Sorting
Source
Katalog centralny
(95)
Form of Work
Książki
(95)
Proza
(29)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(25)
Publikacje naukowe
(17)
Publikacje popularnonaukowe
(10)
Poradniki i przewodniki
(4)
Poezja
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje religijne
(1)
Status
available
(87)
only on-site
(6)
unavailable
(2)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(93)
Biblioteka Obcojęzyczna
(2)
Author
Baranowski Stefan (filolog)
(11)
Barski Marcin
(6)
Stiller Robert (1928-2016)
(6)
Fromm Erich (1900-1980)
(5)
Lumley Brian (1937-2024)
(5)
Orwell George (1903-1950)
(5)
Burgess Anthony (1917-1993)
(4)
Welsh Irvine (1958- )
(4)
Balcewicz Jacek
(3)
Duda Eugeniusz
(3)
Korpanty Jerzy
(3)
Pieńkowski Antoni (1950- )
(3)
Rybski Jarosław (1966-2020)
(3)
Wojciechowski Marcin
(3)
Zborski Bartłomiej (1953- )
(3)
Hamsun Knut (1859-1952)
(2)
Hloniontko Robert D
(2)
Jabłoński Mirosław Piotr (1955- )
(2)
Kalinowski Marian Leon (1946- )
(2)
Karłowski Jan
(2)
Lipszyc Paweł (1964-2023)
(2)
Lumley Brian (1937-2024). Nekroskop
(2)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(2)
Prokopiuk Jerzy (1931-2021)
(2)
Sudół Robert
(2)
Wiech (1896-1979)
(2)
Wirski Tadeusz
(2)
Adler Alfred (1870-1937)
(1)
Albert Michael (1947- )
(1)
Aldridge Mark
(1)
Archer Peter (1926- )
(1)
Armata Maryla
(1)
Baigent Michael (1948- )
(1)
Banasiak Bogdan
(1)
Bandrowski Jerzy (1883-1940)
(1)
Batchelor Stephen (1953- )
(1)
Batko Zbigniew (1940-2007)
(1)
Bednarczyk Grzegorz (1975- )
(1)
Berger Peter L. (1929- )
(1)
Bergson Henri (1859-1941)
(1)
Bigaj Jadwiga
(1)
Bobrowska Karolina (18..- ok. 1934)
(1)
Bochaczek-Trąbska Joanna
(1)
Breiter Emil (1886-1943)
(1)
Brooking Emerson T
(1)
Burckhardt Jacob (1818-1897)
(1)
Burgess Anthony (1917-1993). Mechaniczna pomarańcza
(1)
Burgess Anthony (1917-1993). Nakręcana pomarańcza
(1)
Burke Peter (1937- )
(1)
Burroughs William S. (1914-1997)
(1)
Bułhakow Michaił (1891-1940)
(1)
Chomsky Noam (1928- )
(1)
Chomsky Noam (1928- ). Chomsky gawędzi z Michaelem Albertem
(1)
Chomsky Noam (1928- ). Sesje Z
(1)
Chwistek Leon (1884-1944)
(1)
Cichocka Elżbieta
(1)
Conrad Joseph (1738-1837)
(1)
Czarnowski Stefan (1879-1937)
(1)
De Mente Boyé (1928- )
(1)
Dohnalik Barbara (1949- )
(1)
Dr.H.K
(1)
Drzewiecki Konrad (1871-1922)
(1)
Dębski Stefan (1914-1977)
(1)
Ellis Bret Easton (1964- )
(1)
Eloy Cichocka Marta (1973- )
(1)
Feldmanowa Maria (1874-1953)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Fyda Adam
(1)
Gomola Aleksander (1963- )
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Gromacka Regina
(1)
Gómez-Escolar Antón
(1)
Hašek Jaroslav (1883-1923)
(1)
Himilsbach Jan (1931-1988)
(1)
Hitch Julian
(1)
Horney Karen (1885-1952)
(1)
Huxley Aldous (1894-1963)
(1)
Hładij Andrzej
(1)
Jabłoński Mirosław P
(1)
Janiszewski Mateusz (1975- )
(1)
Kalb Marvin L. (1930- )
(1)
Kierkegaard Soren (1813-1855)
(1)
Knap Jakub
(1)
Konieczny Jarosław
(1)
Konopińska-Michalak Wanda (1950- )
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957)
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Chytrość Marusi
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Kamienne krzyże
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Straszny gość
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Twarda proswirka
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Zdradliwe żonki
(1)
Kostek-Biernacki Wacław (1884-1957). Zmora
(1)
Kozak Łukasz (1981- )
(1)
Kozłowska Kaja
(1)
Kędzierski Czesław (1881-1947)
(1)
La Mettrie Julien Offray de (1709-1751)
(1)
Landorf Justyna
(1)
Lawrence David Herbert (1885-1930)
(1)
Leigh Richard (1943- )
(1)
Lembas Jaga
(1)
Year
2020 - 2025
(58)
2010 - 2019
(34)
2000 - 2009
(3)
Time Period of Creation
2001-
(40)
1901-2000
(38)
1945-1989
(16)
1918-1939
(13)
1801-1900
(9)
1989-2000
(6)
1901-1914
(5)
1701-1800
(2)
101-200
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Country
Poland
(89)
Language
Polish
(90)
Audience Group
Psychoterapeuci
(1)
Rodzice
(1)
Demographic Group
Literatura angielska
(17)
Literatura polska
(7)
Literatura amerykańska
(4)
Literatura szkocka
(4)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura norweska
(2)
Literatura czeska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura indyjska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Subject
Psychoanaliza
(6)
Polityka
(5)
Społeczeństwo
(5)
Kobieta
(4)
Chrześcijaństwo
(3)
Filozofia
(3)
Jezus Chrystus
(3)
Miłość
(3)
Religia
(3)
Socjalizm
(3)
Sztuka
(3)
Żydzi
(3)
Antropologia społeczna
(2)
Antropozofia
(2)
Buddyzm
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(2)
Etyka
(2)
Filozofia religii
(2)
Harry Keogh (postać fikcyjna)
(2)
Kapitalizm
(2)
Kultura
(2)
Literacka Nagroda Nobla
(2)
Literatura polska
(2)
Magia
(2)
Media społecznościowe
(2)
Mężczyzna
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Ośrodki przystosowania społecznego
(2)
Pisarze
(2)
Pisarze polscy
(2)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(2)
Przyjaźń
(2)
Psychologia jungowska
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Psychoterapia
(2)
Resocjalizacja
(2)
Robotnicy
(2)
Rodzina
(2)
Samopoznanie
(2)
Samotność
(2)
Służby specjalne
(2)
Tajne organizacje
(2)
Ucieczki
(2)
Wampir (stworzenie fantastyczne)
(2)
Wiedza
(2)
Zabójstwo
(2)
Śledztwo i dochodzenie
(2)
Życie codzienne
(2)
Aktorzy polscy
(1)
Aktywność fizyczna
(1)
Alchemia
(1)
Aleksijewicz, Swiatłana (1948- )
(1)
Alienacja
(1)
Amnezja
(1)
Aneksja Krymu (2014)
(1)
Anglicy
(1)
Anomia
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Apologetyka
(1)
Archetyp (psychologia)
(1)
Artyści
(1)
Atrakcje turystyczne
(1)
Badania naukowe
(1)
Batchelor, Stephen (1953- )
(1)
Bezdomność
(1)
Birmańczycy
(1)
Braminizm
(1)
Buck, Pearl S. (1892-1973)
(1)
Burżuazja
(1)
Bóstwa
(1)
Chłopi
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Człowiek
(1)
Dekonstrukcja (filozofia)
(1)
Deledda, Grazia Cosima (1871-1936)
(1)
Demony
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Diabeł
(1)
Dialog
(1)
Duchowość
(1)
Duchy
(1)
Dusza
(1)
Dynowska Wanda (1888-1971)
(1)
Dystopia
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko
(1)
Dziennikarze i dziennikarki
(1)
Dziewczęta
(1)
Dźinizm
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Ekscentryzm
(1)
Estetyka
(1)
Ezoteryka
(1)
Falk, Maryla (1906-1980)
(1)
Fanatyzm
(1)
Faraonowie
(1)
Felieton
(1)
Film
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Subject: work
Biblia
(2)
Charmides
(1)
Edda
(1)
Eddukvæði
(1)
Laches
(1)
Lýsis
(1)
Upaniszady
(1)
Wedy
(1)
Subject: time
1901-2000
(24)
2001-
(14)
1801-1900
(11)
1918-1939
(6)
1945-1989
(6)
1-100
(5)
1201-1300
(5)
1501-1600
(5)
1701-1800
(5)
1101-1200
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1601-1700
(4)
1989-2000
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1901-1914
(3)
701-800
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1914-1918
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
601-700
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
800-701 p.n.e.
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
Subject: place
Kraków (woj. małopolskie)
(5)
Indie
(3)
Polska
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Norwegia
(2)
Rosja
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Edynburg (Wielka Brytania)
(1)
Egipt
(1)
Floryda (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Indonezja
(1)
Islandia
(1)
Japonia
(1)
Judea (kraina)
(1)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Karpacz (woj. dolnośląskie, pow. jeleniogórski, gm. Karpacz)
(1)
Kolumbia
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Lancashire (Wielka Brytania)
(1)
Marrakesz (Maroko)
(1)
Meksyk
(1)
Miami (Stany Zjednoczone, stan Floryda ; okolice)
(1)
Mjanma
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Piasek (Kraków ; część miasta)
(1)
Skandynawia
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Sudety (góry)
(1)
Szwajcaria
(1)
Ukraina
(1)
Ural (Rosja ; góry)
(1)
Watykan
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Włochy
(1)
Yorkshire (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Świat
(1)
Genre/Form
Esej
(20)
Powieść
(19)
Opracowanie
(13)
Antologia
(7)
Opowiadania i nowele
(6)
Reportaż
(5)
Przewodnik turystyczny
(4)
Publicystyka
(4)
Biografia
(3)
Dystopia
(3)
Kryminał
(3)
Monografia
(3)
Opowiadanie polskie
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Aforyzmy
(2)
Fantasy
(2)
Horror
(2)
Legendy i podania
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Poradnik
(2)
Science fiction
(2)
Traktat
(2)
Wykład
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Anegdoty
(1)
Dialog
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Fantastyka
(1)
Felieton
(1)
Komentarz
(1)
Mowy
(1)
Notatki
(1)
Powieść amerykańska
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Recenzja
(1)
Reprint
(1)
Satyra
(1)
Sensacja (rodzaj/gatunek)
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Wiersze
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Domain
Historia
(21)
Filozofia i etyka
(18)
Religia i duchowość
(11)
Socjologia i społeczeństwo
(10)
Psychologia
(9)
Literaturoznawstwo
(8)
Etnologia i antropologia kulturowa
(7)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Kultura i sztuka
(4)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Podróże i turystyka
(2)
Hobby i czas wolny
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Rozwój osobisty
(1)
95 results Filter
Book
In basket
Tytuł oryginału: The Book of Viking myths : from the voyages of Leif Erikson to the Deeds of Odin, the storied history and folklore of the Vikings, 2017.
Bibliografia na stronach 231-[232].
Chociaż często łączymy wikingów ze zabijaniem i niszczeniem (i z pewnością mają na sumieniu sporo jednego i drugiego), to jednocześnie są reprezentantami żywotnej i bogatej cywilizacji. Ich sztuka była złożona i imponująca; byli jednymi z najbardziej uzdolnionych żeglarzy, jakich widział świat; mieli także bogatą i barwną mitologię, która odcisnęła piętno na kulturze Zachodu. Trzeci dzień tygodnia nazywamy Wednesday po Woden’s Day (Dzień Wodana), czwarty dzień, Thursday, Dzień Thora, a piąty, Friday, Dzień Frigg. Wodan (albo Odyn, jak nazywają go skandynawskie mity, i jak nazywamy go w tej książce), Thor i Frigg byli bardzo ważnymi bóstwami skandynawskimi. Mieszkańcy północy zostawili nam najbardziej powszechnie używane słowa: anger (gniew), cog (karb), cozy (przytulny), flounder (flądra), glove (rękawiczka)… Lista ciągnie się bardzo długo.
Pochodzenie słowa „wiking” nie zostało nigdy w pełni wyjaśnione, ale wielu uczonych jest przekonanych, że wywodzi się ze staronordyjskiego słowa vik, które oznacza „wędrować”. Łupieżcze bandy pochodziły ze Skandynawii, z królestw Szwecji, Danii i Norwegii. Historycy spierają się co do tego, co wywołało migracje, panuje jednak powszechna zgoda, że przyczyniło się do nich udoskonalenie technik szkutniczych. Niektórzy sugerują także, że na kilka wieków zapanowało globalne ocieplenie, które zwiększyło szanse na to, aby dzieci przeżyły ostre północne zimy. To z kolei oznaczało większy napór populacyjny i większą liczbę młodych mężczyzn zdolnych do wiosłowania.
Peter L. Archer nie tylko wyjaśnia kim są Wikingowie, oprowadza po całym ich uniwersum, ich świecie, obyczajach, wierze: omawia ich podróże, sposób życia, pierwsze wyprawy, źródła ich mitologii a także najsłynniejsze jej elementy takie jak choćby czyny Thora, Zdradę Lokiego, Sygurda i Brunhildę aż po koniec świata: Rangarök.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 385903 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: The messianic legacy.
Bibliografia na stronach 403-411.
Mesjanistyczne dziedzictwo to zadziwiająca, przekonująca kontynuacja Świętego Graala, świętej krwi, która odsłania prawdziwą naturę tego dziedzictwa.Po szokujących rewelacjach Świętego Graala, świętej krwi autorzy - Michael Baigent, Richard Leigh i Henry Lincoln - w poszukiwaniu rozbieżności między wczesną i współczesną myślą chrześcijańską, stwierdzili, że muszą postawić następujące pytania: * Czy istniał więcej niż jeden Chrystus? * Czy Chrystus był twórcą chrześcijaństwa? * Czy jego uczniowie byli ludźmi tak miłującymi pokój, jak się tradycyjnie przyjmuje? * Co łączy Watykan, CIA, KGB, mafię, masonerię, Opus Dei i Templariuszy? * Jaka tajemnicza współczesna krucjata obejmuje brytyjskie koła przemysłowe, Winstona Churchilla i Charlesa de Gaulle’a oraz Unię Europejską i Solidarność? Mesjanistyczne dziedzictwo przedstawia fascynujące nowe badania mrocznego stowarzyszenia „Prieure de Sion” - „Strażników Świętego Graala” - a jego autorzy odsłaniają przed nami mroczny świat polityki, finansów, masonerii i religii, który kryje się pod powierzchnią pozornie najbardziej solidnej i konserwatywnej europejskiej instytucji: Kościoła. Odkryta przez nich złowieszcza ogólnoświatowa sieć dezinformacji sprawia, że Mesjanistyczne dziedzictwo stanowiące zapis dziennikarskiego śledztwa, czyta się jak najlepszy thriller. Znaczenie tej książki przewyższa Świętego Graala, świętą krew.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 357456 (1 egz.)
Book
In basket
Filozofia "końca filozofii" : dekonstrukcja Jacques'a Derridy / Bogdan Banasiak. - Wydanie czwarte, poprawione i uzupełnione. - Kraków : Vis-à-vis Etiuda, 2024. - 380, [3] strony ; 20 cm.
(Meandry Kultury)
Biblografia, netografia na stronach 353-378.
Jacques Derrida (1930-2004), filozof francuski, twórca dekonstrukcji - projektu refleksji nad tradycją zachodniej myśli filozoficznej, określonej jako metafizyka obecności, i jej krytyki w perspektywie pisma, różnicy oraz interpretacji (jako plenienia się sensu). Filozofia "końca filozofii" autorstwa profesora Bogdana Banasiaka to pierwsza polska monografia poświęcona temu najgłośniejszemu myślicielowi współczesności. Jak pisze autor: "Podstawową intencją pracy jest zrekonstruowanie zasadniczych zarysów szczególnie znaczącej i głośnej współczesnej koncepcji filozoficznej: dekonstrukcji Jacquesa Derridy, a zatem niejako jej przybliżenie czy do niej wprowadzenie. Ponieważ jednak dekonstrukcja jest nie tylko przemyśleniem filozoficznej tradycji (jej rozczłonkowaniem i zidentyfikowaniem), zwłaszcza w kontekście współczesnych kulturowych przewartościowań, ale też refleksją nad statusem filozofii w ogóle, to intencją pracy jest także pokazanie – sugerowanej tytułem – jej dwuznacznej pozycji wobec tradycji, bo choć swym krytycznym ostrzem rysuje ona „kres filozofii”, to jednak zarazem jawi się jako koncepcja wciąż filozoficzna, co tym bardziej podkreśla charakterystyczne dla niej nierozstrzygnięcie".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 399209 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: The art of solitude : a meditation on being alone with others in this world.
Bibliografia na stronach 199-205.
Samotność to pojęcie wieloznaczne, obejmujące zarówno rozpacz opuszczenia, jak i ekstazę pustelniczej mistyki. W Sztuce samotności Stephen Batchelor, brytyjski znawca buddyzmu i nauczyciel medytacji, prowadzi czytelnika przez różne typy odosobnienia, unikając ekstermów a skupiając się bardziej na tych wartościach, które można czerpać z życia bez ludzi.
Dla Batchelora samotność to przestrzeń autonomii, namysłu, kontemplacji i inspiracji. Bardziej niż podlegającym psychologicznej analizie stanem, jest ona dla niego drogą życia, którą można świadomie praktykować. Książka jest literackim kolażem, na który składają się autobiograficzne opowieści autora o jego doświadczeniach z wypraw do miejsc odosobnienia, o medytacji i skupieniu na sztuce, a nawet o tym, jak peyotl i ayahuasca pozwalają otworzyć umysł i cieszyć się w pełni życiem samotnika. Drugim ważnym elementem są uwspółcześnione autorskie przekłady tekstów buddyjskich i pism Michela de Montaigne, pokazujące zarówno duchowy, jak i intelektualny wymiar zagadnienia. Jest to pouczająca lektura i zarazem wciągająca seria opowieści o tym, jak być szczęśliwym w samotności.
"Samotność jest sztuką. Trening mentalny jest potrzebny, by ją doskonalić i wzmacniać - pisze Batchelor. - Praktykując samotność, oddajesz się opiece nad duszą." Czymkolwiek jest dusza, autor daje czytelnikom wiele sposobów na jej ukojenie. To książka filozoficzna, która pomoże im żyć dobrym życiem. (Kirkus Reviews)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359626 (1 egz.)
Book
In basket
(Meandry Kultury)
Tytuł oryginału: L'essai sur les données immédiates de la conscience.
Na podstawie wydania: Z zapomogi Kasy Pomocy dla Osób Pracujących na Polu Naukowem im. J. Mianowskiego, 1913.
Henri Bergson (1859-1941) jest uważany za jednego z najwybitniejszych francuskich filozofów, jak Kartezjusz z dawniejszych, jak Sartre z bardziej współczesnych. Poglądy filozoficzne Bergsona, najkrócej ujmując, określa się jako intuicjonizm. Jest on zatem przeciwnikiem empiryzmu i skrajnego racjonalizmu. Ale określa się także jego filozofię – jako filozofię życia, przy czym życie rozumie Bergson jako ciąg zmian, jako nieustający akt twórczy. Człowiek poznaje rzeczywistość, doświadczając jej, żyjąc po prostu, a nie poprzez rozumowanie. Aby poznać naturę rzeczywistości, musimy odwołać się do doświadczenia, do własnego przeżycia, rzeczywistość jest bowiem w doświadczeniu dana. W opozycji intelekt – intuicja staje Bergson zdecydowanie po stronie intuicji i doświadczenia w sensie przeżycia; twierdzi, że istotą doświadczenia jest élan vital – siła życia, bezustanna życiowa ekspansja, a centralnym punktem, z którego owa élan vital emanuje, jest Bóg.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382532 (1 egz.)
Book
In basket
Wiech : alchemik uśmiechu / Joanna Bochaczek-Trąbska ; [ilustracje: Joanna Bochaczek-Trąbska]. - Kraków : Vis-à-vis Etiuda, 2024. - 101, [2] strony : fotografie, ilustracje, portret ; 20 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 99-100.
Napisana przez Joannę Trąbską-Bochaczek biografia Stefana Wiecheckiego WIECHA niejako dopełnia naszą edycję jego wszystkich utworów zawartch w blisko 30 tomach opowiadań zarówno przedwojennych jak i powojennych. O samym Wiechu pisze zaś autorka z dużą wręcz czulością i nie bezkrytycznym uwielbieniem. Oddajmy jej glos: Był bowiem Wiech czarodziejem humoru i alchemikiem uśmiechu. W żaden sposób jednak nie przypominał swoich bohaterów. W oczach tych, którzy go znali, jawił się jako zacny, dystyngowany jegomość pachnący wodą kolońską. Na jego ustach, tuż pod równo przyciętym wąsem malował się dobrotliwy uśmiech. Dżentelmen w każdym calu. Zajmował się publicystyką, satyrą, bywał aktorem i reżyserem. Przygodę z dziennikarstwem rozpoczął jako skromny sprawozdawca sądowy, z czasem przekształcił się w humorystę wielkiej miary, piewcę doli i niedoli warszawskich ulic. Wyróżniało go subtelne wyczucie komizmu sytuacji i ludzkich charakterów. Był doskonałym obserwatorem codziennego życia stolicy i zarazem jego sugestywnym narratorem. Stronił jednak od krytyki i piętnowania kogokolwiek. Przedstawiał świat takim, jakim był. W zaledwie kilku zdaniach potrafił naszkicować piórem sytuację i osobowość człowieka na tyle wyraźnie, że czytelnik niemal namacalnie widział jego bohaterów osadzonych w rozmaitych akcjach. A jakby tego było mało, z nie do końca jasnej przyczyny, autor czuł do nich sympatię, zawiązywał nić porozumienia i był dla nich wyrozumiały.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 396952 (1 egz.)
Book
In basket
Najsłynniejsza powieść Michaiła Bułgakowa, w Polsce pisanego z niewiadomych powodów zawsze Bułhakow, w nowym rewelacyjnym przekładzie Barbary Dohnalik. Także z jej opowieścią o tej powieści jak i o samym Bułgakowie. To bez wątpienia pierwszy tak fachowy i tak wybitny przekład "Mistrza i Małgorzaty". A sama powieść. No cóż: Generał Szyłowski – drugi mąż trzeciej żony Bułgakowa – wpadł do restauracji Związku Pisarzy. Krzycząc: "Znikaj z życia mojej żony raz na zawsze!" - wylał na Michaiła Afanasjewicza dzbanek białego wina w momencie, gdy ten że wbijał widelec w kotlet kijowski. Chlusnął tłuszcz, niszcząc szyty na miarę garnitur z angielskiej wełny. Pisarz wybiegł na zewnątrz i tam dopadł go bezczelny wróbel, wydziobując tłuszcz z marynarki. W powieści ten sam wróbel nafajda do kałamarza profesora Kuźmina. (Bowiem wróbel w opowieściach babki pisarza: to Żyd, mason i diabeł).
Powyższe wydarzenia spowodowały, że wiosnę i lato 1931 roku Bułgakow spędził z tajemniczą M.P. Smirnową. Z tego związku przyszła na świat Małgorzata. Piękna i mądra, lecz jej moralność zasługiwała na broszę w kształcie podkowy, którą podarował jej Woland (rozpaloną do czerwoności podkową piętnowano w Rosji – nierządnice). Mistrz pojawił się wcześniej. Był dla Bułgakowa: rzemieślnikiem słowa i tchórzem. Dlatego Mistrz błąkał się po ulicach Moskwy w płaszczu z obciętymi guzikami. A to oznaczało... Zapraszamy do lektury powieści, bowiem ona i tylko ona jest czystym przejawem karnawalizacji prawdy o stalinowskim systemie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 383281 (1 egz.)
Book
In basket
(Meandry Kultury)
Tytuł oryginału: Die Kultur der Renaissance in Italien : ein Versuch.
Bibliografia na stronie 333.
Jakub Burckhardt (1818-1897) - wybitny, szwajcarski historyk sztuki, literaturoznawca, największą sławę przyniosła mu opublikowana w 1860 roku, do dziś pozostająca aktualnym i uznawanym za najlepszy opis okresu renesansu (XV-XVI wiek) książka Kultura Odrodzenia we Włoszech (w niemieckim oryginale: Die Kultur der Renaissance in Italien. Ein Versuch). Oczywiście ramy czasowe są tu znacznie szersze, wszak renesans tworzył się we włoskich republikach w zasadzie już od XII, XIII wieku W swoim (opozycyjnym wobec heglizmu) głęboko humanistycznym dziele zwraca szczególną uwagę na wpływ kultury na politykę i społeczeństwo, już pierwszy z rozdziałów zatytułowany jest "Państwo jako dzieło sztuki". W rozdziale tym zajmuje się głównie sytuacją polityczną Włoch od XIII wieku począwszy, by w rozdziałach kolejnych opisać jak epoka renesansu wpłynęła na rozwój jednostki, jak doszło w niej do Odrodzenia starożytności, ale też do odkrycia świata i człowieka, by wreszcie zająć się charakterystycznymi dla tej epoki elementami życia codziennego, obyczajów, religii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 396959 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: 1985.
Dystopia (czyli antyutopia) to kluczowe słowo dla zrozumienia 1985 – oto Burgess (napisawszy już przecież Pomarańczę, postanawia pójść dalej dystopijnym tropem i odpowiedzieć na bodaj jeszcze słynniejszą wizję przerażającego świata niż jego Mechaniczna…czyli na "1984" Georga Orwella. Sam, co ciekawe, odczytuje w nich powieść Orwella w sposób typowy dla niektórych lewicujących Brytyjczyków, ale raczej obcy czytelnikom z Polski i świata. Nie jako paszkwil na komunizm, tylko złośliwą karykaturę Wielkiej Brytanii tuż po wojnie, kiedy nadal obowiązywała reglamentacja żywności i na poły skoszarowane życie codzienne. 1985 składa się z dwóch części – pierwsza pod tytułem 1984 to próba zrozumienia i odniesienia się w formie eseju (i przeprowadzonego z samym sobą wywiadu) do dzieła Orwella. Część druga, pisana w roku 1978 powieść będąca niesłychanie ponurą wizję przyszłości Wielkiej Brytanii w roku 1985, przez który drogą ku samozagładzie zmierza główny bohater Bevin Jones. Nawiasem mówiąc już samo to imię i nazwisko to nawiązanie do orwellowskiego bohatera Winstona Smitha (Winston to aluzja do Churchilla, Bevin zaś nawiązuje do Ernesta Bevina, powojennego ministra spraw zagranicznych, za którego kadencji nastąpił demontaż brytyjskiego imperium).
Orwell w latach 40. bał się państwa wszechmocnego, zaś Burgess w latach 70. bał się państwa słabego, terroryzowanego przez rozmaite grupy nacisku. Zuklandia (nazwa pochodzi od Zjednoczonego Królestwa, czyli UK) nie jest państwem Wielkiego Brata z 1984. Jest państwem, słabym, którego ulicami rządzą gangi nastolatków, gospodarka jest w chaosie niszczona przez związki zawodowe i inne grupy interesu, a majątek opanowują i zmieniają kulturę obcokrajowcy, tu czytaj po prostu muzułmanie, Arabowie, którzy dążą do przekształcenia Anglii w państwo islamskie. Czy Burgess nie wypowiada tu proroczych słów? Nie ma w tej wizji Wielkiego Brata ani powszechnej kontroli, przeciwnie - jest totalny chaos, ale okazuje się to nie mniej przerażające od orwellowskiej dyktatury. Koniecznie trzeba porównać - Burgess to pisarz wybitny i w wielu aspektach ponuro proroczy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 401930 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: Man of Nazareth.
Człowiek z Nazaretu to obok Mechanicznej pomarańczy chyba najsłynniejsza książka A. Burgessa. Wcześniej na podstawie jego scenariusza Franco Zefirelli nakręcił film i serial "Jesus of Nazareth". Wydawać się może dziwne, że taki liberał (lewicowy?) jak Burgess pisze o Chrystusie, pewnie bluźni. A tymczasem w książce Burgessa nie ma prowokacji ani bluźnierstwa, a nawet odstępstwa od chrześcijańskiej ortodoksji, jednakże - jak pisze tłumacz Robert Stiller - w tych granicach nie znam nic bardziej wyzywającego: gdyż w najzupełniej ortodoksyjnych sytuacjach Burgess ujawnia prawie bez anachronizmu ich szczegółowe i ludzkie implikacje. A przy tym jest to książka ostra śmiała, sensacyjna, w której Jezus nie jest figurką z dewocjonaliami, ale bardzo rzeczywistym, pełnym człowiekiem, z jego pięknem ale i wadami, z jego aniołami i demonami. Ewangelia ma cały legion modernizacji. Ale wśród nich ta jedna zaskakuje odkrywczością z pozycji... powściągliwie sceptycznych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 402024 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 407730 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: A new world in our hearts : Noam Chomsky in conversation with Michael Albert.
Zawiera: Sesje Z ; Chomsky gawędzi z Michaelem Albertem.
Noam Chomsky (ur. 1928) to chyba obecnie najsłynniejszy amerykański naukowiec, na pewno najczęściej cytowany. Jest lingwistą, psychologiem, filozofem, a także niezwykle zaangażowanym politycznie działaczem lewicowym, Intelektualistą lewicowym, sam deklaruje się jako anarchosyndykalista. Ale jednak przede wszystkim jest najbardziej obecnie wpływowym psycholingwistą, twórcą tzw gramatyki generatywnej. Noam Chomsky znany jest jako twórca nowoczesnej lingwistyki, współtwórca kognitywistyki i działacz polityczny, ceniony krytyk i komentator współczesnego świata. W rozmowie z Michaelem Alpertem zatytułowanej Nowy świat w naszych sercach Chomsky porusza szeroki zakres tematów, w tym dziennikarstwo, naukę, religię i rasistowskie fundamenty społeczeństwa amerykańskiego, edukację i indoktrynację, problemy klasowe i oporu, kolonializm, imperializm i wiele więcej.
Nić, która przewija się przez każdy temat – a powyższa ich lista ciągnie się przez około pół książki – ukazuje, jak działają systemy społeczne, jaki jest ich wpływ na ludzi i jak są traktowane przez elity, intelektualistów głównego nurtu i ludzi lewicy. Książka ma walor osobisty, teoretyczny i obserwacyjny. Wykłady są użyteczne dla każdego czasu i wielu miejsc, a skalpel intelektualny Chomsky’ego oraz jego wskazówki moralne są nie do zlekceważenia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 382056 (1 egz.)
Book
In basket
(Meandry Kultury)
Leon Chwistek (1884-1944) - polski filozof, logik, matematyk, także wybitny malarz i teoretyk sztuki, pisarz, profesor Uniw. we Lwowie, postać przy tym niezwykle barwna (pojedynkował się w obroniue czci narzeczonej, walczył w Legionach Piłsudskiego, był też członkiem KPP w Moskwie ale zginął jako ofiara represji stalinowskich), przyjaciel Witkacego, Bronisława Malinowskiego czy Karola Szymanowskiego. W teorii malarstwa zdecydowany zwolennik formizmu.
W "Wielości rzeczywistości w sztuce" przedstawiamy szereg prac Chwistka nie tylko z zakresu estetyki ale także z zakresu fiolozoffi. Jak pisze Irena Kossowska: " Był zwolennikiem pluralizmu estetycznego, czemu dał wyraz w swej teorii wielu rzeczywistości i odpowiadających im konwencji obrazowania w malarstwie ("Wielość rzeczywistości w sztuce", 1918 i "Wielość rzeczywistości", 1921). Wyróżnił cztery typy rzeczywistości: popularną, fizykalną, wrażeń zmysłowych i wizji. W zakresie sztuk plastycznych odpowiadały im kolejno prymitywizm, realizm, impresjonizm i futuryzm. Wprawdzie Chwistek rzeczywistości tych nie hierarchizował, lecz najwyższy walor twórczy przypisał futuryzmowi." W 1922 artysta ogłosił kryzys formizmu, który wynikał - jego zdaniem - ze zbyt silnych związków Tytusa Czyżewskiego z futuryzmem. Rozwinięciem i kontynuacją formizmu stała się jednak opracowana przez Chwistka teoria strefizmu stanowiącego odmienną formułę malarstwa antynaturalistycznego. Zgodnie z regułami obrazowania artysty kompozycja była podzielona na strefy, charakteryzujące się dominantą jednej barwy i jednego zwielokrotnionego kształtu. Poszczególnych stref nie wydzielały linie; były one skontrastowane poprzez układy form i dobór barw. Strefizm, poprzez autonomizację płaszczyzny płótna i umowność przestrzeni malarskiej, stanowił pierwsze ogniwo w rozwoju polskiej sztuki abstrakcyjnej.
Natomiast sam Leon Chwistek o wielości teorii (nie tylko w sztuce) pisał następująco: "Prawda teoretycznajest względna, tj. zależna od systemu. Za bezwzględne możemy, oczywiście uważać te prawdy, które powtarzają sięwe wszystkich znanych nam systemach poprawnych, ale jest to oczywisty konwenans. Prawda doświadczenia popularnego jest do pewnego stopnia bezwzględna, bo nie mamy co do niej żadnych wątpliwości, ale wartość jej opiera się na przekonaniu i nie wytrzymuje próby głębszej analizy..."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 377304 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "An outcast of the islands", 1896.
"Wykolejeniec" to druga po "Szaleństwie Almayera" powieść Conrada, wraz z "Ocaleniem" tworzą swego rodzaju trylogię malajską (choć każdą z części można śmiało czytać osobno). Główny bohater Willems, tytułowy wykolejeniec, typowy macho, karykatura nietzscheańskiego nadczłowieka, pozbawiony skrupułów drań staje się w pewnym momencie wyrzutkiem społecznym i co ciekawe dopiero gdy nim się staje, to jakby ulega uwzniośleniu, nieszczęście go uszlachetnia. Gorzkie motto "Wykolejeńca" brzmi: największą zbrodnią człowieka jest to, że się urodził. Mroczna, realistyczna proza.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 400605 (1 egz.)
Book
In basket
Kultura / Stefan Czarnowski. - Kraków : Vis-à-vis etiuda, 2019. - 281, [6] stron ; 20 cm.
(Meandry Kultury)
Wszystko o kulturze - tak można określić znaną książkę Stefana Czarnowskiego. Czym więc jest kultura? "Jest dobrem zbiorowym i zbiorowym dorobkiem, owocem twórczego i odtwórczego wysiłku niezliczonych pokoleń". Jej narodziny, przetrwanie, obce wpływy, odnawianie i powtarzanie prądów to ciągły rozwój wtopiona w to wszystko kultura ludu polskiego - to tylko niektóre problemy poruszone w tej książce. Dzieło powstało prawie 60 lat temu, a w dalszym ciągu jest interesujące i aktualne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 356094 (1 egz.)
Book
In basket
Na okładce: Zrozumieć Japonię.
Japonia to kraj który nas fascynuje. To kraj, który zaskakuje dziwnością - „dziwny jak japoński teleturniej”, mówimy czasem. To kraj, w którym kierowca zawracający na pustej drodze przed falą tsunami zawraca „na trzy razy” włączając skrupulatnie kierunkowskaz za każdym nawrotem. Kłaniamy się z pełnym szacunkiem... skrywając szeroki uśmiech. Ta książka jest fascynującym zbiorem esejów amerykańskiego konsultanta biznesowego, który w latach pięćdziesiątych osiadł w Japonii, by w wolnych chwilach poświęcić się swojej pasji - zrozumieniu mentalności Japończyków poprzez język. Udało mu się stworzyć pakiet wiedzy tak nabity spostrzeżeniami i szczegółami, że ich przyswojenie jest dla czytelnika przygodą i kopalnią ciekawostek na całe tygodnie. Wreszcie Japonia to kraj, w którym za chwilę odbędzie się Olimpiada - może warto go zatem szczególnie teraz lepiej poznać!
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367890 (1 egz.)
Book
In basket
Żydowski Kraków : przewodnik po zabytkach i miejscach pamięci / Eugeniusz Duda ; zdjęcia Jacek Balcewicz. - Wydanie czwarte, zmienione i uzupełnione. - Kraków : Vis-à-vis Etiuda, 2023. - 126, [2] strony : fotografie, mapy ; 17 cm.
Mapy także na 2. i 3. stronie okładki. Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia na stronie [128].
Nowe wydanie zawiera jeszcze więcej zdjęć (w tym wiele zupełnie nowych) i znacznie więcej informacji niż wydania poprzednie. Znacznie rozszerzona została część dotycząca Podgórza zwłaszcza Fabryki Emalierni Oscara Schindlera. Trzy trasy zwiedzania, blisko 100 kolorowych zdjęć + wiele zdjęć archiwalnych z Krakowskiego Kazimierza i z krakowskiego Ghetta. Autorem książki jest Eugeniusz Duda - wieloletni dyrektor Oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Oddział Stara Synagoga.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 383293 (1 egz.)
Book
In basket
"Biały" to pierwsza niebeletrystyczna książka Ellisa, tak samo jednak jak jego wcześniejsze powieści przepełniona wściekłością i gniewem. Tym razem gniew skierowany jest przeciwko poprawności politycznej i hipokryzji amerykańskiej lewicy. Żeby nie było zbyt łatwo, obrywają tu niemal wszyscy: pisarze, aktorzy, elity, aktywiści, czytelnicy, politycy - lista jest długa. Wątki autobiograficzne uwiarygadniają tę tyradę: Ellis poznał zepsucie elit od podszewki, dzięki czemu może pozwolić sobie na cyniczny czarny humor.
"Biały" z pewnością nie jest dla każdego czytelnika. Nie spodoba się tym, którzy panikowali na samą myśl o Donaldzie Trumpie w Białym Domu, ani tym, którzy podziwiają i ślepo ufają celebrytom. To książka, której pewnie należałoby zakazać, gdyby nie to, że poprawna politycznie współczesna cenzura jest w niej brutalnie obśmiana.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359107 (1 egz.)
Book
In basket
Zygmunt Freud (1856-1939) – austriacki psycholog, psychoterapeuta, neurolog, neuropatolog, twórca psychoanalizy i psychologii głębi, bodaj jedna z najważniejszych postaci w nauce o człowieku. W zasadzie nie byłoby współczesnej psychologii bez freudyzmu, choć wiele z jego tez zostało zweryfikowanych czy wręcz prawie całkowicie odrzuconych. Pochodził z rodziny żydowskiej i pozostawał całe życie wierny kulturze – choć nie religii – żydowskiej, uległ jednak w młodości wpływowi kabały. Studiował medycynę, przede wszystkim neurologię na Uniwersytecie Wiedeńskim. Był wręcz fanatycznym zwolennikiem nauk przyrodniczych w duchu materialistycznym. Zajmował się histerią, pracował nad hipnozą, stworzył koncepcję podświadomości (nieświadomości), na którą składa się id, ego i superego. Obok czynnika erotycznego w życiu psychicznym człowieka uznał również rolę siły popędu śmierci – Thanatosa. Popędowi seksualnemu przyznawał jednak główną rolę w życiu psychicznym człowieka, dopatrując się go już także u dzieci – jedno i drugie było twierdzeniem wręcz skandalicznym w tamtych czasach. Jednocześnie Freud zajął się dynamiką powstawania marzeń sennych, w których widział zarówno królewską drogę do psyche nieświadomej, jak i funkcję spełniania pragnień człowieka. Rewolucja freudowska – mimo wszelkiej schizmy w ruchu psychoanalitycznym – zrobiła oszałamiającą karierę już w Europie, ale przede wszystkim w Ameryce, gdzie podobnie jak dobry katolik powinien mieć swego spowiednika, tak każdy szanujący się człowiek musi mieć swojego freudowskiego psychoanalityka. Czy dzisiejszy czytelnik ma dostateczną wiedzę o Freudzie i psychoanalizie? Nie nam oceniać. Do najważniejszych dzieł Freuda należą „Wstęp do psychoanalizy”, „Psychopatologia życia codziennego”, „Totem i tabu”. W powstałej w 1912 roku niewielkiej rozprawie Psychologia grupy i analiza ego zajmuje się różnicami między psychologią indywidualną, a psychologią społeczną, psychologią grupy i zauważa, iż nie są to wcale różnice zasadnicze, gdyż w życiu psychicznym jednostki stale pojawia się inna osoba jako wzór, obiekt, jako przyjaciel lub wróg. Z tego właśnie względu – w tym rozszerzonym, lecz na wskroś uzasadnionym sensie – psychologia indywidualna od początku jest równocześnie psychologią społeczną. Jak pisze (odwołując się do autora „Psychologii” tłumu” Gustava Le Bona) Freud: Każda jednostka wchodzi w skład wielu grup, poprzez identyfikację ma wielostronne więzi i buduje swój ideał ego według różnorodnych wzorców. Każda jednostka partycypuje tym samym w wielu umysłach grupowych, przykładowo rasy, warstwy społecznej, wspólnoty wyznaniowej, narodowej itd., ale też może wznieść się ponad nie, zyskując jakąś cząstkę samodzielności i oryginalności. Te stabilne i trwałe formacje grupowe, wraz ze swym niezmiennie trwałym oddziaływaniem, rzucają się w oczy mniej niż grupy tworzone szybko, tymczasowo, na podstawie których Le Bon znakomicie nakreślił cechy psychologiczne umysłu zbiorowego. Właśnie w tych głośnych, efemerycznych grupach, które niejako nakładają się na inne, mamy do czynienia z fenomenem – całkowitym, choć chwilowym, zanikiem indywidualnych zdolności jednostki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 408926 (1 egz.)
Book
In basket
(Meandry Kultury)
Erich Fromm (1900-80) - amerykański psycholog i filozof pochodzenia niemieckiego, uznawany za jednego z najwybitniejszych humanistów XX wieku, twórca psychoanalizy humanistycznej. Autor kilkudziesięciu książek, w tym tak ważnych jak Ucieczka od wolności, Zapomniany język, Patologia normalności, Zdrowe społeczeństwo, Rewolucja nadziei, Psychoanaliza a religia. W podzielonej na dwie części książce O sztuce słuchania zajmuje się z jednej strony procesem analitycznego leczenia i czynnikom sprzyjającym zdrowiu pacjenta (krytykując przy okazji częściowo podejście Freuda), a z drugiej terapeutycznymi aspektami psychoanalizy, a trzeba pamiętać, że autor nie był tylko teoretykiem, ale przez całe swoje zawodowe życie także terapeutą. Jak pisze w przedmowie do niniejszej książki uczeń Fromma Rainer Funk: Humanistyczna postawa Fromma przenika jego poglądy na temat pacjenta i sposobów z nim postępowania. Nie postrzega on pacjenta jako kogoś pozostającego w opozycji; pacjent nie jest zasadniczo różną od niego osobą. Można dostrzec tu dogłębną solidarność pomiędzy osobą analityka i osobą analizowaną (...)Analityk jest swoim własnym pacjentem, a pacjent staje się dla niego analitykiem. Fromm traktuje pacjenta poważnie, ponieważ siebie traktuje poważnie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 385623 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again