Sorting
Source
Katalog centralny
(6)
Form of Work
Książki
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(4)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(5)
Czytelnia BG
(1)
Author
Berbelska Dorota (1962- )
(1)
Buczkowski Leopold (1905-1989)
(1)
Gawkowski Jakub
(1)
Karpowicz Agnieszka (kulturoznawczyni)
(1)
Kurc-Maj Paulina
(1)
Lewandowska Marysia (1955- )
(1)
Michalska-Szałacka Magdalena
(1)
Mikina Ewa (1951-2012)
(1)
Pijarski Krzysztof (1980- )
(1)
Polit Paweł
(1)
Popowski Jan
(1)
Pufal Marta
(1)
Szelągiewicz Jan
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Year
2020 - 2025
(6)
Time Period of Creation
2001-
(5)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(6)
Language
Polish
(6)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Subject
Fotografia polska
(2)
Krytyka artystyczna
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Buczkowski, Leopold (1905-1989)
(1)
Burżuazja
(1)
Cyberkultura
(1)
Estetyka
(1)
Grafika polska
(1)
Groteska
(1)
Herbstowie (rodzina)
(1)
Historycy sztuki
(1)
Humor
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Kratochwil, Marian (1906-1997)
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka instytucjonalna
(1)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(1)
Nowosielski, Jerzy (1923-2011)
(1)
PRL
(1)
Pisarze polscy
(1)
Portrety
(1)
Przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie
(1)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba polska
(1)
Scenografia
(1)
Socjologia architektury
(1)
Socjologia kultury
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka polska
(1)
Teatr lalek
(1)
Teatr polski
(1)
Tematy i motywy
(1)
Tkaniny artystyczne
(1)
Wojna
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Życie codzienne
(1)
Subject: time
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1918-1939
(2)
1939-1945
(2)
2001-
(2)
1801-1900
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Konstancin-Jeziorna (woj. mazowieckie, pow. piaseczyński, gm. Konstancin-Jeziorna)
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Genre/Form
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Antologia
(2)
Esej
(2)
Album
(1)
Biografia
(1)
Katalog wystawy
(1)
Listy
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Recenzja artystyczna
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(4)
Historia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
6 results Filter
Book
In basket
Leopold Buczkowski : przebłyski historii, przelotne obrazki / redakcja Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. - Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021. - 326, [2] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
Publikacja towarzysząca wystawie prezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi w dniach 29 października 2021 r. - 13 lutego 2022 r.
Bibliografie przy niektórych pracach. Indeks.
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego.
Twórczość artystyczną Leopolda Buczkowskiego, mniej znaną, cechuje różnorodność tematów i stylów oraz inwencja w doborze i łączeniu technik artystycznych. Buczkowski posługuje się rysunkiem, fotografią, technikami graficznymi i wodnymi, techniką olejną, kolażem. W późnej fazie twórczości nadaje swoim przedstawieniom charakter przestrzenny, kształtując rzeźby i asamblaże. Różnorodność ta wyrasta z wielokulturowej rzeczywistości Podola lat 30-tych XX wieku zniszczonej przez wojnę krainy jego dzieciństwa i młodości, zamieszkiwanej przez ludność polską, ukraińską i żydowską.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 375662 (1 egz.)
Book
In basket
Wystawa: Muzeum Sztuki, Łódź, 11 października 2023 r.- 25 lutego 2024 r.
Tekst równolegle w języku polskim i w przekładzie angielskim.
Publikacja przybliża dwunastoletni łódzki okres życia Jerzego Nowosielskiego, lata 1950 1962 które przypadły na czas jego dojrzewania twórczego i pierwszych artystycznych sukcesów. Odkrywa wtedy również siebie, jako twórcę scenograficznego. Wreszcie to okres, w którym Nowosielski rozpoczyna pracę nad monumentalnym malarstwem sakralnym. W swoich łódzkich latach twórca aktywnie uczestniczył także w tworzeniu artystycznego środowiska miasta. Nowosielski, gdy przybywa do Łodzi, ma dwadzieścia siedem lat, jest żonaty z Zofią Gutkowską i za sobą ma już szereg doświadczeń artystycznych. Między innymi studia ikonopisarstwa w Ławrze Uniowskiej św. Jana Chrzciciela w Uniowie pod Lwowem czy asystenturę u Tadeusza Kantora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. Ponadto artysta związany był z Grupą Młodych Plastyków, utworzoną wokół Kantora, a także z grupą plastyków nowoczesnych i krakowskim Klubem Artystów. Miał za sobą także udział w zbiorowych pokazach sztuki, przede wszystkim w wystawie plastyków nowoczesnych w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w 1947 roku, wystawie Polish Art Today w Nowym Jorku (1948) czy w I wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki (1948/1949). W okresie łódzkim do tych interesujących Nowosielskiego tematów należą oprócz wciąż tworzonych kompozycji abstrakcyjnych, w tym wyjątkowych, organicznych, także zmagania z realizmem. Przez cały okres łódzki nieustająco jednak tworzył prace realistyczne: akty, sceny przedstawiające kobiety na plaży, gimnastyczki i pływaczki, sceny rodzajowe we wnętrzach, portrety, grupy z muzykantami, martwe natury i pejzaże, malarstwo sakralne, scenografie, a przede wszystkim pejzaże miejskie, łódzkie. Nowosielski potrafił jednak w swoich płótnach znaleźć własny styl. Można by go nazwać świadomym prymitywizmem nowoczesnym, w którym przedmioty nie tracą swojej realności. Dlatego obrazy Nowosielskiego są łatwo komunikatywne, a czasem także pełne wdzięku. Nowosielski, mieszkając w Łodzi, początkowo żyje z posady kierownika artystycznego państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek, później wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a także z etatu w Miejskim Biurze Projektów w Łodzi przy kolorystycznym projektowaniu fasad. To właśnie podczas swojego łódzkiego okresu, artysta miał szansę wziąć udział w wystawie artystów polskich na XXVIII Biennale Sztuki w Wenecji w 1956 roku. Miasto opuszcza we wrześniu 1962 roku, tuż przed czterdziestką. Od tego czasu do śmierci jest już związany z Krakowem, gdzie pracuje w Akademii Sztuk Pięknych. Publikacja ukazuje wybór głównie prac malarskich Jerzego Nowosielskiego. Osobna część publikacji to projekty scenograficzne, w tym te przygotowane wraz z żoną.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. GR 7670 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
Form of Work
Publikacja poświęcona twórczości wybitnych ukraińskich artystów pierwszej połowy XX wieku. Sztuka ta stała się świadectwem wyjątkowej siły ukraińskiej kultury kształtującej się w bardzo trudnym okresie, epoce wstrząsów, rewolucji i wojen, na styku kultur i tożsamości. Książka przybliża postaci modernistycznych artystów ich twórcze postawy i wizualne eksperymenty poprzez które przyczyniali się do odnowy kultury i autonomii Ukrainy. Zarówno katalog jak i wystawa "W oku cyklonu. Modernizm w Ukrainie" przybliżają polifonię artystycznych postaw i tożsamości, które rozwinęły się w pierwszych dekadach XX wieku. Opowiada historię modernistycznych artystów i artystek oraz ich wizualnych eksperymentów, poprzez które starali się oni odnowić kulturę i autonomię Ukrainy. Terytorium tego kraju było przez stulecia podzielone pomiędzy różne imperia, jednak okresy suwerenności przyczyniły się do wykształcenia odrębnej tożsamości. A w XIX wieku ta narodowa świadomość znalazła swoją emanację w sztuce i literaturze. Skomplikowana historia wytworzyła szczególny profil kulturalny zrodzony z fuzji środowisk ukraińskich, polskich, rosyjskich i żydowskich. Modernizm w Ukrainie rozwijał się w wieloaspektowym kontekście społeczno-politycznym, znaczonym I wojną światową, rozpadem Imperium Rosyjskiego i Imperium Austro-Węgierskiego, powstaniem niezależnej Ukraińskiej Republiki Ludowej (19181921) i wreszcie wchłonięciem ziem ukraińskich przez Związek Radziecki i II Rzeczpospolitą. Pomimo tego politycznego zamieszania był to okres prawdziwego rozkwitu kultury ukraińskiej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 406891 (1 egz.)
Book
In basket
Słów brak : teksty z lat 1991-2012 / Ewa Mikina ; wybór i redakcja: Marysia Lewandowska, Jakub Gawkowski. - Poznań : Galeria Miejska Arsenał ; Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2023. - 301, [3], strony, [19] kart : faksymilia, fotografie, portrety ; 24 cm.
Zbiór tekstów Ewy Mikiny - krytyczki, historyczki sztuki, tłumaczki i kuratorki, której aktywność zawodowa splata się z historią najważniejszych zjawisk, wystaw i instytucji sztuki współczesnej w Polsce przełomu wieków. Publikacja ta ma za zadanie przypomnieć czytelniczkom i czytelnikom nie tylko krytyczny głos Mikiny, ale także sposoby, w jakie zabierała go publicznie: nakreślić postawę, na którą składały się krytyczny intelekt, erudycja i lewicowa wrażliwość. Czynią one z niej najważniejszą komentatorkę polskiego życia artystycznego po 1989 roku i postać kluczową dla tworzenia nowego języka sztuki i humanistyki w tym okresie.
W tekstach Mikiny dotyczących wystaw, artystek i artystów krytyka ograniczania wolności wypowiedzi w imię ideologii i rynku łączy się z krytycznym spojrzeniem na dziedzictwo oświecenia. Obok wzajemnych relacji sztuki, społeczeństwa i polityki szczególną uwagę poświęcała przestrzeni publicznej zarówno tej miejskiej, jak i cyfrowej, rozwojowi internetu i nowym mediom. Dziś teksty zebrane w tym tomie mogą być wezwaniem do działania, wspólnej walki słowem i czynem o wartości, jakie przyświecały jej działalności: o sprawiedliwą i odpowiedzialną przestrzeń społeczną, warunki ekonomiczne, powszechny i wolny dostęp do wiedzy i kultury, poszanowanie inności. Marysia Lewandowska, Jakub Gawkowski
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 386789, 393083 (2 egz.)
Book
In basket
Herbstowie : historia fabrykantów / Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka. - Wydanie II uzupełnione. - Łódź : Muzeum Pałac Herbsta. Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi ; Sopot : Muzeum Sopotu, 2021. - 199, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapy, plany, portrety, tablica genealogiczna ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 193-197.
Współfinansowanie: Urząd Miasta Sopotu
„Ustalając fakty z dziejów rozgałęzionej rodziny Herbstów, autorki podjęły niemal detektywistyczną pracę, zbierając rozproszone po różnych źródłach informacje. Chwała im za to. Nie do wszystkich udało się dotrzeć, ale może ta publikacja spowoduje, że pojawią się nowe materiały. Ciekawie pokazany jest stosunek i problem lojalności poszczególnych członków rodu względem zmieniających się w Łodzi władz państwowych: rosyjskich, polskich bądź niemieckich. Dzieje rodu zostały przedstawione na dość szerokim tle, zwłaszcza rozwoju Łodzi i Sopotu. Pracę dobrze się czyta, jej lektura wciąga czytelnika". Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Stegnera
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 377059 (1 egz.)
Book
In basket
(Muzeum w Budowie ; no 18)
Karta tablic zadrukowana dwustronnie.
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego, część z języka niemieckiego.
Zofia Rydet (1911-1997) prace nad projektem znanym później jako Zapis socjologiczny rozpoczęła w roku 1978. Zbiór fotografii ludzi i zamieszkiwanych przez nich wnętrz rozrósł się do rozmiarów olbrzymiego archiwum, liczącego ponad 20 tysięcy negatywów. To przedsięwzięcie całkowicie pochłonęło jedną z najwybitniejszych polskich fotografek - zdjęcia z tej serii Rydet robiła do końca życia, nigdy nie nadając jej skończonej formy wystawy czy publikacji. Ludzie i rzeczy to zbiór tekstów polskich i zagranicznych badaczy, którzy na wiele sposobów analizują to niezwykłe dzieło, wprowadzając polską fotografkę do międzynarodowego kanonu dwudziestowiecznej sztuki. Zapis socjologiczny jest tu pokazany w kontekście fotografii niemieckiej i amerykańskiej, na szerszym tle polskiej fotografii socjologicznej lat 70. i 80. XX wieku, jest interpretowany w swej materialności i poddawany refleksji teoretycznej. Pokazuje niezwykłą siłę fotografii jako sposobu patrzenia na świat i jako nieoczywistej metody jego archiwizowania.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 376731 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again