Sorting
Source
Katalog centralny
(3)
Form of Work
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Muzyka
(1)
Poezja
(1)
Status
available
(5)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(2)
Czytelnia BG
(2)
Biblioteka Muzyczna
(3)
Author
Elsner Józef (1769-1854)
(3)
Zgółka Mikołaj
(3)
Brodziński Kazimierz (1791-1835)
(1)
Chachulski Jakub
(1)
Marzec Wojciech
(1)
Pawlak Piotr (1998- )
(1)
Rogers Jane
(1)
Szczepańczyk Agnieszka
(1)
Thiel Jarosław
(1)
Zgółkowa Halina (1947- )
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
Time Period of Creation
1801-1900
(3)
2001-
(3)
Country
Poland
(3)
Language
Polish
(2)
German
(1)
No linguistic content
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(1)
Muzyka polska
(1)
Subject
Rytm wiersza
(2)
Takt i metrum
(2)
Wersyfikacja
(2)
Elsner, Józef (1769-1854)
(1)
Język polski
(1)
Subject: work
Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego, szczególniej o wierszach we wzgledzie muzycznym
(1)
Genre/Form
Traktat
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Chaconne
(1)
Kwartet fortepianowy (utwór muzyczny)
(1)
Muzyka instrumentalna
(1)
Muzyka kameralna
(1)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(1)
Muzyka poważna
(1)
Polonez (utwór muzyczny)
(1)
Trio fortepianowe (utwór muzyczny)
(1)
Wiersze
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(2)
Językoznawstwo
(1)
3 results Filter
Book
In basket
Partner i współpraca merytoryczna: Fundacja im. prof. Tadeusza Zgółki
Bibliografia na stronach XII-[XIII]. Indeksy.
Współfinansowanie: Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego (Poznań) ; Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL z siedzibą w Kielcach
"Józef Elsner jako Polak naturalizowany obdarzony jest zmysłem analitycznym, jak również głęboką wrażliwością muzyczną i lingwistyczną, pomimo nienatywnej znajomości języka polskiego. Spekulować można o intelekcie Józefa Elsnera. Nazwiska i tytuły, które wymienia w tekście świadczą o gruntownym wykształceniu oraz o bacznym śledzeniu wydawniczego świata muzycznego przełomu XVIII i XIX wieku. Znajomość poezji polskiej, poezji antycznej, podjęcie się krytyki stylu Mickiewicza, zwracanie uwagi na związki języka z psychologią i filozofią, wszystko to świadczy o wielkiej erudycji autora. Wspomnieć też należy o próbach analizy retorycznej języka polskiego, wielości przykładów z zakresu lingwistyki komparatywnej, a także o niezwykle ciekawym podejściu holistycznym dotyczącym muzyki, ruchu i języka. Być może te właśnie cechy decydują o ważkości publikacji." - Mikołaj Zgółka
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 26790 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. 26789 Ś (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5809 (1 egz.)
Book
In basket
Zawiera wiersze Kazimierza Brodzińskiego.
Bibliografia na stronach XXII-[XXIII]. Indeks.
Współfinansowanie: Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu
Część tekstu równolegle w języku niemieckim i w przekładzie polskim.
Dzieło już swoim tytułem sygnalizuje pewną fundamentalność poruszanych w nim zagadnień. Wszak to melodia języka i jego rytmiczność są pierwotnym brzmieniem mowy, stanowią o niezbywalnej osnowie dźwięczności. Rozważania zaś na temat jego możliwości muzycznych i deklamacyjnych, również w kontekście języka greckiego, to przypasowanie polskiej mowy do podstaw humanizmu europejskiego. Autor sam zwraca uwagę, że (…) język polski stanął już na tym stopniu udoskonalenia, że nawet najsławniejszym poetom nie godzi się bez obrażenia narodowości, to jest tego, co już powszechnie uznano, kształcić akcentu sylab, lub ich długość i krótkość dowolnie i bezzasadnie podług znaków nad literami, podług pisowni (…). Pogląd ten jasno wskazuje na pełnoprawną możliwość wykorzystania języka na równi ze wszystkim innymi, również antycznymi. Co więcej, Elsner stawia polszczyznę na równi z językiem włoskim w możliwościach zastosowania w wokalistyce.
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 26788 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 26787 Ś (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. M 5808 (1 egz.)
Music
CD
In basket
Chamber works [Dokument dźwiękowy] : on period instruments / Józef Elsner. - Wrocław : Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego ; [Poznań] : Vioratoria, © 2024. - 1 płyta audio (CD) (1 godz 06 min 20 s) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + 1 booklet.
℗ 2024, CD Accord.
Dystrybucja w Polsce Universal Music Polska; dystrybucja światowa Naxos.
Booklet zawiera komentarz Jakuba Chachulskiego i biogramy wykonawców w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski i niemiecki.
Zawiera: Polonaise in D major for violin and piano ; Chaconne in G major for violin and piano (1836?) ; Piano trio in B flat major, op. 2 (1798). Polonaise in C major for solo piano (c. 1821) ; Polonaise in E flat major for piano and violin (1820) ; Piano quartet in E flat major, op. 15 (c. 1805) ; Polonaise in D major for piano and violin (1820).
Reżyseria nagrania, montaż i mastering Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk.
Piotr Pawlak, fortepian (Érard, Paryż, 1858) ; Mikołaj Zgółka, skrzypce (Charles François Gand, Paryż, 1846, „ex-Wieniawski”) ; Jane Rogers, altówka (Jan Pawlikowski, Kraków, 2008) ; Jarosław Thiel, wiolonczela (Bastian Muthesius, Berlin, 2023, według Pietro Guarneri, Wenecja, c. 1725).
Nagrania zrealizowano w dniach 1–13 września 2024 e. w Studiu S2 Polskiego Radia w Warszawie.
Znacząca większość utworów kameralnych Józefa Elsnera powstała w czasie jego pracy we Lwowie (1792-1799) bądź w pierwszych latach warszawskich (1799-1805) - są to dzieła młodego kompozytora, pomimo ciekawych nawiązań do `stylu polskiego` czytelnie i jednoznacznie zakorzenione w stylu wiedeńskim czasów Mozarta. Z tej grupy na niniejszej płycie znalazły się dwa kameralne cykle sonatowe z udziałem fortepianu: Trio B-dur, opublikowane w Wiedniu w 1798 roku jako Grande Sonate, oraz Kwartet Es-dur, powstały w 1804 lub 1805 roku i wieńczący tę część dorobku kompozytora. (...) Utwory Józefa Elsnera na niniejszej płycie nagrano na instrumentach historycznych w stroju a1=430 Hz. Wykorzystano m.in. fortepian Érarda z 1858 roku oraz skrzypce Charles`a Francois Ganda z 1846 roku `ex-Wieniawski`, które były nagrodą dla polskiego wirtuoza za ukończenie Konserwatorium Paryskiego z wybitnymi osiągnięciami. Paryski kontekst, na jaki symbolicznie wskazuje to instrumentarium, silnie wiąże się z końcem okresu największej aktywności Elsnera jako twórcy muzyki kameralnej, podobnie jak Wiedeń łączył się z jego początkiem. (...) Zarejestrowany na płycie repertuar pozwala nam dostrzec różne oblicza kompozytora. Dwa utwory ukazują Elsnera jako adepta kameralistyki wiedeńskiej doby Mozarta, polonezowy dyptyk stanowi podsumowanie ponad dwóch dekad działalności jako twórcy `stylu polskiego`, na koniec zaś objawia się nam jako kompozytor zagadkowej Chaconne. Dodajmy, że większość prezentowanych dzieł przypomina nam o Elsnerze jako biegłym skrzypku, dla którego ten właśnie instrument był niewątpliwie najbliższym. Czego jednak z pewnością trudno się tu dosłuchać, to zaczątków romantyzmu, rodzącego się już przecież w twórczości kompozytorów niemieckich czy nawet uczniów samego Elsnera. Nie jest to wszakże skutek takiego, a nie innego doboru repertuaru. Rzeczywiście, poszukiwania Elsnera-romantyka niejednokrotnie prowadzą do bolesnych i krzywdzących dla kompozytora nieporozumień. A przecież najlepiej prezentuje się on w swojej prawdziwej roli: zdolnego epigona klasycyzmu i kodyfikatora przedchopinowskiego poloneza. Jakub Chachulski
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Biblioteka Muzyczna
There are copies available to loan: sygn. 42015 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again