Sorting
Source
Katalog centralny
(2)
Form of Work
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(1)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(2)
Author
Ciszewska Ewa (filolożka)
(1)
Pijarski Krzysztof (1980- )
(1)
Popowski Jan
(1)
Pufal Marta
(1)
Szelągiewicz Jan
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(2)
Subject
Film czechosłowacki
(1)
Film polski
(1)
Fotografia polska
(1)
Internacjonalizm
(1)
Konkursy i festiwale filmowe
(1)
Mezinárodní Filmový Festival (Karlowe Wary)
(1)
PRL
(1)
Portrety
(1)
Produkcja filmowa
(1)
Przemysł filmowy
(1)
Rydet, Zofia (1911-1997)
(1)
Współpraca międzynarodowa
(1)
Życie artystyczne
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Czechosłowacja
(1)
Karlowe Wary (Czechy)
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Historia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
2 results Filter
Book
In basket
(Muzeum w Budowie ; no 18)
Karta tablic zadrukowana dwustronnie.
Część tekstu w przekładzie z języka angielskiego, część z języka niemieckiego.
Zofia Rydet (1911-1997) prace nad projektem znanym później jako Zapis socjologiczny rozpoczęła w roku 1978. Zbiór fotografii ludzi i zamieszkiwanych przez nich wnętrz rozrósł się do rozmiarów olbrzymiego archiwum, liczącego ponad 20 tysięcy negatywów. To przedsięwzięcie całkowicie pochłonęło jedną z najwybitniejszych polskich fotografek - zdjęcia z tej serii Rydet robiła do końca życia, nigdy nie nadając jej skończonej formy wystawy czy publikacji. Ludzie i rzeczy to zbiór tekstów polskich i zagranicznych badaczy, którzy na wiele sposobów analizują to niezwykłe dzieło, wprowadzając polską fotografkę do międzynarodowego kanonu dwudziestowiecznej sztuki. Zapis socjologiczny jest tu pokazany w kontekście fotografii niemieckiej i amerykańskiej, na szerszym tle polskiej fotografii socjologicznej lat 70. i 80. XX wieku, jest interpretowany w swej materialności i poddawany refleksji teoretycznej. Pokazuje niezwykłą siłę fotografii jako sposobu patrzenia na świat i jako nieoczywistej metody jego archiwizowania.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 376731 (1 egz.)
Book
In basket
(Filmo!znawcy)
Bibliografia, filmografia, netografia na stronach 221-245. Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Streszczenie w języku angielskim.
Rozprawa przedstawia historię sukcesów i porażek powojennego projektu filmowej współpracy między Polską a Czechosłowacją. Opisuje proces jego realizacji, kluczowe momenty, które miały decydujący wpływ na przebieg projektu, oraz analizuje przyczyny, dla których niektóre aspekty współpracy były realizowane z nadmiarem, a inne zakończyły się niepowodzeniem. Rozważa również, jakie konsekwencje przyniosła ta współpraca dla obu krajów. Tematem książki jest transfer kulturowy pomiędzy dwoma krajami socjalistycznymi w okresie zimnej wojny. W tym czasie współpraca filmowa między Polską a Czechosłowacją obejmowała wspólne produkcje filmowe, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i stowarzyszeniach, wymiany edukacyjne oraz wspólne uczestnictwo w festiwalach filmowych. Działania te tworzą – zrekonstruowany z perspektywy czasu – tzw. socjalistyczny internacjonalizm filmowy, czyli zestaw praktyk i postaw odzwierciedlających uczestnictwo w socjalistycznej kulturze filmowej, charakterystycznej dla krajów będących pod wpływem radzieckiej soft power. Praca dowodzi, że choć socjalistyczny internacjonalizm filmowy nie spełnił założeń politycznych, przejawił się w działaniach praktycznych: w zawodowych kontaktach, w realizowanych i niezrealizowanych projektach filmowych oraz we współtworzeniu wydarzeń kształtujących socjalistyczną kulturę filmową. Projekt ten wspierał modernizację polskiej kinematografii, wzmacniał symboliczny prestiż filmów, umożliwiał zdobywanie wiedzy i rozwijanie kontaktów zawodowych przez studentów, filmowców i pracowników branży filmowej, a także przyczyniał się do budowania wizerunku aktorów i aktorek. The study presents a history of the successes and failures of the post-war project of film cooperation between Poland and Czechoslovakia. It describes the process of its realisation, the key moments that had a decisive influence on the course of the project and analyses the reasons why some aspects of the cooperation were carried out to excess and others failed. It also considers what consequences the cooperation has had for both countries. The theme of the book is cultural transfer between the two socialist countries during the Cold War. At that time, film cooperation between Poland and Czechoslovakia included joint film productions, participation in industry events and associations, educational exchanges and participation in film festivals. These activities form - reconstructed in retrospect - the so-called ‘socialist film internationalism’, a set of practices and attitudes reflecting participation in socialist film culture, characteristic of countries under the influence of Soviet soft power. The work demonstrates that although socialist film internationalism did not fulfil political objectives, it manifested itself in practical activities: in professional contacts, in realised and unrealised film projects and in the co-creation of events shaping socialist film culture. The project supported the modernisation of Polish cinematography, strengthened the symbolic prestige of films, enabled students, filmmakers and film workers to acquire knowledge and develop professional contacts, and contributed to the image of actors and actresses.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 405561 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again