zmianę relacji między Historią i Pamięcią – i tym samym pomaga zrozumieć współczesność. To historia Europy opowiedziana z perspektywy jej peryferii: Odessy, Stambułu czy Izraela.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 397838 (1 egz.)
Book
In basket
Kalkowska : biogeografia / Anna Dżabagina. - Wydanie pierwsze. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2020. - 438, [1] strona : faksymilia, fotografie, portrety ; 25 cm.
(Portrety Kobiet)
Bibliografia na stronach 405-423. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska), Narodowe Centrum Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
Książka jest pierwszą biografią Eleonory Kalkowskiej, fascynującej polsko-niemieckiej dramatopisarki, poetki i prozaiczki.
Na podstawie detektywistycznych badań archiwalnych Anna Dżabagina wydobywa na światło dzienne zapoznaną, w większości niepublikowaną, twórczość pisarki, a także nieznane dotąd fakty i przeoczone dokumenty, z których wyłania się portret Kalkowskiej jako autorki wielu języków, pogranicza kultur, nieustannie migrującej przez kolejne centra i peryferie modernistycznej wymiany - nie cofającej się przed śmiałym przekraczaniem granic geograficznych, politycznych i obyczajowych. Uwydatniając geograficzny, transnarodowy wymiar egzystencji pisarki, Dżabagina kreśli szczegółową mapę miejsc i powiązań Kalkowskiej: między innymi młodopolskiego Paryża początku XX wieku, awangardowego, rewolucyjnego Berlina okresu Republiki Weimarskiej, czy uchodźczego Londynu, dającego schronienie uciekinierom z hitlerowskiego reżimu w latach trzydziestych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368959 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Tyt. oryg.: "The family reunion" 1939, "The cocktail party" 1959, "The confidential clerk" 1954, "The elder statesman" 1959.
Zawiera: Zjazd rodzinny ; Cocktail party ; Zaufany sekretarz ; Mąż stanu.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 1943 roku Ada Eliot Sheffield w liście do brata wspominała jego dziecięcą wrażliwość na rytm usłyszanych fraz. Powstający wówczas poemat Cztery kwartety był według niej dziełem, w którym – jak w zabawach braciszka – „myśl o rytmie wyprzedza słowa”. Osobliwa muzyczność języka towarzyszy również dramatom autora Ziemi jałowej. W zamyśle krytycznym Eliota muzyka miała rozszerzać możliwości poezji, prowadzić do „formy bardziej pojemnej”. Za pomocą tej właśnie formy opowiedziana jest historia małżeństwa Chamberlayne’ów (Cocktail party, 1949), dzieje zapomnianego i rozpoznanego po latach dziecka (Zaufany sekretarz, 1954) czy też rzecz o spotkaniu kolegi z burzliwej młodości u schyłku życia (Mąż stanu, 1958). Choć w każdej z tych sztuk można rozpoznać echa tragedii antycznych Eurypidesa, Ajschylosa czy Sofoklesa, T.S. Eliot pozostaje jednak – jako dramatopisarz i jako człowiek – przede wszystkim poetą. Znakomity przekład Wiesława Juszczaka pozwala polskiemu czytelnikowi doświadczyć w pełni ten fenomen.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341173 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again