Sorting
Source
Katalog centralny
(133)
Legimi
(9)
Form of Work
Książki
(132)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(30)
Publikacje naukowe
(28)
Albumy i książki artystyczne
(20)
Publikacje popularnonaukowe
(15)
E-booki
(9)
Poezja
(4)
Filmy i seriale
(3)
Proza
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Audiobooki
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Status
available
(81)
only on-site
(4)
unavailable
(2)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(85)
Czytelnia BG
(49)
Dział Informacji
(2)
Czytelnia Zbiory Specjalne
(3)
Rogów
(1)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Author
Potocka Maria Anna (1950- )
(22)
MacBride Anda
(13)
Jałowik Delfina (1986- )
(12)
Łopatka Paweł (tłumacz)
(5)
Banks Lillian
(4)
Brand William (1953- )
(4)
Czerska Karolina (1983- )
(4)
Kozioł Monika (historyk sztuki)
(4)
Lubelski Tadeusz (1949- )
(4)
Morstin Agnieszka
(4)
Ostrowska Barbara (1950- )
(4)
Ronduda Łukasz (1976- )
(4)
Sielewicz Natalia
(4)
Szotkowska-Beylin Olga Katarzyna
(4)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(4)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(4)
Baran Bogdan (1952- )
(3)
Gorgoń Alicja
(3)
Jaworska Justyna (1975- )
(3)
Kaumkötter Jürgen (1969- )
(3)
Kolář Jiří (1914-2002)
(3)
Lipska Magda
(3)
Malinowski Jerzy (1950- )
(3)
Mytkowska Joanna (1970- )
(3)
Ojrzyński Jacek A
(3)
Polit Paweł
(3)
Sachar Agnieszka
(3)
Sobczyk Martyna (historyk sztuki)
(3)
Witkowska Magda
(3)
Bialy Richard J. (1951- )
(2)
Biernacki Andrzej
(2)
Borusiewicz Mirosław (1947- )
(2)
Chrobak Józef (1948-2015)
(2)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(2)
Gauger Soren A. (1975- )
(2)
Gawkowski Jakub
(2)
Holzman Joanna (1945- )
(2)
Juruś Jerzy
(2)
Kichka Michel (1954- )
(2)
Krynicki Ryszard (1943- )
(2)
Luba Iwona
(2)
Lubiak Jarosław (1971- )
(2)
McBride Anda
(2)
Miastkowski Andrzej
(2)
Miskowiec Marta
(2)
Nyczek Tadeusz (1946- )
(2)
Pankiewicz Agata (1962- )
(2)
Popowski Jan
(2)
Porębski Mieczysław (1921-2012)
(2)
Przybyłko Marcin (1969- )
(2)
Putzlacher Renata (1966- )
(2)
Radkiewicz Małgorzata
(2)
Ronduda Łukasz
(2)
Rusinek Michał (1972- )
(2)
Sienkiewicz Karol (1980- )
(2)
Turowski Andrzej (1941- )
(2)
Valles Alissa (1972- )
(2)
Volk Andreas (1971- )
(2)
Zalewska Anna (1970- )
(2)
Świerkocki Maciej (1961- )
(2)
Alberowa Zofia (1924-1999)
(1)
Aleksandrowicz-Pędich Lucyna (1955- )
(1)
Alemani Cecilia
(1)
Apollinaire Guillaume (1880-1918)
(1)
Araszkiewicz Agata (1971- )
(1)
Arcimowicz Krzysztof (1968- )
(1)
Arndt Walter (1916-2011)
(1)
Banach Andrzej (1910-1990)
(1)
Baranowska Małgorzata (1945-2012)
(1)
Batko Anna (historyk sztuki)
(1)
Bauer Andżelika (1976- )
(1)
Bauer Marcin (1975- )
(1)
Bałazy Mirosława
(1)
Bałka Mirosław (1958- )
(1)
Belting Hans (1935- )
(1)
Berbelska Dorota
(1)
Berbelska Dorota (1962- )
(1)
Bernhardt Maciej (1953- )
(1)
Beylin Marek (1957- )
(1)
Białkowski Łukasz (1981- )
(1)
Bieleszová Štěpánka (1971- )
(1)
Bierkowski Tomasz
(1)
Biernacki Andrzej (1931-2021)
(1)
Bikont Karolina (1975- )
(1)
Birgus Vladimír (1954- )
(1)
Bishop Claire (1971- )
(1)
Bispham John
(1)
Biłozór-Salwa Małgorzata
(1)
Borowski Wiesław (1931- )
(1)
Bourriaud Nicolas (1965- )
(1)
Brasse Wilhelm (1917-2012)
(1)
Breunig LeRoy C. (1915-1996)
(1)
Buczkowski Leopold (1905-1989)
(1)
Budraitskis Ilya
(1)
Butcher Trevor
(1)
Błachnio Joanna
(1)
Carroll Noël (1947- )
(1)
Chełminiak Malwina
(1)
Chotkowski Łukasz (1981- )
(1)
Chrobak Karol (1974- )
(1)
Year
2020 - 2025
(48)
2010 - 2019
(66)
2000 - 2009
(13)
1990 - 1999
(6)
1970 - 1979
(2)
1960 - 1969
(4)
1950 - 1959
(3)
Time Period of Creation
2001-
(83)
1901-2000
(12)
1945-1989
(10)
1989-2000
(4)
1901-1914
(2)
1918-1939
(2)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Country
Poland
(141)
Germany
(4)
Czech Republic
(1)
Language
Polish
(126)
English
(13)
German
(3)
Czech
(1)
unknown (poleng)
(1)
Audience Group
9-13
(1)
Dzieci
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(12)
Literatura czeska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura izraelska
(2)
Literatura żydowska
(2)
Film polski
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Subject
Wystawy sztuki
(37)
Malarstwo polskie
(26)
Sztuka
(21)
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK (Kraków)
(20)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(14)
Sztuka polska
(14)
Tematy i motywy
(13)
Fotografia polska
(8)
Malarze polscy
(8)
Holokaust
(7)
Rzeźba polska
(7)
Teatr polski
(7)
Żydzi
(7)
Film polski
(5)
Grafika polska
(5)
Kobieta
(5)
Kolaż
(5)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa)
(5)
Reżyserzy polscy
(5)
Rysunek polski
(5)
Wajda, Andrzej (1926-2016)
(5)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(4)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(4)
II wojna światowa (1939-1945)
(4)
Pisarze polscy
(4)
Rzeźbiarze polscy
(4)
Sztuka kobiet
(4)
Więźniowie obozów
(4)
Aktywizm społeczny
(3)
Architektura
(3)
Artyści czescy
(3)
Artyści polscy
(3)
Asamblaż
(3)
Feminizm
(3)
Gender
(3)
Kolář, Jiří (1914-2002)
(3)
Krytyka artystyczna
(3)
Muzeum Sztuki Medalierskiej (Wrocław)
(3)
Portrety
(3)
Scenografia
(3)
Siemiradzki, Henryk (1843-1902)
(3)
Sztuka europejska
(3)
Teoria sztuki
(3)
Wojna
(3)
Althamer, Paweł (1967- )
(2)
Architektura polska
(2)
Artyści
(2)
Artyści plastycy
(2)
Artyści plastycy polscy
(2)
Dwurnik, Edward (1943-2018)
(2)
Faszyzm
(2)
Fotografowie polscy
(2)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA (Katowice)
(2)
Grupa Krakowska (1930-1937)
(2)
Historia sztuki
(2)
Humor
(2)
I wojna światowa (1914-1918)
(2)
Jarema, Maria (1908-1958)
(2)
Konserwatorstwo
(2)
Koty
(2)
Krytycy sztuki
(2)
Literatura polska
(2)
Malarstwo (sztuka)
(2)
Malarstwo hiszpańskie
(2)
Malarstwo żydowskie
(2)
Muzeum Sztuki Medalierskiej (Wrocław) - zbiory - katalog
(2)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" (Kraków)
(2)
Muzeum Śląska Opolskiego
(2)
Niemieckie nazistowskie obozy koncentracyjne
(2)
Obiekt (sztuki plastyczne)
(2)
PRL
(2)
Pacyfizm
(2)
Pałac Herbsta (Muzeum Sztuki ; Łódź)
(2)
Plakiety
(2)
Rodzina
(2)
Rottenberg, Anda (1944- )
(2)
Stern, Jonasz (1904-1988)
(2)
Strzemiński, Władysław (1893-1952)
(2)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
(2)
Sztuka japońska
(2)
Sztuka niemiecka
(2)
Targi i wystawy
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Wystawy stałe
(2)
Zamki i pałace
(2)
Zentrum für Verfolgte Künste (Solingen)
(2)
Życie codzienne
(2)
"Zachęta" Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa)
(1)
AIDS
(1)
Abstrakcjonizm
(1)
Absurd (filozofia)
(1)
Adaptacja kulturowa
(1)
Aktorstwo
(1)
Andō, Hiroshige (1797-1858)
(1)
Ankieta
(1)
Antysemityzm
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura białoruska
(1)
Architektura litewska
(1)
Subject: work
Guernica
(1)
Ochrona Zabytków (czasop.)
(1)
Przekrój (czasopismo)
(1)
Teoria widzenia
(1)
Subject: time
1901-2000
(81)
2001-
(59)
1945-1989
(43)
1989-2000
(27)
1801-1900
(20)
1939-1945
(12)
1701-1800
(9)
2001-0
(9)
1501-1600
(8)
1918-1939
(8)
1601-1700
(7)
1901-1914
(7)
1401-1500
(5)
1301-1400
(4)
1901-
(3)
1914-1918
(3)
1989-
(3)
1201-1300
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Subject: place
Kraków (woj. małopolskie)
(28)
Polska
(17)
Łódź (woj. łódzkie)
(15)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(8)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Europa
(2)
Katowice (woj. śląskie)
(2)
Opole (woj. opolskie)
(2)
Solingen (Niemcy)
(2)
Sopot (woj. pomorskie)
(2)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Francja
(1)
Izrael
(1)
Konstancin-Jeziorna (woj. mazowieckie, pow. piaseczyński, gm. Konstancin-Jeziorna)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Księstwo ziębickie (1321-1742)
(1)
Lusławice (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Zakliczyn)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Opole (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Orońsko (woj. mazowieckie)
(1)
Ołomuniec (Czechy)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Pelplin (woj. pomorskie, pow. tczewski, gm. Pelplin)
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa
(1)
Wawel (Kraków ; wzgórze)
(1)
Wałbrzych (woj. dolnośląskie)
(1)
Zakopane (woj. małopolskie)
(1)
Ziębice (woj. dolnośląskie, pow. ząbkowicki, gm. Ziębice)
(1)
Śląsk, Dolny
(1)
Świat
(1)
Genre/Form
Katalog wystawy
(52)
Publikacja bogato ilustrowana
(23)
Opracowanie
(19)
Esej
(17)
Praca zbiorowa
(12)
Album
(10)
Antologia
(9)
Wywiad dziennikarski
(8)
Pamiętniki i wspomnienia
(7)
Biografia
(6)
Wydawnictwo źródłowe
(6)
Dzienniki
(4)
Monografia
(3)
Publicystyka
(3)
Wiersze
(3)
Kalendarium
(2)
Katalog twórczości
(2)
Komiks biograficzny
(2)
Listy
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Przewodnik po wystawie
(2)
Publicystyka polska
(2)
Recenzja artystyczna
(2)
Bibliografia zawartości czasopism
(1)
Drzeworyt
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film polski
(1)
Fotoesej
(1)
Grafika japońska
(1)
Grafika polska
(1)
Haiku
(1)
Informator
(1)
Katalog
(1)
Katalogi zbiorów
(1)
Kolaż
(1)
Malarstwo (szt.plast.)
(1)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pisarze czescy
(1)
Relacja z podróży
(1)
Selfie
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(72)
Historia
(58)
Socjologia i społeczeństwo
(12)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Literaturoznawstwo
(5)
Architektura i budownictwo
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Psychologia
(1)
142 results Filter
No cover
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6261 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa: Muzeum Sztuki, Łódź, 25.10.2023-24.03.2024.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Publikacja ukazuje w retrospektywnym ujęciu twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego - prace na papierze oraz malarstwo z lat 1967-2023; pejzaże, serie portretów, obrazy o tematyce szkolnej, obyczajowej, biblijnej, mitologicznej i podróżniczej.
Przez niektórych krytyków sztuki i kuratorów wystaw, twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego określana jest jako skupiona na problematyce przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień. Inni zauważają obecną w tym malarstwie ogromną pasję poszukiwania, która nie pozwala artyście na dłuższe trwanie przy już osiągniętym rozwiązaniu jakiegoś malarskiego problemu; pasję, która powoduje, że jest to sztuka otwarta na ryzyko poszukiwania nowego a wyrzekania się wygody obcowania ze znanym i opanowanym; że jest to sztuka wynikająca bardziej z wewnętrznego przeżycia niż czynnika zewnętrznego, w wyższym stopniu wyłaniająca się z kontemplacji niż obserwacji.
Słowem, jakim można opisać twórczość Andrzeja Zwierzchowskiego, jest harmonia. Definiuje ją także ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań. Artysta reprezentuje bardzo odważne podejście. Wymyśla nowe sposoby, a nie modyfikuje już istniejące. Jego życiem kieruje ciekawość świata, co odzwierciedla się w sztuce artysty. Zwierzchowski nie poddaje się także wpływom mód, tworząc własny, charakterystyczny styl. Jego twórczośc to w większości autorskie komentarze, spostrzeżenia, reminiscencje, wspomnienia i refleksje, nierzadko zabarwione specyficznym humorem. Artysta eksperymentuje też z malarską materią i formą obrazu, w spektrum od figuracji do abstrakcji, od pojedynczego widoku do obrazów w obrazie, od pojedynczego płótna po kalejdoskopowe lub wieloelementowe kompozycje.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7671 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6455 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6735 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
Bibliogr. s. 175-180.
Zawiera także przedr. tekstów K. Kobro.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 293895 (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6269 (1 egz.)
Book
In basket
Publikacja towarzysząca wystawie "Michałowski i Goya", MS. Pałac Herbsta, 15 VI - 20 VII 2010.
Współwydane: "Okropności wojny" - nowe granice w sztuce / Agnieszka Rosales Rodríguez.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Niecodzienny, pięknie zilustrowany katalog, w którym znajdziemy eseje na temat twórczości obydwu artystów głęboko powiązanej z towarzyszącymi ich życiu wydarzeniami historycznymi. Czy sztuka może pomóc porozumieć się kulturom i narodom? Czy może przyczynić się do nawiązania dialogu międzykulturowego? Czy obrazy mogą pobudzić do refleksji nad historią? Czy widok cierpienia uczni nas lepszymi, może coś w nas zmienić? Te pytania poddaje pod dyskusję Agata Lorkowska, kuratorka wystawy "Goya i Michałowski" w książce o tym samym tytule. Publikacja jest niecodziennym katalogiem do wystawy znajdziemy w nim rozbudowany tekst kuratorski autorstwa Agaty Lorkowskiej, esej Agnieszki Rosales Rodriquez, opisy prac i reprodukcje dzieł. Nietypowość tej książki polega na bardzo rozbudowanym projekcie graficznym autorstwa Ryszarda Bienerta, któremu udało się stworzyć spójny system prezentacji treści.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7553 (1 egz.)
Book
In basket
Publikacja towarzysząca wystawie "Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej z lat 1979-89", 04.06 - 23.08.2009.
Tekst równoległy w języku polskim i angielskim.
Katalog towarzyszący wystawie "Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979-89" zaprezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2009 roku. Publikacja oprócz bogatego materiału ilustracyjnego, zawiera teksty Jarosława Lubiaka, Magdaleny Ujmy i Małgorzaty Ludwisiak.
"Wystawa stanowiła próbę wypracowania ponownego rozpoznania aktywności artystycznej grupy w pierwszej dekadzie jej istnienia. Łódź Kaliska została założona w 1979 roku przez Marka Janiaka, Jerzego Kobę, Andrzeja Kwietniewskiego, Adama Rzepeckiego, Andrzeja Świetlika, Andrzeja Wielogórskiego. Od samego początku szczerość bycia sobą, także, czy może nawet przede wszystkim w fizjologicznych przejawach, w nieracjonalnych wygłupach, w niskich pobudkach była tym, co artyści przedstawiali bufonadzie i zakłamaniu jakie dostrzegali wokół siebie, zwłaszcza w środowisku artystycznym. Artystyczna etyka oznacza tu szczerość obnażania swojej natury, nawet jeśli rzuca to wyzwanie oficjalnie obowiązującym normom kulturowym i społecznym konwenansom..."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 379939 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi 6.09.2023-28.01.2024.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Katalog poświęcony twórczości Andrzeja Łobodzińskiego jedego z czołowych przedstawicieli łódzkiej neoawangardy działającego od lat 50-tych, którego twórczość obejmowała równolegle dwie dziedziny: malarstwo i eksperymentalną sztukę dźwiękową.
Sztuka Andrzeja Łobodzińskiego stanowi osobny rozdział w rozwoju polskiej sztuki powojennej. Istotną rolę w kształtowaniu się jego postawy twórczej miało odwołanie się do intuicji i przypadku jako istotnych czynników stymulujących proces twórczy. Badanie własności materii malarskiej w relacji do struktury formalnej obrazu doprowadziło go wypracowania modelu kompozycji o charakterze otwartym, inicjujących przepływ przestrzeni między składnikami obrazu, a następnie do budowania sekwencji dźwiękowych. Stosowanie zaawansowanych środków technicznych w tworzeniu kompozycji dźwiękowych szło u niego w parze z konsekwentnym rozwijaniem języka malarstwa. Artysta traktował obie dziedziny swojej twórczości za wzajemnie komplementarne i jednakowo uprawnione w odkrywaniu nowych aspektów sztuki.
Jego prace z lat 1956-1972 sytuują się na pograniczu malarstwa i sztuki environment, której tworzywem były przetwarzane elektronicznie dźwięki. Andrzej Łobodziński należał do grona łódzkich twórców poetów, pisarzy, malarzy i grafików skupionych w grupie "Piąte Koło", działającej od 1957 roku. Prace powstałe na przełomie lat 50. i 60. XX wieku prezentował m.in. na wystawie w Galerii Krzysztofory w Krakowie (1961). Uczestniczył w wystawach Konfrontacje organizowanych przez Galerię Krzywe Koło w Warszawie (1963, 1964). Wraz z Krystynem Zielińskim zaprezentował seans dźwiękowy Audycja w Galerii Foksal w Warszawie (1968) oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi (1972). Urodzony w 1931 roku w Łodzi. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 19501954 na Wydziale Architektury Wnętrz. Dyplom w 1955 roku. W drugiej połowie lat 50. zajmował się scenografią filmową, plakatem, grafiką książkową. W latach 19722001 prowadził Pracownię Podstaw Kompozycji w macierzystej uczelni obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 1993 roku otrzymał tytuł profesora. Uprawia twórczość w zakresie malarstwa i grafiki, głównie linorytu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7656 (1 egz.)
Book
In basket
Teoria widzenia / Władysław Strzemiński ; [redakcja naukowa Iwona Luba]. - Łódź : Muzeum Sztuki, 2016. - 341, [2] strony : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 313-320. Indeks.
"Teoria widzenia" Władysława Strzemińskiego stanowi podsumowanie, swoiste zwieńczenie działalności artystycznej, teoretycznej oraz dydaktycznej najważniejszego polskiego przedstawiciela europejskiej awangardy, członka grupy "a.r.", której działalność zapoczątkowała międzynarodową kolekcję sztuki współczesnej, prezentowaną w Muzeum Sztuki w Łodzi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 344973 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 6443 (1 egz.)
Book
In basket
Publikacja towarzyszy wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi 27.09.2023-18.02.2024.
Bibliografia na stronach 348-349.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Publikacja koncentruje się na późniejszym okresie twórczości malarza, między latami 60/70. Liczne powstałe wówczas prace artysty wyzbyte znamion konwencjonalnej portretowości dają się ująć terminem głowy lub maski. Ich wyjątkowość pozwala na wyodrębnienie z całego ouvre artysty i skonfrontowanie z jego doświadczeniem egzystencjalnym.
Nacht-Samborski był w jednej osobie świadkiem i niedoszłą ofiarą Zagłady, ocalonym i ocalającym innych. Dzisiejsza socjologia umieszcza go w grupie żydowskich Polaków. Wystawa nie zawężając możliwości interpretacyjnych jego dzieła ma za zadanie podsunąć jedną z wielu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób malarz spłacał, wedle słów jego przyjaciela Adolfa Rudnickiego, dług wyobraźni i pamięci wobec historii.
Nacht-Samborski ukrywał i zacierał rozmaite wątki swojej biografii. Z wyjątkiem najbliższych niemal nikomu nie wspominał o swych przeżyciach z okresu Holokaustu, a podobną dyskrecję zachowywał w odniesieniu do swych obrazów niezbyt chętnie je pokazywał i nieczęsto wystawiał. Nie datował ich, bardzo rzadko je sygnował i tytułował.
Późne obrazy pozycjonują artystę na uboczu kapistowskiego koloryzmu. Dużo częściej bywał wtedy ekspresjonistą. Tym samym obecna wystawa skupia się na wyjątkowej sile ekspresji malarza w nawiązaniu do jego niezwykłego życia (Ryszard Stanisławski). Jej linia narracyjna prowadzi od wczesnych przykładów dialogu malarza z awangardami lat 20., przez lata tuż powojenne i krótki epizod socrealistyczny, po ewolucję zarysowującą zagadnienie portret przekształca się w głowę-maskę i jego apogeum idiom całkowicie wyemancypowanej z cech indywidualnych głowy czy popiersia. To właśnie wtedy Nacht dochodzi do szczytów cierpkiej, aforystycznej prostoty. (Joanna Pollakówna)
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 393079 (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7657 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 249-263. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Władysław Strzemiński – ikoniczna i heroiczna postać polskiej awangardy, malarz i teoretyk sztuki, inicjator międzynarodowej kolekcji sztuki nowoczesnej, twórca Sali Neoplastycznej w łódzkim muzeum, artysta wbrew wszystkim przeciwnościom losu niezłomnie broniący swej sztuki i swych przekonań – niczego z tego, co wiemy o Władysławie Strzemińskim, nie znajdziemy w tej książce. Znajdziemy syna polskiego oficera w służbie carskiej, ucznia moskiewskiego korpusu kadetów, wybijającego się adepta elitarnej Mikołajewskiej Szkoły Inżynierskiej w Petersburgu, od wybuchu wojny w 1914 roku czynnego w służbie frontowej, wysoko odznaczanego za odwagę w trwających ponad rok ciężkich walkach o twierdzę Osowiec, straszliwie poszkodowanego w wyniku niemieckiego ataku gazowego, leczonego w wojennych lazaretach, miesiącami grzęznącego w błotnistych okopach Puszczy Nalibockiej, doświadczonego wszystkimi koszmarami Wielkiej Wojny… Podane zostaną w wątpliwość powody kalectwa Strzemińskiego. Czy rzeczywiście stracił nogę, rękę i oko w wyniku przypadkowego wybuchu granatu w 1915 roku, skoro w 1917 wciąż był zdolny do służby wojskowej i miał wrócić na front? Autorki, dokonując ogromnej i trudnej kwerendy w rosyjskich archiwach wojskowych, zdołały zrekonstruować „życie przed życiem” Władysława Strzemińskiego. Życie całkowicie nieznane lub zaledwie wspomniane w niewiarygodnych relacjach.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 358806 (1 egz.)
Book
In basket
Skuteczność sztuki / pod redakcją Tomasza Załuskiego. - Łódź : Muzeum Sztuki, copyright 2014. - 579, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Publikacja towarzysząca cyklowi spotkań "Skuteczność sztuki" Muzeum Sztuki w Łodzi 11 października 2012 - 11 maja 2013.
Bibliografia na stronach 557-574.
Publikacja dotyczy jednego z najważniejszych problemów współczesnej sztuki - jej możliwej i oczekiwanej skuteczności. W obszernym tomie, w ponad dwudziestu esejach i wywiadach temat ten zostaje przeanalizowany przez teoretyków i praktyków sztuki współczesnej. Dzięki tej wielości perspektyw publikacja jest pełną aktualnych odniesień prezentacją różnych poglądów, doświadczeń i postaw.
Pojęcie "skuteczności" jest przez autorów ujęte w krytyczny sposób i szeroko sproblematyzowane. Eseje i wywiady zostały pogrupowane wokół sześciu zagadnień: Jak sztuka odnosi się do współczesnych zjawisk ekonomicznych i rodzajów pracy oraz produkcji? Czy dizajn może kształtować zachowania i relacje społeczne? Kolejne części stawiają pytania o kwestie kolektywności, partycypacji i politycznego zaangażowania artystów, w tym o związki sztuki i miejskiego aktywizmu. Wreszcie podjęte zostają problemy dotyczącego tego, czy sztuka może być narzędziem społecznej zmiany oraz czy istnieje dziś miejsce dla sojuszu sztuki i nauki?
Publikacja jest podsumowaniem trzyletniej dyskusji prowadzonej w Muzeum Sztuki na temat zagadnienia skuteczności sztuk.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 365939 (1 egz.)
Book
In basket
Na grzbiecie wyłącznie nazwy autorów tekstów.
Publikacja towarzyszy wystawie "Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy", 26.10.2018 - 03.02.2019 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Część tekstu tłumaczona.
Teksty zamieszczone w tomie "Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy" naświetlają patriarchalne struktury zachodniej kultury, które dla wielu, również wielu kobiet, wydają się naturalne i przezroczyste.
Autorki i autorzy tekstów pokazują jednak, że patriarchalny system daleki jest naturalności, a jego celem jest podtrzymanie bardzo konkretnej wizji świata - świata, którego jedynymi beneficjentami są mężczyźni. W swoim eseju "Feministyczne archiwum - słaby opór, deheroizacja i codzienność w działaniu" Ewa Majewska skupia się na kwestii queerowych i feministycznych archiwów jako repozytorium wywrotowej wiedzy i zmiany, którego największą wartością jest nieustanne kwestionowanie samego siebie. Claudia Snochowska-Gonzalez, przyglądając się metaforyce prawicowych myślicieli niepodległości, zwraca uwagę na inherentny biologizm zawarty w myśli twórców Narodowej Demokracji. Weronika Grzebalska w swoim przełamującym stereotypy tekście przygląda się współczesnemu militaryzmowi i miejscu, jakie kobiety zajmują w prawicowych ruchach militarnych przechwytujących ideę lewicowej emancypacji. Cały problem ze współczesnym militaryzmem dziś, twierdzi badaczka, polega na zrównaniu go z projektem tożsamościowym, a nie obywatelskim, jakim był u swoich początków pod koniec XIX wieku. Dorota Sajewska przygląda się funkcjonowaniu pojęcia Czarności, dowodząc, że ta pomijana dotąd kategoria może okazać się bardzo twórczym aspektem badania także powojennej historii Polski, szczególne ze współczesnej perspektywy konfliktu migracyjnego i masowej ucieczki ludzi z Bliskiego Wschodu i Afryki. Lena Magnone w brawurowy sposób naświetla psychoanalityczną myśl Zygmunta Freuda, jako jeszcze jeden z obszarów, który wymaga postkolonialnej refleksji. Badaczka pokazuje, jak kobiety i "dzicy" w spójny sposób łączyli się w głowie genialnego psychoanalityka, wskazując, że był on nieodrodnym dzieckiem epoki kolonialnej, a system przez niego tworzony pomijał doświadczenie kobiet i osób z innych niż europejska etniczności. Moses Serubiri i Maryam Kazeem przywołują pamięć nagich protestów - jedynej publicznej i ekskluzywnie kobiecej formy protestu w wielu krajach Afryki, wskazując na kolonialne odczytania tej formy oporu. "Aborcyjny ruch oporu" Agaty Araszkiewicz to przypomnienie opublikowanego na początku lat 2000 tekstu dotyczącego związków pomiędzy ciągle obecnym w Polsce narodowym mitem romantycznym a kwestiami biopolityki i reprodukcyjnych praw kobiet. Teksty te zostały pomyślane nie tyle jako tezy ilustrujące wystawę, co raczej uzupełnienie, poszerzające kontekst pokazywanych prac artystów o kwestie, które mogą okazać się inspirujące do dalszych własnych poszukiwań i dyskusji. (fragment tekstu Magdy Lipskiej "Niepodległe, czyli o archeologii nierówności")
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 381145 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa: MOCAK Muzeum sztuku Współczesnej w Krakowie, 13 lutego - 12 kwietnia 2015.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
Publikacja podobnie jak wystawy, w związku z którymi powstała - Nikifory i Cały świat w małych obrazkach - jest wyrazem zainteresowania artystami nieprofesjonalnymi, do których należy troje z prezentowanych w publikacji twórców: Nikifor Krynicki, Marek Krauss i Alina Dawidowicz. Czwartym artystą, którego prace zaprezentowano w katalogu, jest Edward Dwurnik, zainspirowany w latach studiów przez Nikifora.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7380 (1 egz.)
Book
In basket
Kat. wystawy, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, 19 października 2012 r.-27 stycznia 2013 r.
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim. Częściowo tłumaczone z języka czeskiego, niemieckiego i polskiego.
Polsko-angielska publikacja towarzysząca wystawie Jiříego Kolářa "Kolaż z łasiczką" składa się z części tekstowej oraz ilustracyjnej. Część tekstowa, podobnie jak prace Kolářa, zbudowana jest z różnorodnych elementów. Znajdują się tam teksty opisujące artystę jako twórcę działającego na wielu płaszczyznach (Jakub Kornhauser, Angelika Nollert, Maria Anna Potocka), wspomnieniowe i poetyckie (Zbigniew Machej), rozmowa (Helena Kontova), a także tekst samego Kolářa. W publikacji można odnaleźć również słownik najczęściej wykorzystywanych przez artystę autorskich technik, takich jak: konfrontaż, muchlaż, rolaż czy chiazmaż, a także krótki biogram.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7378 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa: Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków, 2 lutego - 13 kwietnia 2014 r.
Tekst równol. pol., ang.
Katalog prezentuje mniej znaną część twórczości Wisławy Szymborskiej - kolaże w formie pocztówek, które poetka przez lata rozsyłała znajomym. O tych minimalistycznych kompozycjach piszą Małgorzata Baranowska, Maria Anna Potocka, Michał Rusinek. Katalog zawiera także wywiad z Ryszardem Krynickim. W publikacji zamieszczono blisko 150 reprodukcji prac Wisławy Szymborskiej. Pierwsze [kolaże] zaczynają powstawać na przełomie lat 60. i 70. Szymborska twierdziła, że zajęła się tą techniką, bo nie mogła wówczas kupić ładnych pocztówek, postanowiła więc produkować je sama. „Proszę do mnie nie przychodzić przez kilka dni, bo będę artystką” - mawiała raz do roku, zwykle z początkiem listopada. Nie był to wyraz nagłego braku gościnności ani przypływu weny, która wymagała izolacji od świata. Powody były praktyczne: podłoga w całym mieszkaniu usłana była wycinkami z gazet i magazynów, z których powstawały kolaże zwane wyklejankami. Powstawały co roku, przez mniej więcej 40 lat.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7379 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again